Topp! HOFFAHOFFA skrev:Dette tror jeg blir utrolig bra, men som lynfersk førstegangs mc eier er jeg litt spent før turen.. :) Jepp, dette er min måte å si at jeg er med Geir

Topp! HOFFAHOFFA skrev:Dette tror jeg blir utrolig bra, men som lynfersk førstegangs mc eier er jeg litt spent før turen.. :) Jepp, dette er min måte å si at jeg er med Geir
Det er MYE mer hoteller enn campingplasser, ikke lov å campe overalt som i Norge. Kan spare noe kroner kanskje men ikke så dyrt om sommeren på hotell, spesielt ikke hvis 2 på dobbeltrom. Hvis du ikke absolutt VIL campe, dropp telt og sovepose.HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..
pingvin skrev:Det er MYE mer hoteller enn campingplasser, ikke lov å campe overalt som i Norge. Kan spare noe kroner kanskje men ikke så dyrt om sommeren på hotell, spesielt ikke hvis 2 på dobbeltrom. Hvis du ikke absolutt VIL campe, dropp telt og sovepose.HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..
Fyll bensin heller litt for ofte, noen alpepass kan være drøyere enn man tror. I motsetning til for noen år siden funker VISA og Matercard de aller fleste steder. Noen ganger er det seddelautomat på pumpene så ha litt euro just in case...cash is king!
Start helst med nye dekk, sliter veldig på dekkene med alle svingene, bremsing og gassing. Og sjekk klossene, vær sikker på at plenty (har rotet det til på begge disse punktene...og gått bensintom på 2.500moh). Generelt sjekk at sykkelen er tipp-topp får avreise.
Vær obs på at veldig varierende friskjon på asflaten. Ser den litt glatt og blank ut, pass på, ser den grov ut så sitter det bedre.
Nye dekk er en god investering i turopplevelsen. Mye bedre å svinge seg på nye såler. Er en uheldig med været er det også et pluss med mer mønster, kan legge på litt mer sjøl om det er fuktig. Når en får et sett prima sportsdekk for under 3' er det ikke mye å lure på. Husk at dekk som ser halvslitte ut er 3/4 slitt. De siste mm slites utrolig fort av.HOFFA skrev:pingvin skrev:Det er MYE mer hoteller enn campingplasser, ikke lov å campe overalt som i Norge. Kan spare noe kroner kanskje men ikke så dyrt om sommeren på hotell, spesielt ikke hvis 2 på dobbeltrom. Hvis du ikke absolutt VIL campe, dropp telt og sovepose.HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..
Fyll bensin heller litt for ofte, noen alpepass kan være drøyere enn man tror. I motsetning til for noen år siden funker VISA og Matercard de aller fleste steder. Noen ganger er det seddelautomat på pumpene så ha litt euro just in case...cash is king!
Start helst med nye dekk, sliter veldig på dekkene med alle svingene, bremsing og gassing. Og sjekk klossene, vær sikker på at plenty (har rotet det til på begge disse punktene...og gått bensintom på 2.500moh). Generelt sjekk at sykkelen er tipp-topp får avreise.
Vær obs på at veldig varierende friskjon på asflaten. Ser den litt glatt og blank ut, pass på, ser den grov ut så sitter det bedre.
Kjøpte sykkelen kliss ny sensommeren 2013, Har kjørt 3k nå og har tatt første service (1k) etter en måneds tid + årsservice før jeg satte den inn for vinteren, så håper det skal holde. Blir det dårlig med dekk etter hvert finnes det forhåpentlig vis å få kjøpt underveis på turen
Får ta en ekstra nøye vurdering av dekkene når jeg tar sykkelen ut av vinterdvale (evt. før vi drar om jeg rekker å kjøre noen km før avreise) ...Voodoodoo skrev:Nye dekk er en god investering i turopplevelsen. Mye bedre å svinge seg på nye såler. Er en uheldig med været er det også et pluss med mer mønster, kan legge på litt mer sjøl om det er fuktig. Når en får et sett prima sportsdekk for under 3' er det ikke mye å lure på. Husk at dekk som ser halvslitte ut er 3/4 slitt. De siste mm slites utrolig fort av.
Gikk på den i fjor i Nice! Havnet på et noe lugubert "herberge" til 5 stjerners pris.... Men etter 12 timer på sykkel så var det bare å drite i det, å betaleVoodoodoo skrev:Sovepose kan en bare legge igjen... Men følg litt med om dere skal innom Frankrike under tour de france, kan være lovlig mye folk i områdene rundt løypa.
Da blir sovepose og telt liggende hjemme og vente på Norgestreffet 2014Delta8v skrev:Gikk på den i fjor i Nice! Havnet på et noe lugubert "herberge" til 5 stjerners pris.... Men etter 12 timer på sykkel så var det bare å drite i det, å betaleVoodoodoo skrev:Sovepose kan en bare legge igjen... Men følg litt med om dere skal innom Frankrike under tour de france, kan være lovlig mye folk i områdene rundt løypa.![]()
Men vi vurderte sterkt å dra på flyplassen å finne en benk
Hvis en skal den veien, ta gamle hovedveien mellom Cannes og Frejus, masse svinger, bra asfalt, fint landskap og lite trafikk (siden motorveien rett nord tar trafikken). Veien langs kysten er fin men trafikkert.Barbarozza skrev:...eller forbi Antibes og Cannes til en by som heter Frejus.
Har vert i Frejus mange ganger og veien videre til St.Tropez er finfin MC-vei. Ulempen er at det er ganske stor trafikk og mye turister. Fra oktober og utover er det stille som i gravenpingvin skrev:Hvis en skal den veien, ta gamle hovedveien mellom Cannes og Frejus, masse svinger, bra asfalt, fint landskap og lite trafikk (siden motorveien rett nord tar trafikken). Veien langs kysten er fin men trafikkert.Barbarozza skrev:...eller forbi Antibes og Cannes til en by som heter Frejus.
http://goo.gl/maps/b1Cmp" onclick="window.open(this.href);return false;
Den glemte jeg, men den er utrolig. Det er tunneler hugget inn i fjellet, smalt og bratt. Men kjør pent, for det kan være fryktelig langt ned..Olav K skrev:Derfra er det fint å orientere seg mot vest, og få en rundttur rundt Gorges du Verdon, som ofte kalles "Europas Grand Canyon" Min plan er å kjøre her neste sommer.
http://www.explorify.no/turer/?tour=Alp ... +fjellpass" onclick="window.open(this.href);return false;lefty293 skrev:Hei!
Vi er en gjeng på 4-5 stk som skal på en 12-dagers tur i området Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia. Vi er alle førstegangsreisende i Europa.
Vi starter fra Trøndelag og kjører til Larvik, båt til Hirtshals, motorvei til Hamburg og deretter Autozug til Munchen hvor ferien egentlig starter.
Hva er realistiske dagsetapper i fjellområdet?
Hvor mange dager bør vi beregne på selve hjemturen hvis vi kjører mc hele veien hjem til Trøndelag?
Veldig mye bra der men beregnet 14d mot deres 7d.lefty293 skrev:http://www.explorify.no/turer/?tour=Alp ... +fjellpass
Denne websiden har en rute som virker interessant for oss. Vi kommer til å ha ca.7 hele kjøredager i alpene. Noen her som kan anbefale evt.advare ift.disse stedene?
lå ett hotell i Andermatt som tok godt i mot bikere men det brant ned for ett par år siden. Men det ligger selvfølgelig andre hotell der også.pingvin skrev:Veldig mye bra der men beregnet 14d mot deres 7d.lefty293 skrev:http://www.explorify.no/turer/?tour=Alp ... +fjellpass
Denne websiden har en rute som virker interessant for oss. Vi kommer til å ha ca.7 hele kjøredager i alpene. Noen her som kan anbefale evt.advare ift.disse stedene?
Vår rute fra 2012, kanskje noen tips der. Med over 20 deltagere la jeg opp til ca 25 mils etapper. Klarer dere mer er Andermatt innen rekkevidde (Nufenen, Grimsel, Oberalp, Furka, Gottard), mye gromt der!
pingvin skrev:Veldig mye bra der men beregnet 14d mot deres 7d.lefty293 skrev:http://www.explorify.no/turer/?tour=Alp ... +fjellpass
Denne websiden har en rute som virker interessant for oss. Vi kommer til å ha ca.7 hele kjøredager i alpene. Noen her som kan anbefale evt.advare ift.disse stedene?
Vår rute fra 2012 under, kanskje noen tips der, bra ruter om selv må si detMed over 20 deltagere la jeg opp til ca 25 mils etapper. Klarer dere mer er Andermatt innen rekkevidde, mye gromt der (Nufenen, Grimsel, Oberalp, Furka, Gottard...)!
(OBS! idiotene i Google maps synes de har vært kjempelure og lar ikke ruten gå over vinterstengte veier som Stelvio...funker om 1 mnd)
Dag 1: München-Zell am Zee
http://maps.google.no/maps?saddr=munche ... ,4&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 1: München-Zell am Zee - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=munche ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 2: Zell am Zee-Cortina
http://maps.google.no/maps?saddr=Zell+a ... ,4&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 2: Zell am Zee-Cortina - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=Zell+a ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 3: Cortina Rundtur - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... 3&t=m&z=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 3: Cortina Rundtur - Lang (best moturs?)
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... 6&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 4: Cortina-Bormio
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 4: Cortina-Bormio - kort
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... =1&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 5: Bormio Rundtur - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 4&t=m&z=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 5: Bormio Rundtur - Lang/supersmal/teknisk (og litt grus men kan kjøres rundt)
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 8&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 6: Bormio-Ischgl. (Stelvio opp ”godsida”, Ofen, Flüela (verdens beste vei?), Liechtenstein, Silvretta). 26mil:
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 4&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 7: Ischgl-München. (Transport,Hahntennjoch++). 26mil
http://maps.google.no/maps?saddr=ischgl ... ,3&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: Limte inn rutene direkte da kom opp noen rimelig tvilsomme sider da klikket på linken til andre forumet...
Med forbehold om synske medlemmer på dette forumet er vel yr.no langt bedre egnet til å få svar på det spørsmålet :-Dlefty293 skrev:Tusen takk folkens!
Nytt spørsmål: Er det nødvendig å ha med regndressen?
I hvert fall nødvendig hvert år for vår del... Jo, ta den med du!lefty293 skrev:Tusen takk folkens!
Nytt spørsmål: Er det nødvendig å ha med regndressen?
Det spørs hva du har under. På mcsidens Prehøst-tur sist august, brukte jeg regndressen hele tiden, mens et par andre forummedlemmer aldri hadde regndressen på. Tror ikke alle hadde regntøy engang..lefty293 skrev:Tusen takk folkens!
Nytt spørsmål: Er det nødvendig å ha med regndressen?