Start problemer

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Bosted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Will do lads, gjør det i morgen etter jobb :thumleft
Takk for svar ;e
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Bosted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

God kveld godtfolk!

Altså.. Jeg har målt batteriet i kveld og hvile spenningen lå på 12,53v og drift spenningen lå på mellom 13-14,8v på det høyste (kom an på turtallet), så dette må jo bety at sykkelen lader? for så fort sykkelen ble startet så økte spenningen på batteriet.

Så, etter å ha startet sykkelen ett par ganger så ville ikke sykkelen mer, virket som om batteriet ikke hadde nok å by på. Dette er da ett biltema batteri, en god bekjent av meg som har kjørt i 20 år mente at jeg burde klage på det og få igjen pengene mine for så å kjøpe ett bedre batteri, da han rett og slett mente og tror at Biltema batteriet ikke store greiene - siden så fort det mister litt spenning så gjør det ikke jobben sin. Noen meninger?

For etter ikveld så er jeg overbevist om at dårlig batteri er skyld i det hele, det gamle batteriet mitt er dødt, målte spenningen og lå under normal hvilespenning. Og jeg tror Biltema bare er shiiiiten. For så fort jeg setter i ett topplaget batteri, så fyrer sykkelen som om den nettopp skulle ha kommer ut fra fabrikk, og sykkelen lader (tror jeg fremdeles siden spenningen stiger ved drift), men så fort jeg starter sykkelen ett par ganger, så gir ikke batteri noe trøkk til å dra igang starteren. Starteren begynner og dra også stopper den og releét begynner med klikkelyden.

Så skal kjøpe nytt og bedre batteri i morgen, men burde jeg gå for ett større batteri? Har idag 12v - 8A..

Målte og spenningen ved releét og der var det samme spenningsnivå som på batteriet, så ingen brudd der, noe som jeg ikke tror på dårlig kontakt ett sted, eller at starteren er sliten for den burde vel ikke ha blitt påvirket av spenningen sånn sett (siden fyrer for fullt og så ikke trekker, om den hadde vært sliten så burde den vel ha vært mer treig og doven og bare spolt uten å trekke?)

Så jeg tror ett bedre batteri er tingen, eller hva sier dere mer erfarne der ute?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Bosted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Start problemer

Legg inn av janos »

Ta mål av batterikassen, så kjøper du deg det største batteriet du får plass til. 8 Amp synes jeg høres pinglete ut. Har selv 10 amp- men skal øke når nytt skal handles.
Lykke til.

Edit: ser ut til at de 8 amp dine stemmer..Link til skikkelig kvalitets batteri:
http://www.exidesearch.com/WebForms/Bat ... Make=Honda" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Start problemer

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg har Biltema gel batteri
det fungerer greit for meg.Min sykkel krever en del strøm for å starte...
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Start problemer

Legg inn av mekkern »

har biltema smf batteri i CBR`n og det funker bra.måtte kinne LENGE i våres før det startet.
Alltid når en kjøper batteri skal det sjekkes hvilespenning og last.
lukkede batterier som har stått ubrukt en ukjent periode i butikk kan ha fåt en knekk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Bosted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

janos skrev:Ta mål av batterikassen, så kjøper du deg det største batteriet du får plass til. 8 Amp synes jeg høres pinglete ut. Har selv 10 amp- men skal øke når nytt skal handles.
Lykke til.

Edit: ser ut til at de 8 amp dine stemmer..Link til skikkelig kvalitets batteri:
http://www.exidesearch.com/WebForms/Bat ... Make=Honda" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man går inn på linken, så hadde jeg det batteriet som er til venstre fra før men dette var 3-4 år gammelt, så tror det var ferdig med sine gode dager desverre. Men hadde aldri noen problem med det før forrige uke :thumleft
mekkern skrev:har biltema smf batteri i CBR`n og det funker bra.måtte kinne LENGE i våres før det startet.
Alltid når en kjøper batteri skal det sjekkes hvilespenning og last.
lukkede batterier som har stått ubrukt en ukjent periode i butikk kan ha fåt en knekk.
Er lukket batteri, så tror det har fått seg en knekk. Ettersom sykkelen lader ved drift, og da jeg var jeg innom biltema i går for å reklamere på det kom han frem til at det var litt dårlig ladet. Hvordan kan det ha seg når sykkelen min lader ved drift sa jeg? Nei det viste han ikke.. Men han ville ikke refundere det siden jeg ikke har kvittering. Greit nok sa jeg, ser deg i morgen og da med kvittering (som jeg forøvrig nettopp printet ut :knegg ). Så drar tilbake i dag, også drar jeg å kjøper meg et ordentlig batteriet i annet sted.

Men altså, kan det være noe annet egentlig? For jeg stiller meg veldig grønn, siden den først gikk normalt, så ikke, så kjørte litt og fikk ladet det og alt i orden. Så vil den ikke i det hele tatt, setter så i nytt batteri og alt i orden. Tømmer dette litt, og da er det dødt igjen. Lader det opp og alt i orden. Målet spenningen til 12,53 volt (hvile) og alt fra 12,5-14,8 volt på det høyeste (drift), noe som betyr at sykkelen lader, så alt i orden der.

For, for meg høres det ut som om jeg slet ut mitt gamle batteri, så presterte jeg å kjøpe ett dårlig batteri, noe som forårsaket en del bekymring hos meg. Og har nå kommet frem til at det måt skyldes dårlig batteri, pga fant ingen dårlig kontakt og sykkelen lader AKA dårlig batteri.

Eller? Noen med andre innvendinger? Jeg blir STEIN GAL av dette ](*,) ](*,) ](*,)

Vil også ut å kjøre i go' været :sorry
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Start problemer

Legg inn av FJZZR »

Dette virker mer enn litt rart, men problemet bunner i et av følgende:

- Børster i generator er slitne, og medfører dårlig lading ved høyere turtall
- Periodisk feil spennings regulator
- Vakkelkontaakt mellom likretter/regulator og batteri (Har nettopp vært to andre sykler på forumet med denne feil)
- Lekkasje strøm som tapper batteriet når sykkel står stille

Jeg tror ikke det er batteriet, ettersom sykkelen tappet det nye batteriet. (Dette er sannsynligvis ikke ødelagt heller)

Hva kan du gjøre for å finne feilen:

Montere et voltmeter!
Da vil du se om batteriet tappes når du kjører, om dette opptrer ved betemte turtall etc.

Dette vil gi deg(eventuellt verkstedet) en god pekepinn på hvor feilen ligger.

Lykke til!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Start problemer

Legg inn av Snikkeren »

Hvordan går det i feilsøkingen her da?

Ser du skriver at den varierer fra 12,5V-14,8V under drift. Optimalt sett burde den ligge rundt 14V under drift hele tiden. Høres for meg ut som du har problemer med regulatoren.

Har du fått testet med et annet batteri?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Bosted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Snikkeren skrev:Hvordan går det i feilsøkingen her da?

Ser du skriver at den varierer fra 12,5V-14,8V under drift. Optimalt sett burde den ligge rundt 14V under drift hele tiden. Høres for meg ut som du har problemer med regulatoren.

Har du fått testet med et annet batteri?
Joda, går frem over :-) Er ferdig å feilsøke for å se om jeg har brudd ett sted og det har jeg ikke, mister heller ikke spenning over natten, og med det nye batteriet jeg kjøpte, så ligger spenningsnivået på 13,5v og oppover på tomgangskjøring. Så ser ikke ut til at jeg har store problemene :-) snakket med ett par verksted og de lo alle da jeg sa at jeg kjøpte et Biltema batteri for å teste, og tok det inn til testing; resultatene viste at det ikke tok i mot not ladning - noe som forklarer hvorfor det bare klarte å dra i gang sykkelen ett par ganger.. Så etter å ha satt inn nytt batteri (husker ikke i farta hva det heter) så har sykkelen gått helt som normalt. Starter hver gang etter lange og korte turer, samtidig som at da jeg var ute å kjørte på onsdag, så hadde jeg 12,57 (tror eg) før kjøring, kjørte så 7-8 mil og endte kjøring med 13,11 :thumleft

Så tror problemet er ute av verden :D
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Start problemer

Legg inn av Blackbird »

Visst du vil vite om d er batteriet som er problemet så kan du ta startkabler fra biln a rett på sykkelbatteriet.Er d samme klikke lyden sjekk innslagsrele OG sett inn ny 30a.sikring.Var borti sammeproblem dvs.d var ikke klikkelyd engang.D var så enkelt at jordingskabel til batt.hadde dårlig kontakt.Og feiln kom å gikk frustrerende,trodde selvfølgelig d var noe Mye verre.

Svar