Et lite minus ble det da jeg ikke fikk tak i nye hos de lokale kulelager-butikkene på fredag, men måtte bestille gjennom Yamaha. På pluss-siden kostet de bare 340,- og jeg har dem på mandag.

Så mens jeg venter har kjeden fått seg et bad også. I diesel. Så en lett dusj med noe olje/rustoppløser før jeg tørket godt av den og hengte den på vent. Kjeden er ikke så gammel, men jeg skal prøve en annen kjede-olje/grease. Mc-artikler hadde ikke inne kjedesprayen jeg egentlig bestillte, men selgeren der har snakketøyet i orden, så nå sitter jeg her med noe syntetiske racing-greier jeg skal prøve.

Jeg har tidligere brukt en hvit voksbasert guffe, men denne var jeg ikke fornøyd med siden kjedet ble tørt altor raskt etter min mening, så jeg gikk over til grease-basert igjen.
Siden Yamaha'en har står på vent, kunne jeg trekke inn i kjelleren foran vifteovnen og radioen og pusle med noe annet. Jeg plukket av forgasserene på sykkelen på flisene, og demonterte dem for å bytte pakninger og slikt.

Dellorto'en er enkelt oppbygget, og har ikke så mange delene heller. Ingen akselerasjonspumpe, og choken er on-off via en liten hendel oppå. Det viste seg også at flottør-nivået var altfor lavt i den ene og litt for lavt i den andre (3 og 1mm), kanskje det forklarer hvorfor den kan være tungstartet på kald motor noen ganger. Gleder meg til å prøve når våren nærmer seg igjen

Jeg burde vel også skaffet meg et slikt synkroniserings-apparat til forgassere også. Dellorto'ene må justeres inn igjen, og Yamaha'en bør også kontrolleres, så jeg får vel kikke innom Ebay igjen... :-