Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av tor2502 »

Grattis med ny jobb Carpa.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Kawagutten »

Gratulerer med ny jobb :-) og da ble det ny sx også?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

Tusen takk folkens, smiler fra øre til øre jeg nå :yeyeye

Elolz, lykke til med jobbintervjuet ditt. Still godt forberedt og fremoverlent, ta med stillingsannonsen, søknaden, attester, CV og alt som kan være av interesse for dem.
Kunne i grunn skrevet en liten avhandling om jobbintervjuer nå etter å ha vært på 8-9 stykker de siste månedene + et 4 ukers coachingkurs :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

Kawagutten skrev:Gratulerer med ny jobb :-) og da ble det ny sx også?
Hehe, tror jeg i første omgang må satse på en liten lottogevinst for at det skal bli aktuelt akkurat nå. Men om et par år kanskje, når 2011 modellen er litt rimeligere enn det den er nå
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

Elolz skrev:
Carpa skrev:Tusen takk folkens, smiler fra øre til øre jeg nå :yeyeye

Elolz, lykke til med jobbintervjuet ditt. Still godt forberedt og fremoverlent, ta med stillingsannonsen, søknaden, attester, CV og alt som kan være av interesse for dem.
Kunne i grunn skrevet en liten avhandling om jobbintervjuer nå etter å ha vært på 8-9 stykker de siste månedene + et 4 ukers coachingkurs :knegg
Takk for det :) Det var en åpen søknad, sendte den sammen med attest og CV en kveld tidligere denne uken, ble oppringt om morgenen dagen etter og de ville ha meg innom. Da trenger jeg vel ikke å ha med meg CV og attest selv? Noen tips til forberedelse? Det jeg synes er spesielt vanskelig er å ta opp lønn og evt presse denne opp :-)å Har vært på 3 jobbintervjuer tidligere i livet, fått jobbtilbud på alle, men jeg har ikke greid å få opp lønnen. Så tips til det og evt andre forberedelser mottas med stor takk :thumleft
Først og fremst, ikke prat om lønn på et 1. gangs intervju. Om de spør så svarer du, men ikke spør selv. Jeg ble spurt og svarte da hvor mye jeg hadde i min forrige stilling, og at dette lå innenfor min komfortsone...
Lønn er mer et tema som hører hjemme i et 2. gangs intervju, eller når tilbud foreligger. Da kan du se om du klarer å presse lønna opp om du ikke er fornøyd, for da har de kommet så langt i prosessen at de faktisk ønsker deg!

Er vel strengt tatt ikke så mange dokumenter å ta med når du allerede har sendt de som er aktuelle. Jeg tok alltid med CV uansett, spesielt om den CV versjonen de hadde fått var via web form, de er så dårlige.

Jeg brukte CV'n når jeg skulle introdusere meg selv, for å huske å få med meg all kompetansen min.

Førsteinntrykk er viktig. Fast håndtrykk og et smilende hei gir et veldig positivt inntrykk av deg som person. Ren i klærne og nypussa tenner selvfølgelig :knegg

Du blir garantert bedt om å fortelle om deg selv og dette bør du forberede deg på. Øv for deg selv og tenk over hva som er viktig å få frem i akkurat den jobben du søker her. Begynn å fortelle kort(relevant) om deg som privatperson, fortsett med å fortelle om dine arbeidserfaringer og kompetanse, utdannelse, kurs etc Alt som er relevant for denne jobben.
Når spørsmålene kommer så ikke stress med å svare, ta deg tid til å tenke over de (men ikke så det virker som om du er i ferd med å sovne da) De fleste av oss stresser og prater litt fort i slike situasjoner, pust dypt og slapp av.
Sitt oppreist, gjerne fremoverlent og engasjert, ikke "laidback".

Sett deg godt inn i firmaets visjoner og kjerneverdier, og selvfølgelig hva de driver med. Et vanlig spørsmål er hvorfor du vil jobbe for akkurat dem, og om de ser at du har tatt deg bryet med å lære om dem så scorer du et par poeng på det.

I tillegg til å vurdere om du har rett kompetanse for dem (noe du allerede har bevist ved å bli innkalt til intervju) så ser de etter hvem du er som person, om du vil passe inn i bedriften og hvordan kjemien er. Dette er faktisk ganske ofte en avgjørende faktor.

Det var litt fra toppen av hodet mitt :-)

Må legge til et par ting til forresten
Ikke prat negativt om arbeidsgiveren din, eller tidligere arbeidsgivere. En regel uten unntak!!
De kommer nok til å spørre deg hvorfor du ønsker å bytte jobb, tenk over hva du vil svare på dette.
Et annet ganske vanlig spørsmål å få er å fortelle om dine gode og negative sider.
De er ikke ute etter å ta deg på noe, men heller se om du kjenner deg selv godt... Dette synes jeg var det vanskeligste spørsmålet å svare på, her skal man selge seg selv og så skal man fortelle noe negativt om produktet... Men som sagt, de ønsker bare å se om du har selvinnsikt og er klar over dine gode og dårlige sider.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Relax »

:thumleft
Gratis m drømmejobb!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av sankyo »

