Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev:
AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.

Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting... :-k
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig :[-X

:knegg
Det er vel rimelig å anta at svenskene baserte seg på den tyske testen, som kan finnes her:
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... anz/653324
Det har du helt sikkert rett i.
Synd tysk ikke er min sterkeste side... :redface
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.

Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting... :-k
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig :[-X

:knegg
Det er vel rimelig å anta at svenskene baserte seg på den tyske testen, som kan finnes her:
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... anz/653324
PS: Mulig man må betale for å få tilgang til hele artikkelen. Det ser ut til å være mulig her:
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... attachment
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Kjellrf »

gsx750_80 skrev: Honda feks, framheves gjerne som
et kvalitetsmerke, men de hadde feks problemer med V-motorer fra tidlig 80-tall.
Kamaksler mm på feks VF 1100 C fikk dårlig smøring pga bla svakt dimensjonerte oljetilføringskanaler, om jeg ikke
husker feil. Dette ble i noen grad dekket av garanti, og reparasjoner utført hos merkeverksted.
Det er hele kamkonstruksjonen inkludert tilførselsrør som er problemet. Svært høyt trykk mellom kam og vippearmer stiller høye krav til oljetype/styrke. Veit om VF1000FE som har gått 130000 på originale kammer og rør, uten problemer. Antagelig er innføringen av oljer som er tilpasset for bruk med katalysator, en medvirkende årsak.

Tåler ikke (lav) tomgang på kald motor, ei heller olje med lavt sinkinnhold. Sykler som blei kjørt hardt, hadde ofte ikke problemer, mens de som lot sykkelen stå på tomgang et par minutter før de kjørte avgårde, fikk mye lettere problemer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

K1300GT var jo en misserabel sak i den testen. Cluchavari... Ny motor osv osv..hah! Allikevel kjører jeg K1300S, omtrent samme motor, og er temmelig sikker på at den vil gå laaaangt uten slike problemer. Så, en slik test er egentlig nødvendigvis ikke midt i Gauskurven ;).. Normalfordelingskurven, men den viser hva som skjedde med akkurat det eksemplaret. Jeg vet at mye er endret på senere utgaver, og vet at mange av de motorene er gått langt uten problemer. Den testen der ville ikke holdt som ett statistisk grunnlag.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.

Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting... :-k
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig :[-X

:knegg
:knegg :knegg :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

Alle merker har sine problemer.
Honda hadde masse problemer på de første modellene av CBR. Kamkjedestrammeren var ett av de.
På BMW S1000RR var det store problemer.
En bekjent av meg opplevde av veiva knakk tvers av i 260 kmt på autobahn.
BMW tok det på reklamasjon siden dette ikke var første gang det hadde skjedd.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

Og nye R1 har recal på girkassa. Den kan eksplodere!
Dog har den nok litt tøffere forhold enn kassa i en HD..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

Nå har kassene i HD ganske tøffe forhold da.
Om de ikke har det samme turtall og hk, har de nesten dobbelt så mye moment å hanskes med.
Og det kreve sitt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev:Og nye R1 har recal på girkassa. Den kan eksplodere!
Dog har den nok litt tøffere forhold enn kassa i en HD..
Denne recal gjelder kun for 2015 modellen R1 og R1M. 2016 modellen er ferdig modifisert.
Vi mottok dokumentene i forrige uke. Denne girkassa var ny i fjor, og det er oppdaget en svakhet i drevene til 2. gir, der de kan brekke under "ekstrem belastning eller feil bruk". Det er ellers ingen dramatikk i det, sykler i normal bruk ville neppe noensinne få problemer med dette.
Fabrikken har bestemt at alle 2015 modellene skal bytte komplett inngående og utgående aksel i girkassa med alle drev. Drevene til 2, 3 og 4. gir i disse nye akslene er endret i produksjon.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

Nå er ikke R1 akkurat kjent for å ha gode girkasser.
Kjenner til mange tilfeller av girkassehavari.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nye R1 har recal på girkassa. Den kan eksplodere!
Dog har den nok litt tøffere forhold enn kassa i en HD..
Denne recal gjelder kun for 2015 modellen R1 og R1M. 2016 modellen er ferdig modifisert.
Vi mottok dokumentene i forrige uke. Denne girkassa var ny i fjor, og det er oppdaget en svakhet i drevene til 2. gir, der de kan brekke under "ekstrem belastning eller feil bruk". Det er ellers ingen dramatikk i det, sykler i normal bruk ville neppe noensinne få problemer med dette.
Fabrikken har bestemt at alle 2015 modellene skal bytte komplett inngående og utgående aksel i girkassa med alle drev. Drevene til 2, 3 og 4. gir i disse nye akslene er endret i produksjon.
Ingen dramatikk? Please explain yourself!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Bjerknez »

Men er R1 er vel en sykkel som så absolutt ikke er bygget for "normal" bruk? Er ikke denne bygget for nettopp banekjøring hvor høye hastigheter og høy påkjenning må takles?

Ellers så tror jeg kanskje ikke kjellv sin mening rundt at det "ikke er noe dramatikk" var ment til 90% av kundene som kun bruker denne på landevei som "showoff"? Men for de som kjøper den nettopp som banesykkel så kan jeg ikke forestille meg at et motorhavari i 260km/t er spesielt behagelig/ufarlig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av AJ »

2. giret på Yamahasykler har vel vært et problem på flere av modellene i perioder, så vidt jeg vet.
Hadde dog ingen problemer på TDM 900 jeg hadde.
Forøvrig en kjempemotor i den sykkelen som jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor Yamaha kastet vrak på.
Burde absolutt vært videreutviklet litt for enklere vedlikehold og puttet inn i en modernisert TDM.
Men det får bli en annen diskusjon.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig vil det være dramatisk hvis ett av drevene til 2 gir knekker i fart, det er ikke det jeg mener! Et slikt drevbrudd vil mest sannsynlig medføre at girkassa låser seg brått og brutalt. Men ettersom det er andregir det dreier seg om snakker vi heller ikke om hastigheter på 260...
Jeg kjenner ikke til om det i det hele tatt har skjedd med noen sykler. Det jeg vet er at de første 100 byggenummer av modellen ble sendt rundt i hele verden for testing og fremvisning hos importørene. Ingen av disse blir solgt. Jeg så en av dem hos den Norske importøren i November i fjor, denne kom direkte fra Eicmautstillingen 2014. Disse 100 eksemplarene blir hardt testet og prøvekjørt, og blir i tur og orden sendt tilbake til fabrikken. Noen har kjørt lite, og noen har kjørt mer. Der blir de pellet fra hverandre i molekyler og grundig analysert.
Jeg holder det for mest sannsynlig at fabrikken har på en eller flere av disse testsyklene oppdaget en svakhet i drevene på 2. gir. Slikt taes selvfølgelig på høyeste alvor. Yamaha har allerede utbedret 2016 modellen som nå forlater samlebåndet, og har sendt recal på alle 2015. Slik fungerer det, og derfor er dramatikk avverget. Det var det jeg mente.

Det er riktig som AJ sier at 2. gir har vært et tema for Yamaha tidligere. Jeg antar det menes FJ1100. Jeg kjenner ikke til flere. De aller fleste av disse fikk problemer med at under harde akselerasjoner spratt den i fri mens man dro på i 2. gir. når de hadde fått noen år på baken. Dette ble utbedret på FJ1200 som i grove trekk hadde samme girkasse. De fleste FJ1100 som finnes på veien i dag har ikke problemet lenger.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:Selvfølgelig vil det være dramatisk hvis ett av drevene til 2 gir knekker i fart, det er ikke det jeg mener! Et slikt drevbrudd vil mest sannsynlig medføre at girkassa låser seg brått og brutalt. Men ettersom det er andregir det dreier seg om snakker vi heller ikke om hastigheter på 260...
Jeg kjenner ikke til om det i det hele tatt har skjedd med noen sykler. Det jeg vet er at de første 100 byggenummer av modellen ble sendt rundt i hele verden for testing og fremvisning hos importørene. Ingen av disse blir solgt. Jeg så en av dem hos den Norske importøren i November i fjor, denne kom direkte fra Eicmautstillingen 2014. Disse 100 eksemplarene blir hardt testet og prøvekjørt, og blir i tur og orden sendt tilbake til fabrikken. Noen har kjørt lite, og noen har kjørt mer. Der blir de pellet fra hverandre i molekyler og grundig analysert.
Jeg holder det for mest sannsynlig at fabrikken har på en eller flere av disse testsyklene oppdaget en svakhet i drevene på 2. gir. Slikt taes selvfølgelig på høyeste alvor. Yamaha har allerede utbedret 2016 modellen som nå forlater samlebåndet, og har sendt recal på alle 2015. Slik fungerer det, og derfor er dramatikk avverget. Det var det jeg mente.

Det er riktig som AJ sier at 2. gir har vært et tema for Yamaha tidligere. Jeg antar det menes FJ1100. Jeg kjenner ikke til flere. De aller fleste av disse fikk problemer med at under harde akselerasjoner spratt den i fri mens man dro på i 2. gir. når de hadde fått noen år på baken. Dette ble utbedret på FJ1200 som i grove trekk hadde samme girkasse. De fleste FJ1100 som finnes på veien i dag har ikke problemet lenger.
Spiller egentlig liten rolle hvilket gir den låser i..prøv en og kjør til rødsona i første gir..!!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av kjellv »

Hehe... Blir visst omtrent 140 km/t det

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Kjellrf »

Husker det røyk noen 5.girsdrev på HD fra 80-tallet, når folk skulle kjøre på lavt turtall og gi på med masse moment, ryker ting fortere :)

Hvor mye en aksel/drev tåler, er enkelt sagt moment ganger omdreininger. Går en motor på halve turtallet av en annen motor med samme effekt/momentkurveforløp, må den førstnevnte ha aksler og drev som tåler dobbelt så mye som sistnevnte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar