Hvordan ville du kjørt her?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av KydeX »

Gul.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av Bjerknez »

Kan vel avsløra at det er blå som er riktig i dette tillfellet.
Grunnen er at siste utkjørsel er rett frem og så lenge man skal ut av rundkjøringen i siste utkjørsel, så skal man ligge innerst (venstre). Altså blå. Utkjørselen som går ut der man kommer fra teller ikke.

Ligger man ytterst her, så sperrer man evt. for en bil som skal til høyre. De som kommer i mot kan også missoppfatte situasjonen og tro du skal til høyre siden du har plassert deg mot høyre. Dermed så er det "beste" valget den blå linjen :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av AJ »

Tja... :-k
Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;

"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."

I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt... ;-) ) uenig.

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:Tja... :-k
Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;

"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."

I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt... ;-) ) uenig.

:mk
To kjørelærere sier vertfall at det er det blå som er det riktige i denne rundkjøringen. jeg spurte om dette da jeg vet jeg får denne på oppkjøringen. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg fulgte blå linje her så imponerer jeg sensor.

Hvis man ser på bildet så er det ingen skilt man skal bry seg om. Heller ingen syklister etc. man skal rett og slett rett frem i avbildet rundkjøring og da er det blå som er riktig i dette tillfelle. Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å

Jeg trodde det var gul som var riktig selv, men ble sporenstreks rettet på stedet ved at kjørelærer "rykket" i sykkelen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
AJ skrev:Tja... :-k
Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;

"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."

I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt... ;-) ) uenig.

:mk
To kjørelærere sier vertfall at det er det blå som er det riktige i denne rundkjøringen. jeg spurte om dette da jeg vet jeg får denne på oppkjøringen. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg fulgte blå linje her så imponerer jeg sensor.

Hvis man ser på bildet så er det ingen skilt man skal bry seg om. Heller ingen syklister etc. man skal rett og slett rett frem i avbildet rundkjøring og da er det blå som er riktig i dette tillfelle. Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å

Jeg trodde det var gul som var riktig selv, men ble sporenstreks rettet på stedet ved at kjørelærer "rykket" i sykkelen.
Blå er nok sikkert best men i fålge lovverket kan man altså og kjøre i gult spor. Så kan kjørelærerne være så uenige de bare vil. Selv plaserer jeg meg som regel alltid i den blå linjen for der er det minst biler og så fletter mann inn i rundkjøringen. Dvs hvis rundkjøringen har to felt i utkjøringen, med plass til fletting.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å
Antakelig ikke bare de to heller. Og tar det med stor ro. Også i rundkjøringene... :knegg
Så lenge lovverket/lovtolkningene er såpass fleksible som de er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av RuneMC »

Helt klart blå.

Siden svaret er gitt - litt utfyllende:
Kunne kanskje vært valgfritt om veien som kommer inn til rundkjøringen nedenfra hadde vært noe annet enn enveiskjørt inn i rundkjøringen...

Ellers kan man forsåvidt ligge i ytre felt hele veien i alle rundkjøringer utifra regelen om vikeplikt ved feltskifte, men da er man ikke helt i "synk" med bilene/vanlig trafikkavvikling - og som motorsyklist hjelper det lite å ha teknisk rett, hvis man ikke vil bruke mye tid på sykehus/verksted.

Det blir det samme som å blinke venstre når du skal en utkjøring til venstre - forsåvidt "valgfritt" - men det er lurt for oss på MC som ikke sitter godt beskyttet i et "bur". Jeg skifter også til å blinke til høyre når neste utkjøring er den jeg skal ut. (For å gi best mulig flyt for de som venter ved/er på vei inn mot neste innkjøring i rundkjøringen).
Sist redigert av RuneMC den 26 mai 2014, 15:02, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev: Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å
Antakelig ikke bare de to heller. Og tar det med stor ro. Også i rundkjøringene... :knegg
Så lenge lovverket/lovtolkningene er såpass fleksible som de er.
Jeg er bare glad for at det ikke bare var meg som tok feil her. Får liksom inntrykk av at ALLE kan det med rundkjøringer, men i praksis så ser det litt annerledes ut.

