Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg *Delkevic slip on*

Legg inn av Bjerknez »

Takk for turen i går Cutless! :thumleft
Jeg merket at sotet visir ikke var noen høydare i mørket når jeg kjørte hjemover :-)å

Ble en skikkelig tøff lyd i den nye potta i forhold til det gamle industrirøret! :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det bare seks dager igjen til den forhåpentligvis store dagen hvor du kan kaste de gule vestene med "L" på ryggen! :thumleft :prop:

Nå vet ikke jeg om du har noen planer for helgen etter den 28.august men hvis du ønsker så kan jeg sette opp en real rute lørdag 30.august (Værforbehold for min del) hvor vi også kan bevege oss over til noen flotte steder i Sverige. Jeg ser for meg at en tur på rundt 30-40 mil vil være en god kickstart og starter vi tidlig om morgenen så bør vi være hjemme til rimelig tid også.

Andre her inne kan så klart også hive seg på turen, men nøyaktig hvor den går har jeg ikke bestemt meg for ennå. Det blir vi sikkert enige om :prop: :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario

Legg inn av Cutless »

Nå er vi nede på 5 dager :prop:

Høres flott ut med en lang tur den helgen, men tørr ikke å planlegge noe før lappen faktisk er i boks. Sikkerhetskurs vei ble gjennomført på onsdag. Ble litt justering i forhold til sporvalg i sving, kjørelærer messet veldig om å til og med kutte blinde svinger optimalt. Det vil si kaste alt av optimal sikt ut vinduet og fokusere kun på slakest mulig svingradius gjennom svingen.. Håper å få en siste kjøretur med L på ryggen for å terpe litt mer på det.

Brukeravatar
Cutless

Legg inn av Cutless »

Gleder meg veldig til å kjøre henne til jobb, familiemiddager, butikken, Nordbysenteret, Trøndelag ++++

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Nå er vi nede på 5 dager :prop:

Høres flott ut med en lang tur den helgen, men tørr ikke å planlegge noe før lappen faktisk er i boks. Sikkerhetskurs vei ble gjennomført på onsdag. Ble litt justering i forhold til sporvalg i sving, kjørelærer messet veldig om å til og med kutte blinde svinger optimalt. Det vil si kaste alt av optimal sikt ut vinduet og fokusere kun på slakest mulig svingradius gjennom svingen.. Håper å få en siste kjøretur med L på ryggen for å terpe litt mer på det.
Litt usikker på hva du mener her med å "kutte blinde svinger optimalt" men etter hva jeg har sett når jeg ligger bak deg så tror jeg ikke du skal bekymre deg for at dette er noe sensor henger seg opp i under normal kjøring. Du kommer ikke til å ligge vannrett i svingene på en oppkjøring uansett. Sensor ser på en helhet og jeg synes helt ærlig at du kjører veldig bra. Du har t.o.m. begynt å "leke" deg litt og det viser at du begynner å få selvtillitt. Men pass på så ikke du blir for fort varm i trøya! :knegg

Jeg har intrykk av at det er litt forskjellig praksis ute å går hos de forskjellige kjørelærerene. Jeg har vert borti alt fra drittsekker til dyktige lærere. Men avhengig av hva læreren din faktisk mener og eller hva DU mener å si her så skader det jo aldri med ekstra kjøring, så det må vi vel prøve og få til.

Send en SMS til naboen min og spør om han har mulighet med gjevne mellomrom. Lørdag (i morgen) har det jo ikke meldt så aller verst utover dagen, men det avhenger jo at han har mulighet :vs

Brukeravatar
TomB
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod

Legg inn av TomB »

Det jeg har sett, er at du har lett for å kutte venstresvinger.
Båndrag?

Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Cutless

Re: Cutless sin blogg *Tanker rundt sporvalg i sving*

Legg inn av Cutless »

TomB skrev:

Det jeg har sett, er at du har lett for å kutte venstresvinger.
Ja, og det er nettopp det jeg er litt uenig med kjørelærer om. Han mener jeg skal kutte venstre og høyresvinger likt - selv om jeg ikke har sikt gjennom venstresvingen. Hvis det kommer trafikk er det bare å korrigere ifølge han. Videre så skal svingen kuttes tidlig, slik at det blir så svak kurve som mulig (på bekostning av sikt).

Jeg tok det opp flere ganger på sikkerhetskurs landevei, samt når vi var ferdig med turen - da tegnet jeg opp på whiteboard for å være helt sikker på at jeg ikke missforstod han.

Dette gjør meg litt usikker ift oppkjøringen - unødvendig - så det jeg tenker er å ihvertfall ha litt ekstra sikkerhetsmargin på lukkede venstre svinger i forhold til møtende trafikk. Samt å fokusere på å ha så slak kurve som mulig ved å bruke kjørefeltet optimalt, selv om jeg da ofrer litt sikt på det.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

I høyre sving, ligger jeg mot gulstripen og krysser gjennom egen veibane og ender opp mot hvitstripen når jeg er ute av svingen... Og motsatt i venstre sving. Slik er jeg blitt lært å kjøre sykkel siden dag 1. Jeg kjører ikke over i motsatt kjørefelt for å få bedre sikt i sving om jeg oppfattet denne uttalelsen riktig?

Sony Z2

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Samme som Lordshaft har jeg også blitt opplært til. Og om veien er smal og uoversiktlig så bare å holde seg så langt til høyre som mulig.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I morgen er den store dagen (Får vi håpe) og da håper jeg du er klar for tur førstkommende helg! :thumleft
Jeg leverer sykkelen min på service i morgen ettermiddag og henter den igjen en dag eller to etterpå avhengig av når noen kan kjøre meg inn så jeg får hentet den. (Høiden MC Senter i Moss)

PS! Ja, jeg tok feil med tanke på datoen jeg først trodde det var (28.august) :-# :x :mk :-)å

Brukeravatar
Cutless

Legg inn av Cutless »

@Elolz: Ja, det er slik jeg har prøvd å kjørt, men kjørelærer var uenig. Kommer til å kjøre sånn etter oppkjøring

@Lordshaft: Enig. Diskusjonen har vært rundt hvor tidlig jeg skal starte å kutte svingen. Alt 1: Holde gulstripen/venstre del av kjørefelt til man ser gjennom svingen, og deretter kutte. Alt 2: Ligge mot gulstripen og starte kutting av svingen så snart kurven starter.

@mortenlb: Det mener jeg også. I tillegg mener jeg at hvis det er en krapp uoversiktelig venstresving så vil jeg ikke være alt for nærme gul stripen i apexen - det er her kjørelæreren mente at det ikke var noe problem, og at man bare kan korrigere hvis det kommer en bil.

@bjerknez: Hehe, var nok 26 ja :thumleft

Skal ta meg en tur i bil å kjøre litt i området jeg skal kjøre opp nå, så jeg blir litt mer kjent.

detvarvondtdet
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Legg inn av detvarvondtdet »

Cutless skrev:
Skal ta meg en tur i bil å kjøre litt i området jeg skal kjøre opp nå, så jeg blir litt mer kjent.
Jeg tok bilen mange ganger for å bli kjent med ruta kjørelæreren sa jeg kom til å måtte kjøre. Selve oppkjøringen ble selvfølgelig gjort et helt annet sted :lol

Uansett aldri feil å være forberedt.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Kjør sånn sopm du får beskjed om på oppkjøringa, og gjør det du syns er riktig etterpå.
Selv prøver jeg alltid å prioritere sikten gjennom svinger, og alltid ellers.
Derfor kjører jeg forbi trailere, bobiler og andre som sperrer utsikten fremnover så snart det byr seg en sikker anledning.

Lykke til med oppkjøringa og resten av sesongen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Kjørelæreren mener nok at det er lettere å korrigere i en sving, ved å gjøre svingen "videre" enn alternativet.
Det skjer jo av seg selv når du bremser i sving. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Venstresving: Det sensor er opptatt av er at hodet ikke kommer over i motgående. Simple as that...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar