Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bare sånn i farta, Her har du en video av RyanF9 men det er kanskje ikke tyngde nok for deg?
[youtube]https://youtu.be/Tv97i_-V7hA/[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/Tv97i_-V7hA/[/youtube]
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Se der ja
Throttle company har en liten video på tuben som ettergår videoen til fortnite. Så jeg tenker vi står på stedet hvil jeg.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
lol har du lest kommentarene til den videoen du snakker om? men lev i din egen drømmeverden når det kommer til dekklazyboy skrev: 17 aug 2021, 23:27 Se der jaThrottle company har en liten video på tuben som ettergår videoen til fortnite. Så jeg tenker vi står på stedet hvil jeg.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det du beskriver her er en avsporing ift diskusjonen om hvorvidt nye sykler leveres med såkalte "oem-dekk",som påstås å ha tynnere gummi og mindre mønsterdybde, og som har til hensikt å redusere kostnader. .supersic skrev: 17 aug 2021, 22:02Bare å Google difference between non oe and oe motorcycle Tire så har du lesestoff til i morgen , det er ikke akkurat noen hemmelighet at mcmerkene ber om egne spesifikasjoner , vekt gummiblanding etc
Det er velkjent at feks Pirelli lager modelktilpassede dekk i samarbeid med feks Duc. Her er hensikten å lage optimale dekk til en spesiell sykkel..
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det behøver ikke nødvendigvis være tynnere gummi og mindre mønster i mange tilfeller er det hardere gummi for å øke levetiden.cannon skrev: 18 aug 2021, 02:01Det du beskriver her er en avsporing ift diskusjonen om hvorvidt nye sykler leveres med såkalte "oem-dekk",som påstås å ha tynnere gummi og mindre mønsterdybde, og som har til hensikt å redusere kostnader. .supersic skrev: 17 aug 2021, 22:02Bare å Google difference between non oe and oe motorcycle Tire så har du lesestoff til i morgen , det er ikke akkurat noen hemmelighet at mcmerkene ber om egne spesifikasjoner , vekt gummiblanding etc
Det er velkjent at feks Pirelli lager modelktilpassede dekk i samarbeid med feks Duc. Her er hensikten å lage optimale dekk til en spesiell sykkel..
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Akkurat det jeg sier, og dette er jo ikke et diskusjonstema her. De tilpasningene du nevner er jo positive, både for dekkprodusent og for MC-produsent.supersic skrev: 18 aug 2021, 07:34Det behøver ikke nødvendigvis være tynnere gummi og mindre mønster i mange tilfeller er det hardere gummi for å øke levetiden.cannon skrev: 18 aug 2021, 02:01Det du beskriver her er en avsporing ift diskusjonen om hvorvidt nye sykler leveres med såkalte "oem-dekk",som påstås å ha tynnere gummi og mindre mønsterdybde, og som har til hensikt å redusere kostnader. .supersic skrev: 17 aug 2021, 22:02Bare å Google difference between non oe and oe motorcycle Tire så har du lesestoff til i morgen , det er ikke akkurat noen hemmelighet at mcmerkene ber om egne spesifikasjoner , vekt gummiblanding etc
Det er velkjent at feks Pirelli lager modelktilpassede dekk i samarbeid med feks Duc. Her er hensikten å lage optimale dekk til en spesiell sykkel..
Spørsmålet som diskuteres er om mc-fabrikker leverer nye sykler med billige "lavkvalitet" dekk for å få ned kostnad/pris. Disse dekkene har i en årrekke vært omtalt som "OEM-dekk", og temaet er diskutert i alle MC-fora opp og ned vegger. Lazyboy etterspør link til pålitlig kilde som kan bekrefte at denne praksisen eksisterer.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Nei jeg vet ikke hva som en pålitelig kilde? de som bare er enig med tankegangen din? men folk som Michael Neeves i MCN snakker masse om dette og det å mene at dette ikke skjer blir bare for dumt.cannon skrev: 18 aug 2021, 09:23Akkurat det jeg sier, og dette er jo ikke et diskusjonstema her. De tilpasningene du nevner er jo positive, både for dekkprodusent og for MC-produsent.supersic skrev: 18 aug 2021, 07:34Det behøver ikke nødvendigvis være tynnere gummi og mindre mønster i mange tilfeller er det hardere gummi for å øke levetiden.cannon skrev: 18 aug 2021, 02:01Det du beskriver her er en avsporing ift diskusjonen om hvorvidt nye sykler leveres med såkalte "oem-dekk",som påstås å ha tynnere gummi og mindre mønsterdybde, og som har til hensikt å redusere kostnader. .supersic skrev: 17 aug 2021, 22:02Bare å Google difference between non oe and oe motorcycle Tire så har du lesestoff til i morgen , det er ikke akkurat noen hemmelighet at mcmerkene ber om egne spesifikasjoner , vekt gummiblanding etc
Det er velkjent at feks Pirelli lager modelktilpassede dekk i samarbeid med feks Duc. Her er hensikten å lage optimale dekk til en spesiell sykkel..
Spørsmålet som diskuteres er om mc-fabrikker leverer nye sykler med billige "lavkvalitet" dekk for å få ned kostnad/pris. Disse dekkene har i en årrekke vært omtalt som "OEM-dekk", og temaet er diskutert i alle MC-fora opp og ned vegger. Lazyboy etterspør link til pålitlig kilde som kan bekrefte at denne praksisen eksisterer.
På en annen side kommer lazyboy med en forhandler med 12 følgere på youtube som kilde på at dette ikke skjer, her snakker vi pålitelig kilde.
Og hardere gummi for lengre levetid er positivt? LOL
Ha en fin dekkdiskusjon
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takk!
Ja, litt hardere gummiblanding for dekk som skal brukes på tunge touringsykler kan være bra. Det kan hindre uønsket varmeutvikling og det kan gi økt kjørelengde og riktig dekktemp.
Jeg tar ikke stilling til hvem som linker til riktige nettsteder etc.
Ja, litt hardere gummiblanding for dekk som skal brukes på tunge touringsykler kan være bra. Det kan hindre uønsket varmeutvikling og det kan gi økt kjørelengde og riktig dekktemp.
Jeg tar ikke stilling til hvem som linker til riktige nettsteder etc.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jepp budsjett streetfightere under 200 kilo har virkelig godt av hardere gummiblandingcannon skrev: 18 aug 2021, 11:25 Takk!
Ja, litt hardere gummiblanding for dekk som skal brukes på tunge touringsykler kan være bra. Det kan hindre uønsket varmeutvikling og det kan gi økt kjørelengde og riktig dekktemp.
Jeg tar ikke stilling til hvem som linker til riktige nettsteder etc.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Før var jeg usikker, men nå vet jeg ikke lengre....supersic skrev: 18 aug 2021, 11:27Jepp budsjett streetfightere under 200 kilo har virkelig godt av hardere gummiblandingcannon skrev: 18 aug 2021, 11:25 Takk!
Ja, litt hardere gummiblanding for dekk som skal brukes på tunge touringsykler kan være bra. Det kan hindre uønsket varmeutvikling og det kan gi økt kjørelengde og riktig dekktemp.
Jeg tar ikke stilling til hvem som linker til riktige nettsteder etc.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mulig det men det er gjerne ikke tunge sportstourere hvor dette er utbredt praksiscannon skrev: 18 aug 2021, 11:55Før var jeg usikker, men nå vet jeg ikke lengre....supersic skrev: 18 aug 2021, 11:27Jepp budsjett streetfightere under 200 kilo har virkelig godt av hardere gummiblandingcannon skrev: 18 aug 2021, 11:25 Takk!
Ja, litt hardere gummiblanding for dekk som skal brukes på tunge touringsykler kan være bra. Det kan hindre uønsket varmeutvikling og det kan gi økt kjørelengde og riktig dekktemp.
Jeg tar ikke stilling til hvem som linker til riktige nettsteder etc.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Sjelden jeg har sett så bra anbefalinger på dekk over tid så disse må prøves nå hvis de kan leveres ...AJ skrev: 16 aug 2021, 22:51
Selv er jeg ganske sikker på at KTM på sin 1290 S, 2021 mod. har gjort god research før de valgte Mitas Terra Force-R som standarddekk på denne som fabrikkny. Bare for å nevne et eksempel med et dekk jeg selv er storfornøyd med på nettopp KTM 1290 S, dog ikke -21 mod., men 2018. Er kommet litt ut av tellinga, men er på mitt fjerde sett nå - tror jeg...![]()
https://gb.mynetmoto.com/shop.cfm/mitas ... tyres.html
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har ikke lest noen kommentaren nei, det jeg prøver og få frem er at det det finnes plenty videoer som hevder både den ene og det andre.supersic skrev: 18 aug 2021, 00:48lol har du lest kommentarene til den videoen du snakker om? men lev i din egen drømmeverden når det kommer til dekklazyboy skrev: 17 aug 2021, 23:27 Se der jaThrottle company har en liten video på tuben som ettergår videoen til fortnite. Så jeg tenker vi står på stedet hvil jeg.
Når jeg etterspør en seriøs link viser du til like løse påstander som den jeg linket til.
At du i tillegg legger til lol og at jeg lever i en drømmeverden styrker ikke påstand din nevneverdig.
Om du leser litt tilbake kan du se at jeg har hvert tilstede ved en sammenligning av såkalt «billig dekk fra fabrikk kontra , orginal dekk»
Dette gjaldt dekk på sykkel solgt i Norge ,der www mente det var no muffens ( kjenner Ikke til hvilke sykkler det var snakk om) kom tilfeldig innom en dekkforhandler jeg bruker i jobb.
Den sammenligningen viste ingen forskjell
Jeg sier ikke jeg har rett
Men om jeg lever i en drømmeverden kan du kanskje fortelle meg om en sykkel solgt i dag i Norge som har et dekk som er annderledes en et kjøpt fra dekk pusherˋn
Snill og grei som jeg er kan jeg ta turen og sjekke prod nr, og sjekke opp imot den lokale dekksjappa.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har fått bakdekket og venter på framdekket. Skal bli interessant å prøve Roadtec 01 SE modellen vs Roadtec 01. Har kjørt på HWM modellen fra dag 1 på denne sykkelen, så også spent på kjørelengden jeg får.KawaKjetil skrev: 29 jul 2021, 22:34 Noen som har prøvd Metzeler Roadtec 01 SE og kjørt Roadtec 01 før, som kan dele erfaring?
Skal til å bestille et sett i bakhånd, men finner ikke noe review på disse 2 utgavene opp mot hverandre og hva som er nytt med SE..
Edit; fant en liten sak her som sier SE er bedre, og det var jo ikke annet å ventehttps://www.visordown.com/reviews/produ ... -se-review
Når det gjelder kjørelengde så får jeg fint 9000km av Roadtec 01 HWM dekkene før fordekket begynner å trappe, og da er det plutselig kveld for de dekkene.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skulle sikkert spurt om dette før jeg bestilte Road 5 dekk til Versys’en…. Jeg kjører vel ca 100% på asfalt, men noen kompiser planlegger tur med innslag av grus. Det er ikke snakk om løs grus. Det skal vel ikke være problem å kjøre på grus med Road 5? Bare ta det litt med ro?
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det går helt fint hvis du avpasser farten etter forholda.BjørnSover skrev:Skulle sikkert spurt om dette før jeg bestilte Road 5 dekk til Versys’en…. Jeg kjører vel ca 100% på asfalt, men noen kompiser planlegger tur med innslag av grus. Det er ikke snakk om løs grus. Det skal vel ikke være problem å kjøre på grus med Road 5? Bare ta det litt med ro?
Det som er litt rart er at fremdekket ofte føles mere nærvøst når en kjører helt sakte på løsgrusen. Har en litt fart så flyter det bedre på.
Vær obs på søle og vått gress.
Flytt vekta di nærmere tanken så du får vekt på fremhjulet. Se litt YouTube .
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Blir dekkskifte på sykkelen(BMW R1250RS) i høst / eller når den settes vekk for vinteren.
Kjører nå på orginal dekkene fra sykkelen var ny i våres. Kjørt rundt 11000km. Dekk type Metzeler roadtec z8 interact.Dim 120/70 ZR 17 fordekk og 180/55/ZR 17 bak.
Fordekket er mest slitt og har endel trapping.
Ser av det jeg finner av tester på disse dekkene at de kom på markedet rundt 2016 og hadde da bra omdømme da.
Men det har vel skjedd litt på dekkmarkedet på 5 år...
Noen med forslag/ linker og eventuelt erfaring med andre /nyere type dekk med god egenskaper i regn og kaldt vær. Sykkelen kjøres 99.99 % på asfalt.
Kjører nå på orginal dekkene fra sykkelen var ny i våres. Kjørt rundt 11000km. Dekk type Metzeler roadtec z8 interact.Dim 120/70 ZR 17 fordekk og 180/55/ZR 17 bak.
Fordekket er mest slitt og har endel trapping.
Ser av det jeg finner av tester på disse dekkene at de kom på markedet rundt 2016 og hadde da bra omdømme da.
Men det har vel skjedd litt på dekkmarkedet på 5 år...
Noen med forslag/ linker og eventuelt erfaring med andre /nyere type dekk med god egenskaper i regn og kaldt vær. Sykkelen kjøres 99.99 % på asfalt.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Roadtec Z8 er et veldig bra dekk. Jeg vil si at det er premium til ikke-premium pris.
Profilen passer sykkelen godt. En tidligere kollega skiftet til Michelin PR4 og det endte faktisk med sykkelbytte for han etter noen hundre mil. Sykkelen ble tung å styre påsto han. Det hjalp også godt på at han ville over på R1250GS.
Jeg hadde valgt Z8 igjen, eventuelt hoppa over på Roadtec01 SE.
Jeg har kjørt både på Z8 og tidligere Roadtec01 og har egentlig ingenting å utsette på dem. Nå har jeg klemt 18 000km ut av Roadtec01 dekkene som sitter på, og Roadtec01 SE ligger klart til omlegging. Jeg satser på at ikke korden stikker ut før den skal settes inn for vinteren.
Jeg merker at de er mer slitesterke disse Roadtec01 dekkene, men det er marginalt. Fasongen også holder seg bedre. På vått føre oppfører de seg likt utenom bedre vannplaningsegenskaper.
Roadtec01 SE er toppsjiktet når det kommer til motorsykkeldekk i touring kategorien.
Profilen passer sykkelen godt. En tidligere kollega skiftet til Michelin PR4 og det endte faktisk med sykkelbytte for han etter noen hundre mil. Sykkelen ble tung å styre påsto han. Det hjalp også godt på at han ville over på R1250GS.
Jeg hadde valgt Z8 igjen, eventuelt hoppa over på Roadtec01 SE.
Jeg har kjørt både på Z8 og tidligere Roadtec01 og har egentlig ingenting å utsette på dem. Nå har jeg klemt 18 000km ut av Roadtec01 dekkene som sitter på, og Roadtec01 SE ligger klart til omlegging. Jeg satser på at ikke korden stikker ut før den skal settes inn for vinteren.
Jeg merker at de er mer slitesterke disse Roadtec01 dekkene, men det er marginalt. Fasongen også holder seg bedre. På vått føre oppfører de seg likt utenom bedre vannplaningsegenskaper.
Roadtec01 SE er toppsjiktet når det kommer til motorsykkeldekk i touring kategorien.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Noen som har anbefalinger til gode dekk på vått føre, gjerne litt slitesterke også?
Hadde planer om å bestille Roadtec 01, men siden sist jeg sjekka har de rette dimensjonene forsvunnet fra nettet. 130/90-16 bak, 110/90-16 fremme. Kan forsåvidt gå til 120/80-16 fremme også, det er det som står på per dags dato. Førstnevnte er original dim.
Hadde planer om å bestille Roadtec 01, men siden sist jeg sjekka har de rette dimensjonene forsvunnet fra nettet. 130/90-16 bak, 110/90-16 fremme. Kan forsåvidt gå til 120/80-16 fremme også, det er det som står på per dags dato. Førstnevnte er original dim.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Sjekk om du finner Roadtec Z8 i denne dimensjonen.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mange takk for tips. Jeg finner ikke Z8, men må mystisk vis har Roadtec 01 dukket opp igjen. Får bare kaste meg rundt og bestille så snart jeg kan.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Pirelli Angel GT2. Suverene på vått, og slitesterke
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har ikke prøvd Angel GT 2, men jeg har hatt Angel GT de siste tre årene og det er supre dekk som jeg stoler på. Får lett rundt 10.000km. Ut av disse.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bjerknez skrev: 08 sep 2021, 16:57 Har ikke prøvd Angel GT 2, men jeg har hatt Angel GT de siste tre årene og det er supre dekk som jeg stoler på. Får lett rundt 10.000km. Ut av disse.
Takker for innspill! Fant ikke disse heller i rett størrelse dessverre, noe gammel og ukurrant sykkel jeg har kjøpt meg kanskje?

Ettersom jeg nå fant igjen Roadtec 01 som jeg var veldig fornøyd med på BMWen, og som også har høstet god kritikk, er disse allerede lagt i bestilling. :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
For normal veibruk er det ganske marginale forskjeller. Du blir sikkert fornøyd. 16" er nok litt mindre kurrant nå for tiden.