Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Flanker »

Kjapt spørsmål til folket med greie på sånt. Jeg bruker i dag et Replay XD 1080 Mini kamera til filming på tur, som regel montert på hjelmen. Som de fleste vet suger de innebygde mikrofonene på slike kamera våte kaninballer, og fanger stort sett opp kun vindstøy i hastigheter over 30-40 km/t.

Jeg kunne tenke meg en bedre løsning for å få vettug lyd på opptakene, men hvordan? En ekstern opptaker som Zoom H1 o.l. gir super lyd, men er knotete å håndtere med å passe på å slå på både kamera og denne. Og så må lyden synkroniseres i ettertid.

På mitt kamera er det mulighet for å plugge inn ekstern mikk. ved hjelp av et adapter. Har noen prøvd en slik løsning? Tenker at en mygg av noe slag kunne vært greit. Enten kan man montere den i hjelmen, med mulighet for å "kommentere" mens man kjører. Eller klipse den et annet sted med lite vind for å ta opp motorlyd. Men hvilken lydkvalitet kan jeg forvente kontra ekstern opptaker som Zoom? Og kan noen anbefale en mygg som gir god lyd?

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

Flanker skrev:Kjapt spørsmål til folket med greie på sånt. Jeg bruker i dag et Replay XD 1080 Mini kamera til filming på tur, som regel montert på hjelmen. Som de fleste vet suger de innebygde mikrofonene på slike kamera våte kaninballer, og fanger stort sett opp kun vindstøy i hastigheter over 30-40 km/t.

Jeg kunne tenke meg en bedre løsning for å få vettug lyd på opptakene, men hvordan? En ekstern opptaker som Zoom H1 o.l. gir super lyd, men er knotete å håndtere med å passe på å slå på både kamera og denne. Og så må lyden synkroniseres i ettertid.

På mitt kamera er det mulighet for å plugge inn ekstern mikk. ved hjelp av et adapter. Har noen prøvd en slik løsning? Tenker at en mygg av noe slag kunne vært greit. Enten kan man montere den i hjelmen, med mulighet for å "kommentere" mens man kjører. Eller klipse den et annet sted med lite vind for å ta opp motorlyd. Men hvilken lydkvalitet kan jeg forvente kontra ekstern opptaker som Zoom? Og kan noen anbefale en mygg som gir god lyd?

Har gode erfaringer med helt vanlig 39-kroners mikrofon plassert i hjelmen og koblet til kameraet direkte. Plassering av mikrofonen er imidlertid viktig for å unngå for mye vindsus og pusting. Har lagt ut et gammelt klipp her, hvor jeg bruker en helt vanlig mygg fra biltema:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=wI4ly1-5G_4[/video]
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Dette drev jeg å knotet med forrige sesong. Å finne mic til gopro var lettere sagt enn gjort.... for det er ikke alle mic som passer til nettopp in eller output på kamera.

En annen ting er at det blir jævlig med skurring. Jeg drev å prøvde forskjellig isolasjon rundt mikken. La den ligge løst under salen var bare å glemme.... bare skurring. La den i rumpetasken min, dette ble bedre men langt ifra bra nok. Prøvde å lime den stoff biten fast i mic'en... ble enda bedre, men ikke godt nok. Så ga jeg igrunn bare opp.... satser på å kjøpe meg en zoom til sesongen.

Skal prøve å gjemme den inne i sånn skumgummi greier å høre hvordan det blir før jeg gir meg helt.

Her et lite eksempel
Du hører godt knitringen når lyden blir veldig høy...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AL0Oda8vVmc[/video]

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:Dette drev jeg å knotet med forrige sesong. Å finne mic til gopro var lettere sagt enn gjort.... for det er ikke alle mic som passer til nettopp in eller output på kamera.

En annen ting er at det blir jævlig med skurring. Jeg drev å prøvde forskjellig isolasjon rundt mikken. La den ligge løst under salen var bare å glemme.... bare skurring. La den i rumpetasken min, dette ble bedre men langt ifra bra nok. Prøvde å lime den stoff biten fast i mic'en... ble enda bedre, men ikke godt nok. Så ga jeg igrunn bare opp.... satser på å kjøpe meg en zoom til sesongen.

Skal prøve å gjemme den inne i sånn skumgummi greier å høre hvordan det blir før jeg gir meg helt.

Her et lite eksempel
Du hører godt knitringen når lyden blir veldig høy...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AL0Oda8vVmc[/video]
Synes det høres ut som om lydnivået er for høyt for kameraet? Forsøkt å justere ned opptaksvolumet?
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

For å være helt ærlig, så trodde ikke jeg det var mulig å skru ned opptakslyden på gopro kamera.... jeg trodde jeg bare var nødt å isolere godt nok rundt mic.... :-k :scratch

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:For å være helt ærlig, så trodde ikke jeg det var mulig å skru ned opptakslyden på gopro kamera.... jeg trodde jeg bare var nødt å isolere godt nok rundt mic.... :-k :scratch
Det er ihvertfall mulig på mitt Contour + kamera, via appen på telefonen min. Der kan jeg justere nivået på den innebygde mikrofonen såvel som den jeg har i hjelmen. Det ville forundre meg stort om det ikke var tilfelle for Gopro-kameraene også.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Skal undersøke dette i kveld.... Her må det et dypdykk i goproen til skjønner jeg :lol Takk for tipset :redface

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Shawn91 »

Jeg kan bekrefte at gopro har denne funksjonen gjennom appen :)
Shiny side up...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av LordShaft »

Shawn91 skrev:Jeg kan bekrefte at gopro har denne funksjonen gjennom appen :)
Konge.... Da blir det forsøk på filmin i løpet av morgendagen :thumleft :thumleft Helvete alt jeg lærer her inne :redface

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:
Shawn91 skrev:Jeg kan bekrefte at gopro har denne funksjonen gjennom appen :)
Konge.... Da blir det forsøk på filmin i løpet av morgendagen :thumleft :thumleft Helvete alt jeg lærer her inne :redface
Det er det som er moro med slike forum. Noe å lære hver dag :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Bjerknez »

En brukbar løsning som jeg har testet er å koble en mikrofon til kameraet og under foret på hjelmen sli kat den stikker så vidt ut i nakkeregionen. Bak der er det lit eller ikke noe vindstøy og lyden fra sykkelen kommer jo bakfra :thumleft
Man hører heller ikke om du skulle finne på og plystre/synke/nyse etc :knegg

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:En brukbar løsning som jeg har testet er å koble en mikrofon til kameraet og under foret på hjelmen sli kat den stikker så vidt ut i nakkeregionen. Bak der er det lit eller ikke noe vindstøy og lyden fra sykkelen kommer jo bakfra :thumleft
Man hører heller ikke om du skulle finne på og plystre/synke/nyse etc :knegg
Hvordan er lydkvaliteten med en slik løsning kontra ekstern opptaker? Har du noen video-eksempler der du har gjort det på denne måten?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av KåreDump »

LordShaft skrev: Det er ihvertfall mulig på mitt Contour + kamera, via appen på telefonen min.
Hvilken mic bruker du på Contour-kameraet? Jeg har et Contour +2, og der har geniene klart å bygge inn en 2,5mm jack-kontakt.

Mikrofoner med 2.5mm plugg fins det ikke flusst av. Har prøvd å bruke overganger uten hell, de funka rett og slett ikke.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:
Bjerknez skrev:En brukbar løsning som jeg har testet er å koble en mikrofon til kameraet og under foret på hjelmen sli kat den stikker så vidt ut i nakkeregionen. Bak der er det lit eller ikke noe vindstøy og lyden fra sykkelen kommer jo bakfra :thumleft
Man hører heller ikke om du skulle finne på og plystre/synke/nyse etc :knegg
Hvordan er lydkvaliteten med en slik løsning kontra ekstern opptaker? Har du noen video-eksempler der du har gjort det på denne måten?
Her hadde jeg mikrofonen stikkende ut i nakkeregionen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T4Ql0iq ... DlxraLhzkv_[/video]

Ikke perfekt, men helt greit. Her bruker jeg bare en billigmikrofon.

En ekstern mikrofon bruker jeg her (zoom H1). Den ligger under salen innpakket i skumgummi. Ikke noen optimal løsning det heller da lyden blir litt gjemt og hul. Det beste er nok og ha en ekstern mikrofon i rumpetaske bak på ryggen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KP-Fh10 ... 2Bzd7_e6se[/video]

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Lyd: Ekstern opptaker eller plug-in mikk til kameraet?

Legg inn av Alf Torp »

KåreDump skrev:
LordShaft skrev: Det er ihvertfall mulig på mitt Contour + kamera, via appen på telefonen min.
Hvilken mic bruker du på Contour-kameraet? Jeg har et Contour +2, og der har geniene klart å bygge inn en 2,5mm jack-kontakt.

Mikrofoner med 2.5mm plugg fins det ikke flusst av. Har prøvd å bruke overganger uten hell, de funka rett og slett ikke.
Jotakk du, de sauene sauset det til litt der. Jeg kjøpte de 5 siste 2,5mm hann minijackene som Teknikmagasinet hadde og like mange 3,5mm hunn minijacker og bygde meg adaptere selv til slutt. Tullete, rett og slett. Men ellers har det bare vært en fryd å bruke det kameraet.

Mikrofonen kjøpte jeg på Biltema. PS. tror jeg har to slike plugger liggende om du har lyst til å bruke 10 minutter på litt lodding.
Sist redigert av Alf Torp den 15 mar 2015, 22:06, redigert 1 gang totalt.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Svar