JanK skrev:Den kom i 85. Jeg har en 88ZZR-Tom skrev:Godt mulig den kom i 85, hukomelsen min er ikkj den beste og eg er for lat til å google før eg poster "fakta"![]()

JanK skrev:Den kom i 85. Jeg har en 88ZZR-Tom skrev:Godt mulig den kom i 85, hukomelsen min er ikkj den beste og eg er for lat til å google før eg poster "fakta"![]()
Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.
Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.
Tror nesten eg må være enig med deg, er blitt produsert så og si uendret i sikkert 50 år... ( og sikkert 10-20 år til som kopier)mekkern skrev:Går for en Honda CB 125-noe mer kopiert motor/motorsykkel eksisterer vel knapt, "hele verden" kjører jo den eller en kopi fra kina-korea-india-tyrkia-osv-osv...
ZZR-Tom skrev:Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.![]()
Ok, en smule teit formulering fra mi side. ( forbannede kverulanter)Kawasaki skrev:ZZR-Tom skrev:Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.![]()
Ja.ittje sannt![]()
Vesst vi ska bruk logikken tell hann Jommpa,så e ju deinna tråen heilt bortkassta.
Nja, det soleklare førstevalget for det store flertallet av langveisfarende har faktisk vært Kawasaki KLR 650. Men uansett: Ingen av disse er "Tidenes Motorsykkel", for den tittelen tilfaller så klart Moto Guzzi 500 V8 anno 1955. Altfor lenge før sin tid, men et smykke og stor ingeniørkunst. Åtte sylindre på til sammen 500 cc er bare grisekult!jhn skrev:Den klareste kandidaten: BMW R80 GS selvsagt.
Dette har vist seg å være førstevalget til det store flertall for langveisfarende, neppe uten grunn.
I min verden e en kverulant en hedersbetegnelse, og hadde du vært en ekte kverulant så hadde ikke du gitt dæ så fort ....Jompa skrev:Ok, en smule teit formulering fra mi side. ( forbannede kverulanter)Kawasaki skrev:ZZR-Tom skrev:Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.![]()
Ja.ittje sannt![]()
Vesst vi ska bruk logikken tell hann Jommpa,så e ju deinna tråen heilt bortkassta.
Uansett, Z900 vil for alltid bli stående som en milepæl og ett av ikonene i mc-historien.
Zx,er og Zzr,er og til og med gpz vil være historiske paranteser !
Hehe. Skal gå med på at motoren var litt kul,men moppen ser jo helt jævlig ut :-#Fidel skrev:
simpson skrev:Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
Det er faktisk ikke noe å le av. Sabre som ble solgt i USA ble til og med brukt til dragracingKawasaki skrev:264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom![]()
![]()
Vel gammel? Vakke det nårn kåm ut ser du,Kawasaki skrev:simpson skrev:Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom![]()
![]()
Den der rekorden har no vore oppi mangen diskusjoner med noken påstander om beruset tidtaker etc etc.simpson skrev:Vel gammel? Vakke det nårn kåm ut ser du,Kawasaki skrev:simpson skrev:Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom![]()
![]()
Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
Et raskt google-søk kom opp med dette:simpson skrev:[Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
Joda, greit nok at noe skurrer.Men like fullt står den i Guiness fra 86-89 som den raskeste og det er ingen andre customer som har gjort uansett hva som er rett eller galt. Og den kommer til å stå der for evig tid.Kawasaki skrev:Et raskt google-søk kom opp med dette:simpson skrev:[Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
"The V65 Magna appeared from 1986 to 1989 in the Guinness Book of World Records as the fastest production motorcycle with a "design speed" of 173 to 176 miles per hour (278 to 283 km/h). During this period the production motorcycle with the fastest tested speed was the 151–158 miles per hour (243–254 km/h) Kawasaki GPZ900R."
Noe som skurrer der,syns du ikke?
Jompa skrev:Ai,ai, AJ.
Det var litt av en overaskelse !
Æ va helt sikker på at du skulle foreslå noe fra pizzaens hjemland, med V2er på langs.
Fin design på NSUen, særlig pga av monofjæringa bak.
Jeg er jo litt inhabil men jeg er enig og stemmer R80GS. Ikke fordi den var verken pen eller innovativ men fordi den på en måte var foran sin tid. Hvem skulle trodd at denne typen sykkel skulle bli millenniums mest populære. I dag er det få merker som ikke har en adv-sykkel i sitt sortiment.joo skrev:Den klareste kandidaten: BMW R80 GS selvsagt.
her representert ved en Dakar-versjon.
Dette er sykkelen som er forfar til alle store reise-enduroer/adventurer.
Stammet fra GS800 som fabrikkteamet kjørte på slutten av 70-tallet.
Den lille/korte franskmannen Gaston Rahier ble kjent da han vant noen Paris-Dakar på en sånn. Han ble kjent som "The little man with the giant reputation."
Hvilket millennium snakker vi om?Bringisen skrev:Jeg er jo litt inhabil men jeg er enig og stemmer R80GS. Ikke fordi den var verken pen eller innovativ men fordi den på en måte var foran sin tid. Hvem skulle trodd at denne typen sykkel skulle bli millenniums mest populære. I dag er det få merker som ikke har en adv-sykkel i sitt sortiment.joo skrev:Den klareste kandidaten: BMW R80 GS selvsagt.
her representert ved en Dakar-versjon.
Dette er sykkelen som er forfar til alle store reise-enduroer/adventurer.
Stammet fra GS800 som fabrikkteamet kjørte på slutten av 70-tallet.
Den lille/korte franskmannen Gaston Rahier ble kjent da han vant noen Paris-Dakar på en sånn. Han ble kjent som "The little man with the giant reputation."
Dessuten var det mange som spådde boxermotoren som en flopp og at den ville kun få noen år i produksjon. Tror heller ikke mange den gangen ville trodd på en 125 hk vannavkjølt boxermotor i 2013.