Men... jeg har nå uansett til gode å kjøre på noen/bli påkjørt i en rundkjøring etter 20 år med klasse B. Flaks?..tja... :-)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:
AJ skrev:
Bjerknez skrev:
Jeg er bare glad for at det ikke bare var meg som tok feil her. Får liksom inntrykk av at ALLE kan det med rundkjøringer, men i praksis så ser det litt annerledes ut.
Å her er det mest vesentlige i hele diskusjonen :-k
Man kan kjøre så perfekt man bare vil i rundkjøringer. Men du kan ta deg faan på at
brorparten av de som kjører igjennom samme rundkjøring, har en helt annen
mening/"eller ingen mening" om hva som er korrekt :[-X
Unngå å kjøre paralellt med andre (så sant du kan). Å vær superoppmerksom
på de du deler rundkjøring med
Det er du som er "myk", og alltid den tapende :sorry
Sist redigert av ojda den 26 mai 2014, 09:44, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av Staven »

Gul

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av jongsanim »

Vil utdype mitt valg (blå). Blå linje er raskere. Gul linje åpner for at idioter i bur prøver å kjøre forbi deg på innersiden (oppleves ofte for min del).

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av AJ »

I den avbildede rundkjøringa ville helt sikkert mitt sporvalg blitt avgjort av trafikkbildet. Hadde jeg ligget bak en eller to biler ville nok blå linje blitt valgt. Som førstemann i rundkjøringa hadde jeg valgt gul linje.
Hvorfor? Blå linje fordi dette gir god anledning til å passere bilene foran om de skal ut av rundkjøringa til høyre eller kjøre forbi dem ut av rundkjøringen rett fram.
Gul linje ville blitt valgt om jeg kom først fram til rundkjøringa for å få en mest mulig behagelig sving og for å være mest mulig synlig for trafikk på vei inn i rundkjøringa.
Det siste er ingen aktuell problemstilling i den avbildede rundkjøringen. Men veldig aktuell, slik jeg vurderer det, med vei(er) inn i rundkjøringen fra høyre.
Å plassere seg i ytre spor gjør man seg mer synlig for andre trafikanter på vei inn i rundkjøringen enn om man legger seg i indre spor.
Jeg tror også plassering i yttersporet signaliserer vikeplikt for andre inn i rundkjøringa bedre enn om man legger seg i innersporet.
Dette fordi en og annen plutselig finner det for godt å smette ut i rundkjøringa rett foran deg nå du ligger i innersporet, men vil holde tilbake om du holder yttersporet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
AJ skrev:
Bjerknez skrev: Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å
Antakelig ikke bare de to heller. Og tar det med stor ro. Også i rundkjøringene... :knegg
Så lenge lovverket/lovtolkningene er såpass fleksible som de er.
Jeg er bare glad for at det ikke bare var meg som tok feil her. Får liksom inntrykk av at ALLE kan det med rundkjøringer, men i praksis så ser det litt annerledes ut.

Men... jeg har nå uansett til gode å kjøre på noen/bli påkjørt i en rundkjøring etter 20 år med klasse B. Flaks?..tja... :-)
Jeg har vært VELDIG nær å bli påkjørt i rundkjøring. En bil så meg ikke og trodde det var en luke. Akselererte plutselig mot meg. Så han i øyekroken og jeg gav jernet for å bli truffet lengst mulig bak og løftet opp høyrebeinet for å ikke ha det i mellom. Når han traff. Jeg klarte å smette unna m husker godt jeg så toppen av panseret hand under høyrearmen min.. Det var og da jeg begynte å kjøre med refleksvest.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:I den avbildede rundkjøringa ville helt sikkert mitt sporvalg blitt avgjort av trafikkbildet. Hadde jeg ligget bak en eller to biler ville nok blå linje blitt valgt. Som førstemann i rundkjøringa hadde jeg valgt gul linje.
Hvorfor? Blå linje fordi dette gir god anledning til å passere bilene foran om de skal ut av rundkjøringa til høyre eller kjøre forbi dem ut av rundkjøringen rett fram.
Gul linje ville blitt valgt om jeg kom først fram til rundkjøringa for å få en mest mulig behagelig sving og for å være mest mulig synlig for trafikk på vei inn i rundkjøringa.
Det siste er ingen aktuell problemstilling i den avbildede rundkjøringen. Men veldig aktuell, slik jeg vurderer det, med vei(er) inn i rundkjøringen fra høyre.
Å plassere seg i ytre spor gjør man seg mer synlig for andre trafikanter på vei inn i rundkjøringen enn om man legger seg i indre spor.
Jeg tror også plassering i yttersporet signaliserer vikeplikt for andre inn i rundkjøringa bedre enn om man legger seg i innersporet.
Dette fordi en og annen plutselig finner det for godt å smette ut i rundkjøringa rett foran deg nå du ligger i innersporet, men vil holde tilbake om du holder yttersporet.
Helt enig i alt her.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Hvordan ville du kjørt her?

Legg inn av SuperMorten »

Så lenge man kjører mot klokka (mot sola) er alt greit :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar