Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi feil?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Bosted: Trondheim

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Bubbu »

Det alle bør tenke på er at om man ikke er 100% sikker på hva man holder på med, bør man få noen til å sjekke at man har gjort det rett. Spesielt når man driver å repparerer på styring og bremser uansett om det er bil eller mc eller trampsykkel.
(The Beast )

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Status: Plukket kalipperen....Det var ikke veldig lett å få den fra hverandre for å si det slik men det var desto mer åpenbart hva som var problemet... Den ene glidepinnen var full av rust og det var hull i den ene støvbeskyttelsesgummien. Satt helt fast... Jeg er overbevist om at dette har vært slik siden sykkelen ble kjøpt i fjor høst for dette skjer ikke over natten... Iallefall ikke så gale... Rep.sett med pakninger ol. samt nye glidepinner er bestilt... Mens vi venter blir det skikkelig rengjøring av de ulike komponentene... Regner med naboen får seg en overaskelse når vi får det fikset. De bremsene kan umulig ha ytt sitt beste......
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av pelsen »

harlex skrev:Status: Plukket kalipperen....Det var ikke veldig lett å få den fra hverandre for å si det slik men det var desto mer åpenbart hva som var problemet... Den ene glidepinnen var full av rust og det var hull i den ene støvbeskyttelsesgummien. Satt helt fast... Jeg er overbevist om at dette har vært slik siden sykkelen ble kjøpt i fjor høst for dette skjer ikke over natten... Iallefall ikke så gale... Rep.sett med pakninger ol. samt nye glidepinner er bestilt... Mens vi venter blir det skikkelig rengjøring av de ulike komponentene... Regner med naboen får seg en overaskelse når vi får det fikset. De bremsene kan umulig ha ytt sitt beste......
Han blir nok fornøyd med nye bremser.
Men - dette her stinker mangel på vedlikehold over lang tid, og det er vel lite trolig at tidligere eier har vedlikeholdt allting utenom bremsene...
Når man finner slike ting som dette bør man gå over hele sykkelen.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Da var vi på stell... Nye og gooooode bremser montert og prøvekjørt...
Det tok sin tid men det er hovedsaklig pga. venting på deler. Arbeidet bestod av demontering av kalipper, kraftig rengjøring, nye pakninger i sylinderne, nye glidebolter og nye "støvgummi" og montering inkl. lufting.... :D

Da var det bare å håpe på at det blir kjørevær igjen da...... :sk?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Jeg visste dere kom til å klare det. :thumleft

Kjørevær? Er det frost ute? Nei? Da er det kjørevær. :thumleft :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Snikkeren skrev:Jeg visste dere kom til å klare det. :thumleft

Kjørevær? Er det frost ute? Nei? Da er det kjørevær. :thumleft :lol

Jo forsåvidt... Hørte naboen brommet avgårde i morges selv om det PISSET ned.... Jeg kjører Harley og er mer skeptisk til regn... Ikke nødvendigvis det å kjøre i regn men etterarbeidet på sykkelen.... :-k
Har passert 6000 km hittil i sommer så litt kjøring har det no blitt....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av SveinT »

bubbu skrev:
Det alle bør tenke på er at om man ikke er 100% sikker på hva man holder på med, bør man få noen til å sjekke at man har gjort det rett. Spesielt når man driver å repparerer på styring og bremser uansett om det er bil eller mc eller trampsykkel.
Alle har jo litt rett her synes jeg, bare ulike innfallsvinkler.
Forum som dette er jo til for å finne løsninger.

Det handler vel om å se sin begrensning,
man kan ikke være god i alt.
Og det er jo alltids mulig å lære seg nye ting,
kommer mye an på interesse og personlige egenskaper til jobben.

En erfaren mc-mekaniker kan sikkert fortelle noen historier
om ihjelskrudde motorsykler han til slutt har fått inn på verkstedet...
Det er vel flere av de historiene, enn dårlige erfaringer
fra verksteder, selv om de finnes de også ..

God helg :D

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Intruder »

SveinT skrev:
bubbu skrev:
Det alle bør tenke på er at om man ikke er 100% sikker på hva man holder på med, bør man få noen til å sjekke at man har gjort det rett. Spesielt når man driver å repparerer på styring og bremser uansett om det er bil eller mc eller trampsykkel.
Alle har jo litt rett her synes jeg, bare ulike innfallsvinkler.
Forum som dette er jo til for å finne løsninger.

Det handler vel om å se sin begrensning,
man kan ikke være god i alt.
Og det er jo alltids mulig å lære seg nye ting,
kommer mye an på interesse og personlige egenskaper til jobben.

En erfaren mc-mekaniker kan sikkert fortelle noen historier
om ihjelskrudde motorsykler han til slutt har fått inn på verkstedet...
Det er vel flere av de historiene, enn dårlige erfaringer
fra verksteder, selv om de finnes de også ..

God helg :D
Tror du er inne på noe ! :mc1 :mc3 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av mekkern »

Overhørt kommentar-tlf på verksted:trur du jeg er verdensmester i puslespill????dette kommer til å ta tid-hadde du ennå ikke prøvd å reparere........
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Synes fremdeles det er endel svært pussige holdninger blant noen her inne. Med fare for å gjenta meg selv så er det vel lov å spørre (både "dumt" og "lurt") under temaet "verkstedet" ? Det virker på meg som om at det for noen hadde vært best at det under "verkstedet" bare lå linker til nærmeste merkeverksted. Jeg mener å ha forstått at det faktisk er lov å spørre og prøve seg på både små og store reperasjoner på dette forumet. Hvis ikke så begrenser jo forumet seg til å legge ut bilder av syklene sine samt litt drittpreik og det er jo ikke det som er meningen vel... Eller er det kun proffe mekanikere her inne som helst villle gjort alle jobbene selv eller er det på den andre siden endel som ikke tør/vil begi seg ut på den minste ting selv? Er en smule oppgitt (og irritert) må jeg si....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Ikke bry deg om disse pessimistene her. :[-X
Du får heller høre på oss som har noe "fornuftig" å si. :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av AJ »

harlex skrev:Synes fremdeles det er endel svært pussige holdninger blant noen her inne. Med fare for å gjenta meg selv så er det vel lov å spørre (både "dumt" og "lurt") under temaet "verkstedet" ? Det virker på meg som om at det for noen hadde vært best at det under "verkstedet" bare lå linker til nærmeste merkeverksted. Jeg mener å ha forstått at det faktisk er lov å spørre og prøve seg på både små og store reperasjoner på dette forumet. Hvis ikke så begrenser jo forumet seg til å legge ut bilder av syklene sine samt litt drittpreik og det er jo ikke det som er meningen vel... Eller er det kun proffe mekanikere her inne som helst villle gjort alle jobbene selv eller er det på den andre siden endel som ikke tør/vil begi seg ut på den minste ting selv? Er en smule oppgitt (og irritert) må jeg si....
Heisan harlex,

Godt innlegg!
Jeg har markert med rødt det jeg er helt enig med deg i og som det er viktig å få fram!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av mekkern »

Så lenge en tar seg tid til å se hvordan ting er satt sammen og ikke bruker unødvendig makt på tingene og ellers er renslig når en har demontert tingene-sjekker hvilke moment type vesker og slikt under montering er det VELDIG bra å gjøre reprasjoner selv.

mange ganger når verksteder har gjort jobber har de tatt snarveier for å spare tid-dette er tid vi kan bruke selv for å se nøyere over tingene...
men en servicemanual er VELDIG greit å ha så en ikke gjør noe feil-fks rekkefølge av tilskruing av akselbolter/klemhylser.
:thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av tonti »

mekkern skrev:Så lenge en tar seg tid til å se hvordan ting er satt sammen og ikke bruker unødvendig makt på tingene og ellers er renslig når en har demontert tingene-sjekker hvilke moment type vesker og slikt under montering er det VELDIG bra å gjøre reprasjoner selv.

mange ganger når verksteder har gjort jobber har de tatt snarveier for å spare tid-dette er tid vi kan bruke selv for å se nøyere over tingene...
men en servicemanual er VELDIG greit å ha så en ikke gjør noe feil-fks rekkefølge av tilskruing av akselbolter/klemhylser.
:thumleft
Kunne ikke vært mere enig i dette - hadde jeg ikke vært naturlig klåfingra, hadde jeg aldri oppdaget at merkeverkstedet lett og elegant hoppet over å bytte kamremmer ved en service hvor nettopp dette var hovedpoenget. Mistanken begynte da jeg fikk et særs ullent svar da jeg spurte om hvor mye de måtte shimse ved ventiljusteringen... Oppsiden var at nå kan jeg alt om justering av desomodromiske ventiler, og at jeg sparte mange kroner ved å ta alle servicer selv etterpå :-)

Fordelen med å vite at mekanikeren som har utført jobb på sykkelen har min sikkerhet og velvære som høyeste (og eneste) prioritet er ubetalelig - a moment not even VISA can bring you :-)

Seriøst - god mekanisk innsikt gir en forhøyet motorsykkelopplevelse, men hva annet kan en som har en godt værbitt kopi av Zen and the Art of Motorcycle Maintenance liggende under salen på yndlingssykkelen forventes å mene 8)

Off topic: å lese "Zen and the..." og se "On Any Sunday" burde inngå obligatorisk i kjøreopplæringa :D
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av SveinT »

Tonti, jeg må nok innrømme at jeg også er en av de naturlig klåfingra,
og omgivelsene lå også greit til rette da jeg var guttunge.

Jeg skrur og pusser opp mc bare på hobbybasis,
selv om skruinga ikke alltid har topp proiritet..
For meg er dette en del av motorsykkelopplevelsen så klart.
Må jo etter hvert være obs på at det går en del tid totalt
til mc og ting rundt dette.. hehe
Verkstedmanualer, delebøker og andres tidligere erfaringer
er mine viktigste referansepunkter,
Det er jo litt eldre motorsykler som står parkert hos meg,
hvor det er kortere vei mellom en verkstedfaktura og listeprisen generelt.
At andre kjøper nyere motorsykler og overlater service til
verkstedene forstår jeg også. Det har også med tid og prioriteringer å gjøre.

Verkstedet har jo ikke tid til å kose med sykkelen din,
de må gjøre jobben kjapt og riktig, tid er penger.
Og jobben går raskest i konstruksjoner de er kursa i.
Velg en god mekaniker som kjenner den aktuelle mc-modellen godt.

Ellers må vi vel ha i bakhodet at en aldri blir utlært
Vi har alle evnen til å feile, en dårlig dag, hodet et annet sted,
så kan feilen skje - også for den mest drevne
Selv er jeg ingen ekspert heldigvis
en tidligere statsminister fra Hedmarken uttalte en gang,
"En ekspert, ja det er bare en som er langt hjemmefra"..
Sikkert mye sant i det .. :roll

Disse glidesylinderne i bremsekaliperne bør sjekkes evt smøres før hver sesong,
det er tross alt ikke mye jobb å sjekke de. Holder ikke pakningene tett,
så kommer problemet ganske fort.

En liten avsporing fra utgangspunktet, men likevel: :-)
Her er en omtale av ZEN boken på norsk, for de som vil kjøpe.

Jeg har den ikke i hylla, men noen få andre bøker om klassiske motorsykler.
Og noen mc filmer, som superbike fra 80 tallet, eller denne perlen
som alle motorsykkeleiere bør ha sett :-)
THE WORLD FASTEST INDIAN
Ellers synes jeg "På to hjul" fra Vega er fin å ha. Handler om norsk motorsykkelhistorie.

De gamle VHS Bike-Videoene fra det svenske bladet Bike hadde
vært artig å se om igjen. Noen her som har konvertert disse over på DVD ?
Dette var to videokasetter utgitt rundt 1982-1983.
Jeg har vært i kontakt med noen av de som var med å lage dette,
men materialet er tapt.
Husker at de kjørte tester av superbikes fra den tiden, bla. CB1100R,
og den gale finnen Arto Nyquist kjørte også en lengre oppvisning med sin Z1300.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Duville »

harlex skrev:Synes fremdeles det er endel svært pussige holdninger blant noen her inne. Med fare for å gjenta meg selv så er det vel lov å spørre (både "dumt" og "lurt") under temaet "verkstedet" ? Det virker på meg som om at det for noen hadde vært best at det under "verkstedet" bare lå linker til nærmeste merkeverksted. Jeg mener å ha forstått at det faktisk er lov å spørre og prøve seg på både små og store reperasjoner på dette forumet. Hvis ikke så begrenser jo forumet seg til å legge ut bilder av syklene sine samt litt drittpreik og det er jo ikke det som er meningen vel... Eller er det kun proffe mekanikere her inne som helst villle gjort alle jobbene selv eller er det på den andre siden endel som ikke tør/vil begi seg ut på den minste ting selv? Er en smule oppgitt (og irritert) må jeg si....
Du spurte etter råd - du fikk råd - du likte ikke alle de rådene du fikk - du ble sur - du er visst fortsatt sur.

Var det ikke deg som foreslo en egen tråd til kvervulanter - det er vel kanskje du som holder den diskusjonen i gang..

Jeg sa vel i grunnen bare at hvis du skrur nabens bremser og han blir grønnsak i en ulykke på grunn av dårlig skrudd bremser OG naboens familie finner ut at du har skrudd bremsene så kan du deg få ett skikkelig erstatningsansvar, ikke noe annet... egentlig.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Geir »

Duville skrev:
harlex skrev:Synes fremdeles det er endel svært pussige holdninger blant noen her inne. Med fare for å gjenta meg selv så er det vel lov å spørre (både "dumt" og "lurt") under temaet "verkstedet" ? Det virker på meg som om at det for noen hadde vært best at det under "verkstedet" bare lå linker til nærmeste merkeverksted. Jeg mener å ha forstått at det faktisk er lov å spørre og prøve seg på både små og store reperasjoner på dette forumet. Hvis ikke så begrenser jo forumet seg til å legge ut bilder av syklene sine samt litt drittpreik og det er jo ikke det som er meningen vel... Eller er det kun proffe mekanikere her inne som helst villle gjort alle jobbene selv eller er det på den andre siden endel som ikke tør/vil begi seg ut på den minste ting selv? Er en smule oppgitt (og irritert) må jeg si....
Du spurte etter råd - du fikk råd - du likte ikke alle de rådene du fikk - du ble sur - du er visst fortsatt sur.

Var det ikke deg som foreslo en egen tråd til kvervulanter - det er vel kanskje du som holder den diskusjonen i gang..

Jeg sa vel i grunnen bare at hvis du skrur nabens bremser og han blir grønnsak i en ulykke på grunn av dårlig skrudd bremser OG naboens familie finner ut at du har skrudd bremsene så kan du deg få ett skikkelig erstatningsansvar, ikke noe annet... egentlig.
La oss se litt på emnet i tråden: "Skifte bremseklosser foran på VFR 750.Hva gjorde vi feil?" og videre spørsmålet i meldingskroppen: "Hva gjør vi?"

Hva kan vi lese av dette? Jo; harlex og naboen har støtt på en utfordring under utførelsen av en ellers enkel jobb. Han henvender seg til forumet og spør om hvordan denne utfordringen kan overvinnes.

De fleste har svart på nettop denne problemstillingen. Du derimot sparker inn åpne dører med innspillet "Kanskje bremser er noe av det arbeidet det kunne være en ørliten ide å la en Mekker som har litt mere kunnskaper om saken få lov til å gjøre.(...)"

Tror du virkelig ikke at mannen ville kommet på den løsningen selv hvis det var poenget? Greia er jo som nevnt at disse karene ville gjøre jobben selv, og underveis støtte de på et problem som harlex ber om løsningsforslag på her i forumet. Det må da være mulig å spørre slik han gjør uten å få tåpelige "javisstnei" svar - det er jo selve poenget med denne delen av forumet. Å få hjelp til noe man ikke har løsningen på selv?

Videre fortsetter du med "(...)Da ville det blitt så mye tryggere for alle å ferdes på veiene. Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!"

Hva skal dette bety? Det at harlex spør om råd når han står fast tilsier jo med all tydelighet at han nettopp ønsker å gjøre jobben skikkelig og nettopp gjøre veiene trygge både for seg selv og andre.

"Rådene" du har kommet med i denne tråden er etter mitt syn ikke verdt fem sure sild i relasjon til hva man med rimelighet må kunne anta at trådstarter forventet da han skrev innlegget, nemlig svar på et enkelt spørsmål.

Jeg forstår godt at harlex er både oppgitt og irritert. Mannen har 10 innlegg - de fleste i denne tråden - og blir møtt på denne måten når han stiller et enkelt og liketil spørsmål. Jeg vet at jeg i alle fall hadde blitt både overrasket, skuffet, sur og forbanna av å bli møtt med slike besserwissersvar.

Når noen ber om svar på rimelig konkrete spørsmål synes jeg at de skal få det. Har man ikke noe vettugt å komme med er det vel like greit å klappe igjen, eller i alle fall uttrykke seg slik at man ikke tar motet fra folk som vil lære noe.

Jeg er forøvrig helt enig med pelsen her; jeg vil heller kjøre foran en som kjenner motorsykkelen sin og kan fikse slike småting som dette enn å ligge foran en som sender den på service og tror at alt er i orden.

Hvem som kverulerer og ikke skal jeg avstå fra å kommentere, men jeg kunne vært interessert i hvor du finner underlag for påstanden du kommer med vedr. erstatningsansvaret? Å skru på egen eller andres sykkel er etter det jeg kjenner til ikke forbundet med erstatningsansvar. I Vegtrafikkloven finner vi dette:
§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.


Altså; det er eier og fører som bærer ansvar her - ikke naboen som velvilligst er med å hjelpe til med en enkel jobb...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av AJ »

Godt innspill fra Geir der, som burde være nok til at temaet fortsetter på en mer konstruktiv måte heretter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Helt enig med deg Geir. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av ejs »

Geir :=D> :=D>

:mk
If it ain't broke, I'll break it.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Duville »

Ja ja godt med enighet

Godkjenning av verksteder
Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Om godkjenningsordningen
De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Hvordan kan jeg vite at verkstedet er godkjent?
Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen

Er du i tvil om verkstedet du ønsker å benytte er godkjent for det arbeidet du etterspør, kan du kontakte regionvegkontoret i din region for nærmere informasjon.

Ulovlig verksteddrift
Statens vegvesen fører tilsyn med verksteder som utfører reparasjonsarbeid som krever godkjenning.

Statens vegvesen vil på det sterkeste fraråde at du som kjøretøyeier kjøper tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Men hva har godkjenning av verksteder med å mekke selv å gjøre? Det blir jo ikke mer "ulovlig" å mekke selv av den grunn.

Og når det kommer til den godkjenningsordningen, så tipper jeg den er laget for at forbrukerne skal føle seg trygge. På samme måte som en Mester-bedrift. Det er jo ikke ulovlig for en snekker uten mesterbrev å sette opp et hus, men mestertittelen er til for at forbrukeren skal få en ekstra trygghet ved å velge en mester-bedrift.

Edit: Leste nok litt for kjapt igjennom godkjenningsordningen der. Ser no at det er ulovlig for et verksted å utføre godkjenningspliktig arbeid uten denne godkjenningen.
Sist redigert av Snikkeren den 26 sep 2010, 00:57, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av pelsen »

Duville skrev:Ja ja godt med enighet

Godkjenning av verksteder
Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Om godkjenningsordningen
De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Hvordan kan jeg vite at verkstedet er godkjent?
Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen

Er du i tvil om verkstedet du ønsker å benytte er godkjent for det arbeidet du etterspør, kan du kontakte regionvegkontoret i din region for nærmere informasjon.

Ulovlig verksteddrift
Statens vegvesen fører tilsyn med verksteder som utfører reparasjonsarbeid som krever godkjenning.

Statens vegvesen vil på det sterkeste fraråde at du som kjøretøyeier kjøper tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.
Det å hjelpe en nabo eller en kompis er neppe å betrakte som Ulovlig verkSTeddrift

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av SveinT »

Duville , du er sannsynligvis ansatt i veivesenet du?...

Mulig jeg tar feil igjen (jeg er jo ingen ekspert, som jeg skrev tidligere i tråden)
men har på følelsen av at det skjer flere ulykker på grunn av dårlig veistandard
enn av teknisk sammenbrudd på motorsykkel.

La nå folk få stille tekniske spørsmål på et mc forum som dette uten at det skal ta helt av.
Slik jeg ser det, er det mye bedre at folk spør enn at de IKKE spør, og bare skrur det sammen.
For meg viser spørsmålene at Harlex er interessert i å få gjort jobben skikkelig !
For å lære, må man jo spørre, lytte og lese.

:mk

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Geir »

Duville skrev:Ja ja godt med enighet
Ja ikke sant. Uventet var det heller ikke... ;e
Duville skrev:Godkjenning av verksteder
Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Om godkjenningsordningen
De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Hvordan kan jeg vite at verkstedet er godkjent?
Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen

Er du i tvil om verkstedet du ønsker å benytte er godkjent for det arbeidet du etterspør, kan du kontakte regionvegkontoret i din region for nærmere informasjon.

Ulovlig verksteddrift
Statens vegvesen fører tilsyn med verksteder som utfører reparasjonsarbeid som krever godkjenning.

Statens vegvesen vil på det sterkeste fraråde at du som kjøretøyeier kjøper tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.
Det du henviser til her er åpenbart knyttet til kravene til verksteder slik det fremgår av Forskrift om kjøretøyverksteder. Det ligger implisitt i forskriften at dette gjelder næringsvirksomhet - altså verksteder som driver reparasjonsarbeid mot vederlag - ikke naboens velvillige hjelp eller egen mekking. Det skulle tatt seg ut! :oh

Det er ingenting i tråden som tilsier at harlex driver verksted er det vel? I så fall hadde han vel neppe hatt behov for å opprette tråden i utgangspunktet. Utover det er jeg enig i at skal man først bruke verksted må det være et etter forskriften godkjent verksted. Grøftekanten Auto og betaling under bordet er no-go for meg, men nabohjelp og egen mekking; yepp, gode greier så sant man vet å spørre seg for dersom man møter bein slik harlex har gjort her :janikk .

Ser ellers at pelsen og SveinT sammenfatter pointet rimelig greit. :=D>
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar