Takk, men det var da virkelig ikke spørsmålet mitt?E-strom skrev:Pass på - Vegtrafikkloven slår fast at det er forbudt å bruke laservarsler...fs650e skrev:Funker sånn laser-greie man har til bil på MC?RuneMC skrev:Ellers er "onkel" blitt veldig glade i Laser da... når du ser den er det for sent...
De hadde jo drøssevis med nye lasere liggende i flere år pga godkjenning manglet, men i 2011 ble de godkjent og er nå det nye favorittverktøyet - spesielt stille seg på plasser der det er fristende for MC å kjøre forbi biler og så måle farten akkurat idet du kjører forbi.
Jeg synes jo heller de kunne stilt seg opp i en sving og gitt bot til alle bilistene som kutter svingen/kjører over i motgående - men det er visst mye mer kult med elektroniske leketøy...
§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn
I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.
...så da - så...
Ang fotobokser og motorsykkel
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Svaret på spørsmålet er: Ja, det funker like bra på sykkel som i bil, så lenge den har fri sikt fremover i alle fall.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Hmm, hvordan skal montere noe slikt a tru?TheHaughom skrev:Svaret på spørsmålet er: Ja, det funker like bra på sykkel som i bil, så lenge den har fri sikt fremover i alle fall.
Snart er det vel ulovlig å kjøre for sakte også, fordi man forstyrrer trafikkkontrollen!
Mobilen må man også la være hjemme!
"I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller."
Man kan varsle om kontroll til andre ved hjelp av mobil, dermed er slikt utstyr ulovlig.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det du kan være klar over er at så snart en laservarsler piper så er du allerede tatt/"skutt på"... hva er da vitsen...fs650e skrev:Funker sånn laser-greie man har til bil på MC?RuneMC skrev:Ellers er "onkel" blitt veldig glade i Laser da... når du ser den er det for sent...
De hadde jo drøssevis med nye lasere liggende i flere år pga godkjenning manglet, men i 2011 ble de godkjent og er nå det nye favorittverktøyet - spesielt stille seg på plasser der det er fristende for MC å kjøre forbi biler og så måle farten akkurat idet du kjører forbi.
Jeg synes jo heller de kunne stilt seg opp i en sving og gitt bot til alle bilistene som kutter svingen/kjører over i motgående - men det er visst mye mer kult med elektroniske leketøy...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg har en bekjent som monterte dette på sykkelen sin. Den ligger å forstyrrer hele tiden. Blir han skutt på med laser eller målt av sivilbil bak, hyler det i et instrumentpanel og det blinker i lys.
Også har han koblet det slik at han skrur den av med å presse inn langlys knappen. Funker som fjell og ikke blitt oppdaget
Også har han koblet det slik at han skrur den av med å presse inn langlys knappen. Funker som fjell og ikke blitt oppdaget

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Nei den ligger å "jammer" signalet... så politiet får ikke korrekt måling når de skyter på deg.Dexter skrev:Det du kan være klar over er at så snart en laservarsler piper så er du allerede tatt/"skutt på"... hva er da vitsen...fs650e skrev:Funker sånn laser-greie man har til bil på MC?RuneMC skrev:Ellers er "onkel" blitt veldig glade i Laser da... når du ser den er det for sent...
De hadde jo drøssevis med nye lasere liggende i flere år pga godkjenning manglet, men i 2011 ble de godkjent og er nå det nye favorittverktøyet - spesielt stille seg på plasser der det er fristende for MC å kjøre forbi biler og så måle farten akkurat idet du kjører forbi.
Jeg synes jo heller de kunne stilt seg opp i en sving og gitt bot til alle bilistene som kutter svingen/kjører over i motgående - men det er visst mye mer kult med elektroniske leketøy...
Ikke før du deaktiverer, da kommer det måling, men da har du rukket å bremse ned

- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Har mine tvil. Leste om det greiene der, som jeg naturligvis ikke finner igjen i farten. I tillegg var jeg på lasersikkerhets-kurs og fikk litt mer info om dette fenomenet og det skal vel være mest flaks å ikke bli tatt med slikt utstyr, men for all del - det er ikke jeg som skal ha det :-#
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Har egen fartvarsler som følger med på fartsgrense ved bilkjøring.Har vært gift med a i 25 år 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
De gangene jeg har blitt stoppet har de skutt meg i ryggen .. Bør ha en hver vei da kanskje?LordShaft skrev:Nei den ligger å "jammer" signalet... så politiet får ikke korrekt måling når de skyter på deg.Dexter skrev:Det du kan være klar over er at så snart en laservarsler piper så er du allerede tatt/"skutt på"... hva er da vitsen...fs650e skrev:Funker sånn laser-greie man har til bil på MC?RuneMC skrev:Ellers er "onkel" blitt veldig glade i Laser da... når du ser den er det for sent...
De hadde jo drøssevis med nye lasere liggende i flere år pga godkjenning manglet, men i 2011 ble de godkjent og er nå det nye favorittverktøyet - spesielt stille seg på plasser der det er fristende for MC å kjøre forbi biler og så måle farten akkurat idet du kjører forbi.
Jeg synes jo heller de kunne stilt seg opp i en sving og gitt bot til alle bilistene som kutter svingen/kjører over i motgående - men det er visst mye mer kult med elektroniske leketøy...
Ikke før du deaktiverer, da kommer det måling, men da har du rukket å bremse ned

Men - en ting lurer jeg på - Utlandet. Noen som noen gang har fått faktura derfra? Har selv gjentatte ganger blitt knipset (typ frankrike/italia ish), men aldri mottatt noe regning fra fotografen .. ?
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
hvordan klarer den å detekte at man blir skutt på med laser? Selve strålen er jo bitteliten?
-
- Innlegg: 95
- Registrert: 09 okt 2010, 08:24
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
1. De kan ikke ta deg i fotobokser ! I Norge er det et krav at ansiktet til fører og skilt være synlig på samme bilde. Hvis du skulle bli tatt bilde av fra en slik boks, så vil de som sitter på ATK sentralen (for f.eks Sørlandet, så er/var den i Arendal), så sletter de bildet umidelbart når de ikke kan se ansiktet og skilte. Slik er loven og de kan ikke illegge et forelegg uten disse opplysningene.Epoxy skrev:Så da er konklusjonen, at de ikke kan ta meg i det heletatt "nesten" men bruk alikevell hue?:)
De som har fått forelegg uten at de selv har kjørt bilen (MC kan de ikke ta uansett) og godtatt det er fordi de selv har kjørt for fort. Er det andre som har kjørt er det bare å nekte for at du kjenner vedkommende.
Politiet kan ta deg på laser (da er du veldig uheldig), for vedkommende som "skyter" må være utrolig stø på hånden. Det du ryker på er en sivil politibil/mc.
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
De nye er ganske presise og fine. Sikkerhetsmargin (forsvinnende liten forøvrig siden de er så presise) trekkes fra automatisk - så tallet som vises er det som gjelder.Vagabond60 skrev:Politiet kan ta deg på laser (da er du veldig uheldig), for vedkommende som "skyter" må være utrolig stø på hånden. Det du ryker på er en sivil politibil/mc.
Tror heller ikke Globe er enig med deg at man skal være så veldig uheldig - lysreflektorene på MC'en er fine blinker/reflektorer for laseren og laseren kan både håndholdes og være på stativ. (Se hans blogg s. 125)
Har også sett Dagsrevyen-program rett etter at de nye laserne kom, og da var det et innslag der de nettopp siktet seg inn på MC'er som kjørte forbi biler - borte på Vestlandet en plass. Den ene etter den andre ble hanket inn...
Ellers så er det en annen betraktning - den om at lokalbefolkningen er en mektig lobby-gruppe. Så ja, man kan grisekjøre der det er 50 og 60 og sannsynligvis ikke bli tatt hverken på bil eller MC (kontroller er jo tross alt ganske sjeldne). Men da er det også lett at det blir 40-sone og fartsdumper etterhvert...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Når KTM hadde roadshow her i bergen, hadde politiet øvelse med nye lasere rett ved siden av. Da gikk de etter sykler, men så ingen som ble tatt for lovbrudd. Men de jobbet fælt for å "lære" seg å skyte på sykler. Både med håndholdt og stativ!
Så hvor god de er tørr jeg ikke uttale meg om
Så hvor god de er tørr jeg ikke uttale meg om

