Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Jeg blir mektig imponert over så mange reflekterte tanker omkring sporvalg. For min del legger jeg meg i den del av veibanen som syntes i best stand, dvs. lite sprekker, hull og nå på våren ser jeg godt etter om og hvor det ligger grus på asfalten. Så det blir litt frem og tilbake i veibanen. Og hver gang jeg leser om mulig oljesøl like ved bensinstasjoner og rundkjøringer, slår jeg meg selv i hode og sier at dette MÅ DU huske på Terje.. :-)å
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Legger meg i utgangspunktet inn mot midten. For å bli mest mulig synlig, og for å ha en fluktmulighet mot høyre hvis noen presser seg forbi.
Dette med synlighet skrev jeg litt om i gul vesttråden. Har selv nesten kjørt på et barn, i gangfelt, rett etter ei rundkjøring. Ungen forsvant rett og slett foran vindusstolpen og speilet på bilen. (Mb sprinter)
Ikke for å unnskylde meg sjøl, men jeg har mange ganger irritert meg over at gangfeltene er plassert helt inntil rundkjøringen. De kunne godt vært femti meter unna der det er plass til det. Rundkjøringene er da laget for å skape flyt i trafikken ?
Lærte forresten på trafikkskolen, for ca 30 år siden, at man kjører inn mot midten i høyresvinger og ut mot høyre i venstresvinger. Men dette stemmer visst ikke lenger ?
Plasseringa blir vel avhengig av situasjonen der og da.
Dette med synlighet skrev jeg litt om i gul vesttråden. Har selv nesten kjørt på et barn, i gangfelt, rett etter ei rundkjøring. Ungen forsvant rett og slett foran vindusstolpen og speilet på bilen. (Mb sprinter)
Ikke for å unnskylde meg sjøl, men jeg har mange ganger irritert meg over at gangfeltene er plassert helt inntil rundkjøringen. De kunne godt vært femti meter unna der det er plass til det. Rundkjøringene er da laget for å skape flyt i trafikken ?
Lærte forresten på trafikkskolen, for ca 30 år siden, at man kjører inn mot midten i høyresvinger og ut mot høyre i venstresvinger. Men dette stemmer visst ikke lenger ?
Plasseringa blir vel avhengig av situasjonen der og da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Kan ikke si meg mer enig!Jompa skrev:Ikke for å unnskylde meg sjøl, men jeg har mange ganger irritert meg over at gangfeltene er plassert helt inntil rundkjøringen. De kunne godt vært femti meter unna der det er plass til det. Rundkjøringene er da laget for å skape flyt i trafikken ?
Ofte er det slik med meg i hvert fall, at jeg gir på litt ekstra noen ganger for å komme kjapt inn i rundkjøringa nettopp pga. av trafikkflyten fra de andre 'inngangene', for deretter å måtte bråbremse for en fotgjenger ved 'utgangen'.
Og dermed er trafikkflyten brutt og trafikkfarlige situasjoner kan fort oppstå...
Tror faktisk dette kan være bra og tankevekkende sak å skrive om i avisa...


Ok... en liten avsporing der...

