Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Kjellrf »

KåreDump skrev: 12 des 2017, 12:55 [
Noen som har en idé om relevant treningsutstyr for apeheng?
ape.JPG
Hvordan trene for å se ut som en apekatt, mener du?

Eller nærmere deg min gud, som de sier i Holy Riders... ;)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Grendel »

Ikke noe problem med apestyre. Hvis du er redd for å falle av, så er det bare å spenne seg fast med belter, Norges-remmer, eller håndjern før turen. Man faller ikke av!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Årets siste dag og tid for en liten oppsummering av 2017.
Jeg starta året med å begynne i ny jobb, fra å ha vært serviceteknikker innen landbruk i nesten 20 år gikk jeg tilbake til " basic" og begynte som industrimekkaniker i en betongfabrikk.
Har ikke angra en dag, selv om arbeidet mange ganger er å vasse i støv, vann, betongsøl og annet rask.
Ingen telefon som ringer lengre akkurat når jeg kommer ut av dusjen fredag ettermiddag, nesten ingen telefon som ringer i det hele tatt.
Gode kolleger, vi er til sammen 43 ansatte fra 7 land, pluss 10-15 innleide polakker.
Selv om lønna ble nesten halvert i forhold til forrige år er jeg fornøyd.

Jeg hadde trudd og håpet at det skulle bli mer mc-kjøring siste året, men havna på omtrent samme antall kilometer som året før.
En elendig, iskald forsommer var litt av årsaken. Ble f eks nødt til å avlyse turen til Tretten, synd, for det var et treff jeg hadde sett frem til lenge.
Det ble bare en langtur, eller lang og lang, 60 mil til Harstad og Nordnorgetreff.

Her er et bilde fra hjemturen, jeg må ha en egen evne til å få pissregn når jeg er på tur.........
DSCF4046.JPG
Utover sensommeren og høsten ble det som vanlig noen ettermiddagsturer og samling på benken utenfor Cirkle K, eller Statoilbenken som vi sier.

20170515_200404_resized.jpg
20170515_205019_resized.jpg
Det siste bildet må være fra tidlig på sommeren, ser det er sne på fjellene enda.


Jeg har hatt lyst på ny sykkel lenge.
Har vingla litt frem og tilbake mellom flere, men har vært ganske bestemt på at det måtte bli en tursykkel.
BMW k1600 gt og R1200RT er etpar av syklene som har fristet, samme med FJR1300.
Så da falt det seg helt naturlig å ende opp med en Electra Gilde fra 2006.
Jeg har vel nevnt det før, drømmen om HD har ligget og lurt i bakhodet i mange år.
Kontrakt er skrevet, sykkeln skal hentes i Trondheim til sommeren og Marlboro Finance skal betale moroa.

Jeg var godt i gang med røykeslutt før jul, men i jula har det blitt for mye røyking.
Regner ikke slaget som tapt, må bare rykke tilbake til start igjen.
Jeg vet at det er lett å kutte ut røykinga, for min del gjelder det å ha lyst, ikke gjøre det for at jeg "er nødt".

Godt nytt år alle sammen !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kvase »

Sier bare det at når Røyken styrer deg så er ting på gæli vei- Å det er det ikke prat om her så jeg sikker på at du vinner Jompa å Grattis med en perle av HD - Godt nytt år til deg og dine der oppe
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Olav K »

Godt nyttår Jompa :-) og gratulerer med ny sykkel :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av bikerdude73 »

Godt Nyttår !

Får håpe på greit vær og at du får kose deg på Harley i sommeren som kommer :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av KåreDump »

Kjellrf skrev: 16 des 2017, 17:59
KåreDump skrev: 12 des 2017, 12:55 Noen som har en idé om relevant treningsutstyr for apeheng?
Hvordan trene for å se ut som en apekatt, mener du?
Personlig trenger jeg ikke trene på det. Er nesten to meter høy, kort i beina og lang i armene.... så det gir seg selv! :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Sist fredag, altså for ei uke siden, ble jeg kraftig rammet av influensa. Tror faktisk aldri jeg har vært sååå syk før.
Det meste av lørdagen ble tilbrakt i senga, søndagen likeså.
Var forresten oppe noen timer lørdag, etter at fruen kom å spurte pent om jeg kanskje ville ha litt mat.
Hun hadde kjøpt pitabrød og ferdigkuttet kebabkjøtt.
Vel, jeg hadde ikke allverdens matlyst i utgangspunktet, og når kjøttet så ut som hundemat vrengte det seg i min allerede hardt prøvede mage. Nå, jeg tok meg sammen og lot være å si noe. Satte meg pent til bordet og spiste litt. Og maten gikk ned på et vis.

Mandag morra trodde jeg at jeg var ferdig med influensaen og dro på jobb. Man kvikner gjerne litt til utover dagen.
Kom hjem i elendig form om ettermiddagen, og fikk feber utover kvelden.
Naturlig nok begynte jeg å lure på om det kunne være noe mye alvorligere enn influensa og hadde nesten bestemt meg for å ringe legen tirsdag, hvis jeg i det hele tatt var i stand til å ringe. Man vet jo aldri........

Jeg har alltid fæle drømmer når jeg har feber, denne gangen også.
Jeg drømte at jeg var på jobb og fikk beskjed om at det stod en trailer utenfor fabrikken med en motorsykkel fra Trondheim.
Men sykkelen skal da ikke leveres, jeg skal hente den selv til sommeren.
Jeg gikk ut og sjåføren bekrefta at det var lastet av en Harley til meg og at de hadde satt den inn der trommelbilene laster ferdigbetong.
Den kan da ikke stå der, sa jeg.
Men sjåføren bare gjentok at han hadde fått beskjed om å levere, og hadde gjort jobben sin. Fraktbrev fantes ikke, sykkelen var ikke registrert, feil farge, transportskade. Fullstendig kaos, og da jeg skulle ringe selgeren var mobilen tom for strøm.

Heldigvis våkna jeg før det tok helt av.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av ZZR-Erling »

:lol
Du må vel kunne kalles "en ekte motorsyklist."!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Relax »

Spent på å høre fortsettelsen når du har sovet en natt til! Håper nesten du ikke blir bra på en stund! :twothumbs:
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 13 jan 2018, 11:53 Sist fredag, altså for ei uke siden, ble jeg kraftig rammet av influensa. Tror faktisk aldri jeg har vært sååå syk før.
Det meste av lørdagen ble tilbrakt i senga, søndagen likeså.
Var forresten oppe noen timer lørdag, etter at fruen kom å spurte pent om jeg kanskje ville ha litt mat.
Hun hadde kjøpt pitabrød og ferdigkuttet kebabkjøtt.
Vel, jeg hadde ikke allverdens matlyst i utgangspunktet, og når kjøttet så ut som hundemat vrengte det seg i min allerede hardt prøvede mage. Nå, jeg tok meg sammen og lot være å si noe. Satte meg pent til bordet og spiste litt. Og maten gikk ned på et vis.

Mandag morra trodde jeg at jeg var ferdig med influensaen og dro på jobb. Man kvikner gjerne litt til utover dagen.
Kom hjem i elendig form om ettermiddagen, og fikk feber utover kvelden.
Naturlig nok begynte jeg å lure på om det kunne være noe mye alvorligere enn influensa og hadde nesten bestemt meg for å ringe legen tirsdag, hvis jeg i det hele tatt var i stand til å ringe. Man vet jo aldri........

Jeg har alltid fæle drømmer når jeg har feber, denne gangen også.
Jeg drømte at jeg var på jobb og fikk beskjed om at det stod en trailer utenfor fabrikken med en motorsykkel fra Trondheim.
Men sykkelen skal da ikke leveres, jeg skal hente den selv til sommeren.
Jeg gikk ut og sjåføren bekrefta at det var lastet av en Harley til meg og at de hadde satt den inn der trommelbilene laster ferdigbetong.
Den kan da ikke stå der, sa jeg.
Men sjåføren bare gjentok at han hadde fått beskjed om å levere, og hadde gjort jobben sin. Fraktbrev fantes ikke, sykkelen var ikke registrert, feil farge, transportskade. Fullstendig kaos, og da jeg skulle ringe selgeren var mobilen tom for strøm.

Heldigvis våkna jeg før det tok helt av.
:lol :lol

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Grendel »

Skrekkelige greier!

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Oi, det er over en måned siden sist jeg skrev noe her.
Får skylde på at det har vært mye å gjøre, oppussing av trappegang og gangen nede med maling av vegger og dørkarmer og klikkvinyl på gulvene. Ble ferdig å legge belegg sist helg, så nå mangler det bare nye gulvlister. Det skal svigersønnen min få ordne med, han er snekker.
Jeg har også en kommende svigersønn som er elektriker, har mao vært heldig. :P

Før jul ble kjøkkenet fornyet med ny innredning, og i samme slengen ble det nytt gulv i stua.
Resultatet ble kjempegodt enda det ikke var min ide å sette i gang. Men nå skal det ikke pusses opp noe som helst på flere år.....
trur æ :eh
Forresten, æ holdt nesten på å glemme "lillebadet" som æ begynte på for snart ett år siden. Satser på å bli ferdig med det før påske.

Ellers, bedriftsledelsen har fått en ide om at jeg kan være en fyr det er verdt å satse på, så jeg begynte på sveisekoordinatorkurs i begynnelsen av måneden. Eller IWS- kurs som det heter. (international welding specialist).
Forelesning på Skype 6,5 time hver torsdag, hjemmeoppgaver, en prosjektoppgave og eksamen i juni.
Det er meninga at jeg skal bli den på bedriften som skal sørge for at all sveising til produksjonen følger fastsatte standarder og at de som sveiser har nødvendige kvalifikasjoner og sertifikater. Og ikke minst at sveisinga gjøres som det kreves etter prosedyrene.
Ingen skal mao gjøre tingene på "sin måte"
Vi produserer ganske mye bærende armering til innstøping i betongelementene.

Jeg har aldri, og dette er helt sant, hatt noen ambisjoner for egen karriere, kun prøvd å gjøre jobben min etter beste evne.
Så da jeg fikk tilbudet ble jeg både gledelig overrasket og litt skremt. Utdannelsen er ganske omfattende og jeg merker selv at jeg begynner å bli en del tregere i skallen. Akkurat det siste er ikke noe jeg inrømmer ofte, enkelte ting kan man med fordel holde for seg selv.

Denne vinteren ser ut til å bli den kaldeste på mange år, på morran i dag var det - 22 grader her, og det har vært stort sett kaldt siden nyttår. Trøsten får være at iflg noen kloke gamlinger skal sommeren bli like varm som vinteren er kald.
Vel, den som lever får se, sier nå jeg.

Etter hvert som den første kjøperusen har lagt seg litt, ser jeg at jeg trenger litt utstyr til Harlyen.
I går ble DABadapter og innervesker til koffertene bestilt. DABen monteres hos forhandleren som har lovt at hele greia skal være skjult unntatt et lite trykknappdisplay med 6 knapper.
Siden sykkeln mangler midtstøtte må jeg ha en mc-jekk for å kunne skru av hjulene ved dekkskift og ellers få beistet opp i loddrett stilling. Hvis den svære sykkelen skal stå parkert med slagside blir det ikke mye plass igjen i garasjen.
Det kan jo også være greit å ha sykkelen stående loddrett ved oljeskift mm.

Her er DABadapteret jeg bestilte:
tiny_audio_c10.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Relax »

Jekk :)

På Youtube finner du videoer om Harbour lifts osv, hvor de løfter bl.a Harley.
Den jekken er omtrent identisk med den man får på bl.a Biltema..
I tillegg til jekken lager man seg en adapter som skreddersys i forhold til sykkelen underside.
Noen lager den i tre, andre er heldige og kjenner noen som kan sveise ;)
Med dette så kan løfte sykkelen greit opp til jekkens maks høyde.
Selv slår jeg en lastestropp over sykkel og stropper den til jekken når jeg har fått den i riktig høyde.
Da kan jeg ta av hjulene osv mens sykkelen står trygt.
Min sykkel er omtrent sammer størrelse og vekt som din Harley..

Noen lager adapteren slik at de kan skru den fast på sykkelen...så har de den alltid med seg ...
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

Denne har vel solid ramme under på begge sider. Da er det bare å dytte en europall under, bygge opp med noen treklosser og bruke jekketralle :thumleft

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Grendel »

Kult med sveisekurs, @jompa. Jeg sveiset endel da jeg bygget bil i min ungdom. Det er noe jeg skulle likt å kunne bedre.

Stå på. Ingen kunnskap er bortkastet.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 20 feb 2018, 23:18 Siden sykkeln mangler midtstøtte må jeg ha en mc-jekk for å kunne skru av hjulene ved dekkskift og ellers få beistet opp i loddrett stilling.
Kjekt å ha til vask også!!
Hvite dekksider ser dritlekkert ut, not so much når de er fulle av bremsestøv og annen dritt!!
Relax skrev: 21 feb 2018, 08:14 Jekk :)

På Youtube finner du videoer om Harbour lifts osv, hvor de løfter bl.a Harley.
Den jekken er omtrent identisk med den man får på bl.a Biltema..
I tillegg til jekken lager man seg en adapter som skreddersys i forhold til sykkelen underside.
Noen lager den i tre, andre er heldige og kjenner noen som kan sveise ;)
Med dette så kan løfte sykkelen greit opp til jekkens maks høyde.
Selv slår jeg en lastestropp over sykkel og stropper den til jekken når jeg har fått den i riktig høyde.
Da kan jeg ta av hjulene osv mens sykkelen står trygt.
Min sykkel er omtrent sammer størrelse og vekt som din Harley..

Noen lager adapteren slik at de kan skru den fast på sykkelen...så har de den alltid med seg ...
:)
Biltema eller Jula sin (så og si identiske bortsett fra fargen) til en tusenlapp duger!
Har løfta min maaaaaange ganger med en sånn.
Har en kompis med Ultra, og den løftes også uten problem.

Du trenger ikke å bygge om noe for å løfte en HD, den er paddeflat under.
Eneste jeg har å utsette er at de løfter litt "skakkt", så sykkelen har en anelse slagside før løfteren kommer opp i rett høyde.
Stropper funker da fint for å roe nervene, men vet ikke om de har så mye praktisk misjon.... :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Denne videoen er interessant, hvis man kan klare seg uten et kjempebord, eller ikke har plass til det....

https://www.youtube.com/watch?v=avJ2a0oOvCU

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Regner med at det blir denne, fra Gasolin.no til kr 795,-
Den har plattform som er 420 x 230mm og løfter 340 mm.
Tar mindre plass enn hydrauliske løftere bør være stor nok til at sykkeln står stødig
8091.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Relax »

Jekken ser snedig ut, men løftehøyde kun 34 cm?
Jeg ville ikke fått av bakhjulet mitt uten å ta av skjerm osv , men det går jo an :P :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Tja... det er vel kanskje begrenset hvor mye du kan bygge opp, du må jo få hele pakka under sykkelen for å kunne jekke den opp....

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Relax »

Jompa skrev: 18 mar 2018, 11:17 Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
Ja, eller legg noe oppå jekkflata

Eventuelt bare kjøpe en jekk som er nesten helt den samme, bare løfter litt høyere ;)
De om ble nevnt oppe i tråden er slike.
Disse jekkene er også bredere "flate" i gulvet som gjør det mer stødig når du når max høyde.
En jekk i stiver materiale og mer tight sammensatt er mer komfortabel ;)

Det kan være store og tunge hjul på disse syklene, og noen setter sykkelen max opp og deretter en vanlig saksejekk el.lgn under bakhjulet. Da kan man løsne hjulet og deretter senke det på den jekken uten å slite seg ut osv

Som tidligere nevnt, noen sykler kan komme litt kan komme litt skjevt opp. Heller ikke alle HD'r er så flate under som flere sier. Det kan stikke ting ned om man ikke vil ødelegge.
Da kan man lage en braket, eller bearbeide jekken litt, for å skreddersy den til egen sykkel.


Her er en liten sammenligning av et par jekker.
https://www.youtube.com/watch?v=rG_-ETsu0Uk
"Do the right thing"

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av KåreDump »

Relax skrev: 18 mar 2018, 12:22
Jompa skrev: 18 mar 2018, 11:17 Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
Ja, eller legg noe oppå jekkflata

Du har ikke rare klaringa å gå på under sykkelen, med tanke på å legge noe imellom.
Det er bare så vidt den Jula/Biltema løfteren går under ramma når sykkelen står på støtta....
Til gjengjeld løfter den så høyt at det er null problem å få ut bahjulet.
Tror ikke den mekaniske saksejekken klarer å løfte så høyt.
(Tror strengt tatt den er mer beregnet for å stabilisere en sykkel på et løftebord. )

Har som sagt brukt Jula-løfteren flere ganger til å bytte hjul, både foran og bak på RoadKing og Ultra, og det går relativt smertefritt.

Alt etter hvor store potter du har, så kan det også være nødvendig å fjerne en av eksospottene for å få ut hjulbolten.
På Ultraen til kompisen min, som har "raka rør" fra Vance & Hines, fikk vi dratt ut bolten på oversiden av "potta", mens på min RoadKing måtte vi av med SE-potta på ene siden for å få ut bolten.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Har tenkt litt på saksejekken som du kaller den og ser at x-en på den blir veldig smal og flytter seg mot den ene sida når man løfter.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar