Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Flanker »

@Bjerknez:

Overraskende bra lyd av "mikk i nakkeskinnet" løsningen :knegg
Må nok teste tilsvarende selv ja! Har du en sånn "pelsdott" på mikken for ytterligere beskyttelse mot vind? Tenker vel at det kanskje er fornuftig å ha?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:@Bjerknez:

Overraskende bra lyd av "mikk i nakkeskinnet" løsningen :knegg
Må nok teste tilsvarende selv ja! Har du en sånn "pelsdott" på mikken for ytterligere beskyttelse mot vind? Tenker vel at det kanskje er fornuftig å ha?
Jepp, en slik pelsdott er nok grei og ha. :thumleft

Skal snart teste med zoom H1 plassert i rumpetaske som jeg har på ryggen :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke "bare" å koble en mic til kamera.... Det er en fordel å finne ut hvilken motstand som er best egnet for ditt kamera.... om jeg har skjønt det riktig. Jeg fikk hvertfall langt bedre lyd av samme mic som han på filmen her, enn en random jeg kjøpte på chlasern
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GCtIEpb42uI[/video]

Å hente ut lyden oppe i hjelmen gjør jo ledningen sin vandring kortere og du slipper å surret med ledning rundt om på kroppen. Skal prøve dette selv, men følte det ble veldig lav lyd på bjerknes sin film når han er ute med cruiseren.... (bortsett fra når han har godt med gasspådrag)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Det er ikke "bare" å koble en mic til kamera.... Det er en fordel å finne ut hvilken motstand som er best egnet for ditt kamera.... om jeg har skjønt det riktig. Jeg fikk hvertfall langt bedre lyd av samme mic som han på filmen her, enn en random jeg kjøpte på chlasern
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GCtIEpb42uI[/video]

Å hente ut lyden oppe i hjelmen gjør jo ledningen sin vandring kortere og du slipper å surret med ledning rundt om på kroppen. Skal prøve dette selv, men følte det ble veldig lav lyd på bjerknes sin film når han er ute med cruiseren.... (bortsett fra når han har godt med gasspådrag)
Grunnen til der er ganske enkel. Man må justere lydnivået etter den høyeste lyden i videoen og så lenge cruiseren bråkte ganske heftig under gasspådrag så måtte følsomheten skrus ned. Bakdelen var at man hører lite under vanlig kjøring.

Zoom h1 har en slik auto sak som justerer følsomhet etter hvor høy lyden er og det tror jeg fungerer bedre. Men så fort man må gjemme og pakke inn mikrofonen etc så vil det aldri bli perfekt.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:Det er ikke "bare" å koble en mic til kamera.... Det er en fordel å finne ut hvilken motstand som er best egnet for ditt kamera.... om jeg har skjønt det riktig. Jeg fikk hvertfall langt bedre lyd av samme mic som han på filmen her, enn en random jeg kjøpte på chlasern
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GCtIEpb42uI[/video]

Å hente ut lyden oppe i hjelmen gjør jo ledningen sin vandring kortere og du slipper å surret med ledning rundt om på kroppen. Skal prøve dette selv, men følte det ble veldig lav lyd på bjerknes sin film når han er ute med cruiseren.... (bortsett fra når han har godt med gasspådrag)
Det er helt klart at du for det du betaler for, i like stor utstrekning når det gjelder mikrofoner som med alt annet.

Forskjellen ligger imidlertid på et mer teknisk nivå enn motstanden i mikrofonen. Mikrofoner genererer elektriske signaler. De lager strøm av vibrasjonene de fanger inn. Dette kan gjøres på en myriade av forskjellige måter, fra kondensatormikrofoner, via piezo-elektriske mikrofoner ("pickuper" strengt tatt) til kullstøvmikrofoner. Dette gir seg bl.a utslag i forskjellig signalstyrke ut fra mikrofonen og forskjeller i lydkvalitet. Trekk pusten dypt og... : http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Signalstyrken kan man som regel justere på opptaksenheten enten dette er et kamera eller en lydopptaker. Det man imidlertid IKKE kan justere vekk i særlig grad er for sterkt signal (forvrenger lyden) og alt for svakt signal (mye statisk sus og støy), fraværende diskant eller bass. Der kommer kvaliteten på mikrofonen inn i bildet. Men man må også ha i bakhodet at mikrofoner har forskjellig atributter med tanke på hvilke avstander de fungerer best på, og at de er mer og mindre retningsbestemte også. Enkelte mikrofoner har et aktivt felt på 15 grader, andre på 360 grader og alt i mellom (dvs. de tar opp det som er rett foran mikrofonen eller kanskje alt som befinner seg innenfor f.eks 15 meter, 360 graders radius... )

Dersom en mikrofon ikke er i stand til å plukke opp og gjengi lydkilden godt nok så er det stort sett kun en annen mikrofon som kan løse problemet. Her må man bare skaffe seg erfaring og prøve forskjellige varianter.

Vil man virkelig sette seg inn i mikrofoner og muligheter er det bare å sette i gang. Det finnes egne forum for det også. KUN mikrofoner. Det er et digert felt.

Men først bør man finne ut hva utstyret man har kan gjøre. Man kan koble til en mikrofon til tusenvis av kroner og få dritlyd. Det er bare å spille inn alt for høyt, det. Så er opptaket uopprettelig ødelagt! :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Haha....Alf jeg tror på deg :thumleft
Jeg skjønner at dette er noe du har over gjennomsnittet interesse av :twisted

Jeg må nok si at for min del er det begrenset hvor mye penger jeg gidder å legge inn i mic for å gjengi motorlyd på sykkel filmene mine. Men noe penger er jeg villig til å legge igjen for bra lyd :thumleft

Blir spennende å se hva jeg klarer å få til med justering av opptakslyden. Så får vi se om det er "godt" nok :prf

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:Haha....Alf jeg tror på deg :thumleft
Jeg skjønner at dette er noe du har over gjennomsnittet interesse av :twisted

Jeg må nok si at for min del er det begrenset hvor mye penger jeg gidder å legge inn i mic for å gjengi motorlyd på sykkel filmene mine. Men noe penger er jeg villig til å legge igjen for bra lyd :thumleft

Blir spennende å se hva jeg klarer å få til med justering av opptakslyden. Så får vi se om det er "godt" nok :prf
:D Jeg kan sende over cv`en min, så skjønner du nok hvorfor :)

To ting jeg stadig blir forbauset over: Hvor utrolig bra lyd og bilde du kan få for lite penger, og hvor utrolig dårlig lyd og bilde du kan få for mye penger.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Haha... jeg tror nok du er utdannet tømrer akkurat :lol Eller det er utrolig hva en kan være utdannet som, men gjerne har jobbet hele livet som noe helt annet (slik som meg)

Ja det er vel en ting eller to vi lærer oss gjennom livet. Akkurat det med billig og dyrt i forhold til kvalitet osv. Jeg har allerde gjort meg noen erfaringer på feltet :redface Learning by doing :-)å

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:Haha... jeg tror nok du er utdannet tømrer akkurat :lol Eller det er utrolig hva en kan være utdannet som, men gjerne har jobbet hele livet som noe helt annet (slik som meg)

Ja det er vel en ting eller to vi lærer oss gjennom livet. Akkurat det med billig og dyrt i forhold til kvalitet osv. Jeg har allerde gjort meg noen erfaringer på feltet :redface Learning by doing :-)å
Jeg har ingen utdanning verdt å nevne, men jeg har imidlertid gjort mye forskjellig gjennom livet og lært mye. Ingenting slår egen, noen ganger dyrkjøpt erfaring :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Bjerknez »

Det er bare sååå befriende og spøre om en generell ting for så og få svar fra noen som virkelig vet svaret. En fjær i hatten for den Alf Torp :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Denne er helt genial den.... Han har mye gode filmer den mannen....

Men...

Jeg får ikke justert lyden på gopro appen på mitt hero 3 kamera black edition? :-k Noen som kan fortelle meg nøyaktig hvordan jeg gjør dette?

Svar