Elolz skrev: Takk for det :) Det var en åpen søknad, sendte den sammen med attest og CV en kveld tidligere denne uken, ble oppringt om morgenen dagen etter og de ville ha meg innom. Da trenger jeg vel ikke å ha med meg CV og attest selv? Noen tips til forberedelse? Det jeg synes er spesielt vanskelig er å ta opp lønn og evt presse denne opp :-)å Har vært på 3 jobbintervjuer tidligere i livet, fått jobbtilbud på alle, men jeg har ikke greid å få opp lønnen. Så tips til det og evt andre forberedelser mottas med stor takk :thumleft
Du hast fått en del gode tips allerede.
Kommer på 2 ting. Takk ja til noe å drikke, da vet du hva du skal gjøre med hendene dine, og hvis du må tenke for å komme med et godt svar , kan du ta deg en slukk for å vinne tid.
Ellers opplever jeg ofte at folk prøver å fremstille seg som den rette til jobben. Synes det er kortsiktig tenkt. Det viktigste er om jobben er den rette til deg. Å få tilbudet er kun begynnelsen. Å trives og å gjøre en god jobb over tid er mye viktigere.
Men at de ringte deg så fort er et godt tegn. Lykke til.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Flanker »

Velkommen til Sykehuspartner, Carpa. Jeg begynte der selv for 4 uker siden og trives godt så langt!

Hvor og med hva skal du jobbe?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

Flanker skrev:Velkommen til Sykehuspartner, Carpa. Jeg begynte der selv for 4 uker siden og trives godt så langt!

Hvor og med hva skal du jobbe?
Artig :-)
Jeg skal jobbe i IKT avdelingen på Skøyen, du jobber kanskje i Drammen du da?
Satser på at det blir en trivelig arbeidsplass, har fått et veldig godt inntrykk så langt. Vi treffes vel kanskje på en firmafest da :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Kimshans »

Velkommen til SP. Hvilken IT avdeling da? Har selv jobbet i SP siden 2007. Jobber i arbeidsflate. Men er i Porsgrunn. Har ett par andre kollegaer fra Porsgrunn som er medlem her inne også :-)

Edit: Så det nå. Velkommen som prosjektleder. Det blir bra. Håper du trives.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

Kimshans skrev:Velkommen til SP. Hvilken IT avdeling da? Har selv jobbet i SP siden 2007. Jobber i arbeidsflate. Men er i Porsgrunn. Har ett par andre kollegaer fra Porsgrunn som er medlem her inne også :-)

Edit: Så det nå. Velkommen som prosjektleder. Det blir bra. Håper du trives.
Takk takk. Det ligger an til eget mc klubb hos SP nå skjønner jeg ;-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Kimshans »

Hehe, jepp. Vi er ihvertfall 6 stk. i Porsgrunn med lappen. To stk. tok den i fjor. Jeg tok den året før, på høsten. Og ett par andre som ikke har kjørt så mye. Så mange ferskinger. Vi har ihvertfall snakket om en tur til Lysebotn via Suleskaret før sommeren. Så kanskje vi blir en gjeng fra SP på tur :-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

Kimshans skrev:Hehe, jepp. Vi er ihvertfall 6 stk. i Porsgrunn med lappen. To stk. tok den i fjor. Jeg tok den året før, på høsten. Og ett par andre som ikke har kjørt så mye. Så mange ferskinger. Vi har ihvertfall snakket om en tur til Lysebotn via Suleskaret før sommeren. Så kanskje vi blir en gjeng fra SP på tur :-)
Ferskinger liker jeg, tok lappen selv i mai i fjor :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av RuneMC »

@Carpa - Gratulerer ! - høres bra ut og Skøyen som jobbsted er absolutt av de bedre i Oslo.

@elolz - ikke spør lønn - spør heller om de har idrettslag/sosiale aktiviteter utenom arbeidstid og litt om arbeidsmiljøet - forsøk å danne deg et bilde av om du vil trives. Enten må lønnen være bra nok til at du gidder å gå på intervju, eller så venter du på neste tilbud. Ville dog satset på jobb (tilbud vokser ikke på trær) selv om lønnen evt er litt lav, hvis jobben i seg selv er innenfor det du liker. Alternativt har du alltid en mulighet til å forhandle når det blir signaturtid - før det har de flere og ofte nesten like gode kandidater de kan velge blant. Det er salg av deg selv, trekk fram det positive på det du har gjort før, men unngå floskler. Gode referanser? Gull verdt! Prøv å finne positive vinklinger på tidligere arbeidsgivere og egen innsats. Snakker du nedsettende om tidligere arbeidsgivere/kolleger eller deler for mye interne detaljer, så vil de tenke at du kommer til å gjenta historien ift dem og neste arbeidsgiver. Det liker ingen arbeidsgivere.
Til slutt - du har fått to ører og en munn - hint hint... ikke la det bli monolog fra din side.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Happy happy

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:@Carpa - Gratulerer ! - høres bra ut og Skøyen som jobbsted er absolutt av de bedre i Oslo.
Takk, ja Skøyen er helt toppers. Bare å hoppe av toget og krysse veien så er jeg der :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar