Forbikjøring - Kø
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Re: Forbikjøring - Kø
For min del, ikke noe sted, men det var tydeligvis det for mange sist jeg postet den ^^.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Ser vel ganske normalt ut. men jeg så kun halvparten
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Dersom kjerringa mi hadde sett den, hadde hun nok lagt ut sykkelen min til tvangssalg.. men jeg synes det ser helt greit ut.. Ikke verre enn hva jeg gjør med RT'n.. 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
Mange er jo også opptatt hvilket syn menigmann har på oss motorsyklister, (det er ikke jeg så opptatt av) så jeg ser for meg at det sitter en del bilister og tenker "jævla idiot"
Det klages ofte på bilisters manglende speilbruk , i slike tilfeller som i videoen rekker man ikke å oppdage noen i speilet før det smeller.
Mange er jo også opptatt hvilket syn menigmann har på oss motorsyklister, (det er ikke jeg så opptatt av) så jeg ser for meg at det sitter en del bilister og tenker "jævla idiot"
Det klages ofte på bilisters manglende speilbruk , i slike tilfeller som i videoen rekker man ikke å oppdage noen i speilet før det smeller.
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Hva var det som var ulovlig da?jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jhn
Kanskje forseelse er mere korrekt ... blinkelys ved filbytte f.eks. Jeg så ikke så nøye, men var det et kollektivfelt som ble benyttet til forbikjøring? Og lanesplitting skal vel fortrinnsvis foregå i tilnærmet stillestående kø, eller gangfart + litt.poulet_cavalier skrev:Hva var det som var ulovlig da?jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
For å pirke litt ekstra så kan man si at den forbikjørende har plikt til å forsikre seg om at de forbikjørte vet at du kommer.
Mange små ting, men om han hadde en UP-betjent bakpå, så tror jeg han hadde prikket føreren på skuldra, tror ikke du også det?
Jeg har ikke så voldsomt sterke meninger om dette, men siden jeg tror at føreren var ute etter litt diskusjon omkring dette, så gjorde jeg han den tjenesten å finne fram den kritiske siden.
Gikk litt fortere enn jeg selv hadde kjørt, jeg tenker sånn at det er greit at bilister har en mulighet til å se meg. Personlig synes jeg stillestående kø er værst, da risikerer man hele tiden at en dør åpner seg.jhn skrev:Kanskje forseelse er mere korrekt ... blinkelys ved filbytte f.eks. Jeg så ikke så nøye, men var det et kollektivfelt som ble benyttet til forbikjøring? Og lanesplitting skal vel fortrinnsvis foregå i tilnærmet stillestående kø, eller gangfart + litt.poulet_cavalier skrev:Hva var det som var ulovlig da?jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
For å pirke litt ekstra så kan man si at den forbikjørende har plikt til å forsikre seg om at de forbikjørte vet at du kommer.
Mange små ting, men om han hadde en UP-betjent bakpå, så tror jeg han hadde prikket føreren på skuldra, tror ikke du også det?
Jeg har ikke så voldsomt sterke meninger om dette, men siden jeg tror at føreren var ute etter litt diskusjon omkring dette, så gjorde jeg han den tjenesten å finne fram den kritiske siden.
Er det ikke lov å passere biler når man er i kollektivfelt?
- SuperMorten
Kollektivfeltet har mc lov til å bruke. Så vidt jeg har forstått det jeg har hørt og lest om kollektivfeltet, regnes dette nærmest som en egen vei, og forbikjøring her er ikke å se på som forbikjøring på høyre side, det er med andre ord fullt lovlig, og nærmest en selvfølge i rushtrafikken. I tillegg tror jeg du falt for det samme trikset som kjerringa vil ha falt for, nemlig oppfattelsen av fart igjennom et vidvinkel kamera. Det ser ut som at det går fryktelig fort, og at det er lang avstand til bilen foran. Det er ikke riktig. Trafikken står nærmest stille, og bilene ligger i kø. Politiet har uttalt både i nyhetsmedia og på facebook (gidder ikke finne det nå) at de ikke ser noen problemer med lansplitting hva gjelder lovlighet, MEN dersom det skjer noe er MC-fører selvsagt ansvarlig for egne handlinger, og det vil være veldig lett for at MC-fører vil få skyld i en evt ulykke.jhn skrev:Kanskje forseelse er mere korrekt ... blinkelys ved filbytte f.eks. Jeg så ikke så nøye, men var det et kollektivfelt som ble benyttet til forbikjøring? Og lanesplitting skal vel fortrinnsvis foregå i tilnærmet stillestående kø, eller gangfart + litt.poulet_cavalier skrev:Hva var det som var ulovlig da?jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
Jeg tenkt at det muligens virket fort. Var som jeg trodde med hensyn til kollektivfelt.SuperMorten skrev:Kollektivfeltet har mc lov til å bruke. Så vidt jeg har forstått det jeg har hørt og lest om kollektivfeltet, regnes dette nærmest som en egen vei, og forbikjøring her er ikke å se på som forbikjøring på høyre side, det er med andre ord fullt lovlig, og nærmest en selvfølge i rushtrafikken. I tillegg tror jeg du falt for det samme trikset som kjerringa vil ha falt for, nemlig oppfattelsen av fart igjennom et vidvinkel kamera. Det ser ut som at det går fryktelig fort, og at det er lang avstand til bilen foran. Det er ikke riktig. Trafikken står nærmest stille, og bilene ligger i kø. Politiet har uttalt både i nyhetsmedia og på facebook (gidder ikke finne det nå) at de ikke ser noen problemer med lansplitting hva gjelder lovlighet, MEN dersom det skjer noe er MC-fører selvsagt ansvarlig for egne handlinger, og det vil være veldig lett for at MC-fører vil få skyld i en evt ulykke.jhn skrev:Kanskje forseelse er mere korrekt ... blinkelys ved filbytte f.eks. Jeg så ikke så nøye, men var det et kollektivfelt som ble benyttet til forbikjøring? Og lanesplitting skal vel fortrinnsvis foregå i tilnærmet stillestående kø, eller gangfart + litt.poulet_cavalier skrev:Hva var det som var ulovlig da?jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
- jhn
Kollektivfeltet ... joda den er grei. Egentlig visste jeg jo det, men koblet nok litt feil på en eller annen måte
Det er lett å overvurdere farta i slike videoer, jeg ser den, og til tider er køen så godt som stillestående, men ikke hele veien. Hvis man ser på veioppmerkingen ser man at til tider er sikkert farten på køen 50-60 km/h, og det tror jeg ikke er innenfor det akseptable for "Onkel" Hvor fort man innhenter et annet kjøretøy, og passerer det er vel også et moment ... man bør gi de innhentede en sjanse til å oppdage at man kommer. Men dette er vel ikke helt tydelig definert i vegtrafikkloven. Litt i gråsonen kanskje. Men blinkelysbruk-kritikken min ... den står seg ... kanskje.
Det vises jo ikke på videoen om han blinker, men det er i såfall ikke mange blink han rekker i mellom hvert filskifte.
Men målet til både føreren og meg er oppnådd ... å skape litt aktivitet og diskusjon ... det var vel hovedsaken?
PS: Jeg vet ikke om jeg er helt fornøyd med å bli sammenlignet med "kjærringa"

Det er lett å overvurdere farta i slike videoer, jeg ser den, og til tider er køen så godt som stillestående, men ikke hele veien. Hvis man ser på veioppmerkingen ser man at til tider er sikkert farten på køen 50-60 km/h, og det tror jeg ikke er innenfor det akseptable for "Onkel" Hvor fort man innhenter et annet kjøretøy, og passerer det er vel også et moment ... man bør gi de innhentede en sjanse til å oppdage at man kommer. Men dette er vel ikke helt tydelig definert i vegtrafikkloven. Litt i gråsonen kanskje. Men blinkelysbruk-kritikken min ... den står seg ... kanskje.
Det vises jo ikke på videoen om han blinker, men det er i såfall ikke mange blink han rekker i mellom hvert filskifte.
Men målet til både føreren og meg er oppnådd ... å skape litt aktivitet og diskusjon ... det var vel hovedsaken?

PS: Jeg vet ikke om jeg er helt fornøyd med å bli sammenlignet med "kjærringa"

- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Poenget var litt diskusjon ja :)
Den kan fort tolkes som på kanten.
Her er min egen oppfatning:
Sant, jeg blinket omtrent ikke i det hele tatt, så der er jeg skyldig. Men i såppas hyppig splitting ville det kun være distraherende for min egen del å bytte retning på blinkers hele tiden (det gjør det ikke noe mer godkjent, men just saying :)).
Jeg følte at de aller fleste bilene så meg godt (jeg kjørte også med fjernlys (obs. ikke gjør dette om det ikke er mye lys ute!)) og mange av bilene viket til og med litt ut til siden. Foretrekker egentlig at bilene ikke viker, da er det litt mer forutsigbart hva de gjør. Jeg vet hvor stor plass jeg trenger for å presse meg igjennom, og ville ikke prøvd meg forbi om det ikke var plass.
Farten var godt under fartsgrensen i begynnelsen, men det skal nevnes at den kan ha blitt litt høy (dog ikke over fartsgrensen) for å kunne argumentere for å lanesplitte så aktivt. Merker at jeg får en litt dårlig fartsoppfatning når en svaier imellom biler på den måten og har fort gjort for å bli "revet med" og bare fortsette splitting selvom køen løser seg opp
Her er min egen oppfatning:
Sant, jeg blinket omtrent ikke i det hele tatt, så der er jeg skyldig. Men i såppas hyppig splitting ville det kun være distraherende for min egen del å bytte retning på blinkers hele tiden (det gjør det ikke noe mer godkjent, men just saying :)).
Jeg følte at de aller fleste bilene så meg godt (jeg kjørte også med fjernlys (obs. ikke gjør dette om det ikke er mye lys ute!)) og mange av bilene viket til og med litt ut til siden. Foretrekker egentlig at bilene ikke viker, da er det litt mer forutsigbart hva de gjør. Jeg vet hvor stor plass jeg trenger for å presse meg igjennom, og ville ikke prøvd meg forbi om det ikke var plass.
Farten var godt under fartsgrensen i begynnelsen, men det skal nevnes at den kan ha blitt litt høy (dog ikke over fartsgrensen) for å kunne argumentere for å lanesplitte så aktivt. Merker at jeg får en litt dårlig fartsoppfatning når en svaier imellom biler på den måten og har fort gjort for å bli "revet med" og bare fortsette splitting selvom køen løser seg opp

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
- jhn
Da tok jeg hovedpoenget. Den kan nok se ut til å være litt på kanten, ja, men man har jo en helt annen følelse når man kjører selv. Adrenalinet hoper seg nok litt opp ogsåSnikendeugle skrev: Poenget var litt diskusjon ja :)
Jeg har ikke lanesplittet så veldig mye, men jeg har kjørt en del i Sverige f.eks hvor veiene gjerne er litt bredere. Da har det nok skjedd at man har ligget på gulstripa med forholdsvis stor trafikk begge veier. Da er også faren for å bli revet med til stede, (en slags selvdestruktiv pervers spenning, ikke helt bra altså) og da ligger man der så lenge man tør og håper at alle bilistene er oppmerksomme. Det kan være litt (i overkant) spennende.Snikendeugle skrev:
Farten var godt under fartsgrensen i begynnelsen, men det skal nevnes at den kan ha blitt litt høy (dog ikke over fartsgrensen) for å kunne argumentere for å lanesplitte så aktivt. Merker at jeg får en litt dårlig fartsoppfatning når en svaier imellom biler på den måten og har fort gjort for å bli "revet med" og bare fortsette splitting selvom køen løser seg opp![]()
Men det har gått fint hittil ... svenskene har heldigvis en litt mere hensynsfull trafikk-kultur enn vi nordmenn, og ligger godt til høyre og gir plass for den slags kjøring.
Det er ikke så mange strekker i Norge jeg tør dette.
alt er lov så lenge politiet ikke ser det. derfor burde du i tilleg kjøre kjempefort
hehe køøødddaaaa...
forbikjøring på høyresiden er kjempeufint hvis det fører til at du må ut i skuldra for å gjøre det. Folk forventer rett og slett ikke at du er der

hehe køøødddaaaa...
forbikjøring på høyresiden er kjempeufint hvis det fører til at du må ut i skuldra for å gjøre det. Folk forventer rett og slett ikke at du er der
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Har alltid lurt på om det skilles mellom forbikjøring og passering. Jeg ligger nesten alltid i høyre felt i opera tunnelen (i ca fartsgrense) og passerer en hel masse biler som står og stanger i midtre og venstre fil.ejs skrev:Forbikjøring på høyre side er straffbart.
- SuperMorten
Ikke hvis du kjører i kollektivfeltet eller lanesplitter..ejs skrev:Forbikjøring på høyre side er straffbart.
Heller ikke hvis det er trafikale årsaker. Mener jeg å huske fra føreropplæringen en gang for lenge sidenejs skrev:Forbikjøring på høyre side er straffbart.
- jhn
Da kalles det passering, og er fulllstendig lovlig.SuperMorten skrev:Ikke hvis du kjører i kollektivfeltet eller lanesplitter..ejs skrev:Forbikjøring på høyre side er straffbart.
- SuperMorten
Nå har jeg kjørt mc i Oslo-rushtrafikken i to sesonger, og kommet til at det meste er lov. Dvs så lenge du oppfører deg mer eller mindre som folk, og later som om du er litt forsvarlig, dvs ikke er helt tulling, så går alt. Har til og med passert/lanesplitta forbi uniformerte politibiler, og de bare gliser til meg når jeg passerer..jhn skrev:Da kalles det passering, og er fulllstendig lovlig.SuperMorten skrev:Ikke hvis du kjører i kollektivfeltet eller lanesplitter..ejs skrev:Forbikjøring på høyre side er straffbart.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Å stadig ligge på midtstripa er vel ikke å anbefale,merker jo til stadighet at bakhjulet glipper bl.a. i sebrastripene i gangfelt...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Har du Maxxis dekk?Intruder skrev:Å stadig ligge på midtstripa er vel ikke å anbefale,merker jo til stadighet at bakhjulet glipper bl.a. i sebrastripene i gangfelt...
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Forbikjøring til høyre er ulovlig, mens passering er lovlig - også for biler der det er flere felt.
Passering er når trafikken flyter i forskjellig hastighet i feltene og du følger trafikken i ett felt. Om det da er høyre felt som går litt raskere enn venstre så er det fullt lovlig passering.
Det kan dog bli definert som forbikjøring dersom du skifter til venstre felt igjen. Det essensielle da er gjerne om passeringen foregikk i eller under fartsgrensen - isåfall OK, hvis ikke så er terskelen lav for å kalle det ulovlig forbikjøring. (UP legger seg av og til bak biler som skifter til høyre for å ta ulovlig forbikjøring og slår da til når bilisten etter en km eller to legger seg tilbake i venstre. Men igjen, UP går som regel etter verstingene, så kjører du relativt rolig, hensynsfullt og bruker blinklys og ikke skifter mellom feltene som en hoppende kanin så er det OK)
Lanesplitting er tillatt i Norge, når det gjøres med forsiktighet og kontroll. Her er det mer skjønn inne i bildet og bruker en lanesplitting når hastigheten kommer et sted over 40-50 blir igjen terskelen lav for å kalle det forbikjøring og evt hasardiøs forbikjøring. Brukt med fornuft i kø-trafikk er det en kjempefordel for oss, så bruk det med sunn fornuft. I Tyskland og endel andre land er det ikke tillatt. Ulykkesstatistikk fra land det ikke er tillatt i viser at påkjørsler av MC bakfra der har høyere skadetall enn lanesplittings-ulykker.
Kjøring i kollektivfeltet er også et gode. Kjøring her faller nok under passering.
Her er det forsåvidt unntak ift generell lanesplitting vil jeg si, i tilfeller der man sikkert kan passere en ELbil-sinke som kjører 60 i 80/90-sonen - gitt at det er margin til å passere. (Liker de smale iMiev, Buddy, og Reva der, mens Leaf og Tesla breier seg og gjør forbikjøring litt verre).
Passering er når trafikken flyter i forskjellig hastighet i feltene og du følger trafikken i ett felt. Om det da er høyre felt som går litt raskere enn venstre så er det fullt lovlig passering.
Det kan dog bli definert som forbikjøring dersom du skifter til venstre felt igjen. Det essensielle da er gjerne om passeringen foregikk i eller under fartsgrensen - isåfall OK, hvis ikke så er terskelen lav for å kalle det ulovlig forbikjøring. (UP legger seg av og til bak biler som skifter til høyre for å ta ulovlig forbikjøring og slår da til når bilisten etter en km eller to legger seg tilbake i venstre. Men igjen, UP går som regel etter verstingene, så kjører du relativt rolig, hensynsfullt og bruker blinklys og ikke skifter mellom feltene som en hoppende kanin så er det OK)
Lanesplitting er tillatt i Norge, når det gjøres med forsiktighet og kontroll. Her er det mer skjønn inne i bildet og bruker en lanesplitting når hastigheten kommer et sted over 40-50 blir igjen terskelen lav for å kalle det forbikjøring og evt hasardiøs forbikjøring. Brukt med fornuft i kø-trafikk er det en kjempefordel for oss, så bruk det med sunn fornuft. I Tyskland og endel andre land er det ikke tillatt. Ulykkesstatistikk fra land det ikke er tillatt i viser at påkjørsler av MC bakfra der har høyere skadetall enn lanesplittings-ulykker.
Kjøring i kollektivfeltet er også et gode. Kjøring her faller nok under passering.
Her er det forsåvidt unntak ift generell lanesplitting vil jeg si, i tilfeller der man sikkert kan passere en ELbil-sinke som kjører 60 i 80/90-sonen - gitt at det er margin til å passere. (Liker de smale iMiev, Buddy, og Reva der, mens Leaf og Tesla breier seg og gjør forbikjøring litt verre).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
Kanskje dette utsagnet holder vann likevel da.jhn skrev:Hvis man skal se på det lovmessige, så er vel hele kjøreturen et eneste stort lovbrudd.
.
Nesten alle "plasseringene" i videoen kan vel kanskje (med litt"god"vilje) karakteriseres som forbikjøringer .... nesten
Veldig bra forklaring. Til og med jeg skjønte dette.RuneMC skrev:Forbikjøring til høyre er ulovlig, mens passering er lovlig - også for biler der det er flere felt.
Sånn, først kom svaret mitt inne i sitatet.. Nettbrett er ikke atlltid det beste å skrive på!
Har en sånn video jeg og, men den ser ikke så dramatisk ut som din. Tror det røk med moen trafikkregler her og
[video]http://www.youtube.com/watch?v=5ZeaIVCYhBI[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=5ZeaIVCYhBI[/video]