Er klar over at sykkelen tåler å bli våt :-) men er den konstant våt over lengre tid, så vil det begynne å korrodere.poulet_cavalier skrev:Bestill en flaske ACF50 fra Nippy Norman eller et annet sted.
Om du googler litt finner du tester av diverse midler - og ACF50 (som de bruker for å hindre korrosjon på fly) er det beste stoffet.
Når det er sagt så tåler en motorsykkel å bli våt..
Fuktig i garasje
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Fuktig i garasje
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Fuktig i garasje
Er det sånn å forstå at det kondenserer på sykkelen? Da er det i så fall bedre lufting som skal til for å unngå det. Er det vindtettplater (gips/asfalt) på garasjen?
Normalt sett skal det ikke kondensere på i en uisolert garasje, da det blir godt med lufting via kasseraften.
Dersom det er vindtettplater på garasjen, og de er kjørt oppimellom sperrene, så kan garasjen bli for tett selv om den ikke er isolert. Da er det mulig å sette inn et par ventiler. Gjerne en i bakkant oppe på veggen, og en i fremkant litt lavere nede.
Normalt sett skal det ikke kondensere på i en uisolert garasje, da det blir godt med lufting via kasseraften.
Dersom det er vindtettplater på garasjen, og de er kjørt oppimellom sperrene, så kan garasjen bli for tett selv om den ikke er isolert. Da er det mulig å sette inn et par ventiler. Gjerne en i bakkant oppe på veggen, og en i fremkant litt lavere nede.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Fuktig i garasje
Det stemmer at det er kondens på sykkelen. Når det gjelder garasjen, så er det ikke vindtette plater...Snikkeren skrev:Er det sånn å forstå at det kondenserer på sykkelen? Da er det i så fall bedre lufting som skal til for å unngå det. Er det vindtettplater (gips/asfalt) på garasjen?
Normalt sett skal det ikke kondensere på i en uisolert garasje, da det blir godt med lufting via kasseraften.
Dersom det er vindtettplater på garasjen, og de er kjørt oppimellom sperrene, så kan garasjen bli for tett selv om den ikke er isolert. Da er det mulig å sette inn et par ventiler. Gjerne en i bakkant oppe på veggen, og en i fremkant litt lavere nede.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Fuktig i garasje
Det vil kondensere på sykkelen ved raske temperaturskifter. Er det kaldt i en lengre periode, og blir brått rundt null, dannes det kondens på alle kalde flater.Snikkeren skrev:Er det sånn å forstå at det kondenserer på sykkelen? Da er det i så fall bedre lufting som skal til for å unngå det. Er det vindtettplater (gips/asfalt) på garasjen?
Normalt sett skal det ikke kondensere på i en uisolert garasje, da det blir godt med lufting via kasseraften.
Dersom det er vindtettplater på garasjen, og de er kjørt oppimellom sperrene, så kan garasjen bli for tett selv om den ikke er isolert. Da er det mulig å sette inn et par ventiler. Gjerne en i bakkant oppe på veggen, og en i fremkant litt lavere nede.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Fuktig i garasje
Og likevel kondenserer det? Merkelig. Normalt sett er det mer enn god nok lufting i en garasje uten vindtetting.
Jeg bor selv på vestlandet, og har uisolert garasje. Jeg har aldri hatt problemer med kondens.
Du kan jo prøve å sette garasjeporten(e) litt på gløtt og se om problemet blir mindre.
Jeg bor selv på vestlandet, og har uisolert garasje. Jeg har aldri hatt problemer med kondens.
Du kan jo prøve å sette garasjeporten(e) litt på gløtt og se om problemet blir mindre.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Fuktig i garasje
Ja det er denne typen jeg bruker. Men de dukker opp billigere enn dette. Den siste jeg kjøpte ga jeg 20 Euro for.Erik.H.M skrev:Er det et spesielt merke du bruker? Når jeg søker på"Corrodom" på ebay, så får jeg kun opp denne http://www.ebay.com/itm/CORRODOM-CORRCO ... 3a831a7f17MGR1 skrev:Sett syklene i pose. Det finnes et dertil egnet produkt som heter Corrodom, som opprinnelig var beregnet på lagring av offshoreutstyr. Disse posene er coatet på innsiden med et korrosjonshemmende stoff som metter lufta i posen slik at korrosjon ikke kan oppstå, selv om det skulle komme fuktighet inn.
Posen har glidelås og er helt tett. Lufta inni danner en "buffer", slik at ved raske temperaturskifter vil det ikke kondensere på sykkelen.
