Ny dag, nye pakker
Av med tank og kåpe nok en gang for å installere luftfilter og bensinfilter
Nytt filter på plass. Hærlig følelse.
Og så til bensinfilteret. Basert på tidligere erfaringer med bil antok jeg at dette kom til å bli en av de enklere tingene jeg skulle gjøre med sykkelen. Så feil kan man ta. Bensinfilteret sitter selvfølgelig på
insiden av tanken.
Da tok jeg en pause fra skruingen for å google litt. Der var det mange motstridende forum innlegg å finne. Noen sa at man uten problem kunne bruke pakningen om igjen. Andre ga inntrykk av at man måtte spesialbestille ny pakning + diverse o-ringer og klemmer som garantert gikk i stykker ved montering av nytt filter.
Nå står jo sykkelen uansett frem til jeg får nytt kjede og drev, derfor bestemte jeg meg for å ta sjansen. Skulle det gå til skogen er det bare å krype til korset å bestille nødvendige deler med express levering av noe slag.
Men et steg om gangen. Jeg hadde selvfølgelgi full tank (21 liter). Og siden filteret lå inne i bensintanken måtte jeg få tømt tanken på et vis. Som ivrig seer av Olsen banden ble hevert metoden forsøkt først. Jeg fikk ut noe av bensinen, men ønsker ikke å gå i detaljer på hvordan det prosjektet gikk.....
Til slutt fikk jeg endelig tømt tanken tom for bensin med en mer fysisk tilnærming. Fikk fjernet panelet som skjulte bensinpumpe, bensinfilter og diverse rør. Følte meg osm en bombeteknikker. Glemte å ta bilde siden jeg var veldig fokusert (forbannet) der jeg holdt på delvis dynket i bensin.
Etter mye om og men så fikk jeg av det gamle filteret, og på med det nye. Det var veldig trangt, og et under at ingenting knakk under montering. Datoen på det gamle filteret var 2010, så var nok på tide å få byttet.
Deretter fulgte en halv evighet med forsiktig stramming av de mange boltene. Litt og litt. En om gangen. I håp om at pakningen skulle tette godt. Til slutt fikk jeg strammet alle boltene til med 5 nm. Fylte deretter i litt bensin, og skal la det stå over natten for å se om det lekker noe. Hvis ok i morgen, går tanken på igjen, også får jeg følge med litt når jeg begynner å kjøre for å være sikker på at alt er tett og fint.
I værste fall må tanken ut igjen, og få på ny pakning. Men begynner å få taket på det nå, og fjerning/montering av tank går overraskende greit.
Rakk ikke å bytte olje, eller skifte klutsjkabel. Det får jeg kose meg med i morgen