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Kan ikke forstå at han blir varslet hvis det ligger en sivilbil bak, da sivilbilene benytter seg av gjennomsnittfartmåling. Utstyret som er i bruk i dag er den eldre PolicePiloten eller det litt nyere TripTrack systemet. Begge disse systemene sender ikke noe signal ut, da det i all enkelthet er ei stoppeklokke og en strekningsmåler. Dog kan det tenkes at det virket på de gamle radarbilene, disse bilene er så vidt jeg vet utfaset.LordShaft skrev:Jeg har en bekjent som monterte dette på sykkelen sin. Den ligger å forstyrrer hele tiden. Blir han skutt på med laser eller målt av sivilbil bak, hyler det i et instrumentpanel og det blinker i lys.
Også har han koblet det slik at han skrur den av med å presse inn langlys knappen. Funker som fjell og ikke blitt oppdaget
Sikkerhetsfradrag på den nye laseren TraffiPatrol XR er 3 km/t under 100 km/t og 3 % over 100 km/t. I Norge er ikke en håndholdt måling godkjent da instruksen sier at laseren skal være fastmontert på stativ. I en god del andre land er håndholdte målinger godkjent.RuneMC skrev:De nye er ganske presise og fine. Sikkerhetsmargin (forsvinnende liten forøvrig siden de er så presise) trekkes fra automatisk - så tallet som vises er det som gjelder. Tror heller ikke Globe er enig med deg at man skal være så veldig uheldig - lysreflektorene på MC'en er fine blinker/reflektorer for laseren og laseren kan både håndholdes og være på stativ.
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
FEIL!!45316 skrev: Kan ikke forstå at han blir varslet hvis det ligger en sivilbil bak, da sivilbilene benytter seg av gjennomsnittfartmåling.
Utstyret som er i bruk i dag er den eldre PolicePiloten eller det litt nyere TripTrack systemet. Begge disse systemene
sender ikke noe signal ut, da det i all enkelthet er ei stoppeklokke og en strekningsmåler. Dog kan det tenkes at det
virket på de gamle radarbilene, disse bilene er så vidt jeg vet utfaset.
Jeg har en Wistler 2000 (ca 8 år gammel) i bilen og den reagerer på systemet som er montert i to sivile biler i Grenland, den ene er en ca 2012/13 MB og den andre er en 2011 S80.
Får jeg en av de bak så SKRIKER varsler om to forskjellige band og har funnet ut at det IKKE er avstands og parkradar'n den reagerer på!! Har berga meg fra et par forbikjøringer da den sier i fra på ca 150m avstand!
Grunnen til at jeg fant ut det var at begge fikk utrykkning, S80'n for ca 1 år siden og MB'n bare for en snau mnd siden!!
MB'n er MASSE på E18 mellom Porsgrunn og Kragerø!! (dette til obs!! )
( har bilde hvis det er noe å se på...

Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg har ikke kunnskap nok til å forklare hvordan det fungerer. Men at det fungerer er veldig liten tvil om! Trass i om folk forstår det eller ikke 

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
@45316: Aha, OK, var forsåvidt på stativ den ene laserkontrollen jeg har vært ute for (i 50 sonen ved Tofte, og nei det ble ikke bot :-) ).
Men ser at de også fortsatt har den eldre modellene som jeg leser mellom linjene kan være håndholdte? Forsåvidt akademisk interesse, hvis de har satt opp stativ/siktepunkt med tanke på der potensielle forbikjørere vil komme... ( http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5008015.ece )
Det er jo ikke vanskeligere enn at laseren klarer å lese av farten til hvert kjøretøy som laserpulsene treffer.
Men ser at de også fortsatt har den eldre modellene som jeg leser mellom linjene kan være håndholdte? Forsåvidt akademisk interesse, hvis de har satt opp stativ/siktepunkt med tanke på der potensielle forbikjørere vil komme... ( http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5008015.ece )
Det er jo ikke vanskeligere enn at laseren klarer å lese av farten til hvert kjøretøy som laserpulsene treffer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er interessant, varsler den om uniformerte også ligger bak? Eller er i nærheten? Kanskje den reagerer på frekvensen i politisambandet, hmm dette blir bare synsing fra min sideHjernen skrev:FEIL!!45316 skrev: Kan ikke forstå at han blir varslet hvis det ligger en sivilbil bak, da sivilbilene benytter seg av gjennomsnittfartmåling.
Utstyret som er i bruk i dag er den eldre PolicePiloten eller det litt nyere TripTrack systemet. Begge disse systemene
sender ikke noe signal ut, da det i all enkelthet er ei stoppeklokke og en strekningsmåler. Dog kan det tenkes at det
virket på de gamle radarbilene, disse bilene er så vidt jeg vet utfaset.
Jeg har en Wistler 2000 (ca 8 år gammel) i bilen og den reagerer på systemet som er montert i to sivile biler i Grenland, den ene er en ca 2012/13 MB og den andre er en 2011 S80.
Får jeg en av de bak så SKRIKER varsler om to forskjellige band og har funnet ut at det IKKE er avstands og parkradar'n den reagerer på!! Har berga meg fra et par forbikjøringer da den sier i fra på ca 150m avstand!
Grunnen til at jeg fant ut det var at begge fikk utrykkning, S80'n for ca 1 år siden og MB'n bare for en snau mnd siden!!
MB'n er MASSE på E18 mellom Porsgrunn og Kragerø!! (dette til obs!! )
( har bilde hvis det er noe å se på...)

I tillegg kan det nevnes at hvis man monterer jammer/varsler på motorsykkel skal man ikke se bort i fra at man blir stoppet likevel da den nye laseren får feilmelding ved jamming. Er vel ikke alt for mange motorsykler som har adaptiv cruisekontroll enda.

- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Ja, tre av uniformsbilene til Skien Politistasjon har aktiv radar, MB 270 CDI 4Motion, XC70, Ford Exurcion ( ? ) Innsatslederbilen )45316 skrev:
Det er interessant, varsler den om uniformerte også ligger bak? Eller er i nærheten? Kanskje den reagerer på frekvensen i politisambandet, hmm dette blir bare synsing fra min sideDet er såvidt jeg vet ingen biler som har fartsmålingsutstyr som sender ut signaler for å måle farten, dog har det vært snakk om å gjeninnføre radar.
I tillegg kan det nevnes at hvis man monterer jammer/varsler på motorsykkel skal man ikke se bort i fra at man blir stoppet likevel da den nye laseren får feilmelding ved jamming. Er vel ikke alt for mange motorsykler som har adaptiv cruisekontroll enda.
Sambandet til div etater i norge ligger på FM/UHF mellom ca 155 -175.000 MHZ med stigning på 0.025 MHZ.
En park/avstandsradar ligger vel på ca 950 MHZ mens en radar er oppe i 10.000 - 40.000 GHZ..
Strålen fra en laserpistol har str på ca 5 cm på 200m avstand, litt bevegelse på kjøretøyet så vandrer den prikken ca 0.5m i alle retninger, treffer varsler som dermed sier i fra ca 1 sek før du burde bremse kraftig!
Har blitt skutt på med laser og den sa i fra på ca 500m men måling godkjennes visst ikke på avstander lengre enn 300m, har visst med vinkel, bevegelse o.l. å gjøre...

Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg kjenner en som jobber i politiet og han sa det var svært vanskelig å "skyte" sykkler. Men mulig det er det i aller høyeste grad. Jeg har noen papirer som beviser det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Sprint skrev:Har egen fartvarsler som følger med på fartsgrense ved bilkjøring.Har vært gift med a i 25 år


Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Fullt mulig å skyte på MCer tydeligvis ja.
MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.
http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;
MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.
http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er manuell fartsmåling. Er noe annet med fotobokser. De kan oppfatte deg som i for stor hastighet, men bildet blir bare i fronten, ikke av skiltet. Om jeg har skjønt det riktig..
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Nja, det blir vel ikke tatt bilde i det hele tatt fordi sensorene ikke oppfatter et så lett kjøretøy. Mener sensorene går på vekt eller metallmasse. 


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Ja jeg tror det er metalmasse, sitter vel noen sløyfer i bakken som brytes slik som i noen trafikklys/kryss som ikke gir grønt for MCer.
Men det var noen som mente at det var vanskelig å skyte på MCer med laser. Virker ikke som det er noe problem, ihvertfall ikke de nye laserne som har stativ.
Men det var noen som mente at det var vanskelig å skyte på MCer med laser. Virker ikke som det er noe problem, ihvertfall ikke de nye laserne som har stativ.