Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 669
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Audi Mannen skrev: 27 nov 2024, 11:37 .....

Det som kan være moro å få et svar på er hvem som betaler en eventuell kost på reparasjon dersom denne funksjonen "slutter" å virke som planlagt. Er det du som bruker eller er det utleier som står ansvarlig for at deler som du ikke har noen befatning med virker?
Trenger ikke Matrix på sommerhalvåret her i Norge så det er jo bare halve året man trenger det hvis man vil. og hvis man i tillegg kan legge ansvaret for funksjonen på eieren som leier ut for reparasjoner som ikke skuldes fysisk påvirkning så er regnestykket noe helt annet. En slik lykt koster raskt 50K på noen biler.
Eller er det der de er veldig flinke til å skrive med liten skrift?

Tipper det er du som betaler når noe skjer med produktet etter garantitidens utløp. Du har jo kjøpt bilen med produktet, men betaler for en funksjonalitet som produktet gjør tilgjengelig. Funker det ikke må du selv få det fikset. Akkurat som TV og tidl. NRK-lisensen. Får du ikke se programmet ditt fordi TV'en har tatt kvelden? Ikke NRK sin feil...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 872
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Audi Mannen »

MGR1 skrev: 27 nov 2024, 11:50
Audi Mannen skrev: 27 nov 2024, 11:37 .....

Det som kan være moro å få et svar på er hvem som betaler en eventuell kost på reparasjon dersom denne funksjonen "slutter" å virke som planlagt. Er det du som bruker eller er det utleier som står ansvarlig for at deler som du ikke har noen befatning med virker?
Trenger ikke Matrix på sommerhalvåret her i Norge så det er jo bare halve året man trenger det hvis man vil. og hvis man i tillegg kan legge ansvaret for funksjonen på eieren som leier ut for reparasjoner som ikke skuldes fysisk påvirkning så er regnestykket noe helt annet. En slik lykt koster raskt 50K på noen biler.
Eller er det der de er veldig flinke til å skrive med liten skrift?

Tipper det er du som betaler når noe skjer med produktet etter garantitidens utløp. Du har jo kjøpt bilen med produktet, men betaler for en funksjonalitet som produktet gjør tilgjengelig. Funker det ikke må du selv få det fikset. Akkurat som TV og tidl. NRK-lisensen. Får du ikke se programmet ditt fordi TV'en har tatt kvelden? Ikke NRK sin feil...
Du har helt sikkert rett, og det er vel der det med liten tekst kommer inn. De holder ryggen fri til enhver tid. Som jo er fullt forståelig fra en økonomisk synsvinkel. Men jeg synes de skal la kundene få et valg i alle fall.
Når det er sagt så tror jeg også at bilprodusentene er såpass presset på marginer og fortjeneste i en sterk konkurranse at hvis de kan effektivisere og gjøre produksjonslinjen billigere så er det der de kan hente en skjult fortjeneste og ikke ut-prisen i salgshallen som er lett å sammenligne mot andre merker. Det er sikkert billigere å lage 1 type ratt eller seter med varme og alt enn å ha alle variablene som tar tid og logistikk planlegging til neste nivå. Valgene på funksjoner kjøpes jo i appen. Det gjør det ihvertfall på Audi. Noen trykk og et betalingskort og jeg har alle funksjoner i bilen. Snedig.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1217
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750
Bosted: Troms

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Domino »

Og kjøper man en bil som ikke har de ønskede funksjonene aktivert så gjør man det sjøl etter overtakelse. Så det er jo ikke bare negativt.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 669
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Det som også blir mer og mer vanlig er at produsenten outsourcer tjenester til en tredjepart. Ser at BMW har vært flinke til det, men det er nok noe som kommer fra mange leverandører. Så kjøretøyet er produsert f.eks. hos BMW, men BMW har outsourcet tjenesten 'GPS' eller 'oppvarmet ratt' eller tilsv. til noen andre. Disse vil etter hvert regulere pris og tilgang på tjenesten selv, fritt fra produsenten. De vil da ha monopol på tjenesten, men ikke ha ansvar for hardware'en.

Ser at det er en sak her i Trondheim nå hvor ladepunkter for el-biler i borettslag er tatt over av en leverandør, som har skrudd opp prisen på lading. De har monopol på dette og kan tillate seg det; kundene har ingen andre å gå til. Samme med Microsoft og mange andre softwareleverandører. Snart er alt på nett og du har ingenting installert på din PC (som du også snart kan/må leie). Mange bønder i USA eier ikke sin egen produksjon; det er det Monsanto som gjør.

Dessverre er dette noe som drives av kapitaleierne; ideelt sett skal vi ikke eie noen ting, men betale for bruken av 'tjenesten'. Ser at det er ønsker om å trekke dette konseptet videre, f.ek.s til boliger.

Alt dette blir 'sukret' med at det gir deg fleksibilitet.

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 71
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

MGR1 skrev: 27 nov 2024, 14:48 Det som også blir mer og mer vanlig er at produsenten outsourcer tjenester til en tredjepart. Ser at BMW har vært flinke til det, men det er nok noe som kommer fra mange leverandører.
Du har sikkert rett, men personlig synes jeg dette er en uønsket utvikling. En ting at man må betale for "hardware" man ikke er interessert i å drasse rundt på, en annen ting er problematikken når (ikke hvis) ting svikter. Noen kaller det produktutvikling, jeg kaller det produkinnvikling.

Jeg vil aldri velge å kjøpe et kjøretøy jeg ikke eier rettighetene til all bruk av. Punktum. En ting om BMW leverer slike ting, noe annet om f.eks VAG, som har en mer dominerende makedsandel med både VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche innfører samme prinsipp; dvs vanskeligere å velge bort problemet.

Jeg håper at (for)brukerorganisasjonene klarer å opplyse potensielle kjøpere om at de kan bli solgt et produkt som er annerledes enn de forventer. Og at trenden dør før den finner rotfeste.

Som f.eks da the Coca Cola Company skulle lansere sitt nye mineralvann på det britiske markedet. Det skulle hete "Dasani", og produsenten hadde tenkt å lage det ved å tilsette vannverkvann fra The Thames Water Company (dvs vanlig kloret kranvann) en dasj med deres egen, spesielle mineraloppløsning (basert på analyse av f.eks Perrier, el likn). Dette fikk noen undersøkende journalister nyss i, og fortalte sine lesere at Dasani, som anslagsvis skulle koste (si) 10 kr pr flaske, ville bestå av 99,8 % kranvann til en kostnad av 0,5 øre, og en kjemikalietilsetning verdt kansje 1 øre. CCC ga opp å markedsføre produktet.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Gammelbokser skrev: 27 nov 2024, 20:35
MGR1 skrev: 27 nov 2024, 14:48 Det som også blir mer og mer vanlig er at produsenten outsourcer tjenester til en tredjepart. Ser at BMW har vært flinke til det, men det er nok noe som kommer fra mange leverandører.
Du har sikkert rett, men personlig synes jeg dette er en uønsket utvikling. En ting at man må betale for "hardware" man ikke er interessert i å drasse rundt på, en annen ting er problematikken når (ikke hvis) ting svikter. Noen kaller det produktutvikling, jeg kaller det produkinnvikling.

Jeg vil aldri velge å kjøpe et kjøretøy jeg ikke eier rettighetene til all bruk av. Punktum. En ting om BMW leverer slike ting, noe annet om f.eks VAG, som har en mer dominerende makedsandel med både VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche innfører samme prinsipp; dvs vanskeligere å velge bort problemet.

Jeg håper at (for)brukerorganisasjonene klarer å opplyse potensielle kjøpere om at de kan bli solgt et produkt som er annerledes enn de forventer. Og at trenden dør før den finner rotfeste.

Som f.eks da the Coca Cola Company skulle lansere sitt nye mineralvann på det britiske markedet. Det skulle hete "Dasani", og produsenten hadde tenkt å lage det ved å tilsette vannverkvann fra The Thames Water Company (dvs vanlig kloret kranvann) en dasj med deres egen, spesielle mineraloppløsning (basert på analyse av f.eks Perrier, el likn). Dette fikk noen undersøkende journalister nyss i, og fortalte sine lesere at Dasani, som anslagsvis skulle koste (si) 10 kr pr flaske, ville bestå av 99,8 % kranvann til en kostnad av 0,5 øre, og en kjemikalietilsetning verdt kansje 1 øre. CCC ga opp å markedsføre produktet.
PÅ Volkswagen transporter 2024 må en kjøpe tilgang på taleopprigning...ellers må en taste nr/finne person på liste.

Bonaqua i norge som er et CCC produkt husker jeg ble tappet av Ringnes mener jeg? og de fikk vannet fra kommunalt vannverk som hentet vannet fra Glomma. Ikke det eneste eksemplet....https://no.wikipedia.org/wiki/Voss_(vann)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 669
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Gammelbokser skrev: 27 nov 2024, 20:35
MGR1 skrev: 27 nov 2024, 14:48 Det som også blir mer og mer vanlig er at produsenten outsourcer tjenester til en tredjepart. Ser at BMW har vært flinke til det, men det er nok noe som kommer fra mange leverandører.
Du har sikkert rett, men personlig synes jeg dette er en uønsket utvikling.....
Absolutt enig i at dette er en uønsket utvikling. Uønsket av oss forbrukere da, ønsket av globalistene.

Megaoctane
Innlegg: 125
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Megaoctane »

Blindsone varsel har reddet meg et par ganger.
Nødbrems med piping har hjulpet meg to ganger.
Så jeg synes det er en positiv utvikling der biler kan nødbremse selv hvis fører er uoppmerksom/full.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1705
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 27 nov 2024, 21:23 PÅ Volkswagen transporter 2024 må en kjøpe tilgang på taleopprigning...ellers må en taste nr/finne person på liste.

Bonaqua i norge som er et CCC produkt husker jeg ble tappet av Ringnes mener jeg? og de fikk vannet fra kommunalt vannverk som hentet vannet fra Glomma. Ikke det eneste eksemplet....https://no.wikipedia.org/wiki/Voss_(vann)
Hehe, det er bra drøyt å måtte betale for talestyrt oppringing på en 2024 modell, jeg hadde det i bil for snart 20 år siden "gratis" :D
Volkswagen er vel kjent for å ikke være rause på utstyr heller da, det var vel siste bilmerke som leverte kasettspiller tenker jeg.
Blaupunkt med ræva lyd og papphøyttalere... nesten så ratt var ekstrautstyr tidligere.
Skal sies at de har kommet seg litt hva gjelder utstyr, men de har fortsatt litt å gå på hva gjelder hva som er standardutrustning.

Stemmer det ja at Bonaqua tappes av Ringnes på Skytta, vanlig Glommavann tlsatt kullsyre og et par dråper sitron e.l.
Flere av de der ja, men Isklar og Imsdal derimot er kildevann.

Svar