Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Andreas »

Cutless skrev:
Andreas skrev:Heisann. Lenge mellom jeg bruker dette forumet, men når jeg så annonsen på Hypermotarden, så så jeg at det var jo deg jeg handlet BMW av for maange år siden!

Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)
Haha, verden er liten. Den 523'n var den beste bilen jeg har hatt, skulle aldri solgt den. Jeg husker matbudsjettet (som student) ble brukt på Castrol olje til BMW'n istedet :lol Hvordan gikk det med den bilen?

Takk for det!
Ja, det var en knakende god bil! Relativt problemfritt bilhold i 5år. Alle bremser, hjullager og støtdempere var vell det meste jeg kostet på den utenom vanlig service, men såpass må det være på en 20år gammel bil som har rullet nesten 300.000km. Etter en haug med telefoner, ble den solgt på budrunde for litt over et år siden :thumleft
Skulle du være litt nostalgisk, så legger jeg ved link til den utgåtte annonsen :vs

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... d=53908597

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Haha, takk for link. Husker godt når jeg sto ute på gårdsplassen å byttet lykter til de Angel eyes lyktene der. Det gjorde seg virkelig :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Og motorromet var like rent som når jeg solgte den ser jeg :)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Tommas »

Gratulerer med bytte av sykkel!

Vi får kanskje ta en tur på Schlagerhytte Carola i sommer, for litt pils og dekksparking ;-)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Tusen takk!

Ja, det høres ut som en plan :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av mortenolb »

Svarer rett på det Bjerknez skrev om min erfaring med kjede, jeg:

Det som skjedde var at på langturen ble kjedet slitt, type punktstrekt, og endte med å bli ikke-kjørbart. Ordnet verkstedtime, de bytta kjede, hadde på klipslås(aner ikke om den var riktig eller feil vei, hadde ikke peil på kjede før den episoden), og en del mil senere(fra Molde til Balestrand) innså jeg at låseklipsen var borte fra kjedet etter å ha konferert med noen andre motorsyklister da jeg synes det så ut som noe mangla. Etter det bestemte jeg meg for å aldri ha noe annet enn klink, uansett hvor "godt nok" klips skal være.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Fint mortenolb, da fikk jeg bekreftet at klinklås var det rette valget :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Nå gjenstår det bare å finne ut hva jeg ikke er komfortabel med å gjøre selv på få-sykkelen-i-topp-stand listen min. Det positive er at den blir mindre og mindre. Men er forberedt på å sette bort noe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Har du tatt ventilsjekk/justering?
Dette bør kanskje gjøres hvis du ikke har papirer på at dette er gjort fra forrige eier. Jeg tenker litt sånn at det kan være greit for evt. psyken også å ta en liten hovedservice på den. Spesielt med tanke på ventiler etc.
Sist redigert av Bjerknez den 06 jun 2016, 14:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Ventilsjekk/justering er gjort :)

Må ikke snakke om verditap til en som er i gang med å handle deler for like mye som sykkelen er verdt :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Har da ikke nevnt noe om verditap jeg :knegg

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Andreas »

Cutless skrev:Og motorromet var like rent som når jeg solgte den ser jeg :)
Ingen møkkete kjøretøy her i gården :crazy:

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Den nest viktigste gummien

Etter 14 år med original håndtak så må til og med Triumph sin overlegne byggkvalitet gi tapt. Jeg har vært nødt til å holde et dødsgrep på gasshåndtaken under kjøring siden jeg kjøpte sykkelen. Fy så glatt de håndtakene var.

Bilde

Heldigvis så fikk jeg en sms på vei hjem fra jobb idag om at det hadde kommet en pakke til meg :D

Bilde

Den var dessverre for liten til å inneholde kjede+drev, men noe gøy var det oppi der.

Bilde

Tapetkniv ble funnet frem, og spent startet jeg med kuttingen. Jeg innrømmer at jeg tok en liten sjanse siden dette er varmehåndtak. Jeg visste ikke om varme-elementene satt i gummien eller ikke. Men noe måtte gjøre med de såpeglatte grepene.

Heldigvis satt ikke varme-elementene i gummien

Bilde

Jeg tok meg god tid for å ikke skade varme-elementet, og det gikk bra ser det ut som. Satt på litt tape på endene for å skåne ledningene for montering av de nye håndtakene mest mulig.
Bilde
Bilde

Det var trangt å få på de nye, men rikelig med Zalo-vann hjalp
Bilde

Job well done
Bilde
Bilde
Bilde



Nå er det bare å vente tålmodig på nytt drev og kjede. Siden håndtakene gikk raskere enn forventet, benyttet jeg anledningen til å ta grovrengjøringen bak drevet.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare si en ting. Job well done!
Hadde det vert min sykkel hadde den ligget opp ned på nabotomta for lenge siden haha.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Bosted: Fredrikstad

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av kalleklovn »

Gratulerer med ny sykkel og velkommer til Triumph familien :)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Jompa »

Bare 14 år med originale handtak ? :crazy:
Pen sykkel, forresten
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Pen sykkel, forresten
Men den mangler vel noe vesentlig for at du skal falle for en slik, vel... :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Jompa »

AJ skrev:
Jompa skrev:Pen sykkel, forresten
Men den mangler vel noe vesentlig for at du skal falle for en slik, vel... :crazy:
Hva skulle det være ?
Bortsett fra ett cylinder.
Jeg delte forresten soverom med en Triumph Sprint for to år siden, uten at det fremkalte noen våte drømmer :knegg
DSCF2869.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Jompa skrev:Bare 14 år med originale handtak ? :crazy:
Pen sykkel, forresten
Haha, ja. Det var mye gummi igjen, men blir for slitsomt å pusse de ned med grovt sandpapir før hver tur...

Takk!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av FredrikE24 »

Når jeg kjøpte min K1200RS, den hadde gått 64 000km. Sjekk slakke i bakstilling, hjullager, styrelager, styredemper, hjullager forran. Start sykkelen, hør etter ulyder.. Er gangen unormal? Drar den på alle turtall? Videre ser du etter lekkasjer, tilstand på bremseslanger.. Er stort sett det hele.. Man merker jo fort hva slags type selger er, og hvor nøye dem er på ting. Var og tittet på en del sykler, og det er mye dårlig lagring, vedlikehold og bruk, og det avdekker man relativt fort.

Når det gjelder justering av ventiler, så er de fleste shimset, dette er noe ordentlig dritt, så mitt råd er å la det være dersom det kun er litt slakt.. Er det for stramt er det derimot noe man bør gjøre noe med. Er det for stramt, så har den aktuelle ventilen lett for å brenne seg(dersom det er en eksosventil).

Ser du bor i Ås, jeg bor med andre ord ikke langt unna, får vel bli noen kjøreturer utover sommeren :)

Når det gjelder holkebytte, har du trykkluft tilgjengelig så går det som en lek :)

Når det gjelder kjede, og kjedelås.. Jeg kjøpte sykkel med kardang, og med god grunn. Men jeg vil allikevel si at kjedelås med klips er ganske uproblematisk sålenge man monterer den riktig, UTEN å svekke den. Har aldri hatt noe problem med det overhodet, selv på sykler med motor på 1000+ og 130-140hk. Det er dog lurt å ha kjedelås i reserve med på tur. En kamerat skiftet kjedet selv og brukte kjedelås.. Han må ha svekket klipset, for det tok ikke lang tid før kjedet ramlet av på tur.. Jeg måtte komme til utsetning med ny biltema-lås og fikk satt sammen kjedet i veikanten. Fikk stoppet kameraten relativt fort da jeg så hvordan han tredde på låsen. Jeg fikk vist han det, og låsen satt på til neste kjedebyttet. Så er det heller ingen tvil om at klink er tingen, skiftet registerkjede på min bil(gammel Mercedes diesel med en halv million km. på tellern) og der valgte jeg å klinke, selv om kjedelås også går helt fint på slike kjeder. Det er typisk på tur utenfor asfalt at kjedet slites fort, kjørte moped på tur et par ganger til hytta(30 mil hver vei) og måtte stramme kjedet ofte når man svingte av hovedveien og begynte å klatre på fjellveiene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Ny dag, nye pakker

Bilde

Av med tank og kåpe nok en gang for å installere luftfilter og bensinfilter

Bilde

Nytt filter på plass. Hærlig følelse.

Bilde

Og så til bensinfilteret. Basert på tidligere erfaringer med bil antok jeg at dette kom til å bli en av de enklere tingene jeg skulle gjøre med sykkelen. Så feil kan man ta. Bensinfilteret sitter selvfølgelig på insiden av tanken.

Bilde

Da tok jeg en pause fra skruingen for å google litt. Der var det mange motstridende forum innlegg å finne. Noen sa at man uten problem kunne bruke pakningen om igjen. Andre ga inntrykk av at man måtte spesialbestille ny pakning + diverse o-ringer og klemmer som garantert gikk i stykker ved montering av nytt filter.

Nå står jo sykkelen uansett frem til jeg får nytt kjede og drev, derfor bestemte jeg meg for å ta sjansen. Skulle det gå til skogen er det bare å krype til korset å bestille nødvendige deler med express levering av noe slag.

Men et steg om gangen. Jeg hadde selvfølgelgi full tank (21 liter). Og siden filteret lå inne i bensintanken måtte jeg få tømt tanken på et vis. Som ivrig seer av Olsen banden ble hevert metoden forsøkt først. Jeg fikk ut noe av bensinen, men ønsker ikke å gå i detaljer på hvordan det prosjektet gikk.....

Til slutt fikk jeg endelig tømt tanken tom for bensin med en mer fysisk tilnærming. Fikk fjernet panelet som skjulte bensinpumpe, bensinfilter og diverse rør. Følte meg osm en bombeteknikker. Glemte å ta bilde siden jeg var veldig fokusert (forbannet) der jeg holdt på delvis dynket i bensin.

Etter mye om og men så fikk jeg av det gamle filteret, og på med det nye. Det var veldig trangt, og et under at ingenting knakk under montering. Datoen på det gamle filteret var 2010, så var nok på tide å få byttet.

Deretter fulgte en halv evighet med forsiktig stramming av de mange boltene. Litt og litt. En om gangen. I håp om at pakningen skulle tette godt. Til slutt fikk jeg strammet alle boltene til med 5 nm. Fylte deretter i litt bensin, og skal la det stå over natten for å se om det lekker noe. Hvis ok i morgen, går tanken på igjen, også får jeg følge med litt når jeg begynner å kjøre for å være sikker på at alt er tett og fint.

I værste fall må tanken ut igjen, og få på ny pakning. Men begynner å få taket på det nå, og fjerning/montering av tank går overraskende greit.

Rakk ikke å bytte olje, eller skifte klutsjkabel. Det får jeg kose meg med i morgen :roll

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Baffin »

:twothumbs: Helt topp, flott beskrivelse Cutless, ser fram til resten. :thumleft

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Fy faen! Du er jo rene verksmesteren mann!! Veldig imponert! :twothumbs:
Mens andre står og banner for å stripse fast radiatorbeskyttelsen så plukker jo du nærmest sykkelen i biter (mer eller mindre) og bytter det som byttes kan. Nå skjønner jeg jo godt hvorfor du kjøpte deg brukt sykkel. Jeg trodde rett og slett ikke du var typen som likte og holde på slik. :thumleft

Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
:lol ..det må du nesten spørre Triumph om :crazy:
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av PetterT »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
:lol ..det må du nesten spørre Triumph om :crazy:
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.

Er flere enn Triumph som gjør dette. De har sikkert en ide om hvorfor. Kanskje fordi filteret står på trykksiden, og eventuell lekkasje går da rett i tanken.

Men anbefaler Cutless å bygge om neste gang, og ha filteret på utsiden hvis det er plass. Kompis gjorde det på en tilsvarende sykkel. Sparer mye arbeid ved bytte.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Svar