Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S

Legg inn av dypen »

Jon Grevæg hos Spinnin Wheel AS på Mysen har innlegg på FB i dag, reiste etter lunsj på fredag og tilbake på jobb på mandag før kl 08:00 Sikkert en spennende tur med masse kjøring og nærmere 4500 kjørte kilometer, blir godt å legge seg hjemme etter en slik tur vil jeg tro :twothumbs:
Mysen - Norkapp tur retur på en langhelg? På motorsykkel?


262C41C4-768F-4A7A-833C-3A375B0327B8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 26 jul 2022, 23:46, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av rolf-arne »


dypen skrev:Jon Grevæg hos Spinnin Wheel AS på Mysen har innlegg på FB i dag, reiste etter lunsj på fredag og tilbake på jobb i dag tirsdag før kl 08:00 Sikkert en spennende tur med masse kjøring og nærmere 4500 kjørte kilometer, blir godt å legge seg hjemme i kveld vil jeg tro :twothumbs:
Mysen - Norkapp


Bare en svipptur altså,

Vi normale fra nord regner drøye 20 ti.a kjøring en vei... Nordkapp Oslo ...5 døgn det bruker jeg fra Cicilia og hjem...

God selger , pusate kunda.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av AJ »

Imponerende :clap: :notworthy: !
Men så er dette en riktig hardhausing også da.
Og med den sykker'n så blir det gjerne mer langkjøring enn mange tror.
Har jo testet den selv og kan underskrive på det som Grevæg'en slår fast.
Nye 1290 SA S er utrolig god å kjøre.
Og ja, det må nok innrømmes at den er hakket bedre enn forgjengeren, som dypen og jeg har, pluss noen til her på forumet ;)
Men om den er så mye bedre at det forsvarer et bytte :-k .
Nja, det er jeg ikke helt sikker på...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av SilverSmurfer »

Artig stunt, men jeg tenker at dette hadde gått på det meste av de større adventure syklene. Hadde vel ikke akkurat slitt med å få til dette på en GS1250 heller. :)

Men dette er jo grunnen til at folk burde velge Adventure sykler i utgangspunktet. Det er jo fantastisk deilig å kunne kjøre hele dagen lang uten å ligge som slakt i etterkant.

Forøvrig er jeg veldig nysgjerrig på hva gjennomsnittsfarten på denne turen har vert? :p Magefølelsen tilsier at den kan ha vert spenstig

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av dypen »

I følge rolf-arne regner de 20 timer hver vei, totalt kjøretid ca 40 timer. Men, har han kjørt Sverige eller Norge nordover / sørover … Snittfarten blir god når du kun stopper for fuel :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av pingvin »

Imponerende og selvfølgelig litt PR stunt fra Grevæg :D Men i min bok litt meningsløst, går for kvalitet, ikke kvantitet :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev:I følge rolf-arne regner de 20 timer hver vei, totalt kjøretid ca 40 timer. Men, har han kjørt Sverige eller Norge nordover / sørover … Snittfarten blir god når du kun stopper for fuel :thumleft
Klare ikke 20 tima, gjennom Norge, da må vi legge på 8 tima. 20 tima blir 100 i snitt. Nå tror jeg at min tid hadde blitt drøye 30 tima , inkl hvil.

Men som regel kjører man sånn bare når man SKAL hjem.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev:Imponerende og selvfølgelig litt PR stunt fra Grevæg :D Men i min bok litt meningsløst, går for kvalitet, ikke kvantitet :-k
Synes det var et flott stunt...god PR for sykkelen også.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av FredrikE24 »

Trenger man en langhelg da?

En tidligere kollega av meg tar alpeturer i helgene og nordkapp har vært gjort på under 24 timer med god margin, da på en BMW K1200LT, senere på K1600GT. Så jeg tenker at dette går bra for de fleste bare de gidder og er sta nok. Det er jo ikke akkurat koselig å reise på tur når man trøkker på kilometer etter kilometer på trass hvor man ikke husker noe av turen når man er framme. Jeg må innrømme at jeg har hatt noen slike turer..

Jeg for min del kjører gjerne langt, men på et tidspunkt får jeg litt nok og vender nesa hjemover. Jeg må ha et eller annet destinasjonsmål med turene jeg tar.

Det skal sies at jeg har kjørt Alta-Oslo, og det er jo et godt stykke. Det var midt på sommern og masse trafikk, så valgte å overnatte i Fauske og ta resten av turen i et jafs dagen etter hvor jeg startet turen ukristelig tidlig. Turen gikk på E6, den strakeste veien.
Minnes at jeg dro fra Alta rundt 12-tiden med full tank og var i Fauske i 21:30-tiden
Det skal mye til før jeg gidder det igjen :P
Sist redigert av FredrikE24 den 26 jul 2022, 15:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av Kjellrf »

dypen skrev: 26 jul 2022, 10:23 Jon Grevæg hos Spinnin Wheel AS på Mysen har innlegg på FB i dag, reiste etter lunsj på fredag og tilbake på jobb i dag tirsdag før kl 08:00 Sikkert en spennende tur med masse kjøring og nærmere 4500 kjørte kilometer, blir godt å legge seg hjemme i kveld vil jeg tro :twothumbs:
Mysen - Norkapp tur retur på en langhelg? På motorsykkel?



262C41C4-768F-4A7A-833C-3A375B0327B8.jpeg
Jon var på jobb mandag morgen kl 8, ikke tirsdag... 😉
Husker at han for snaut 30 år siden kjørte fra Chamonix og hjem til Tosebygda på 22 timer, med ZZR1100.
Han har alltid likt å kjøre! 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 15:41
pingvin skrev:Imponerende og selvfølgelig litt PR stunt fra Grevæg :D Men i min bok litt meningsløst, går for kvalitet, ikke kvantitet :-k
Synes det var et flott stunt...god PR for sykkelen også.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jada, for all del, fikk jo demonstrert at 1290 kan legge bak seg mil om nødvendig :thumleft

Og at ikke min greie betyr ikke at feil eller noe...bare at ikke min greie ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av Olav K »

Kult "stunt" av en som liker å kjøre...

Da bør jo GN 72 være innen rekkevidde også... for de som liker sånn IronButtgreier :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 15:45
dypen skrev: 26 jul 2022, 10:23 Jon Grevæg hos Spinnin Wheel AS på Mysen har innlegg på FB i dag, reiste etter lunsj på fredag og tilbake på jobb i dag tirsdag før kl 08:00 Sikkert en spennende tur med masse kjøring og nærmere 4500 kjørte kilometer, blir godt å legge seg hjemme i kveld vil jeg tro :twothumbs:
Mysen - Norkapp tur retur på en langhelg? På motorsykkel?



262C41C4-768F-4A7A-833C-3A375B0327B8.jpeg
Jon var på jobb mandag morgen kl 8, ikke tirsdag... 😉
Husker at han for snaut 30 år siden kjørte fra Chamonix og hjem til Tosebygda på 22 timer, med ZZR1100.
Han har alltid likt å kjøre! 🙂
Ja vist f…. Innlegget er en dag gammelt og ikke fra i dag! Beklager at jeg ikke så det :redface

NB! Redigerte første innlegg vedr «hjemme mandag morgen kl 08:00»
Sist redigert av dypen den 26 jul 2022, 23:49, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 26 jul 2022, 15:49
rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 15:41
pingvin skrev:Imponerende og selvfølgelig litt PR stunt fra Grevæg :D Men i min bok litt meningsløst, går for kvalitet, ikke kvantitet :-k
Synes det var et flott stunt...god PR for sykkelen også.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jada, for all del, fikk jo demonstrert at 1290 kan legge bak seg mil om nødvendig :thumleft

Og at ikke min greie betyr ikke at feil eller noe...bare at ikke min greie ;)
Helt enig med pingvin der :thumleft Lar meg alikevel imponere av slike turen, men var det i det hele tatt noen som tvilte på at en 1290 går turen. Nei!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 26 jul 2022, 15:28 Imponerende og selvfølgelig litt PR stunt fra Grevæg :D Men i min bok litt meningsløst, går for kvalitet, ikke kvantitet :-k
en måte litt meningsløst, ja. Enig i det.
Men for sjølvesten sjøl, Grevæg'en, tenker jeg dette ga ganske mye mening og ikke minst glede siden denne karen ikke har mye tid til kjøring som mange av oss andre siden han legger ned veldig mye arbeid i Spinnin' Wheel virksomheten i Mysen.

Ellers registrerer jeg selvfølgelig hans begeistring for 3. generasjonsmodellen av SA S.
Han var ikke helt der for noen år siden da jeg snakket med ham hvor han uttrykte en god porsjon skepsis til den nye 1290 modellen, som jeg selv var en av de første her i landet som tok sjansen på å gå til anskaffelse av.
Han ville heller ikke ta min 2015 mod. i innbytte da han synes 55K var mye kjørt med denne sykkelen...

Men alt dette er nok glemt nå... ;)

Kankje jeg må ta meg en tur igjen til Spinnin' Wheel og gjøre en grundigere demokjøring av den nye 1290'en enn det jeg fikk gjort på Motorspeed da jeg fikk brudd i radiatoren på min egen 1290 da jeg var på vei dit i fjor sommer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 15:42 Trenger man en langhelg da?

En tidligere kollega av meg tar alpeturer i helgene og nordkapp har vært gjort på under 24 timer med god margin, da på en BMW K1200LT, senere på K1600GT. Så jeg tenker at dette går bra for de fleste bare de gidder og er sta nok. Det er jo ikke akkurat koselig å reise på tur når man trøkker på kilometer etter kilometer på trass hvor man ikke husker noe av turen når man er framme. Jeg må innrømme at jeg har hatt noen slike turer..

Jeg for min del kjører gjerne langt, men på et tidspunkt får jeg litt nok og vender nesa hjemover. Jeg må ha et eller annet destinasjonsmål med turene jeg tar.

Det skal sies at jeg har kjørt Alta-Oslo, og det er jo et godt stykke. Det var midt på sommern og masse trafikk, så valgte å overnatte i Fauske og ta resten av turen i et jafs dagen etter hvor jeg startet turen ukristelig tidlig. Turen gikk på E6, den strakeste veien.
Minnes at jeg dro fra Alta rundt 12-tiden med full tank og var i Fauske i 21:30-tiden
Det skal mye til før jeg gidder det igjen :P
Oslo - Nordkapp på 24 timer er veldig bra og på en K1600 høres herlig ut :thumleft FredrikE24 vet vi kjører langt når han først setter seg på sykkel’n og henger garantert med en 60 åring :)

Har ikke så mange langturer å vise til men etter drøye 70 mil på en dag har jeg behov for å stå de siste mila. Kan ikke huske det var noe problem å kjøre langt når jeg var yngre, har en Barcelona tur på samvittigheten som 19 åring der vi var fremme etter tre og en halv dag. Har kjørt tur / retur Sætermoen med bil da jeg var i militære uten stopp utenom bensinfylling, kjører du på Norske sida er det langt nordover.

Vet ikke hvor Grevæg har kjørt men tipper Sverige noe som også jeg ville gjort på ei helg, må si jeg fikk litt lyst på en skikkelig langtur nå :)
A3004F1B-355C-4E67-8080-78F09671CABB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av dypen »

Snur du distansen sørover kommer du langt, vi har hørt det før «Norge er langt» :)
2FAFA288-9FAD-4B21-94C7-AB479C4F6A3C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 26 jul 2022, 23:44

Oslo - Nordkapp på 24 timer er veldig bra og på en K1600 høres herlig ut :thumleft FredrikE24 vet vi kjører langt når han først setter seg på sykkel’n og henger garantert med en 60 åring :)

Har ikke så mange langturer å vise til men etter drøye 70 mil på en dag har jeg behov for å stå de siste mila. Kan ikke huske det var noe problem å kjøre langt når jeg var yngre, har en Barcelona tur på samvittigheten som 19 åring der vi var fremme etter tre og en halv dag. Har kjørt tur / retur Sætermoen med bil da jeg var i militære uten stopp utenom bensinfylling, kjører du på Norske sida er det langt nordover.

Vet ikke hvor Grevæg har kjørt men tipper Sverige noe som også jeg ville gjort på ei helg, må si jeg fikk litt lyst på en skikkelig langtur nå :)
A3004F1B-355C-4E67-8080-78F09671CABB.jpeg
Jeg kjøpte meg en Helinox Savannah stol. Litt juks men dette er omtrent en lenestol man kan slå opp på et minutt og sette seg ned i.

Med den kan jeg fint kjøre 5 timer, være sliten, for så å sette meg ned i godstolen, hvile en halvtime mens jeg spiser litt og så være klar for 5 til.

Litt komfort langs veien så blir det lettere å kjøre langt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av Bjerknez »

Uten sammenligning forøvrig, men kjørte 63 mil på 9 timer her om dagen og det jar seg jo slik at etter ca. 2 timer er det på tide med mer drivstoff og mens jeg fyller kjøper jeg gjerne en kaffe eller evt. bare kjører videre ett par timer til til neste fylling.

Har ikke noe behov for noe godstol eller andre bekvemmeligheter utover det å strekke litt på beina. Har jeg sittet i to timer i strekk i salen så er det siste jeg trenger en godstol. Da vil kroppen og ikke minst ryggen bevege seg litt.

Jeg blir ikke sliten av å kjøre slik jeg ble før med tanke på ryggen. Når jeg parkerte hjemme etter 63 mil på 9 timer kunne jeg gjerne kjørt den samme lengden en gang til uten ytterligere hvile. Men ja, jeg føler jeg trenger å strekke litt på ryggen mens jeg tanker opp. Ikke for at jeg har vondt, men fordi ryggen har godt av å bevege seg litt.

Det skal sies at jeg var bortskjemt med ryggstøtte hele veien da jeg brukte pakksekken som ryggstøtte. Alfa omega for min rygg merket jeg. Uten denne hadde jeg trolig mått klare meg med kortere dagsturer. Klarte jo fint 60 mil i strekk (minus bensinstopp) med S1000R også, men da var både jeg og ryggen samt rassen fornøyde.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 26 jul 2022, 23:32 Ellers registrerer jeg selvfølgelig hans begeistring for 3. generasjonsmodellen av SA S.
Han var ikke helt der for noen år siden da jeg snakket med ham hvor han uttrykte en god porsjon skepsis til den nye 1290 modellen, som jeg selv var en av de første her i landet som tok sjansen på å gå til anskaffelse av.
Han ville heller ikke ta min 2015 mod. i innbytte da han synes 55K var mye kjørt med denne sykkelen...
Husker sa til Grevæg at ikke likte det den gang nye 1190ADV som arvtager etter 990ADV. For stor og stygg (synes fremdeles ikke pene). "Ja, de skulle holdt seg til det de kan" svarte Grevæg som var helt enig men du har nok rett i at han har endret mening der. Om fordi modellen har blitt bedre eller han over tid har fått mer sansen for syklene skal jeg ikke si, sikkert litt begge deler?

Slik generelt så har jeg mistet litt sansen for designet på KTM. KTM har aldri laget pene sykler men 990 Superduke var jo beintøff og 990ADV var jo "purposeful" og mer rallyaktig. 890Duke R'en hadde i fjor var jo fantastisk bra sykkel men ble aldri glad i den, ikke slik at gledet seg til å vaske sykkelen. Så da etter kort tid byttet (mest fordi bare ble street racing) ville jeg ha en sykkel jeg også synes var kul, for meg betyr det også noe.

Når det sagt, aldri prøvd 1090/1190/1290 så vet jo ikke hva snakker om :D Og for mange er nok utseendet lite viktig (ellers hadde vel ikke GS solgt i bøtter og spann!), kun funksjon og greit det ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av Bjerknez »

Er bare jeg som mener at sykler som må ha en mye plastikk for å se pene ut egentlig er resultat av dårlig design med tanke på det estetiske?

Jeg liker utseende på mange sykler jeg som har mye plastikk, men det blir på en måte ikke "ekte" skjønnhet. Triumph synes jeg har gjort mye riktig her med mange av sine sykler. Spesielt Speed Twin 1200 og ja... Rocket og en del andre sykler dem har. Her er det ikke store kåper som skal få sykkelen til å se tøff ut samt skjule kontakter og annet.

Jeg finner knapt plastikk på Rocket'en. Det som gjør dette tøff synes jeg er sykkelen samt motoren i seg selv.

De fleste sykler bommer veldig når det kommer til godt design med tanke på utseende synes jeg. Enkelte bommer så voldsomt at enkelte gressklippere ser bedre ut.

Slik ser en KTM 1290 SA ut uten kåpene og plasten:
8319B9C2-A1D1-4213-8448-DC70FA89414F.jpeg
Ganske stusselig å tenke på at det eneste som gjør denne tøff og se på er noen kilo med plast.

Her har man feks. En Speed Twin 1200:
9712F4B3-D486-40EB-B92C-E7602C18551C.jpeg
Her er det ikke mye plast å skimte og dem har i mine øyne klart og lage en sykkel som ser pen ut ved å gjøre alt det andre som motor, tank etc. mer iøyenfallende.

Blir litt som damer med for mye sminke. Det er ikke ekte skjønnhet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 jul 2022, 09:08 Er bare jeg som mener at sykler som må ha en mye plastikk for å se pene ut egentlig er resultat av dårlig design med tanke på det estetiske?

Jeg liker utseende på mange sykler jeg som har mye plastikk, men det blir på en måte ikke "ekte" skjønnhet. Triumph synes jeg har gjort mye riktig her med mange av sine sykler. Spesielt Speed Twin 1200 og ja... Rocket og en del andre sykler dem har. Her er det ikke store kåper som skal få sykkelen til å se tøff ut samt skjule kontakter og annet.
Litt enig og skjønner hva du mener. Men finnes jo nydelige sykler med mye plast også, MV Agusta Superveloce er jo et smykke, skulle gjerne hatt den i garasjen :thumleft Og på RR sykler har det jo en hensikt ifht areodynamikk mer enn på andre sykkeltyper så da er det innafor med mye plast, egentlig en nødvendighet. Ducati og Yamaha synes jeg hatt mye fine R-sykler ved siden av MV Agusta.

Og 100% enig i Triumph Speed Twin, hadde det ikke vært for at ville ha mulighet for litt lett offroad så hadde det blitt den og ikke Scrambler 1200 selv om synes den også veldig pen.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 27 jul 2022, 09:08 Er bare jeg som mener at sykler som må ha en mye plastikk for å se pene ut egentlig er resultat av dårlig design med tanke på det estetiske?

Jeg liker utseende på mange sykler jeg som har mye plastikk, men det blir på en måte ikke "ekte" skjønnhet. Triumph synes jeg har gjort mye riktig her med mange av sine sykler. Spesielt Speed Twin 1200 og ja... Rocket og en del andre sykler dem har. Her er det ikke store kåper som skal få sykkelen til å se tøff ut samt skjule kontakter og annet.

Jeg finner knapt plastikk på Rocket'en. Det som gjør dette tøff synes jeg er sykkelen samt motoren i seg selv.

De fleste sykler bommer veldig når det kommer til godt design med tanke på utseende synes jeg. Enkelte bommer så voldsomt at enkelte gressklippere ser bedre ut.

Slik ser en KTM 1290 SA ut uten kåpene og plasten:
8319B9C2-A1D1-4213-8448-DC70FA89414F.jpeg

Ganske stusselig å tenke på at det eneste som gjør denne tøff og se på er noen kilo med plast.

Her har man feks. En Speed Twin 1200:
9712F4B3-D486-40EB-B92C-E7602C18551C.jpeg

Her er det ikke mye plast å skimte og dem har i mine øyne klart og lage en sykkel som ser pen ut ved å gjøre alt det andre som motor, tank etc. mer iøyenfallende.

Blir litt som damer med for mye sminke. Det er ikke ekte skjønnhet.
Her sammenligner du en avansert motorsykkel med en krakk :knegg

Dette er smak og behag. Jeg liker ikke sykler uten plastikk. Det er gammeldags.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 jul 2022, 11:23
Bjerknez skrev: 27 jul 2022, 09:08 Er bare jeg som mener at sykler som må ha en mye plastikk for å se pene ut egentlig er resultat av dårlig design med tanke på det estetiske?

Jeg liker utseende på mange sykler jeg som har mye plastikk, men det blir på en måte ikke "ekte" skjønnhet. Triumph synes jeg har gjort mye riktig her med mange av sine sykler. Spesielt Speed Twin 1200 og ja... Rocket og en del andre sykler dem har. Her er det ikke store kåper som skal få sykkelen til å se tøff ut samt skjule kontakter og annet.

Jeg finner knapt plastikk på Rocket'en. Det som gjør dette tøff synes jeg er sykkelen samt motoren i seg selv.

De fleste sykler bommer veldig når det kommer til godt design med tanke på utseende synes jeg. Enkelte bommer så voldsomt at enkelte gressklippere ser bedre ut.

Slik ser en KTM 1290 SA ut uten kåpene og plasten:
8319B9C2-A1D1-4213-8448-DC70FA89414F.jpeg

Ganske stusselig å tenke på at det eneste som gjør denne tøff og se på er noen kilo med plast.

Her har man feks. En Speed Twin 1200:
9712F4B3-D486-40EB-B92C-E7602C18551C.jpeg

Her er det ikke mye plast å skimte og dem har i mine øyne klart og lage en sykkel som ser pen ut ved å gjøre alt det andre som motor, tank etc. mer iøyenfallende.

Blir litt som damer med for mye sminke. Det er ikke ekte skjønnhet.
Her sammenligner du en avansert motorsykkel med en krakk :knegg

Dette er smak og behag. Jeg liker ikke sykler uten plastikk. Det er gammeldags.
Mener du KTM 1290 SA som avansert og Rocket som en krakk i dette tillfellet? Altså når det kommer til det estetiske?

Merk at jeg snakker kun estetikk her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 27 jul 2022, 09:43
Bjerknez skrev: 27 jul 2022, 09:08 Er bare jeg som mener at sykler som må ha en mye plastikk for å se pene ut egentlig er resultat av dårlig design med tanke på det estetiske?

Jeg liker utseende på mange sykler jeg som har mye plastikk, men det blir på en måte ikke "ekte" skjønnhet. Triumph synes jeg har gjort mye riktig her med mange av sine sykler. Spesielt Speed Twin 1200 og ja... Rocket og en del andre sykler dem har. Her er det ikke store kåper som skal få sykkelen til å se tøff ut samt skjule kontakter og annet.
Litt enig og skjønner hva du mener. Men finnes jo nydelige sykler med mye plast også, MV Agusta Superveloce er jo et smykke, skulle gjerne hatt den i garasjen :thumleft Og på RR sykler har det jo en hensikt ifht areodynamikk mer enn på andre sykkeltyper så da er det innafor med mye plast, egentlig en nødvendighet. Ducati og Yamaha synes jeg hatt mye fine R-sykler ved siden av MV Agusta.

Og 100% enig i Triumph Speed Twin, hadde det ikke vært for at ville ha mulighet for litt lett offroad så hadde det blitt den og ikke Scrambler 1200 selv om synes den også veldig pen.

Bilde
Ja jøss. Mange fine sykler med plast også, men det blir liksom ikke "ekte" skjønnhet. Uten plast må man gjøre litt mer flid med å gjemme kabler og kontakter og andre skavanker.

Svar