Tilbake til plassering i veibanen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Selv bruker jeg hele veibanen, men mest brukt er nok "litt til venstre for midten".
Styrer alltid unna metall i veibanen eller oppmalinger. (det hvite og gule guffa er jo nøyaktig det samme som underlaget på glattkjøringsbaner, og det er ganske så glatt det når det blir vått)... En sak jeg forøvrig har testet på to-hjuling.. Noe som resulterte i et most knee og laaaaaaaaaaaaaang tid på krykker...
En ting jeg ofte gjør når jeg ligger i en lomme mellom biler.. Dvs jeg har biler fremfor meg og bak meg.. Er å "vingle" frem og tilbake litt med ugjenve mellomrom. Jeg gjør det for å bli mer synlig, både for bilen fremfor meg og bilen bak meg. Men MEST for bilen BAK bilen som er bak meg. Tanken er at om de ser at det skjer noe "igjennom" og da fremfor den bilen som er fremfor seg, at de ikke prøver på en rask forbikjøring bare for å opppdage at den lommen de trodde var ledig, var okkupert av meg, og med det skviser meg ut i grøfta for å unngå å fronte med vogntoget som kommer i mot...
Litt krøkkete fortalt men.. Tror dere forstår tegninga.
I uoversiktlige svinger, eller blinde bakketopper, holder jeg ofte godt til høyre.. Just in case det kommer noen som bruker litt for mye av lånt plass.
Når jeg møter buss eller vogntog, legger jeg meg også litt til høyre. For at vindsuget ikke blir så stort som om jeg hadde vert tett inpå.
Når jeg har biler som leker tilhenger.. Dvs de er rett i hekken på meg. Så vinker jeg dem forbi så fort de har muligheten til å kjøre forbi meg og det er klart, men holder BESTEMT venstre del av mitt kjørefelt. Eventuelt så drar jeg på og kjører i fra dem.. Litt etter som hvilket humør jeg er i... Men oftest slipper jeg dem forbi.. Er de så "aggresive" i kjøringa at de ligger 4-5 meter bak en MC i 80-sona.. Da er det best å bare få dem forbi. Hender også at jeg har stoppet på en busslomme/veiskulder bare for å bli kvitt biler jeg føler meg utrygge på.
Når/om jeg innheter en annen MC, slakker jeg ned til samme tempo og legger meg inn i "zic-zac" mønster... Dvs holder de venstre felt. Holder jeg høyre og en billengde bak, og kjører "sammen" med dem. Enten til de stopper et sted og det passer med is/kaffe/brus/whatever, eller til vi skal hver vår vei.
kommer ikke på mer i farta.
PS: Jeg holder alltid god avstand til kjøretøy fremfor meg!
Styrer alltid unna metall i veibanen eller oppmalinger. (det hvite og gule guffa er jo nøyaktig det samme som underlaget på glattkjøringsbaner, og det er ganske så glatt det når det blir vått)... En sak jeg forøvrig har testet på to-hjuling.. Noe som resulterte i et most knee og laaaaaaaaaaaaaang tid på krykker...
En ting jeg ofte gjør når jeg ligger i en lomme mellom biler.. Dvs jeg har biler fremfor meg og bak meg.. Er å "vingle" frem og tilbake litt med ugjenve mellomrom. Jeg gjør det for å bli mer synlig, både for bilen fremfor meg og bilen bak meg. Men MEST for bilen BAK bilen som er bak meg. Tanken er at om de ser at det skjer noe "igjennom" og da fremfor den bilen som er fremfor seg, at de ikke prøver på en rask forbikjøring bare for å opppdage at den lommen de trodde var ledig, var okkupert av meg, og med det skviser meg ut i grøfta for å unngå å fronte med vogntoget som kommer i mot...
Litt krøkkete fortalt men.. Tror dere forstår tegninga.
I uoversiktlige svinger, eller blinde bakketopper, holder jeg ofte godt til høyre.. Just in case det kommer noen som bruker litt for mye av lånt plass.
Når jeg møter buss eller vogntog, legger jeg meg også litt til høyre. For at vindsuget ikke blir så stort som om jeg hadde vert tett inpå.
Når jeg har biler som leker tilhenger.. Dvs de er rett i hekken på meg. Så vinker jeg dem forbi så fort de har muligheten til å kjøre forbi meg og det er klart, men holder BESTEMT venstre del av mitt kjørefelt. Eventuelt så drar jeg på og kjører i fra dem.. Litt etter som hvilket humør jeg er i... Men oftest slipper jeg dem forbi.. Er de så "aggresive" i kjøringa at de ligger 4-5 meter bak en MC i 80-sona.. Da er det best å bare få dem forbi. Hender også at jeg har stoppet på en busslomme/veiskulder bare for å bli kvitt biler jeg føler meg utrygge på.
Når/om jeg innheter en annen MC, slakker jeg ned til samme tempo og legger meg inn i "zic-zac" mønster... Dvs holder de venstre felt. Holder jeg høyre og en billengde bak, og kjører "sammen" med dem. Enten til de stopper et sted og det passer med is/kaffe/brus/whatever, eller til vi skal hver vår vei.
kommer ikke på mer i farta.
PS: Jeg holder alltid god avstand til kjøretøy fremfor meg!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Får jeg en innpåsliten bilist tett innpå aktiviserer jeg bremselyset,det hjelper ofte...
Trur jeg i tillegg mener å ha iakttatt at mange ligger godt bak da de ser den gule vesten
med svart ryk & reis-skrift,trur sikkert jeg er onkel Puleti...
Har gjort sistnevnte to ganger,men lell a gutt..
Trur jeg i tillegg mener å ha iakttatt at mange ligger godt bak da de ser den gule vesten
med svart ryk & reis-skrift,trur sikkert jeg er onkel Puleti...

Har gjort sistnevnte to ganger,men lell a gutt..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 147
- Registrert: 29 sep 2011, 10:56
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Er ikke veldig erfaren selv, men gjorde en smertefull erfaring i går, ut fra p-plassen til en barnehage. Lærte brutalt at dammer med sand/grus er lite egnet som underlag hvis men ønsker gummisiden ned
Men vil anbefale å lese "Full kontroll", som NMCU har gitt ut. Der tar de for seg veldig mye lurt for oss mindre erfarene. Kan lastes ned fra hjemmesiden deres.

Men vil anbefale å lese "Full kontroll", som NMCU har gitt ut. Der tar de for seg veldig mye lurt for oss mindre erfarene. Kan lastes ned fra hjemmesiden deres.

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Det var fornuftig Iron 76,"Full kontroll" er fine saker..Les og lær....og husk !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Det ser ut til at de aller fleste av oss e veldig enig i plassering og sporvalg, også at det som regel e best å ha gummisiden ned. 

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
La uten liten video om hvordan jeg tar en rundkjøring...
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=109494#p109494" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=109494#p109494" onclick="window.open(this.href);return false;
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
OT: men snasen den gps greia altsåCrinos skrev:La uten liten video om hvordan jeg tar en rundkjøring...
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=109494#p109494" onclick="window.open(this.href);return false;

Slik pleier jeg å kjøre:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=PsePzOit ... ature=plcp[/video]
Fordelen med det er at man tar mindre plass i veibanen, og at man kommer høyere opp og får bedre oversikt

Neida, bare tøyser, er ikke meg :)
It is better to exist unknown to the law.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Fotpegs på forhjulet på den der wheelie mopeden der... 

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Det er for å beskytte gaffelen når sykkelen går i bakken :)Crinos skrev:Fotpegs på forhjulet på den der wheelie mopeden der...
Tilbake til topic...
Mange gode tanker her, men virker som om alle har glemt det viktigste. Skal man plassere seg er det to hovedregler:
1. Der det er ledig plass
2. Først!

It is better to exist unknown to the law.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Turisten: Which side of the road do you drive on in Norway?
Nordmannen: We drive on what's left..

Nordmannen: We drive on what's left..

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Nordmenn er gale de..Andreas skrev:Turisten: Which side of the road do you drive on in Norway?
Nordmannen: We drive on what's left..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
AJ skrev:Jeg bruker i all hovedsak også å ligge til venstre i kjørefeltet, dvs. mot markert eller tenkt midtstripe i veien.
Har vel egentlig aldri opplevd striper av diesel/olje i veibanen på venstresiden...
For å "vekke" bilførerne foran meg på veien pleier jeg også å pendle litt sideveis i veibanen. Dette for å bli "oppdukkende mål" i speilene til bilen foran. Dermed blir vedkommende stadig vekk påminnet om at det ligger en MC rett bak ham...
Om dette virker etter hensikten vet jeg ikke, men jeg innbiller meg i hvert fall at det gjør det...
Dette er også min oppskrift...kjører presis på samme måte
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Nei det er ikke sånn lenger.Jompa skrev: Lærte forresten på trafikkskolen, for ca 30 år siden, at man kjører inn mot midten i høyresvinger og ut mot høyre i venstresvinger. Men dette stemmer visst ikke lenger ?
Når jeg tok lappen på 100 var det ut mot venstre i høyresvinger og ut mot høyre i venstresvinger.
Når jeg da mange år senere skulle ta lappen på tung gjaldt ikke dette lenger. Nå var det om å gjøre å ha størst mulig avstand til møtende trafikk.
Ut mot høyre i både høyre og venstresvinger og ut mot høyre før bakketopper.
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Satt en gang og kjedet meg litt og leste gjennom Vegvesenets opplæringsplan for klasse A og A1. http://www.vegvesen.no/_attachment/61093/binary/13692
Og de oppsummerer ganske enkelt på sidene 16 og 17 at man som motorsyklist må skaffe seg handlingsrom på vegen og anpasse plassering ut fra omgivelsene.
Da vil den enkeltes erfaring legge grunnlag for hvor han plasserer seg i vegbanen.
En lærer jeg hadde en gang var over middels opptatt av statistikk, og hevdet at risiko for uhell stiger proporsjonalt med tiden du befinner deg ute i det livsfarlige miljøet.
Hans raske analyse ble at det var bedre å halvere risiko for uhell ved å kjøre i 160 km/t
enn å kjøre i 80 km/t. Har ikke testet hypotesen ved trafikk kontroll, men hadde vært interessant å høre om noen synes analysen holder.
Og de oppsummerer ganske enkelt på sidene 16 og 17 at man som motorsyklist må skaffe seg handlingsrom på vegen og anpasse plassering ut fra omgivelsene.

Da vil den enkeltes erfaring legge grunnlag for hvor han plasserer seg i vegbanen.

En lærer jeg hadde en gang var over middels opptatt av statistikk, og hevdet at risiko for uhell stiger proporsjonalt med tiden du befinner deg ute i det livsfarlige miljøet.
Hans raske analyse ble at det var bedre å halvere risiko for uhell ved å kjøre i 160 km/t
enn å kjøre i 80 km/t. Har ikke testet hypotesen ved trafikk kontroll, men hadde vært interessant å høre om noen synes analysen holder.

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Testet faktisk dette i dag tidlig når jeg var ute og kjørte ut søndagsavisa. Det funker fint, selv ved kontroll.MrPitlane skrev:Satt en gang og kjedet meg litt og leste gjennom Vegvesenets opplæringsplan for klasse A og A1. http://www.vegvesen.no/_attachment/61093/binary/13692
Og de oppsummerer ganske enkelt på sidene 16 og 17 at man som motorsyklist må skaffe seg handlingsrom på vegen og anpasse plassering ut fra omgivelsene.![]()
Da vil den enkeltes erfaring legge grunnlag for hvor han plasserer seg i vegbanen.![]()
En lærer jeg hadde en gang var over middels opptatt av statistikk, og hevdet at risiko for uhell stiger proporsjonalt med tiden du befinner deg ute i det livsfarlige miljøet.
Hans raske analyse ble at det var bedre å halvere risiko for uhell ved å kjøre i 160 km/t
enn å kjøre i 80 km/t. Har ikke testet hypotesen ved trafikk kontroll, men hadde vært interessant å høre om noen synes analysen holder.
Problemet kommer først hvis de har sperret av hele veien

It is better to exist unknown to the law.
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Bosted: sarpsborg
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Jaja... hva skal en stakkars fersking tro
. Tok lappen 3o.sep 2011- Det er i midten man skal ligge, sier kjørelæreren, som også har vært sensor på statens vegvesen. før var det vanlig å ligge i venstre hjulspor.Lurer på hvor man skal ligge neste år... 


Triumph Daytona 955i 2003
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Tror også det varierer litt ette hvor man tar kjøretimer. Ser at her i Ørsta/Volda ligger de litt til venstre for midten.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
En kjørelærer som så bastant sier dette, kan man fort mistenke å ikke være en motorsyklist på fritiden, men kun har dette som levebrød. Etter å ha kjørt ei stund ser man at en sånn regel ikke funker særlig godt i det virkelige livguzziman skrev:... Det er i midten man skal ligge, sier kjørelæreren, som også har vært sensor på statens vegvesen. ...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Jeg tror jeg plasserer meg slik at jeg har samme trafikkbilde som jeg er vant til i fra bil. Siden man har snart 25 år og borti en mill km bak rattet på bil, så er ikke plassering det jeg tenker mest på. Mener det er viktigere å fokusere på omgivelsene, f.eks andres uoppmerksomhet, enn å legge noe særlig energi i å tenke på hvor i veien jeg ligger
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Bosted: Stord
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Slik kjørebanen ser ut på svært mye av det norske veinettet med dype hjulspor etter vinterens piggdekk og tungtransportens kjettinger er det ikke like enkelt å gi en enkel oppskrift på plassering i veibanen, men en ting er sikkert, i midten av veien er det mest gammel diesel, oljesøl og annet dritt som gir en glatt overflate ved våt vei så påstanden om å kjøre midt i veien er ytterst tvilsom, en annen ting er at da kjører man oppå en rygg som kan være ganske mange centimeter høy og om en da må ut i en sving vil veigeometrien bli het feil, en kan plutselig ende opp med helt feil "dosering" midt svingen og det kan bli ubehagelig.
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Bosted: sarpsborg
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Har funnet ut at det ikke er helt ideelt, og alltid ligge midt i. kommer helt an på kjørebanen, pluss en hel del faktorer der og da. Man må stadig vurdere selv det beste sporet har jeg funnet ut.jhn skrev:En kjørelærer som så bastant sier dette, kan man fort mistenke å ikke være en motorsyklist på fritiden, men kun har dette som levebrød. Etter å ha kjørt ei stund ser man at en sånn regel ikke funker særlig godt i det virkelige livguzziman skrev:... Det er i midten man skal ligge, sier kjørelæreren, som også har vært sensor på statens vegvesen. ...
Triumph Daytona 955i 2003
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Det jeg lærte i forfjor var å ideelt sett plassere seg så man får best sikt. Ved venstresving er det jo grei skuring å ligge til høyre. I høyresving legger man seg til venstre med mindre det er møtende trafikk som man da styrer unna. I tillegg var det et mål å dele opp svingen i mer eller mindre rette streker for å lette eventuell bremsing og å holde avstand. Mao. ved høyresving legger man seg til venstre, derfra tangerer man høyre kantstrek. Hvis svingen er lang så gjentar man dette mønsteret flere ganger. Samtidig vurderer man selvsagt alltid underlag etc. så den til enhver tid optimale plasseringen avhenger jo av ganske mye.