ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på
@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre

Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden

) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.
Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.