Driftskvalitet på Triumph

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av biker7 »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Kjenner du til vedkomne ?
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 16 jan 2019, 12:01
"...Jeg vet ikke helt hva den lenken skal gi meg?..."

Du spurte i en tidligere melding om hvor tallene kom fra. Dette var kun en peker til Consumer reports (C. R.), opphavsstedet.
Jeg mener å ha lest at i det minste en av disse undersøkelsene (fra C. R.) som angikk MC, innbefattet et femsifret antall MC.
Tror nok BMW har en stor nok markedsandel til at undersøkelsen gir et rimelig godt bilde av feilhyppigheten.
Det er dessuten undersøkelser av ulike årganger som peker i omtrent samme retning.
Jeg har i alle fall mye mer tiltro til denne undersøkelsen enn til anekdotiske beretninger fra feks BMW-eiere, på slike nettforum.
(Enig i at man skal være kritisk til statistikk. Noe denne undersøkelsen ikke sier noe om, som kunne vært interessant å vite,
er hvor kostbare feilene er. Teller feks feil som er kostbare å utbedre like mye i antall prosent som feil som er lette og rimelige å utbedre?)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Bjerknez »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36
Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 06:53 Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.

Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Jeg har ikke kjørt GS 800 så det vet jeg ikke, men den går for å være mer egnet på grus. Det betyr derimot ikke at den er noe dårligere p åasfalt enn dem andre. Men den koster nok litt mer vil jeg tro. Rett og slett fordi den kanskje er litt mer solid bygget og har utstyr som gjør at dne passer bedre i ulent terreng? Jeg er usikker.

Forskjellen generelt sett er nok at sykler som er beregnet mer for grus etc. har høyere bakkeklaring og blir levert med andre typer dekk(?) etc. Dempere er også kanskje mer påkostet på sykler beregnet på grus og skogsstier.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Olav K »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36 OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Svaret er nei. XCX kan gjøre alt.
Litt større forhjul gjør den bedre på hullete grusveier enn XRens 19 tomms framhjul. Bedre fjæring er også (I mine øyne) et stort pluss.


Det var en test i Bike for noen år siden, (Tiger 800 og GS 800) der "vant" Tigeren.
Sprekere motor og mer utstyr var noen av årsakene.
BMWen fikk skryt for å være litt bedre "offroad".
(Altså dårlige grusveier, ikke kjøring i terrenget)

Uansett hva du velger av disse to vil du bli fornøyd.
Men smilet blir nok ørlite breiere med en Tiger.

Livet er litt bedre på en Triumph.... helt enkelt. :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av AJ »

Jeg hadde en Triumph Tiger 1050 SE 2010 mod. i to år og synes denne holdt seg godt. Ingen problemer og med en strålende motor, som mange mente var en av de beste motorsykkelmotorene noensinne. Jeg likte motorkarakteren på denne langt bedre enn 1200 trippelen. Men skal samtidig raskt nevne at jeg kun kjørte storebroren 1200 Tiger'n to dager, før jeg hoppet på en Moto Guzzi Stelvio, som passet meg mye bedre, også når det gjaldt motorkarakteren.

Jeg husker det var en litt svak bakdemper på Triumph'en. Den ble langt mer retningsstabil ved pådrag og nedbremsing etter at jeg fikk satt på en britiskprodusert Nitrondemper og Öhlinsfjærer foran . Ble nesten en helt annen sykkel rent kjøremessig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

Olav K skrev: 16 jan 2019, 15:13
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36 OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Svaret er nei. XCX kan gjøre alt.
Litt større forhjul gjør den bedre på hullete grusveier enn XRens 19 tomms framhjul. Bedre fjæring er også (I mine øyne) et stort pluss.


Det var en test i Bike for noen år siden, (Tiger 800 og GS 800) der "vant" Tigeren.
Sprekere motor og mer utstyr var noen av årsakene.
BMWen fikk skryt for å være litt bedre "offroad".
(Altså dårlige grusveier, ikke kjøring i terrenget)

Uansett hva du velger av disse to vil du bli fornøyd.
Men smilet blir nok ørlite breiere med en Tiger.

Livet er litt bedre på en Triumph.... helt enkelt. :knegg
Ja må nok innrømme at jeg falt litt for Tiger 800.

Hva med kjørevenlihet for en passasjer på 9 år? Jeg kjøre i dag en 2002 Suzuki vl800 volusia som er super komfortabel. Den må jo desverre selges til fordel for at far skal på vestlandstur :sorry
Vil min søm trives på en Tiger 800?
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Dansekris »

Det vil jeg tro. Du vil sitte rakrygget og han vil kunne holde seg fast uten å lene seg veldig mye frem.

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av kestrom1 »

Hei.

Har 2 års erfaring med F800GS. Hadde en 2010modell fra 2012-14. Kjørte den i 2år og var veldig godt fornøyd. Lettkjørt med god komfort på langtur, og "liten og lett" på småturer. Sønnen min var 8-10år i perioden jeg hadde den, og han storkoste seg bakpå (hadde alltid koffertsett på når han var med).

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av biker7 »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 13:08
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Kjenner du til vedkomne ?
Nei, kjenner ikke til eieren nei. Men er vel begrenset hva som kan være feil med en slik som bare har gått 270mil :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av ZZR-Erling »

Vedr drift, feil og de tingene.. Man bør også ta i betrakning hvilken oppfølging man kan forvente å få når man har fått en feil. Altså hvor villig er produsenten til å innrømme feil og følge opp den enkelte.

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

ZZR-Erling skrev: 17 jan 2019, 00:20 Vedr drift, feil og de tingene.. Man bør også ta i betrakning hvilken oppfølging man kan forvente å få når man har fått en feil. Altså hvor villig er produsenten til å innrømme feil og følge opp den enkelte.
Den der er ganske interessant. Dette er kanskje individuell fra butikk eller produsent??
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

kestrom1 skrev: 16 jan 2019, 22:22 Hei.

Har 2 års erfaring med F800GS. Hadde en 2010modell fra 2012-14. Kjørte den i 2år og var veldig godt fornøyd. Lettkjørt med god komfort på langtur, og "liten og lett" på småturer. Sønnen min var 8-10år i perioden jeg hadde den, og han storkoste seg bakpå (hadde alltid koffertsett på når han var med).
Ja det er viktig info og en god erfaring å t med seg :prf
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

biker7 skrev: 17 jan 2019, 00:17
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 13:08
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Kjenner du til vedkomne ?
Nei, kjenner ikke til eieren nei. Men er vel begrenset hva som kan være feil med en slik som bare har gått 270mil :D
Fristende å bare kjøpe sykkelen til en hyggelig pris. Det er jo mange gode responser på gs’n her inne på forumet. Men det er skummelt å kjøpe sykkel uten å ha sett og eventuelt prøvd den :-k
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av gsx750_80 »

nippon81 skrev: 17 jan 2019, 04:31
biker7 skrev: 17 jan 2019, 00:17
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 13:08
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Kjenner du til vedkomne ?
Nei, kjenner ikke til eieren nei. Men er vel begrenset hva som kan være feil med en slik som bare har gått 270mil :D
Fristende å bare kjøpe sykkelen til en hyggelig pris. Det er jo mange gode responser på gs’n her inne på forumet. Men det er skummelt å kjøpe sykkel uten å ha sett og eventuelt prøvd den :-k
Har 30-40 mil på en lånt GS800 bak meg. Fin sykkel å se på. Den passet ikke meg, ergonomisk, og ble raskt slitsom å sitte på. Ville ha prøvesittet, i alle fall, om det ikke skulle la seg gjøre å prøvekjøre.
Overraskende dårlig akselerasjon også, i forhold til motorvolum. Gikk definitivt mye dårligere enn en gammel Suzuki 750 jeg hadde, med ca 80000 km bak seg. Dårlig akselerasjon er kanskje ikke så viktig, men ergonomi derimot..
Var også med på tur offroad, i noen fjell ikke langt fra San Diego. Eieren av GS800 måtte gå av sykkelen og bruke masse krefter på å komme seg fram, ved å " leie" den. Vinsj og noen sherpaer hadde nok vært nyttig. Folk med små Yamaha 250 og Honda 250 kunne kjøre i ring rundt han, nærmest som veps.
Men, alt koker vel ned til smak og behag, og hva sykkelen skal brukes til.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er faktisk helt enig med deg med det du sier om "dårlig" aksellerasjon i forhold til motorstørrelse. Jeg har ikke kjørt GS800, men R1200RS som jeg tror har den samme motoren som 1200GS. Jeg synes det var litt tamt i forhold til hvor mye motor det er...

My moment, men mister pusten fort. Følte det ble litt ketchup.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 17 jan 2019, 08:59 Jeg er faktisk helt enig med deg med det du sier om "dårlig" aksellerasjon i forhold til motorstørrelse. Jeg har ikke kjørt GS800, men R1200RS som jeg tror har den samme motoren som 1200GS. Jeg synes det var litt tamt i forhold til hvor mye motor det er...

My moment, men mister pusten fort. Følte det ble litt ketchup.
Synes det blir litt sånn "diesel"... rister på lavt-full fart over et smalt område -så dødt...
behaglig i sweetspoten men ikke spesielt morro...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av biker7 »

Testet en ny F800GS for noen år siden, trur det var 2014mod, så var den "litt tyngre versjonen". Kjørte da selv ZX12R, så var jo selvfølgelig litt dau i forhold :knegg Men vil da ikke si at den gikk direkte dårlig da. Hvis man kjøper en slik sykkel og skal bruke den til det den er laget for (touring, grus og evt. litt offroad), så går den bra nok. Og skal man da kjøpe en slik type sykkel med mere krefter, så er det nesten klin umulig å finne noen med samme vekt. (800GS 2008-2012) Da blir de tyngre ! Og kjenner til folk som har brukt sin 800GS til GANSKE så seriøs offroad, og det har funket greit det. :O ;)

Men hvis en brukt Tiger XC800 er mere spennende (7-8kg tyngre), så ta en titt på denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113884383

Tror denne har stått til salgs en stund, så prutningsmonn kan sikkert testes her også ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Bjerknez »

Kan snakke for meg selv.

Jeg har ikke sagt at den går "dårlig", men jeg ble skuffet i forhold til hvor "mye" motor man må drasse på. En svær 1200cc boxer. Altså lite hester hvis man regner pr. kilo. Men for all del ikke noen sinke og det er åpenbart en fantastisk sykkel for dem som liker slike sykler :)

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Joachim »

Mine erfaringer med Triumphs driftsikkerhet er gode. Fruens Sprint RS gikk 97 000 uten trøbbel før den ble byttet inn, nå har hennes Tiger Sport passert 55 000, kun ordinær service. Selv hadde jeg en Explorer som gikk 103.000 før den ble skiftet, en oljelekkasje fra kardang skapte litt kluss før det ble ordnet med deling av utgiftene - utenfor garantitiden. Nå kjører jeg en Tiger 800, men den er kun gått noen få tusen etter at jeg kjøpte den i august, så den teller ennå ikke når det gjelder driftsikkerhet, men etter min oppfatning en veldig fin sykkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av AJ »

@Joachim:
Interessant å lese, helt klart!
Jeg regner med at mer fokus på gruskjøring er grunnen til at du byttet nedover, for å si det slik, til en Triumph 800?
Men hva tenker du om byttet fra kardang til kjede? Noen sammenheng med lekkasjen i kardangen på Explorer'n?

Også interessert å lese om Tiger Sport erfaringene. Denne modellen, særlig etter oppdateringen for noen år siden som ga den bedre lys, enkeltsvingarm og bedre komfort og utstyr, mener jeg er en ufortjent undervurdert sykkel her i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Joachim »

Til tross for at jeg har noen hundre tusen kilometer bak meg på motorsykkel har jeg aldri forstått de som elsker grus. Jeg får en følelse av at da har jeg null kontroll, sykkelen vandrer hit og dit, og i motsetning til mange unngår jeg grusveier hvis jeg kan.
Jeg var meget fornøyd med Explorer, det var kun én ting som fikk meg til ikke å kjøpe den samme: vekten. Triumph oppgir 259 kg, som ikke stemmer. Tyske Motorrad har veid den til langt over 270, med litt vesker og veltebøyler blir det enda mer.
Den største overralsen jeg fikk etter byttet var at jeg opplever 800'en som like komfortabel som storeboren.
Kjedevask og smøring skulle jeg gjerne vært fourten, men som sagt: vekten trumfer det meste.
Når det gjelder Sport er fruen strålende fornøyd, hun er vel rundt 167 cm. Selv er jeg 178 og ergonomien passer ikke meg, men det er jo forskjellig fra person til person. Motoren er flott, sterk og smidig. De originale sideveskene ser store ut, men innvendig plass er ikke mye å skryte av. Fruen skiftet skjermen til Madstad, det fjernet all turbulens og ga mindre støy og mer komfort. Flott sykkel, men i dag tror jeg de fleste anerkjente fabrikanter lager bra produkter, det koker ned til den enkeltes smak. Selv blir jeg litt oppgitt når mc-blader hele tiden skal kåre en vinner. Sykler har forskjellige egenskaper og forskjellige motorsyklister har varierende behov og preferanser. Det var tresylindret motor som fikk fruen over til Triumph, og meg til å følge etter. For oss er det innertier og bedre enn både firesylindret og twin.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av AJ »

Joachim skrev: 17 jan 2019, 15:55 Når det gjelder Sport er fruen strålende fornøyd, hun er vel rundt 167 cm. Selv er jeg 178 og ergonomien passer ikke meg, men det er jo forskjellig fra person til person. Motoren er flott, sterk og smidig. De originale sideveskene ser store ut, men innvendig plass er ikke mye å skryte av.
Ja, originalsideveskene og toppboksen på min Tiger 1050 SE, 2010 mod. var skikkelig stusselige saker, husker jeg. Merkelig skråstilt plassert på sykkelen var de også, og ikke minst tunge med elendig plass. Men vi lærte oss å pakke lurt de to sesongene vi hadde denne sykkelen, noe vi har hatt nytte av senere... ;).
Rart at ikke Triumph har fått til bedre løsning på de nye sideveskene siden dette var en av de tingene med størst forbedringspotensial, etter min mening, fra SE modellen jeg hadde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av BAJAZZ »

Du kan trygt kjøpe en brukt Triumph Nippon. Jeg har hatt 5 stykker av dem, og ingen problemer av stor karakter. Kondens i blinklys, liten oljelekkasje fra et lokk som ikke var skrudd ordentlig fast, samt at indikatorlampen til varmesetet til passasjersetet tullet litt. Noen av dem, Scrambler,n og Bonnevillen har vært helt feilfrie :twothumbs: . Triumph 800 XCA er en nydelig sykkel å kjøre, utrolig letthåndterlig, og svært god på alt egentlig. Og herlig LYD :yeyeye Har hatt god erfaring med 2017 modellen, og kan anbefale denne. Jeg er nesten to meter høy, og satt som en drøm på den. Da det har blitt mye langturer, gikk jeg for storebror 1200, som jeg har hatt to stykker av, begge fantastiske sykler, men "tunge"! Tiger 800 er mye mer lettkjørt, og en drøm på grusveier. Samtidig er den svært overbevisende på asfalten også. Og du får VELDIG mye mer sykkel for penga her. 1200 tiger er en kostbar sykkel. Uansett, prøv de du finner av interesse, og stol på magefølelsen din. Den "lyver" som regel ikke :banansplit Uansett, lykke til med valget :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 14:05
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36
Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 06:53 Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.

Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Jeg har ikke kjørt GS 800 så det vet jeg ikke, men den går for å være mer egnet på grus. Det betyr derimot ikke at den er noe dårligere p åasfalt enn dem andre. Men den koster nok litt mer vil jeg tro. Rett og slett fordi den kanskje er litt mer solid bygget og har utstyr som gjør at dne passer bedre i ulent terreng? Jeg er usikker.

Forskjellen generelt sett er nok at sykler som er beregnet mer for grus etc. har høyere bakkeklaring og blir levert med andre typer dekk(?) etc. Dempere er også kanskje mer påkostet på sykler beregnet på grus og skogsstier.
(00 GS er utmerket på asfalt.
Kjører lett så forhvilere og støtter skraper i svinger.
Men dekkvalget er jo viktig. Har Metzeler Touarance next og de sitter meger godt på vei

Svar