Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
på E-134 gjennom Drammen så laget de ny vei med tunell...selfølgelig bare 1 løp og prob med dugg..dødsulykke også... videre på vegen så var det ulykker så de utvidet vegen med 1! meter og satte opp midtdeler... med den e
ffekt at en ikke kan komme forbi en bil (ei heller med brann/utrykning) fra drammen til mjøndalen..skikkelig stilig når politiet stopper bil innt tunellen også...tøffest å møte skurtresker i tunellen-helt sant...
når de bruker penger på nye veier så gjør de det halvveis hver gang så de må til igjen allerede nesten før åpningen...dette må da bli utrolig fordyrende?
når det snør så gasser vi på med salt-blir ei duppe utenlike som gir "sørpeplaning"-er dette på grunn av at dagens superbilister ikke kan tilpasse hastigheten til snøføre? eller et ønske om større erosjon på veibanen?
eller så er det som det meste-billigst best.
nå er jo ikke dette bare den forrige eller denne regjering...men sikkert neste også..hva med å tenke nytt/helhetlig over litt lengre perspektiv.
ffekt at en ikke kan komme forbi en bil (ei heller med brann/utrykning) fra drammen til mjøndalen..skikkelig stilig når politiet stopper bil innt tunellen også...tøffest å møte skurtresker i tunellen-helt sant...
når de bruker penger på nye veier så gjør de det halvveis hver gang så de må til igjen allerede nesten før åpningen...dette må da bli utrolig fordyrende?
når det snør så gasser vi på med salt-blir ei duppe utenlike som gir "sørpeplaning"-er dette på grunn av at dagens superbilister ikke kan tilpasse hastigheten til snøføre? eller et ønske om større erosjon på veibanen?
eller så er det som det meste-billigst best.
nå er jo ikke dette bare den forrige eller denne regjering...men sikkert neste også..hva med å tenke nytt/helhetlig over litt lengre perspektiv.
Problemet munner antagelig ut i at man ikke lenger behøver å ha greie på noe man har ansvaret for. Og en annen grunn er at politikerne tror at landet er et firma som må drives med store overskudd. Myndighetenes oppgave burde være å forvalte landets ressurser på befolkningens vegne, slik at befolkningens behov og interesser blei dekket i størst mulig grad. Infrastruktur er en viktig bit i det puslespillet.
Nå klages det over finanskrise, og politikerne skal komme med krisepakker for å avhjelpe bl.a. nedbemanning i byggebransjen. Og da er det jo enkelt. Det er jo bare å sparke igang offentlige byggeprosjekter. Veibygging/vedlikehold, skolebygg som ramler ned, gamlehjem som pr. idag holder til i Moelvenbrakker osv osv osv... Slik kunne man bruke pengene til å bygge opp god infrastruktur i nedgangstider, og også unngå arbeidsledighet. Og så ville det ikke bli behov for noen krisepakke. Som en ekstra bonus ville anbudene vært billigere i og med at etterspørselen ville være mindre stort sett.
Kanskje det hadde vært en idè å kutte ut regjering, og ansatt proffesjonelle aktører isteden? Og så hatt et sterkt storting som lagde regler og overvåket det hele?
Nå klages det over finanskrise, og politikerne skal komme med krisepakker for å avhjelpe bl.a. nedbemanning i byggebransjen. Og da er det jo enkelt. Det er jo bare å sparke igang offentlige byggeprosjekter. Veibygging/vedlikehold, skolebygg som ramler ned, gamlehjem som pr. idag holder til i Moelvenbrakker osv osv osv... Slik kunne man bruke pengene til å bygge opp god infrastruktur i nedgangstider, og også unngå arbeidsledighet. Og så ville det ikke bli behov for noen krisepakke. Som en ekstra bonus ville anbudene vært billigere i og med at etterspørselen ville være mindre stort sett.
Kanskje det hadde vært en idè å kutte ut regjering, og ansatt proffesjonelle aktører isteden? Og så hatt et sterkt storting som lagde regler og overvåket det hele?

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Åjo ! Enhver Finansminister har våte drømmer. Den nåværende tror jeg også har masse våte drømmer når hun ikke tenker ut amputasjoner av de private småbedriftene og prøver å skattelegge de med kapital. Det er jo virkelig noe å gjennomføre i disse tider med kapitaltørke og med manglende risikovillighet blant investorer.
Sjelden jeg er enig med NAF, men akkurat i dag er det et unntak
http://www.nettavisen.no/motor/article2450888.ece
http://www.nettavisen.no/motor/article2450888.ece
Rart med det, men når man bruker mye tid på veien, blir man opptatt av standarden
http://www.nettavisen.no/motor/article2468065.ece
http://www.nettavisen.no/motor/article2468065.ece
Denne artikkelen forteller sannheten om hvorfor det har blitt slik. Kanskje på tide at norske politikere blir stilt til ansvar for det dårlige arbeidet de gjør? Nedbygging av infrastruktur og systematisk sabotering av landets muligheter til å fungere burde i det minste føre til riksretten for de ansvarlige.
http://www.nettavisen.no/motor/article2193238.ece

http://www.nettavisen.no/motor/article2193238.ece
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Et problem er kanskje at vi har for mange km med vei og for få innbygger som betaler skatt. Kostnaden per skattebetaler blir høy den!!
Tror det er viktig å skille mellom farlig og dårlig vei. Vi kommer aldri dit at vi er fornøyde med veiene. Men for al del: prioriter de farlige veiene først og kjør etter forholdene. Siden alle klager over veiene så er vel ingen overrasket over hull i veibanen... og da skal ingen komme og klage at dårlig vei er skyld i ulykken!!!
Dortmunder (som også irriterer seg...)
Tror det er viktig å skille mellom farlig og dårlig vei. Vi kommer aldri dit at vi er fornøyde med veiene. Men for al del: prioriter de farlige veiene først og kjør etter forholdene. Siden alle klager over veiene så er vel ingen overrasket over hull i veibanen... og da skal ingen komme og klage at dårlig vei er skyld i ulykken!!!
Dortmunder (som også irriterer seg...)
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
Ett av de største problemene her på bjerget er jo at hovedveiene går gjennom bysentrum over alt. Lag skikkelige motorveier for rask transport utenom byene, og innkjøringsveier til byene.
Det hadde blitt mye bedre hvis de hadde rusta opp jernbanen og fått tungtransporten over på bane. Da hadde nok veiene holdt mye bedre.
Det hadde blitt mye bedre hvis de hadde rusta opp jernbanen og fått tungtransporten over på bane. Da hadde nok veiene holdt mye bedre.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Særlig ikke Vestfoldbanen...... Er glad jeg ikke pendler med tog 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vestfoldbanen er ikke så ille egentlig. Problemet er signal anlegget etter Asker. Det er pill råttent. Jeg mener det er tull å bygge 2 spors jernbane i Vestfold når toget står mest mellom Asker og Oslo S. Få togene i rute inn og ut av Oslo så er det en god begynnelse. Og så burde de pusse opp de gamle vognene som er mye bedre enn det nyere røkkelet de har.(Og selvfølgelig så overser jeg da at varme og ventilasjon er på lavmål. Det tar jo tid å lære seg teknologi fra 1952 tross alt)
Og begynner Drammenserene å ta lokaltoget så hjelper det enda mere for da slutter de dærre Askergnomene å klage villt over at de må stå. Toget til Dal er nesten tomt i 8 tiden på morgenen hvis Vestfoldbanen er i rute. Det blir veldig tett atmosfære fra Drammen til Oslo da.
Jeg lurer forresten på hvorfor det er så fælt å stå fra Asker til Oslo når mange som skal sydover fra Drammen må stå fra Oslo til Drammen
Det er sjelden jeg hører klaging på det.
Og begynner Drammenserene å ta lokaltoget så hjelper det enda mere for da slutter de dærre Askergnomene å klage villt over at de må stå. Toget til Dal er nesten tomt i 8 tiden på morgenen hvis Vestfoldbanen er i rute. Det blir veldig tett atmosfære fra Drammen til Oslo da.
Jeg lurer forresten på hvorfor det er så fælt å stå fra Asker til Oslo når mange som skal sydover fra Drammen må stå fra Oslo til Drammen

- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Synes det står noe daglig i Tønsbergs Blad om Vestfoldbanen jeg... 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Vet vel ikke helt om midtdeler er løsningen på alle utfordringene på veiene, men det er jo noen som snakker om det
http://www.nettavisen.no/motor/article2529548.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettavisen.no/motor/article2529548.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Regjeringenes satsning på for smale veier har jo blokkert for en fornuftig midtdeler-løsning de fleste steder. Og det ser ikke ut for at Navarsete og hennes rådgivere forstår dette. De mener jo i utgangspunktet at det kun er hastighet som er løsningen på alt. Og det er jo forsåvidt riktig. Hvis fartsgrensene blei satt til f.eks. 20 km/t ville det ikke skje så mange alvorlige ulykker.
Hvis myndighetene her i landet virkelig var interessert i en fornuftig midtdelerløsning, kunne de enten ta en tur til Sverige og se hvordan de har løst det, eller de kunne kjøre en tur på E6 fra Svinesund og mot Oslo.
I Sverige brukes midtdeler på veier som er breie nok til å ha en god og nyttig skulder i tillegg til kjørefilen i hver retning. Det muliggjør fornuftige forbikjøringer av saktegående trafikk selv om det er midtdeler i kjørebanen. Her i landet er veiene så smale at en lastebil med motorstopp ville stoppe all trafikk der det er midtdeler. Kjempeflott hvis det kommer en ambulanse som må fram f.eks.
Hvis myndighetene her i landet virkelig var interessert i en fornuftig midtdelerløsning, kunne de enten ta en tur til Sverige og se hvordan de har løst det, eller de kunne kjøre en tur på E6 fra Svinesund og mot Oslo.
I Sverige brukes midtdeler på veier som er breie nok til å ha en god og nyttig skulder i tillegg til kjørefilen i hver retning. Det muliggjør fornuftige forbikjøringer av saktegående trafikk selv om det er midtdeler i kjørebanen. Her i landet er veiene så smale at en lastebil med motorstopp ville stoppe all trafikk der det er midtdeler. Kjempeflott hvis det kommer en ambulanse som må fram f.eks.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Selvsagt er det mye dårlige veier , men at alle skal bli oppgradert er vel
ikke aktuelt.
Hovedveier der trailere passerer hverandre med 10 sentimeters klaring
bør prioriteres.
Med hensyn til prioritering vil nok ei gørrblå borgerlig regjerings privat-
iseringsvilje være redninga for offentlige veier..
ikke aktuelt.
Hovedveier der trailere passerer hverandre med 10 sentimeters klaring
bør prioriteres.

Med hensyn til prioritering vil nok ei gørrblå borgerlig regjerings privat-
iseringsvilje være redninga for offentlige veier..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Ja og nei Intruder. Antagelig så klarer de Rød/Grønne og ro iland neste valg også- mest fordi de dærre halte endene i H fisler og smisker for ekstremistpartiene V og KrF. Og da blir Sinna Siv grinete og furter i sitt hjørne. Det mest fornuftige er nok å sette Per Chr Foss og Sinna Siv i samme rommet et par dager så kommer de fram til noe fornuftig . Til det skjer må vi leve med Navartrollet og Sp veipolitikk.
Det viktige må være stamnettveinettet og fylkesveier og så gi de lokale myndigheter penger nok til veivedlikehold. NSB, der bør hodene rulle mha automat giljotiner for å fornye ledelsen. Røsk opp i systemene både for vei og bane og få inn folk som vil og har evne til å gjøre noe med midlene.
Det viktige må være stamnettveinettet og fylkesveier og så gi de lokale myndigheter penger nok til veivedlikehold. NSB, der bør hodene rulle mha automat giljotiner for å fornye ledelsen. Røsk opp i systemene både for vei og bane og få inn folk som vil og har evne til å gjøre noe med midlene.

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Kan ikke tro Per Kristian finner på noe klokt selv som
korttidssamboer med Siv.
Men bare Jonas vet,allviteren....
korttidssamboer med Siv.

Men bare Jonas vet,allviteren....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Pass deg nå, Navartrollet kan få mere vann på mølla.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
I ei kommune var det en politiker som het Henden,og i lokaliseringssaken om
en vei var han steil og stri.
Ordføreren ble lei,og la frem følgende forslag;La veien gå hvor Henden vil!
en vei var han steil og stri.
Ordføreren ble lei,og la frem følgende forslag;La veien gå hvor Henden vil!

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Kan jo bli interessant å se om de følger opp?
http://www.nettavisen.no/motor/article2706867.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettavisen.no/motor/article2706867.ece" onclick="window.open(this.href);return false;