Ang fotobokser og motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av fs650e »

Sprint skrev:Har egen fartvarsler som følger med på fartsgrense ved bilkjøring.Har vært gift med a i 25 år :redface
:lol :lol
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

Fullt mulig å skyte på MCer tydeligvis ja.

MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.

http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Det er manuell fartsmåling. Er noe annet med fotobokser. De kan oppfatte deg som i for stor hastighet, men bildet blir bare i fronten, ikke av skiltet. Om jeg har skjønt det riktig..
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av TheHaughom »

Nja, det blir vel ikke tatt bilde i det hele tatt fordi sensorene ikke oppfatter et så lett kjøretøy. Mener sensorene går på vekt eller metallmasse. :-k
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

Ja jeg tror det er metalmasse, sitter vel noen sløyfer i bakken som brytes slik som i noen trafikklys/kryss som ikke gir grønt for MCer.

Men det var noen som mente at det var vanskelig å skyte på MCer med laser. Virker ikke som det er noe problem, ihvertfall ikke de nye laserne som har stativ.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av TheHaughom »

De på stativ blir jo nøyaktige. Var verre med de gamle håndholdte, skal ikke mye skjelvingen til før du bommer på en MC.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Det er veldig mye synsing når det kommer til dette med mc og laser. Jeg vet kjenner et par folk som er politi i Bergen.
De sier at det er veldig vanskelig å skyte på motorsyklistene med laser, men det er ikke umulig.
Noen er helt klart verre enn andre sykler.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Moral of the day: Hold så høy fart som mulig forbi fartskontrollen :lol


Neida :o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Jompa »

LordShaft skrev:Det er veldig mye synsing når det kommer til dette med mc og laser. Jeg vet kjenner et par folk som er politi i Bergen.
De sier at det er veldig vanskelig å skyte på motorsyklistene med laser, men det er ikke umulig.
Noen er helt klart verre enn andre sykler.
Stealth-sykkel ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

Jompa skrev:Stealth-sykkel ?
Ja, jeg venter stadig på at noen på forumet skal teste denne "stealth"-malingen:
http://www.youtube.com/watch?v=p_s3pA__1lI

...og rapportere tilbake om det funket :-)

Well, tipper laser måler MC'er helt fint hvis de får refleksjoner fra lykt eller annet. Målepunktet er jo ikke større eller mindre på bil heller, bare støre flater som kan reflektere lys - og lyktene er vel blant det som reflekterer best der også...
Selv om den "stealth"-malingen skulle fungere, så er det neppe aktuelt for de fleste å kjøre med noe sånt malt over fronten og lyktene...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av PCP »

ega16 skrev:Fullt mulig å skyte på MCer tydeligvis ja.

MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.

http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;
Fordelen her i bygda er at kontrollstedene er temmelig forutsigbare. De rett og slett elsker å ligge nedi den grøfta på Griniveien etter heste-senteret retning Haslum, der avisbildet bildet er tatt, året rundt, og noen ganger med "camo-presenning" over seg. Så er det Bærumsveien ved Jarmyra reting Jar, også er det oppi skauen ved Steinshøgda hvor det tydeligvis har skjedd så mange tragiske ulykker grunnet høy fart at de liker å stå begge veier. :roll

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

PCP skrev:
ega16 skrev:Fullt mulig å skyte på MCer tydeligvis ja.

MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.

http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;
Fordelen her i bygda er at kontrollstedene er temmelig forutsigbare. De rett og slett elsker å ligge nedi den grøfta på Griniveien etter heste-senteret retning Haslum, der avisbildet bildet er tatt, året rundt, og noen ganger med "camo-presenning" over seg. Så er det Bærumsveien ved Jarmyra reting Jar, også er det oppi skauen ved Steinshøgda hvor det tydeligvis har skjedd så mange tragiske ulykker grunnet høy fart at de liker å stå begge veier. :roll
Er fra de traktene selv :) Ja virker som det er ganske forutsigbart hvor de står i Bærum. Har sett dem flere ganger med Jarmyra og Steinshøgda. Og på vei hjem fra jobb idag så stod de faktisk her http://goo.gl/maps/eTQfw" onclick="window.open(this.href);return false; rett over dumpa i Vækerøveien fra Røa.

Jeg vinka pent til dem når jeg kjørte forbi men fikk ikke noe vink tilbake :(

Mener også å huske at de har stått her noen ganger:

http://goo.gl/maps/HBhlS" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror man er ganske trygg om man tar det rolig på de fleste rette strekninger hvor det typisk "syndes".

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av beckern »

Crinos skrev:Det er helt klart vanskeligere å ta motorsyklister enn bilister, nettopp pga manglende skilt fremme og hjelm som skjuler ansikt.
Dog, får man snappshot av skiltet bak, og dette er leselig, så går bot til eier av sykkel med krav om å eventuelt motbevise hendelse.
Det er på ingen måte eiers oppgave å bevise noe som helst.
Det er del av viktige prinsipp for hva vi kaller en rettstat.
Han/hun kan få saken ut av verden ved å peke på en annen, innrømme det selv eller slippe misstanke mot seg selv ved å bevise at man ikke kan ha kjørt (vært i utlandet f.eks.) men men har ingen som helst krav til å bevise noe som helst. Det er påtalemyndighetens jobb. Nekter man må myndighetene bevise det. At politi presser på, juger og kjefter for å få unge, redde folk til å innrømme lovbruddet der og da, det er jo slik det alltid har vært. Men det betyr ikke at det de sier er sant.
Finnes det overhode farts-kamera der bilder tas bakfra i Norge? Jeg tviler. Man leser jo også i media at omtrent 50% av bildene/målte biler som kjører for fort går rett i søppelkurven fordi bildet er for dårlig på en eller annen måte. Et av de absolutte kriteriene er at fører er synlig. Så jeg skal like å se ett eneste eksempel på at noen er tatt på mc skutt bakfra.
Som andre sier så har det vært separate etterforskninger, særlig knyttet til bomringer og falske eller tildekte skilt men det blir litt annerledes.


I nye bomringer har de jo kamera i begge retninger, så der får man etter hvert en faktura i posten om skiltet er lesbart.
Mitt skilt vibrerer så mye at det garantert ikke er leselig, men det er jo en helt anna sak.
Bomringer er noe helt annet. Der er det eier av kjøretøyet som automatisk får regningen som med offentlige p-bøter. En god grunn til at selger sørger for å levere salgsmelding/del2. Men det er da svært få steder MC betaler i bomringer. Har hørt om enkelte spesielle strekninger som atlanterhavsveien og i Bergen men ellers er det vel lite?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Der er ingen bomringer i Bergen eller andre plasser her på vestlandet vi må betale som motorsyklister. Kan hende det blir noe du må betale på nye hardangerbroen, men det skal jeg ikke si sikkert :thumleft

Når det kommer til laser er det visst veldig vanskelig å skyte i lykten, da reflektorene i lykten sender laseren til alle andre kanter enn rett tilbake. (har jeg blitt fortalt) Om dette stemmer vet jeg ikke. Har en lasermåler som jeg kan prøve å skyte i lykten, se hvordan den treffer. :scratch

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

Kan ikke alle på mcsiden gå sammen å spleise på en traffipatrol xr? Så kan vi forske litt :P Står relativt lite om laser og mc'er rundt på nettet :(

Svar