Det pleier å stå i manualen som følger sykkelen hvilken viskositet man skal ha ( 10-40 / 5-40 osv) og også spesifikasjon av oljen ( API SF eller API SG osv, eventuelt annet)Bjerknez skrev:Har kun tenkt til å bevege meg her i Norge i første omgang sommerstid i 5-40 grader.Geiroe skrev:Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
Så det er bare å gjøre som det står i manualen å kjøpe en Yamalube olje med ønsket viskositet?
Tim bilen så skal det jo i følge manualen være en bestemt kode bak på oljeflasken og t.o.m. et spesielt merke... Er derfor jeg lurer litt da det på en måte virker litt lettvint i forhold :)
Så lenge du finner olje som møter disse spesifikasjonene ( les på flasken) , så er det bra.
Så er det opp til deg videre om du vil ha spesielle merker, syntetisk, halvsynteisk, "Yamaha olje" eller hva du velger. Sykkelen ( Yamaha) krever det ikke om det ikke stå i spesifikasjonen.