MC-avisa selger disse for rundt 700,- kr, men jeg pleier å kjøpe de på eBay.de for et par hundrelapper. Jeg har brukt disse posene i 20 år nå med stor suksess.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Fuktig i garasje
Joda, den er grei. Men ved god lufting får man nok utskifting av luft slik at det ikke blir noe problem i en garasje. Temperaturen endres ikke så raskt i en garasje.MGR1 skrev:
Det vil kondensere på sykkelen ved raske temperaturskifter. Er det kaldt i en lengre periode, og blir brått rundt null, dannes det kondens på alle kalde flater.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Fuktig i garasje
Takk for rask tilbakemelding, og gode svar. Skal prøve å lufte, også skal jeg gå til innkjøp av en slik mc pose 

Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Fuktig i garasje
Pakker du inn Mcen i en slik pakke nå, så pakker du fuktighet inn sammen med MCen. Det er kanskje ikke så god ide....
Problemstillingen har vært oppe før og det var like mange "gode" forslag den gangen. Mange med langt erfaring her som kan dette basert på erfaring. Ikke alltid erfaringen er den beste lærdommen og passer over alt siden den er basert på forholdene der hvor vedkommende bor. Kaldt tørt østlandsvær er for eks ikke det samme som på Vestlandet, men folk tar ikke sånne hensyn når de gir råd...
På Vestlandet med så skiftende vær som det har vært i år vil følgende skje: Det er kaldt enkelte perioder, alt i garasjen kjøles ned - også MCen. Når temperaturen så stiger om dagen med 90 - 100 % fuktig vær vil luften som kommer inn i garasjen bli nedkjølt av alt som står i garasjen. Fuktigheten i luften må kondensere ut og det gjør den på det som er kaldest, vanligvis noe av stål - typisk en MC. - eller verktøyet eller hva det nå er som er i garasjen. Den verste fukten legger seg skjult bak deksler og annet fordi den ikke varmes opp så fort og fordamper i de små timene dette er mulig.
God lufting som snikkaren prater om vil jevne ut temperaturforskjellene raskere og hjelpe på men det tar ikke alt.
Hvis ikke MC varmes opp over litt tid slik at vannet kan fordampe vil fukten bli liggende til våren.
Setter du inn en god og varm bil i garasjen daglig og garasjen ikke er for godt luftet vil denne varme opp det meste slik at fukten fordamper til luften. En baderomsvifte som starter et par timer på natta vil så fjerne fukten ganske effektivt..... ellers vil en varmeovn gjøre det samme - om garasjen er isolert eller ikke - gjerne en stråleovn som varmer opp det strålene treffer...
Problemstillingen har vært oppe før og det var like mange "gode" forslag den gangen. Mange med langt erfaring her som kan dette basert på erfaring. Ikke alltid erfaringen er den beste lærdommen og passer over alt siden den er basert på forholdene der hvor vedkommende bor. Kaldt tørt østlandsvær er for eks ikke det samme som på Vestlandet, men folk tar ikke sånne hensyn når de gir råd...
På Vestlandet med så skiftende vær som det har vært i år vil følgende skje: Det er kaldt enkelte perioder, alt i garasjen kjøles ned - også MCen. Når temperaturen så stiger om dagen med 90 - 100 % fuktig vær vil luften som kommer inn i garasjen bli nedkjølt av alt som står i garasjen. Fuktigheten i luften må kondensere ut og det gjør den på det som er kaldest, vanligvis noe av stål - typisk en MC. - eller verktøyet eller hva det nå er som er i garasjen. Den verste fukten legger seg skjult bak deksler og annet fordi den ikke varmes opp så fort og fordamper i de små timene dette er mulig.
God lufting som snikkaren prater om vil jevne ut temperaturforskjellene raskere og hjelpe på men det tar ikke alt.
Hvis ikke MC varmes opp over litt tid slik at vannet kan fordampe vil fukten bli liggende til våren.
Setter du inn en god og varm bil i garasjen daglig og garasjen ikke er for godt luftet vil denne varme opp det meste slik at fukten fordamper til luften. En baderomsvifte som starter et par timer på natta vil så fjerne fukten ganske effektivt..... ellers vil en varmeovn gjøre det samme - om garasjen er isolert eller ikke - gjerne en stråleovn som varmer opp det strålene treffer...
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Fuktig i garasje

God lufting er ordet.
Alle sykler tåler vinterNorge med temperaturforskjeller. Jeg var veldig pirk før men den forrige sykkelen min tok ikke skade av en norsk vinter eller to, selv om den stod full av kondens hele vinteren.
Like blank på våren som den var etter full Shine på høsten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Fuktig i garasje
Takker for svar igjen. Garasjen brukes ikke til å parkere biler i. Så det du sier, er at jeg bør ha en varmeovn/vifte der?Duville skrev:Pakker du inn Mcen i en slik pakke nå, så pakker du fuktighet inn sammen med MCen. Det er kanskje ikke så god ide....
Problemstillingen har vært oppe før og det var like mange "gode" forslag den gangen. Mange med langt erfaring her som kan dette basert på erfaring. Ikke alltid erfaringen er den beste lærdommen og passer over alt siden den er basert på forholdene der hvor vedkommende bor. Kaldt tørt østlandsvær er for eks ikke det samme som på Vestlandet, men folk tar ikke sånne hensyn når de gir råd...
På Vestlandet med så skiftende vær som det har vært i år vil følgende skje: Det er kaldt enkelte perioder, alt i garasjen kjøles ned - også MCen. Når temperaturen så stiger om dagen med 90 - 100 % fuktig vær vil luften som kommer inn i garasjen bli nedkjølt av alt som står i garasjen. Fuktigheten i luften må kondensere ut og det gjør den på det som er kaldest, vanligvis noe av stål - typisk en MC. - eller verktøyet eller hva det nå er som er i garasjen. Den verste fukten legger seg skjult bak deksler og annet fordi den ikke varmes opp så fort og fordamper i de små timene dette er mulig.
God lufting som snikkaren prater om vil jevne ut temperaturforskjellene raskere og hjelpe på men det tar ikke alt.
Hvis ikke MC varmes opp over litt tid slik at vannet kan fordampe vil fukten bli liggende til våren.
Setter du inn en god og varm bil i garasjen daglig og garasjen ikke er for godt luftet vil denne varme opp det meste slik at fukten fordamper til luften. En baderomsvifte som starter et par timer på natta vil så fjerne fukten ganske effektivt..... ellers vil en varmeovn gjøre det samme - om garasjen er isolert eller ikke - gjerne en stråleovn som varmer opp det strålene treffer...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Fuktig i garasje
Da vil du få kondens siden garasjen sannsynligvis gjennomgående vil være minst 1 - 3 grader kaldere enn luften ute og du vil få kondensering. En temperaturøkning i garasjen som gjør at luften gjennomgående er over utetemp vil fjerne risiko for fukt.
BusaTrond som blåser av problematikken bor på Østlandet og snakker om østlandsvær med relativt konstant kaldt vær - før eller siden vil også han få kondens på mc men ikke så ofte og så mye som du får på Vestlandet.... og om han ikke får fordampet denne fukten vil den bli liggende til våren.... Ikke sikkert han vil merke det selv siden han bare skifter MC - han skifter ganske ofte....
BusaTrond som blåser av problematikken bor på Østlandet og snakker om østlandsvær med relativt konstant kaldt vær - før eller siden vil også han få kondens på mc men ikke så ofte og så mye som du får på Vestlandet.... og om han ikke får fordampet denne fukten vil den bli liggende til våren.... Ikke sikkert han vil merke det selv siden han bare skifter MC - han skifter ganske ofte....
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Fuktig i garasje
Duville skrev:... han skifter ganske ofte....

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Fuktig i garasje
Du kan godt bruke WD40 men ikke på lakk,sal og bremseskiver.Vask av igjen før start så ikke det brenner seg fast på eksosen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Fuktig i garasje
Skjønner. Men nå har det seg sånn at jeg også bor på Østlandet. Nærmere bestemt østfold Sarpsborg :-)Duville skrev:Da vil du få kondens siden garasjen sannsynligvis gjennomgående vil være minst 1 - 3 grader kaldere enn luften ute og du vil få kondensering. En temperaturøkning i garasjen som gjør at luften gjennomgående er over utetemp vil fjerne risiko for fukt.
BusaTrond som blåser av problematikken bor på Østlandet og snakker om østlandsvær med relativt konstant kaldt vær - før eller siden vil også han få kondens på mc men ikke så ofte og så mye som du får på Vestlandet.... og om han ikke får fordampet denne fukten vil den bli liggende til våren.... Ikke sikkert han vil merke det selv siden han bare skifter MC - han skifter ganske ofte....

Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson