Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …
Hvordan kan denne tråden dreie seg over på utseendet til diverse mc? Er off topic hele tida jo......
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …
Enig.Jajo82 skrev: 27 jul 2022, 18:10 Hvordan kan denne tråden dreie seg over på utseendet til diverse mc? Er off topic hele tida jo......
La oss holde oss til nettopp det faktum at Spinnin' Wheels Jon Grevæg kjørte en KTM 1290 SA S fra Mysen til Nordkapp og tilbake i løpet av en langhelg og hvordan han opplevde sykkelen og turen.
Så kan de som har erfaringer med KTM 1290 gjerne komme med innspill om sine langkjøringserfaringer og de som ikke har erfaring med langturkjøring med KTM 1290 SA S/R må gjerne komme med sine synsinger om sykkelemn langturegenskaper...

Så får utseendet på sykkelen være hva det er. Det er vel slik at når man kjører sykkelen så er utseendet av underordnet betydning. Da er det andre kvaliteter som gjelder.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
I min verden er 1050, 1090, 1190 og 1290 veldig bra sykler og alle er kapable for en Nordkapp tur når som helst uten tvil. Størrelse og sittestilling er lik på alle utenom den nye 1290 fra 2021 med adaptiv cruice. 1050’n er den eneste som er effekt redusert til 95 hk og har turtallssperre som kan registreres ned til A2 48 hk.
Har kjørt alle de store nevnte over her men også 790 og 890 som begge er kvikke lettkjørte sykler med mange tilhengere. Hvis jeg måtte velge en annen sykkel enn den jeg har og prisklasse drøye 100k + ville jeg valgt 1050 men aller helst 1090 hvis det ville vært innenfor pris nå mot høsten. Ville valgt en av de store på grunn av sittestilling og at du sitter mer i sykkel’n og ikke på, pluss motorkarakter, 1090 foran 1050 for den har ikke turtallsperre. For all del ikke tro 1050’n er noen sinke om den har turtallskutt, det er moment i bøtter og spann
Tok en tur på finn nå og en velholdt 1190 er nesten innenfor med servicehistorikk og recall :)
Har kjørt alle de store nevnte over her men også 790 og 890 som begge er kvikke lettkjørte sykler med mange tilhengere. Hvis jeg måtte velge en annen sykkel enn den jeg har og prisklasse drøye 100k + ville jeg valgt 1050 men aller helst 1090 hvis det ville vært innenfor pris nå mot høsten. Ville valgt en av de store på grunn av sittestilling og at du sitter mer i sykkel’n og ikke på, pluss motorkarakter, 1090 foran 1050 for den har ikke turtallsperre. For all del ikke tro 1050’n er noen sinke om den har turtallskutt, det er moment i bøtter og spann

Tok en tur på finn nå og en velholdt 1190 er nesten innenfor med servicehistorikk og recall :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
Har ofte tenkt på å kjøre til Nordkapp.Denne posten fikk meg til å tenke på å gjøre virkelighet av tanken. Min 1250RS føler jeg at er en grei langturssykkel.Kjørt flere dagsetapper med 60-70mil. Vurderer å teste sykkelen/ meg på 1 rundtur Nordkapp på en uke. Rundt 420mil = 60mil om dagen..
Titter på google maps på raskeste kjørerute: https://www.google.com/maps/dir/Oslo/No ... 169493!3e0
Ser at det er 2 alternativ gjennom Sverige. Hvilken er den beste ? Den ved Bottenviken eller den som går mer inne i landet ? Eventuelt ha en rute opp og en annen ned. Ser for meg å ha en lang etappe hjemmover.
Titter på google maps på raskeste kjørerute: https://www.google.com/maps/dir/Oslo/No ... 169493!3e0
Ser at det er 2 alternativ gjennom Sverige. Hvilken er den beste ? Den ved Bottenviken eller den som går mer inne i landet ? Eventuelt ha en rute opp og en annen ned. Ser for meg å ha en lang etappe hjemmover.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
Det kommer ann på hva du mener med best?Solo-rider skrev: 28 jul 2022, 12:10 Ser at det er 2 alternativ gjennom Sverige. Hvilken er den beste ? Den ved Bottenviken eller den som går mer inne i landet ? Eventuelt ha en rute opp og en annen ned. Ser for meg å ha en lang etappe hjemmover.
E4 er en bedre vei - mer motorvei (om du finner motorvei på indre riksveg er tvilsomt) enn indre riksvei.
E4 bruker å ha sommer fartsgrense - altså nedsatt hastighet - indre er som vanlig..
E4 har mer infrastruktur langs veien for den farende fant - mens indre er mer sånn at du må inn til tettstedene for å få tanka , spist osv....
For de fleste som vil kjøre på kortest mulig tid ,vil indre riksveien være et bedre alternativ -- det er den veien jeg har kjørt mest...
utenfor sesong så kan man kalle indre vegen for øde , i motsetning til E4an som har trafikk året om. Så om du er avhengig av hotell så er det litt færre av dem på indre vegen - men mange nok ...
Naturmessig er indre litt mer skog en E4 , men også masse fint å se på....
Indre riksvegen har mindre fartskontroller enn E4
Det er lettere å kjøre nord enn sør ,, fordi nordover så kommer du automatisk på rettvei når du kommer over grensa til Finland - mens det er litt motsatt vei valg når du skal sørover.
Selv jeg som vil påberope meg å være ganske godt kjent der , så hender det ofte at jeg har tatt feil og endt opp med å kjøre mot Haparanda og dermed E4 , selv om planen har vært en annen.
Det skiller ikke mange timene på E4 og indre riksvegen , eller for den skyld opp Norge
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
Ta også en titt på Google street view for å få et inntrykk av hvordan veien er. Det pleier jeg og gjøre. Har kjlrt mye på kryss og tvers i Sverige i sommer i midt sverige og jeg trives nå mest på de indre veiene. Fartgrensene i sverige på de indre veiene har jeg opplevd å være relativt høye. 80-90 km/t er ganske vanlig. Hvordan det er lenger opp vet jeg ikke.
Så jeg ville tatt den indre veien hvis det var opp til meg. Det er noe med den svenske landsbygden som tiltaler meg. Får litt sån Emil i Lønneberget preg over seg når jeg ser alle småbrukene som ligger spredt. Mange fine plasser. :)
Så jeg ville tatt den indre veien hvis det var opp til meg. Det er noe med den svenske landsbygden som tiltaler meg. Får litt sån Emil i Lønneberget preg over seg når jeg ser alle småbrukene som ligger spredt. Mange fine plasser. :)
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
Som æ skulle ha sagt det sjøl.Bjerknez skrev:
Så jeg ville tatt den indre veien hvis det var opp til meg. Det er noe med den svenske landsbygden som tiltaler meg. Får litt sån Emil i Lønneberget preg over seg når jeg ser alle småbrukene som ligger spredt. Mange fine plasser. :)
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S
Indre vei høres ut som ett godt veivalg nordover og da kan valget sørover bli kystveien i Sverige (E4) eventuelt de som ikke har kjørt eller vil kjøre Norge som alternativ.rolf-arne skrev: 28 jul 2022, 15:49Det kommer ann på hva du mener med best?Solo-rider skrev: 28 jul 2022, 12:10 Ser at det er 2 alternativ gjennom Sverige. Hvilken er den beste ? Den ved Bottenviken eller den som går mer inne i landet ? Eventuelt ha en rute opp og en annen ned. Ser for meg å ha en lang etappe hjemmover.
E4 er en bedre vei - mer motorvei (om du finner motorvei på indre riksveg er tvilsomt) enn indre riksvei.
E4 bruker å ha sommer fartsgrense - altså nedsatt hastighet - indre er som vanlig..
E4 har mer infrastruktur langs veien for den farende fant - mens indre er mer sånn at du må inn til tettstedene for å få tanka , spist osv....
For de fleste som vil kjøre på kortest mulig tid ,vil indre riksveien være et bedre alternativ -- det er den veien jeg har kjørt mest...
utenfor sesong så kan man kalle indre vegen for øde , i motsetning til E4an som har trafikk året om. Så om du er avhengig av hotell så er det litt færre av dem på indre vegen - men mange nok ...
Naturmessig er indre litt mer skog en E4 , men også masse fint å se på....
Indre riksvegen har mindre fartskontroller enn E4
Det er lettere å kjøre nord enn sør ,, fordi nordover så kommer du automatisk på rettvei når du kommer over grensa til Finland - mens det er litt motsatt vei valg når du skal sørover.
Selv jeg som vil påberope meg å være ganske godt kjent der , så hender det ofte at jeg har tatt feil og endt opp med å kjøre mot Haparanda og dermed E4 , selv om planen har vært en annen.
Det skiller ikke mange timene på E4 og indre riksvegen , eller for den skyld opp Norge
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …
Nå har jeg jo litt nyere erfaring på indrevegen i Sverige...riktignok med Sprinter. Men snitt hastighet fra Skien til midt i Sverige , ble ca 85 km/t og i nord 95 km/h , i følge bilens komputer.rolf-arne skrev:Klare ikke 20 tima, gjennom Norge, da må vi legge på 8 tima. 20 tima blir 100 i snitt. Nå tror jeg at min tid hadde blitt drøye 30 tima , inkl hvil.dypen skrev:I følge rolf-arne regner de 20 timer hver vei, totalt kjøretid ca 40 timer. Men, har han kjørt Sverige eller Norge nordover / sørover … Snittfarten blir god når du kun stopper for fuel
Men som regel kjører man sånn bare når man SKAL hjem.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Det vil gi drøye 25 kjøretimer Skien -Nordkapp... jeg måtte ha en hvil på 4 timer og havnet på 28 timer totalt...
På tur sørover hadde jeg nok hatt mye høyere snittfart med sykkel ( ja med vanlig bil også) .
Nordover var det lite trafikk så med tanke på fartsgrenser så hadde det nok gått på 20 timer fremdeles...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..