Mt-07 eller...?
Re: Mt-07 eller...?
Det er viktig å prøvekjøre ja. Jeg startet med en mt-07 som jeg har bare godt å si om. Morsom motor. Årsaken til at jeg byttet til MT-09 var rett og slett at jeg følte jeg ble for stor på MT-07 ( men satt godt på den). Når MT 09 kom i hus ble det også bedre for hun bakpå. Vil anbefale deg å søke på comfort sete (ikke yamaha sitt). Seteløsningen på MT-09 syntes jeg er mye bedre en de fleste andre naken sykler. Kanskje med unntak av 800 cc til BMW.
"Only boring People are brilliant during breakfest"
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Å kjøre to personer på en MT07 blir som å kjøpe seg VW UP og dra på familieferie til Alpene.
Selv en MT09 blir for liten der i størrelse. Faktisk de fleste nakensyklene sitter man ganske rævva på som passasjer. Skal du få madammen din til å like MC livet så gi henne noe annet enn en planke å sitte på.
En ADV sykkel eller en litt større sportstourer er nok veien å gå, selv om det kanskje koster litt ekstra. Å kjøpe sykkel på budsjett og samtidig forvente i pose og sekk vil du nok angre på i det lange løp.
Du kan få sitte bak på meg i fem mil, så kan du gjøre deg opp en mening om hvordan du tror madammen vil like seg bak der. For passasjersalen på de fleste nakensyklene er ganske ubrukelig. Legg til dårlige bakdempere i tillegg så er man dømt til å misslykkes.
Altså misslykkes i form av at madammen ikke vil finne mc livet interresant. Hvis dette er noe du derimot innerst inne ønsker skal skje, så kjør på
Selv en MT09 blir for liten der i størrelse. Faktisk de fleste nakensyklene sitter man ganske rævva på som passasjer. Skal du få madammen din til å like MC livet så gi henne noe annet enn en planke å sitte på.
En ADV sykkel eller en litt større sportstourer er nok veien å gå, selv om det kanskje koster litt ekstra. Å kjøpe sykkel på budsjett og samtidig forvente i pose og sekk vil du nok angre på i det lange løp.
Du kan få sitte bak på meg i fem mil, så kan du gjøre deg opp en mening om hvordan du tror madammen vil like seg bak der. For passasjersalen på de fleste nakensyklene er ganske ubrukelig. Legg til dårlige bakdempere i tillegg så er man dømt til å misslykkes.
Altså misslykkes i form av at madammen ikke vil finne mc livet interresant. Hvis dette er noe du derimot innerst inne ønsker skal skje, så kjør på

-
- Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Selvfølgelig ville det optimale for en passasjer være en helt annen type sykkel, men det er ikke det jeg spurte etter her eller det jeg ønsker.Bjerknez skrev: 05 jun 2018, 15:39 Å kjøre to personer på en MT07 blir som å kjøpe seg VW UP og dra på familieferie til Alpene.
Altså misslykkes i form av at madammen ikke vil finne mc livet interresant. Hvis dette er noe du derimot innerst inne ønsker skal skje, så kjør på![]()
Da ville jeg heller gått for en goldwing om kun passasjerkomfort var det jeg var ute etter.
Som sagt ønsker jeg selv en naked bike, og av de jeg har sett på så er det mt-09 eller mt-07 som jeg liker best utseendemessig. Jeg elsker selvfølgelig utseendet på min MV også, men der går det mest på at jeg ikke trenger den brutaliteten som (duh) Brutale gir.
Madammen er allerede glad i MC-livet, men kunne ønske å sitte på noe som ikke gikk i rykk og napp og hvor hun konstant sklir ned i førersetet hvis man bremser litt hardt. Til en mt-07 og mt-09 har man et mye større alternativ av mods og da også comfortseats i forhold til MV.
Som sagt er det hovedsaklig jeg som kjører den alene og da ønsker jeg en som i tillegg er morsom å kjøre. 07 vil nok ikke være en veldig bra sykkel for 4-5 timers turer i strekk for 2 personer, men det er ikke det den daglig vil bli brukt til heller. Funker det de få gangene, så funker det. Når vi begge nærmer oss 40-50 vil nok en annen type sykkel med mer komfort være aktuelt :)
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
-
Er det forresten noen i nærheten av Fredrikstad som eier en MT-07 eller MT-09 som er villig til å la meg teste den på en litt lenger tur enn den 20 minutters turen jeg fikk lov til av Graarud, så skrik ut. Låner selvfølgelig bort min MV til gjengjeld :)
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Jeg skjønner hva du mener, men ut fra hva du skriver så mener jeg fortsatt det samme. Det er ikke meningen å være vrang, men du skriver 4-5 timers turer (i strekk) med noen bak på. Om dette skjer sjelden eller ikke så vil en slik tur for de aller fleste være rene marerittet bak på en MT07 eller en nakensykkel generelt. SPesielt hvis man ikke er vant med å være passasjer og gjerne vil sitte litt trygt og godt.Danielsoli skrev: 06 jun 2018, 15:25Selvfølgelig ville det optimale for en passasjer være en helt annen type sykkel, men det er ikke det jeg spurte etter her eller det jeg ønsker.Bjerknez skrev: 05 jun 2018, 15:39 Å kjøre to personer på en MT07 blir som å kjøpe seg VW UP og dra på familieferie til Alpene.
Altså misslykkes i form av at madammen ikke vil finne mc livet interresant. Hvis dette er noe du derimot innerst inne ønsker skal skje, så kjør på![]()
Da ville jeg heller gått for en goldwing om kun passasjerkomfort var det jeg var ute etter.
Som sagt ønsker jeg selv en naked bike, og av de jeg har sett på så er det mt-09 eller mt-07 som jeg liker best utseendemessig. Jeg elsker selvfølgelig utseendet på min MV også, men der går det mest på at jeg ikke trenger den brutaliteten som (duh) Brutale gir.
Madammen er allerede glad i MC-livet, men kunne ønske å sitte på noe som ikke gikk i rykk og napp og hvor hun konstant sklir ned i førersetet hvis man bremser litt hardt. Til en mt-07 og mt-09 har man et mye større alternativ av mods og da også comfortseats i forhold til MV.
Som sagt er det hovedsaklig jeg som kjører den alene og da ønsker jeg en som i tillegg er morsom å kjøre. 07 vil nok ikke være en veldig bra sykkel for 4-5 timers turer i strekk for 2 personer, men det er ikke det den daglig vil bli brukt til heller. Funker det de få gangene, så funker det. Når vi begge nærmer oss 40-50 vil nok en annen type sykkel med mer komfort være aktuelt :)
Xyvind her i forumet som jeg vil si er en ganske oppegående motorsyklist satt på meg (Med S1000R) fra Horten til Sandefjord for en stund siden. Det var en halvtimes kjøring og det første han sa var "aldri mer" når han gikk av sykkelen. Noe jeg skjønner godt.
Det skal sies at S1000R nok er enda værre enn MT07 med tanke på sittekomfort, men 4-5 timer på en slik vil uansett skje sjeldent. Er madammen din lett i kroppen etc. så øker nok sjansen for at dette er mulig, men jeg tviler sterkt på at dette vil bli en fornøyelse.
Desverre kjenner jeg ingen (som jeg kommer på i farten) som eier en MT07/09 som bor i nærheten.
Hvis du plutselig befinner deg i Oslo kan vi godt bytte sykkel og ta en tur, har en MT-07 :) Forøvrig veldig fornøyd med min, men har ikke prøvd med passasjer så kan ikke uttale meg om det.
-
Endte til slutt opp med en Honda CB650F 2018 mod :) Ikke helt ned til en MT-07 størrelse, men samtidig ikke like kraftig som Brutale'n jeg hadde. Fant noe midt imellom som også jeg er fornøyd med. Og dama er veldig fornøyd med komforten bakpå :)
En helt annen verden av komfort for småturer også, samt at den har veldig bra drag og ser fantastisk ut. Allerede fått satt på Bellypan, hugger, integrated sequintel tail light og venter nå på en tail tidy. Får se hva mer som dukker opp iløpet av vinteren.
Alt i alt, veldig fornøyd med byttet.
En helt annen verden av komfort for småturer også, samt at den har veldig bra drag og ser fantastisk ut. Allerede fått satt på Bellypan, hugger, integrated sequintel tail light og venter nå på en tail tidy. Får se hva mer som dukker opp iløpet av vinteren.
Alt i alt, veldig fornøyd med byttet.
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Honda er et bra valg! De syklene er fine! Jeg er imidlertid svært stor fan av sportstouring. Rett og slett på grunn av allsidigheten.
Hei.
Kjapt spørsmål fra uvitende.
Er CB650F bedre egnet til passasjer enn foreks. MT-07? Er ikke dette mye samme sykkel?
Hilsen en som ikke har sittet på noen av dem.
Er CB650F bedre egnet til passasjer enn foreks. MT-07? Er ikke dette mye samme sykkel?
-
Nå har ikke jeg selv sittet bakpå noen av dem under kjøring, men jeg vil tippe CB'en er noe mer komfortabel ja. Når jeg selv prøvekjørte MT'en så virket den endel smalere.
Fruen er ihvertfall veldig fornøyd med byttet til CB fra MV Agusta og hun var mer skeptisk til MT'en kun utifra bilder. Tror ingen av dem egner seg til 8 timers tur med passasjer i strekk, men vil nok tippe at CB'en klarer seg bedre enn MT'en. :)
Fruen er ihvertfall veldig fornøyd med byttet til CB fra MV Agusta og hun var mer skeptisk til MT'en kun utifra bilder. Tror ingen av dem egner seg til 8 timers tur med passasjer i strekk, men vil nok tippe at CB'en klarer seg bedre enn MT'en. :)
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Det kan være at CB650F er bedre egnet for passasjer, men ellers så ville jeg valgt en MT07 når som helst forran en CB650F. Hvis jeg måtte velge mellom disse to. Selv om MT07 er LITT for liten til meg.Subsea79 skrev: 14 nov 2018, 09:44 Hei.
- Skogstrollet
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Kjøreskolen min brukte CB650F, så det er den jeg lærte å kjøre motorsykkel på. Ikke en dårlig sykkel, og fungerer helt greit med passasjer bakpå. Ikke en sykkel jeg følte noe behov for å kjøpe selv derimot, og endte opp med en XSR700 (samme motor som i MT07), og angrer ikke en sekund! Motoren i XSR'en passer meg mye bedre, og at sykkelen også er 20kg lettere hjelper sikkert litt også.
Selv om jeg bestemt valgte bord CB650F, så ser jeg absolutt at det er en sykkel som mange kan like. Den er litt romsligere, passer bedre hvis man kjører med passasjerer, og er litt stabilere på motorveien.
Selv om jeg bestemt valgte bord CB650F, så ser jeg absolutt at det er en sykkel som mange kan like. Den er litt romsligere, passer bedre hvis man kjører med passasjerer, og er litt stabilere på motorveien.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Hva med Kawasaki sine modeller i den klassen?
Eks. Er6n?
Erfaringer med den noen?
PS! Unnskyld hvis jeg kupper en tråd her
Eks. Er6n?
Erfaringer med den noen?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Det som først og fremst skiller MT-07 fra CB650F og ER6N er motoren. MTn har en 2 syl motor med en helt annen motorkarakteristikk enn de to andre. De to andre har rekkefirer, og kjennetegnes med en momentkurve som stiger ganske bratt på høyt turtall. CP2 motoren til Yamaha har mer dreiemoment lavere i registeret som gjør at den har mer power på de turtall du bruker mest.Subsea79 skrev: 14 nov 2018, 22:48 Hva med Kawasaki sine modeller i den klassen?
Eks. Er6n?
Erfaringer med den noen?
- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
sist jeg sjekket hadde er6n paralell twin motorkjellv skrev: 14 nov 2018, 23:01Det som først og fremst skiller MT-07 fra CB650F og ER6N er motoren. MTn har en 2 syl motor med en helt annen motorkarakteristikk enn de to andre. De to andre har rekkefirer, og kjennetegnes med en momentkurve som stiger ganske bratt på høyt turtall. CP2 motoren til Yamaha har mer dreiemoment lavere i registeret som gjør at den har mer power på de turtall du bruker mest.Subsea79 skrev: 14 nov 2018, 22:48 Hva med Kawasaki sine modeller i den klassen?
Eks. Er6n?
Erfaringer med den noen?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Takk for korreksjonen supersic. Der lærte jeg noe nyttsupersic skrev: 14 nov 2018, 23:15sist jeg sjekket hadde er6n paralell twin motorkjellv skrev: 14 nov 2018, 23:01Det som først og fremst skiller MT-07 fra CB650F og ER6N er motoren. MTn har en 2 syl motor med en helt annen motorkarakteristikk enn de to andre. De to andre har rekkefirer, og kjennetegnes med en momentkurve som stiger ganske bratt på høyt turtall. CP2 motoren til Yamaha har mer dreiemoment lavere i registeret som gjør at den har mer power på de turtall du bruker mest.Subsea79 skrev: 14 nov 2018, 22:48 Hva med Kawasaki sine modeller i den klassen?
Eks. Er6n?
Erfaringer med den noen?

Da er antakelig ER6N langt mer sammenlignbar med MT-07 enn jeg var klar over

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Jeg synes motoren i CB650F er noe av det absolutt kjedeligste jeg har kjørt. Null respons på lavere turtall og strengt tatt skjer det ikke all verden lenger opp heller. MT07 er langt morsommere å kjøre på norske veier.
Jeg hadde ikke vert i den minste tvil vertfall. :)
Jeg hadde ikke vert i den minste tvil vertfall. :)
-
Da må jeg si vi to har to vidt forskjellige opplevelser av syklene. Jeg prøvekjørte en MT-07 tidligere i år. 07 og så prøvekjørte jeg en Tracer (som skulle tilsvare en MT-09, med samme motor etc).
Som jeg skrev tidligere i tråden merket jeg kjapt at det var et stooort steg ned fra MV'en jeg hadde, mtp drag, kraft etc, men at den var utrolig smidig og morsom å kjøre. Tacern var nærmere det jeg var vandt til.
Cb'en vil jeg si havner rett under Tracern, og derfor et mindre steg ned enn hva en MT-07 ville vært. Dette er mtp motor og ikke smidighet, kjøreglede osv.
CB'en er riktignok mye enklere å håndtere enn MV og den går myyyye smidigere.
At du synes motoren i CB'en er det kjedeligste du har kjørt får være din mening, jeg har stikk motsatt mening :)
Det er bra vi alle har forskjellig smak.
Som jeg skrev tidligere i tråden merket jeg kjapt at det var et stooort steg ned fra MV'en jeg hadde, mtp drag, kraft etc, men at den var utrolig smidig og morsom å kjøre. Tacern var nærmere det jeg var vandt til.
Cb'en vil jeg si havner rett under Tracern, og derfor et mindre steg ned enn hva en MT-07 ville vært. Dette er mtp motor og ikke smidighet, kjøreglede osv.
CB'en er riktignok mye enklere å håndtere enn MV og den går myyyye smidigere.
At du synes motoren i CB'en er det kjedeligste du har kjørt får være din mening, jeg har stikk motsatt mening :)
Det er bra vi alle har forskjellig smak.
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2014-2016 Yamaha R6 2002
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Ja, smaken er som baken 

Det er ganske morsomt med voksenmoped uansett hvordan man snur og vender på det!
De aller fleste motorsykler på 500cc+ har nok futt til at det skjer gøyale ting når man vrir på gassen.
De aller fleste motorsykler på 500cc+ har nok futt til at det skjer gøyale ting når man vrir på gassen.

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Igjen, så har nok dette med hva man er vant til. Som førstegangs motorsykkel eier er alt gøy, selv under 500cc. En 500cc vil man veldig fort vokse i fra tror jeg. Men så klart kan man kose seg på en slik også. Er man derimot LITT opptatt av at det skal gå litt unna, så kjøper man ikke en 500....eller 600.. Vertfall ikke med rekkefirer.Dansekris skrev: 15 nov 2018, 15:59 Det er ganske morsomt med voksenmoped uansett hvordan man snur og vender på det!
De aller fleste motorsykler på 500cc+ har nok futt til at det skjer gøyale ting når man vrir på gassen.![]()
En 600 RR er frisk nok den, men du må ha turtall før det skjer noe. R6, CBR 600 osv går mer enn godt nok til at de fleste klarer å utnytte potensiale i sykkelen. Og de har alle rekkefirererBjerknez skrev: 16 nov 2018, 01:51Igjen, så har nok dette med hva man er vant til. Som førstegangs motorsykkel eier er alt gøy, selv under 500cc. En 500cc vil man veldig fort vokse i fra tror jeg. Men så klart kan man kose seg på en slik også. Er man derimot LITT opptatt av at det skal gå litt unna, så kjøper man ikke en 500....eller 600.. Vertfall ikke med rekkefirer.Dansekris skrev: 15 nov 2018, 15:59 Det er ganske morsomt med voksenmoped uansett hvordan man snur og vender på det!
De aller fleste motorsykler på 500cc+ har nok futt til at det skjer gøyale ting når man vrir på gassen.![]()

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Joda, men skal man utnytte sykkelens potensiale innenfor en noenlunde ok hastighet så er fortsatt bunndrag viktigere enn høyt turtall.
Med en sykkel ala R6 så bryter man vel fartsgrensen uansett så fort man befinner seg i det området hvor sykkelen trives best.
I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom. Tar du den med på bane og hele tiden ligger rundt rødsina er det noe annet. Men jeg ble heller ikke spesielt skremt på R6 ved høyt turtall.
Jeg synes rett og slett en rekkefirer i det segmentet er litt kjedelig.
Med en sykkel ala R6 så bryter man vel fartsgrensen uansett så fort man befinner seg i det området hvor sykkelen trives best.
I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom. Tar du den med på bane og hele tiden ligger rundt rødsina er det noe annet. Men jeg ble heller ikke spesielt skremt på R6 ved høyt turtall.
Deg om det. Den opplevelsen deler ikke jeg.
Igjen, viktig at folk som søker råd i dette forumet ikke får inntrykket av at sykler i 600cc-klassen ikke duger, for det stemmer rett og slett ikke.
- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
¨Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 07:02 Joda, men skal man utnytte sykkelens potensiale innenfor en noenlunde ok hastighet så er fortsatt bunndrag viktigere enn høyt turtall.
Nettopp og det er derfor din s1000R henger milevis etter en SuperDukeR