Mt-07 eller...?
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 14 mai 2018, 13:32
- Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
- Bosted: Fredrikstad
Mt-07 eller...?
Hei
Er helt ny på forumet her, men har kjørt MC i noen år nå. Ser at mange har stilt spørsmål her om de skal velge MT-07 eller andre sykler, men ikke helt om de nødvendigvis har samme behov/ønsker som meg.
Jeg kjører idag en MV Agusta Brutale 800 2015 modell, men har etter 2 år (1. gangs registrert i 2016) sett at jeg ikke nødvendigvis trenger alle kreftene sykkelen har å tilby til min vanlige kjøring. Sykkelen er suveren, men jeg ønsker noe "lettere" som fungerer både til pendling, langturer (3-4-5 timer med og uten passasjer), leking og herjing.
Før valget falt på Brutale, tittet jeg raskt på MT-07, men da brutalen kunne leveres på dagen og MT-07 var ventetid på så endte valget på Brutale. Jeg angrer ikke, men ser nok heller, som tidligere nevnt, at jeg ikke nødvendigvis trenger alle kreftene.
Jeg ønsker en sykkel som er behagelig å kjøre, både for meg og passasjer (jeg kjører i hovedsak uten passasjer, men samboer er med på turer i ny og ne), kan enkelt modifiseres etter ønske mtp utseende etc, er billig i drift (forsikring, lavt forbruk og servicer), og som rett og slett ser tøff ut. Jeg vet at naked ikke nødvendigvis er det beste valget mtp passasjer, men om noen har erfaringer her så taes det hjertelig imot. På min Brutale så merker samboer og jeg at hun veldig lett sklir fremover på setet og ned til førersetet.
Men siden jeg for det meste kjører uten passasjer så ønsker jeg en naked da jeg synes de ser best ut og er utrolig fine å kjøre.
Ser at endel melder at Duke 690 også er et fint valg, men personlig synes jeg MT da ser bedre ut og ønsker en sykkel som er "bra nok" rett ut av sjappa.
Er helt ny på forumet her, men har kjørt MC i noen år nå. Ser at mange har stilt spørsmål her om de skal velge MT-07 eller andre sykler, men ikke helt om de nødvendigvis har samme behov/ønsker som meg.
Jeg kjører idag en MV Agusta Brutale 800 2015 modell, men har etter 2 år (1. gangs registrert i 2016) sett at jeg ikke nødvendigvis trenger alle kreftene sykkelen har å tilby til min vanlige kjøring. Sykkelen er suveren, men jeg ønsker noe "lettere" som fungerer både til pendling, langturer (3-4-5 timer med og uten passasjer), leking og herjing.
Før valget falt på Brutale, tittet jeg raskt på MT-07, men da brutalen kunne leveres på dagen og MT-07 var ventetid på så endte valget på Brutale. Jeg angrer ikke, men ser nok heller, som tidligere nevnt, at jeg ikke nødvendigvis trenger alle kreftene.
Jeg ønsker en sykkel som er behagelig å kjøre, både for meg og passasjer (jeg kjører i hovedsak uten passasjer, men samboer er med på turer i ny og ne), kan enkelt modifiseres etter ønske mtp utseende etc, er billig i drift (forsikring, lavt forbruk og servicer), og som rett og slett ser tøff ut. Jeg vet at naked ikke nødvendigvis er det beste valget mtp passasjer, men om noen har erfaringer her så taes det hjertelig imot. På min Brutale så merker samboer og jeg at hun veldig lett sklir fremover på setet og ned til førersetet.
Men siden jeg for det meste kjører uten passasjer så ønsker jeg en naked da jeg synes de ser best ut og er utrolig fine å kjøre.
Ser at endel melder at Duke 690 også er et fint valg, men personlig synes jeg MT da ser bedre ut og ønsker en sykkel som er "bra nok" rett ut av sjappa.
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Ut fra hva du skriver så virker det som om det blir en del kjøring med passasjer. I den forbindelse tror jeg ikke MT07 er noe godt valg. For det første er MT07 en veldig liten sykkel. For det andre tviler jeg på at demperne i standard oppsett er beregner for å kjøre med to voksne mennesker på sykkelen. Jeg ville vertfall ikke sittet bak der lenge tror jeg. For meg var den "trang" nok å kjøre...
Nå har jeg kun kjørt Dragster 800RR og i forhold til denne så er MT07 et stort stepp ned når det kommer til Motor. Bare vær klar over at denne forskjellen er veldig stor. Altså om Brutale 800 har samme motor.
Du nevner vanlig kjøring, men sier samtidig "leking og herjing".... Usikker på hva du mener her, men skal man leke og herje, samt kjøre mye med passasjer, ville jeg nok valgt noe annet tror jeg.
Feks. en Street Triple RS. På denne sitter man faktisk relativt greit som passasjer og demperne er langt bedre. Men den koster så klart nesten dobbelt så mye som MT07. Men en helt annen sykkel. Man får stort sett etter hva man betaler.
Nå har jeg kun kjørt Dragster 800RR og i forhold til denne så er MT07 et stort stepp ned når det kommer til Motor. Bare vær klar over at denne forskjellen er veldig stor. Altså om Brutale 800 har samme motor.
Du nevner vanlig kjøring, men sier samtidig "leking og herjing".... Usikker på hva du mener her, men skal man leke og herje, samt kjøre mye med passasjer, ville jeg nok valgt noe annet tror jeg.
Feks. en Street Triple RS. På denne sitter man faktisk relativt greit som passasjer og demperne er langt bedre. Men den koster så klart nesten dobbelt så mye som MT07. Men en helt annen sykkel. Man får stort sett etter hva man betaler.
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 14 mai 2018, 13:32
- Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
- Bosted: Fredrikstad
Re: Mt-07 eller...?
Med vanlig kjøring mener jeg typ bykjøring, til og fra jobb osv og med leking og herjing mener jeg litt mer av typen wheelies etc.
Street Triple faller ikke helt i smak designmessig. Valget er nesten umulig når man uansett må velge mellom det ene eller andre, utsendet vs komfort osv. Det er ikke bare-bare å ville ha en sykkel som er best på alt hehe.
Vil nok si at kanskje 15-20% av tiden på sykkel er med passasjer, så det er ikke fryktelig mye tid, men når vi først kjører så blir det jo turer av den lengre sorten. Så da er det jo klart at det er greit å sitte behagelig og ikke skli rundt overalt. En sånn type sykkel er jo uansett ikke bygget for at passasjer skal sitte optimalt, men at det i det hele tatt skal gå an å sitte bakpå er jo ganske greit. :)
Det beste er jo selvfølgelig å prøve ut, og det har jeg også tenkt til, men ville også høre om noen hadde erfaringer som kan hjelpe meg med valget, evt ha andre forslag :)
Dragster 800RR har nok enda litt mer trøkk. Jeg tror nok det blir en tilvenning å gå ned et såpass stort hakk, men samtidig om sykkelen har andre kvaliteter som veier opp for dette så blir det jo litt gi og ta. Jeg har selv aldri prøvesittet eller kjørt en MT-07, så det må jeg jo uansett måtte gjøre. Da kjenner jeg jo enda bedre om hakket ned blir for stort mtp motor.
En annen ting er jo også å få ned utgifter på servicer hvor MV Agusta er ganske brutale (ha ha) på pris.
Street Triple faller ikke helt i smak designmessig. Valget er nesten umulig når man uansett må velge mellom det ene eller andre, utsendet vs komfort osv. Det er ikke bare-bare å ville ha en sykkel som er best på alt hehe.
Vil nok si at kanskje 15-20% av tiden på sykkel er med passasjer, så det er ikke fryktelig mye tid, men når vi først kjører så blir det jo turer av den lengre sorten. Så da er det jo klart at det er greit å sitte behagelig og ikke skli rundt overalt. En sånn type sykkel er jo uansett ikke bygget for at passasjer skal sitte optimalt, men at det i det hele tatt skal gå an å sitte bakpå er jo ganske greit. :)
Det beste er jo selvfølgelig å prøve ut, og det har jeg også tenkt til, men ville også høre om noen hadde erfaringer som kan hjelpe meg med valget, evt ha andre forslag :)
Dragster 800RR har nok enda litt mer trøkk. Jeg tror nok det blir en tilvenning å gå ned et såpass stort hakk, men samtidig om sykkelen har andre kvaliteter som veier opp for dette så blir det jo litt gi og ta. Jeg har selv aldri prøvesittet eller kjørt en MT-07, så det må jeg jo uansett måtte gjøre. Da kjenner jeg jo enda bedre om hakket ned blir for stort mtp motor.
En annen ting er jo også å få ned utgifter på servicer hvor MV Agusta er ganske brutale (ha ha) på pris.
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Hei Danielsoli! Velkommen her på MCsiden.no
.
Ser at du skriver at samboer blir med på tur i ny og ne. Jeg tolker dette som at samboer blir med på rolige turer på maks en dags varighet. Uten behov for romslige bagasjeløsninger.
Hvis dette er tilfelle og det faktum at du gjorde et spenstig valg av sykkel forrige gang, så slenger jeg enkelt og greit denne tanken på bordet:
hva med å sjekke Moto Guzzi v7 og V9 nærmere?
Kanskje spesielt V7, som har god sal for to. I tillegg ser den bedre ut, synes jeg. Med 21 liters tank har den også god rekkevidde.
Begge er artige å kjøre og sprekere og sterkere enn man tror.
Lekne er de også
.

Ser at du skriver at samboer blir med på tur i ny og ne. Jeg tolker dette som at samboer blir med på rolige turer på maks en dags varighet. Uten behov for romslige bagasjeløsninger.
Hvis dette er tilfelle og det faktum at du gjorde et spenstig valg av sykkel forrige gang, så slenger jeg enkelt og greit denne tanken på bordet:
hva med å sjekke Moto Guzzi v7 og V9 nærmere?
Kanskje spesielt V7, som har god sal for to. I tillegg ser den bedre ut, synes jeg. Med 21 liters tank har den også god rekkevidde.
Begge er artige å kjøre og sprekere og sterkere enn man tror.
Lekne er de også

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Mt-07 eller...?
Hva med en MT09? MT09 SP har til og med ekstern justering av Preload på bakdemperen for enkel justering med/uten passasjer.
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 14 mai 2018, 13:32
- Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
- Bosted: Fredrikstad
Re: Mt-07 eller...?
Takker for tilbakemeldinger :)
@AJ: Takk for det! :) Moto Guzzi V7 er nok en sykkel jeg kanskje vil tenke mer på om noen år når jeg har lagt ifra meg herjekjøringa hehe. Men en aldeles nydelig sykkel!
Btw fantastisk med et slikt forum som faktisk er aktivt.
@kgjersda: Har tittet litt på MT-09 også, riktignok ikke like mye som MT-07, men den er også i vurderingen. Hva er egentlig forskjellen på "vanlig" 09 og SP? Og er det verdt de ekstra kronene?
@AJ: Takk for det! :) Moto Guzzi V7 er nok en sykkel jeg kanskje vil tenke mer på om noen år når jeg har lagt ifra meg herjekjøringa hehe. Men en aldeles nydelig sykkel!
Btw fantastisk med et slikt forum som faktisk er aktivt.
@kgjersda: Har tittet litt på MT-09 også, riktignok ikke like mye som MT-07, men den er også i vurderingen. Hva er egentlig forskjellen på "vanlig" 09 og SP? Og er det verdt de ekstra kronene?
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
kjellv her inne kan nok svare deg mer konkret på spørsmål rundt Yamaha da han selger disse.
Med tanke på egen erfaring etter å ha kjørt MT07 og MT09 så er vertfall motoren i MT09 i en helt annen liga. Men i ditt tillfelle ville jeg nok prioritert gode dempere, og da er SP versjonen det riktige valget tror jeg. Altså med tanke på at du skal ha med deg passasjer.
Nå er dte lenge siden jeg kjørte MT09, men jeg mener å huske den var mer "romslig" og jeg tror den er bedre egnet på alle måter angående passasjer komfort. Selv om den på langt nær nok ikke er bygget for dette. Da må du nok over på større sykler som sportstourere eller ADV sykler tror jeg. Eller evt. cruiser... men ut fra hva du skriver, så er vel alle disse sjangrene utelukket vil jeg tro :)
EDIT:
Jeg kjører selv en S1000R som har gode dempere og alt det der, men sittekomforten for en passasjer er mildt sagt rævva. Den er ikke laget for dette og det er vel egentlig ingen nakensykler tror jeg.
Med tanke på egen erfaring etter å ha kjørt MT07 og MT09 så er vertfall motoren i MT09 i en helt annen liga. Men i ditt tillfelle ville jeg nok prioritert gode dempere, og da er SP versjonen det riktige valget tror jeg. Altså med tanke på at du skal ha med deg passasjer.
Nå er dte lenge siden jeg kjørte MT09, men jeg mener å huske den var mer "romslig" og jeg tror den er bedre egnet på alle måter angående passasjer komfort. Selv om den på langt nær nok ikke er bygget for dette. Da må du nok over på større sykler som sportstourere eller ADV sykler tror jeg. Eller evt. cruiser... men ut fra hva du skriver, så er vel alle disse sjangrene utelukket vil jeg tro :)
EDIT:
Jeg kjører selv en S1000R som har gode dempere og alt det der, men sittekomforten for en passasjer er mildt sagt rævva. Den er ikke laget for dette og det er vel egentlig ingen nakensykler tror jeg.
Re: Mt-07 eller...?
MT09 SP vil nok være verdt hver krone om du kjører 15-20% av tiden med passasjer. SP-utgaven i seg selv er verdt pengene pga dempingen.Danielsoli skrev: 14 mai 2018, 14:57 Takker for tilbakemeldinger :)
@kgjersda: Har tittet litt på MT-09 også, riktignok ikke like mye som MT-07, men den er også i vurderingen. Hva er egentlig forskjellen på "vanlig" 09 og SP? Og er det verdt de ekstra kronene?
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 14 mai 2018, 13:32
- Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
- Bosted: Fredrikstad
Re: Mt-07 eller...?
Er så mange ting man må ta stilling til. Jeg tror nok til syvende og sist så er det kun prøvekjøring som avgjør, men om jeg ihvertfall vet hvilke alternativ jeg kan droppe så er jo det litt hjelp på veien :)
Optimalt skulle det vært en blanding med komfort og utstyr som en goldwing med utsendet og lekenheten til en motard hehe.
Det jeg opplever med min Brutale er at den kan være veldig "twitchy" med gassen på lave gir, selv i roligste modus, og at den da jokker veldig ved giring (både med quickshiften og clutching). I høyere gir går det smertefritt, men ved lave hastigheter må man gjerne helt ned i 2. og noen ganger 1. og da blir det verken behagelig for meg eller for passasjer.
Ser at til MT09 så finnes det også alternative saler for en rimelig penge hvor komforten er blir enda bedre (ifølge anmeldelser).
Optimalt skulle det vært en blanding med komfort og utstyr som en goldwing med utsendet og lekenheten til en motard hehe.
Det jeg opplever med min Brutale er at den kan være veldig "twitchy" med gassen på lave gir, selv i roligste modus, og at den da jokker veldig ved giring (både med quickshiften og clutching). I høyere gir går det smertefritt, men ved lave hastigheter må man gjerne helt ned i 2. og noen ganger 1. og da blir det verken behagelig for meg eller for passasjer.
Ser at til MT09 så finnes det også alternative saler for en rimelig penge hvor komforten er blir enda bedre (ifølge anmeldelser).
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
Re: Mt-07 eller...?
Hva med å sjekke ut denne? Kawa Z1000 SX.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Mt-07 eller...?
Hei og velkommen til forumet her!
Jeg hentet ut en splitter ny Mt-07 og har kjørt en del allerede på mye forskjellige veier og distanser. Jeg kan varmt anbefale denne sykkelen. MT-07 er en fin sykkel og god allrounder etter min mening. Jeg er ganske kort i beina, (1.65) og har senket sykkelen med 40mm. Jeg kjører med min samboer bakpå, og null problem. har dog en kompis på 1.88 som kjører samme sykkel uten senkesett :) anbefaler deg å prøve en hos din nærmeste forhandler.
Jeg hentet ut en splitter ny Mt-07 og har kjørt en del allerede på mye forskjellige veier og distanser. Jeg kan varmt anbefale denne sykkelen. MT-07 er en fin sykkel og god allrounder etter min mening. Jeg er ganske kort i beina, (1.65) og har senket sykkelen med 40mm. Jeg kjører med min samboer bakpå, og null problem. har dog en kompis på 1.88 som kjører samme sykkel uten senkesett :) anbefaler deg å prøve en hos din nærmeste forhandler.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Er man ikke vant med noe annet så er min erfaring at det er lettere å slå seg til ro med en sykkel. MT07 eller lignende sykler i samme prisklasse er ikke egnet for to personer etter min mening, selv om man kan sitte to på sykkelen lovlig.
På de syklene jeg har eid så langt så kjenner jeg ingen som ville sittet på meg på lengre turer. Cruiseren var nok den mest egnede, men demperne var for dårlige til at dette hadde vert forsvarlig. Street Triplen satt man greit på på korte turer, og demperne var helt greie, men på lengre turer.... nei. S1000R er enda værre med tanke på sittekomfort for passasjer. Helt håpløs. Men demperne er veldig bra. Men på lengre turer... nei..
En MT07 har jeg kjørt. Alt for liten sykkel til å sitte to voksne personer på. Demperne er også alt for dårlige. Det går, ja, men ikke anbefalt.
Skal man sitte godt på langtur som passasjer mener jeg at man bør bevege seg i retning større sports tourer, gjerne med ryggstøtte. Evt. En ADV sykkel. Alt annet blir i mine øyne lite egnet til lengre turer. Men til butikken, eller til klubbhuset funker jo alt. :)
På de syklene jeg har eid så langt så kjenner jeg ingen som ville sittet på meg på lengre turer. Cruiseren var nok den mest egnede, men demperne var for dårlige til at dette hadde vert forsvarlig. Street Triplen satt man greit på på korte turer, og demperne var helt greie, men på lengre turer.... nei. S1000R er enda værre med tanke på sittekomfort for passasjer. Helt håpløs. Men demperne er veldig bra. Men på lengre turer... nei..
En MT07 har jeg kjørt. Alt for liten sykkel til å sitte to voksne personer på. Demperne er også alt for dårlige. Det går, ja, men ikke anbefalt.
Skal man sitte godt på langtur som passasjer mener jeg at man bør bevege seg i retning større sports tourer, gjerne med ryggstøtte. Evt. En ADV sykkel. Alt annet blir i mine øyne lite egnet til lengre turer. Men til butikken, eller til klubbhuset funker jo alt. :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Som vanlig når Norges mest kjøpte sykkel siden 2015 diskuteres, vil Bjerknez benytte anledningen til å fortelle oss hvor dårlig den er.
MT-07 faller i gjennom dersom man sammenligner den med f.eks en S1000R. Denne type sammenligning er det vel ellers bare TV2 som kunne finne på å gjøre. Men TV2 kunne faktisk ha konkludert med at MT-07 var testvinner, fordi de konkluderer med hvor mye man får for pengene. Der er jo det markedet har gjort, det er derfor den selger i bøtter og spann. 2018 modellen er også første år i generasjon 2, blant annet med bedre dempere. Ikke dyre premium dempere denne gang heller, men bedre enn gen 1. Det er dette markedet vil ha. Mye sykkel for pengene. En sykkel som er tøff å se på, tøff å kjøre, morsom motor og som ikke koster skjorta.
Alle skjønner at sykler med 100 hk kraftigere motor og prislapp 150000 dyrere nødvendigvis bør være bedre. Men ikke alle kan bruke så mye penger på sykkel. Derfor selges det mange flere MT-07 enn f.eks. S1000R.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
MT-07 faller i gjennom dersom man sammenligner den med f.eks en S1000R. Denne type sammenligning er det vel ellers bare TV2 som kunne finne på å gjøre. Men TV2 kunne faktisk ha konkludert med at MT-07 var testvinner, fordi de konkluderer med hvor mye man får for pengene. Der er jo det markedet har gjort, det er derfor den selger i bøtter og spann. 2018 modellen er også første år i generasjon 2, blant annet med bedre dempere. Ikke dyre premium dempere denne gang heller, men bedre enn gen 1. Det er dette markedet vil ha. Mye sykkel for pengene. En sykkel som er tøff å se på, tøff å kjøre, morsom motor og som ikke koster skjorta.
Alle skjønner at sykler med 100 hk kraftigere motor og prislapp 150000 dyrere nødvendigvis bør være bedre. Men ikke alle kan bruke så mye penger på sykkel. Derfor selges det mange flere MT-07 enn f.eks. S1000R.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Mt-07 eller...?
Jeg syns ikke det er helt urimelig å påstå at en MT07 ikke er laget for passasjer kjellv. MT 07 og 09 er jo kjent for å ha ganske myke dempere, og dette bedres jo ikke av å belaste de med enda et menneske, eller?
Når det er sagt er de jo fantastiske på pris og serviceintervall, som er hovedgrunnen til at jeg antageligvis handler en MT09 SP til uka. Skulle jeg heller hatt Tuono eller Super Duke? Ja, men jeg bruker ikke over 200k på noe jeg kan kjøre halve året.
Når det er sagt er de jo fantastiske på pris og serviceintervall, som er hovedgrunnen til at jeg antageligvis handler en MT09 SP til uka. Skulle jeg heller hatt Tuono eller Super Duke? Ja, men jeg bruker ikke over 200k på noe jeg kan kjøre halve året.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Nå har vel ikke jeg skrytt S1000R opp i skyene her kjellv når det gjelder kjøring med passasjer. Faktisk har jeg nesten ikke nevnt s1000r i det hele tatt i denne tråden. Jeg skriver til og med at den er «rævva» når det kommer til sittekomfort for passasjer...kjellv skrev: 19 mai 2018, 10:10 Som vanlig når Norges mest kjøpte sykkel siden 2015 diskuteres, vil Bjerknez benytte anledningen til å fortelle oss hvor dårlig den er.
MT-07 faller i gjennom dersom man sammenligner den med f.eks en S1000R. Denne type sammenligning er det vel ellers bare TV2 som kunne finne på å gjøre. Men TV2 kunne faktisk ha konkludert med at MT-07 var testvinner, fordi de konkluderer med hvor mye man får for pengene. Der er jo det markedet har gjort, det er derfor den selger i bøtter og spann. 2018 modellen er også første år i generasjon 2, blant annet med bedre dempere. Ikke dyre premium dempere denne gang heller, men bedre enn gen 1. Det er dette markedet vil ha. Mye sykkel for pengene. En sykkel som er tøff å se på, tøff å kjøre, morsom motor og som ikke koster skjorta.
Alle skjønner at sykler med 100 hk kraftigere motor og prislapp 150000 dyrere nødvendigvis bør være bedre. Men ikke alle kan bruke så mye penger på sykkel. Derfor selges det mange flere MT-07 enn f.eks. S1000R.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg skriver heller ikke at MT07 er en dårlig sykkel. Så hvor du har det fra vet jeg ikke. Jeg synes bare det er viktig å nevne at det faktisk er en grunn til at MT07 koster under 100.000 kroner. Hvis man tror man får en sykkel som egner seg til «alt» til den prisen så mener jeg man bør si ifra.
MT07 er mye sykkel for pengene ja, og det er derfor den selger så bra. Ikke fordi den egner seg som en «allround» sykkel med tanke på å kjøre to på sykkelen.
Hvis man sier at MT07 er egnet tilr å kjøre to på, så forstår jeg ingenting. Det er kanskje en av de syklene som er minst egnet til dette av de jeg har prøvd. Faktisk hadde jeg ikke turt og kjørt en MT07 med standard oppsett noe annet sted enn på en noenlunde rett vei i fartsgrensen med to på.
Man blir vant til det meste, uansett hva man kjører. Har man ikke noe sammenligningsgrunnlag, så er det lett å tro at sykkelen man selv kjører er den «perfekte». Jeg har selv vert der.
Har man planer om å kjøre to på sykkelen over lengre distanser så ville jeg absolutt ikke anbefalt MT07 nei. Hvis man er to personer på 60-70 kilo hver og bytter ut demperne, så kanskje, men å laste en MT07 med 200 kilo dor så og slå seg løs ser jeg nesten på som galskap.
Skal man ha en morsom sykkel til en rimelig penge med heftig lyd og ok utseende dor å kose seg på tur alene så er MT07 en flott sykkel. Men noen allrounder er det absolutt ikke. Mener jeg.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Neida, jeg har slett ikke skrytt av MT-seriens baksetekomfort eller syklenes kjøreegenskaper med passasjer. Ingen av modellene i denne serien har noe særlig å tilby en passasjer. Det er egentlig likt med omtrent alt av nakne/streetfightersegmentet uansett produsent. Syklene er registrert for to, men man må nok lokke med en del annet i tillegg for å få en passasjer til å trives på baksetet.. Det er rett og slett ikke det denne sykkelkategorien er bygget for.
Re: Mt-07 eller...?
Jeg mener bestemt at MT 07 er en veldig god allround-sykkel. Grom lyd, morsom motor og fin pris.
Det er ganske ukult å kjøre med passasjer med mindre man sitter oppreist, sånn er det. Kan ikke se for meg at det er noe særlig bedre å kjøre two up med en S1000R. Som jeg har påpekt litt humoristisk tidligere så har Bjerknez en tendens til å skrive at det ikke er noe annet som gjelder enn det han selv kjører, en (megadyr) nakensykkel med 1000cc. De aller fleste har det moro med noe annet!
Det er ganske ukult å kjøre med passasjer med mindre man sitter oppreist, sånn er det. Kan ikke se for meg at det er noe særlig bedre å kjøre two up med en S1000R. Som jeg har påpekt litt humoristisk tidligere så har Bjerknez en tendens til å skrive at det ikke er noe annet som gjelder enn det han selv kjører, en (megadyr) nakensykkel med 1000cc. De aller fleste har det moro med noe annet!
Re: Mt-07 eller...?
Må ikke glemme at han allerede har en grom sykkel og spørsmålet er om han får det noe bedre med enn MT07. I mine øyne, nei.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Jeg har hatt gleden av å prøve sykkelen til Bjerknez
Den er heftig. Punktum! Selv om den befinner seg i noenlunde samme motorsykkelkategori som MT-07 er disse to knapt sammenlignbare. Ikke bare pga. motorstørrelse og krefter, men dette er en high performance sykkel, der det knapt er spart på noe som helst.
MT-07 er en tøff sykkel det også, men ment for en helt annen kjøpergruppe. Den er lettkjørt, en lett sykkel med en morsom og god motor som har bra dreiemoment hele veien. Det er en sykkel som gir enormt med kjøreglede, samtidig som du har full kontroll over den. Ingen overraskelser underveis. Til og med jeg synes det er morsomt å leke med en MT-07. Den veier omtrent det halve av det min FJR gjør, og har omtrent det halve antall hk. Raske svinger og unnamanøvre er bare morsomt.
Prøv den sier jeg bare.. Med åpent sinn, prøv den og se hva en tosylindret nakensykkel på under 200kg og 75 hk er god for! Det er faktisk enormt mye sykkel for 100 000,-

MT-07 er en tøff sykkel det også, men ment for en helt annen kjøpergruppe. Den er lettkjørt, en lett sykkel med en morsom og god motor som har bra dreiemoment hele veien. Det er en sykkel som gir enormt med kjøreglede, samtidig som du har full kontroll over den. Ingen overraskelser underveis. Til og med jeg synes det er morsomt å leke med en MT-07. Den veier omtrent det halve av det min FJR gjør, og har omtrent det halve antall hk. Raske svinger og unnamanøvre er bare morsomt.
Prøv den sier jeg bare.. Med åpent sinn, prøv den og se hva en tosylindret nakensykkel på under 200kg og 75 hk er god for! Det er faktisk enormt mye sykkel for 100 000,-
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Hvis du så hva jeg skrev så så du sikkert at jeg skrev at S1000R er "rævva" når det kommer til sittekomfort til passasjer nummer to. S1000R er like lite egnet til passasjerer som det MT07 er. Demperne er så klart i en annen verden, men hva hjelper det når man sitter på en planke på størrelsen til en serviett...Dansekris skrev: 19 mai 2018, 14:46 Jeg mener bestemt at MT 07 er en veldig god allround-sykkel. Grom lyd, morsom motor og fin pris.
Det er ganske ukult å kjøre med passasjer med mindre man sitter oppreist, sånn er det. Kan ikke se for meg at det er noe særlig bedre å kjøre two up med en S1000R. Som jeg har påpekt litt humoristisk tidligere så har Bjerknez en tendens til å skrive at det ikke er noe annet som gjelder enn det han selv kjører, en (megadyr) nakensykkel med 1000cc. De aller fleste har det moro med noe annet!
Så klart liker man den sykkelen man har selv best, men jeg har ikke på noe som helst måte prakket en S1000R på noen i denne tråden. Jeg sier bare at hvis man skal kjøre to på sykkelen så er MT07 veldig lite egnet.
Dessuten så er ikke S1000R "megadyr". Det er faktisk den mest prisgunstige sykkelen i den klasse den befinner seg. MT-10, Aprillia Tuono, Suoperduke 1290R koster alle minst 50.000kr. mer, og da snakker vi fra priser. En ferdig spekket S1000R med alt du trenger koster i skrivende stund rundt 220.000. (lenge siden jeg sjekket nøyaktig pris).
men at den er megadyr i forhold til MT07, ja. Men jeg har aldri satt disse opp mot hverandre heller. Jeg kommer bare med synspunkter rundt hva man bør kikke på hvis man har planer om å kjøre to på sykkelen, og da funker strengt tatt ingen nakensykler, selv om noen er bedre enn andre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Igjen så må jeg påpeke at jeg her ikke har sammenlignet MT07 med S1000Rkjellv skrev: 19 mai 2018, 18:03 Jeg har hatt gleden av å prøve sykkelen til BjerknezDen er heftig. Punktum! Selv om den befinner seg i noenlunde samme motorsykkelkategori som MT-07 er disse to knapt sammenlignbare. Ikke bare pga. motorstørrelse og krefter, men dette er en high performance sykkel, der det knapt er spart på noe som helst.
MT-07 er en tøff sykkel det også, men ment for en helt annen kjøpergruppe. Den er lettkjørt, en lett sykkel med en morsom og god motor som har bra dreiemoment hele veien. Det er en sykkel som gir enormt med kjøreglede, samtidig som du har full kontroll over den. Ingen overraskelser underveis. Til og med jeg synes det er morsomt å leke med en MT-07. Den veier omtrent det halve av det min FJR gjør, og har omtrent det halve antall hk. Raske svinger og unnamanøvre er bare morsomt.
Prøv den sier jeg bare.. Med åpent sinn, prøv den og se hva en tosylindret nakensykkel på under 200kg og 75 hk er god for! Det er faktisk enormt mye sykkel for 100 000,-

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mt-07 eller...?
Som sagt over:45316 skrev: 19 mai 2018, 15:21 Må ikke glemme at han allerede har en grom sykkel og spørsmålet er om han får det noe bedre med enn MT07. I mine øyne, nei.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Når TRÅDSTARTER har en MV augusta brutale800 så blir nok overgangen til en mt07 ganske stor..... både effektmessig og på andre områder.
Mt07 er en storselger av en grunn-Pris.-Hvilket bremser salgstallene for MV`n. Skikkelig fin, men den er i mine øyne for dyr.
Mt07 er en helt grei sykkel men hvis en ser litt nøyere på sykkelen og ser en del "brukererfaringer" fra hele verden så er det et par ting som krystalliserer seg:
Motoren er bra og har en litt "tøff" gange og greit nok med effekt (spesielt med tanke på nedreg til A2, som mange blir)
men detaljer og opplevd kvalitet gjenspeiler seg i prisen-det er en grunn til at den er billigere enn mange andre sykler.
Mange har slitt med kjedestøy-overflaterust,og fjæringskomponentene er av det enkle slaget så mulig de har spart litt mye, men noe må jo lide..
Men for all del -en kurrant sykkel til lite penger.

Jeg har også vurdert en pent brukt Mt07 når markedet har mettet seg og bruktprisene kommer i normalleie.
For en slik billig "Rema1000" sykkel er kjekk til å strippe av alt plastskrot og lage litt personlig for nesten nada penge.
Og funker gjør de jo.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Mt-07 eller...?
Mange gode argumenter for MT 07. Og MT 09 ikke minst. Men mener bestemt at trådstarter må prøvekjøre MT 07 og MT 09.
Rett og slett for selv å danne seg sitt eget bilde.
Spec til begge syklene finnes tilgjengelig for alle. Men svipp innom en Yamaha forhandler og prøv. Der kan di fortelle om fordelene med begge, forskjellene. Så er det alltid greit å få en 3 part som ikke er forhandler (Som f.eks oss her på MC siden) til å argumentere for og mot.
Du vil få mye mer spørsmål etter en prøverunde. Det er jeg sikker på.
Og noen syns syklene er bra. Noen syns syklene er kjedelige. Noen elsker syklene.
Selv er jeg super gira på MT 09 serien, men det trenger ikke å bety at det er din mening
Elruts
Rett og slett for selv å danne seg sitt eget bilde.

Spec til begge syklene finnes tilgjengelig for alle. Men svipp innom en Yamaha forhandler og prøv. Der kan di fortelle om fordelene med begge, forskjellene. Så er det alltid greit å få en 3 part som ikke er forhandler (Som f.eks oss her på MC siden) til å argumentere for og mot.
Du vil få mye mer spørsmål etter en prøverunde. Det er jeg sikker på.
Og noen syns syklene er bra. Noen syns syklene er kjedelige. Noen elsker syklene.
Selv er jeg super gira på MT 09 serien, men det trenger ikke å bety at det er din mening

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 18
- Registrert: 14 mai 2018, 13:32
- Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
- Bosted: Fredrikstad
Re: Mt-07 eller...?
Etter mye selvargumentereing har jeg fått testet en MT-07 hos Graarud, samt en Tracer som jeg ble forklart har samme motor som en MT-09. Jeg er egentlig fortsatt like ubesluttsom etter prøvekjøringene.
Jeg følte vel at MT-07 var et stort steg ned i forhold til ren kraft, men samtidig, trenger jeg all kraften på mine vanlige turer? njaa, muligens ikke. I tillegg var jeg ikke spesielt fan av styret på MT-07 hvor jeg følte at det nesten var litt racebike følelse, men dette går jo selvfølgelig an å bytte ut.
Traceren jeg prøvde likte jeg svært godt (ikke utseendet riktignok), men motoren var veldig smidig og hadde nok av krutt. Den ble forsåvidt veldig lik MV'en jeg allerede har, men bare enda litt mer kontrollerbar. De hadde ingen demosykkel av 09, så fikk ikke prøvekjørt denne. Litt teit, men beskrivelsen jeg fikk var "som å kjøre 07, men med kraften til traceren".
Det som veier veldig for 07 er jo selvfølgelig prisen, og med den prisen så må man jo selvfølgelig regne med at det er spart inn her og der.
Som dere nevner over så er jo ikke disse syklene laget for 2 personer, men når jeg og frøkna er vant til MV, så er Alt et steg opp for vår del :)
Det som trekker ned, er at det kanskje blir et For stort steg ned i kraft, mens 09 hadde samme kraft, men som sagt, litt mer kontrollerbar.
1., 2. og 3. gir gikk veldig fint å bare putre i, mens på min MV blir det veldig rykk og napp i lave turtall. Der er Yamaha klart bedre.
Men må uansett få med frøkna opp og prøvekjøre en 07 og prøvesitte en 09.
Jeg følte vel at MT-07 var et stort steg ned i forhold til ren kraft, men samtidig, trenger jeg all kraften på mine vanlige turer? njaa, muligens ikke. I tillegg var jeg ikke spesielt fan av styret på MT-07 hvor jeg følte at det nesten var litt racebike følelse, men dette går jo selvfølgelig an å bytte ut.
Traceren jeg prøvde likte jeg svært godt (ikke utseendet riktignok), men motoren var veldig smidig og hadde nok av krutt. Den ble forsåvidt veldig lik MV'en jeg allerede har, men bare enda litt mer kontrollerbar. De hadde ingen demosykkel av 09, så fikk ikke prøvekjørt denne. Litt teit, men beskrivelsen jeg fikk var "som å kjøre 07, men med kraften til traceren".
Det som veier veldig for 07 er jo selvfølgelig prisen, og med den prisen så må man jo selvfølgelig regne med at det er spart inn her og der.
Som dere nevner over så er jo ikke disse syklene laget for 2 personer, men når jeg og frøkna er vant til MV, så er Alt et steg opp for vår del :)
Det som trekker ned, er at det kanskje blir et For stort steg ned i kraft, mens 09 hadde samme kraft, men som sagt, litt mer kontrollerbar.
1., 2. og 3. gir gikk veldig fint å bare putre i, mens på min MV blir det veldig rykk og napp i lave turtall. Der er Yamaha klart bedre.
Men må uansett få med frøkna opp og prøvekjøre en 07 og prøvesitte en 09.
Daniel
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002
2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002