Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Det var trist det ikke gikk rette veien.
Med det kommer en ny vår! Plutselig står du der med lappen i hånden!
Selv endte jeg nok kanskje opp med noen timer mer enn strengt tatt nødvendig, men det var verd det. Jeg hadde gode turer med kjørelærer og det ble mye god drilling og ikke minst tips!Det er bedre med et par timer for mye!
Bruk læreren og lær fra han. All lærdom er positivt. Mengde og mengde, det er det som gjelder.
Jeg hadde aldri kjørelærer bakpå. En ting er også hvor mye vekt sykkelen kan ta. Med meg&kjøreutstyr på sykkelen så ville det ikke bli lovlig med en lærer også.
Det er mye gøy i tiden som kommer.
Lykke til!
8-)
Med det kommer en ny vår! Plutselig står du der med lappen i hånden!
Selv endte jeg nok kanskje opp med noen timer mer enn strengt tatt nødvendig, men det var verd det. Jeg hadde gode turer med kjørelærer og det ble mye god drilling og ikke minst tips!Det er bedre med et par timer for mye!
Bruk læreren og lær fra han. All lærdom er positivt. Mengde og mengde, det er det som gjelder.
Jeg hadde aldri kjørelærer bakpå. En ting er også hvor mye vekt sykkelen kan ta. Med meg&kjøreutstyr på sykkelen så ville det ikke bli lovlig med en lærer også.
Det er mye gøy i tiden som kommer.
Lykke til!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Lykke til med oppkjøringaFranky skrev: 13 sep 2017, 13:08 ufff....både artig og skummelt å lese...jeg skal på oppkjøring imorgen torsdagHjæææælppp

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Hei!
Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.
Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit.
En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.
Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!
Lykke til ja!

Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.
Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit.
En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.
Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!
Lykke til ja!

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
ZZR-Erling skrev: 14 sep 2017, 07:32 Hei!
Har ærlig talt ikke tid til å lese alt, så jeg leste til "dommen".
Jeg sitter med en følelse av at du tenker for mye, og dømmer deg selv for hardt.
Ja, det kan kanskje virke slik, og det er nok sikkert riktig. Likevel så er det viktig for meg å forstå hva som gikk galt under oppkjøring og hvorfor. Selvransakelse etter å ha fått sensors dom har, har gjort meg mer oppmerksom på hva eg må jobbe med. Som sagt tidligere så ga ikkje kjørelærer meg noen kritikk på det eg strøk på før oppkjøring..
Mjaa.. tror nok kanskje kjørelærer hadde fått hetta om eg dro avgårde i 150 på skolesykkelen.Tror løsningen ligger i å rett og slett få testa en bike litt tøffere, da lærer du den og kjenne, og bygger selvtillit. En runde med hard aks til si 150 kan kanskje være lurt, tror det, også må du få mengdetrening i trafikk.

Ville ikkje sagt at eg er livredd, men usikker. På min egen sykkel kjører eg ikkje slik som på skolesykkelen. Og grunnen til det, tror eg helt sikkert ligger i lite mengdetrening på ukjent sykkel og ukjente veier.Man bør ikke gå til en mc og være "livredd", da funker det ikke. Trene trene trene!
Takk!Lykke til ja!
![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Jeg er for det meste enig med ZZR Erling her, bortsett fra at jeg kanskje ikke ville ha rådet en fersk og usikker sjåfør til å hard akse til 150km/t etc. La det gå sin gang.
Jeg følte meg som bambi på glattisen de aller første turene jeg gjorde og det var så absolutt ikke hard aks og grisekjøring som gjorde at jeg gradvis ble sikrere. Man begynner i det små og på sikt vil du gradvis øke selvtillit og da kommer fart og mer aktiv kjøring som en konsekvens av det.
Man lærer også en del ved å kjøre bak andre erfarne MC førere på langturer etc. Men ikke prøv og heng deg på de "kule gutta". Da vil det trolig gå galt for en fersking. Been there done that.
Jeg startet på en dorsk cruiser og syntes den gikk noe inn i h*** sinnsykt i begynnelsen. Men etter en sesong så ble jeg vant til den og kreftene og vill ha noe mer "spennende". Da gikk jeg over til Street Triple R og etter en sesong med denne så klinte jeg til med en S1000R. Jeg har gått gradene pent og rolig og tilegnet meg erfaring over tid. jeg har også vært med på en del fellesturer og langturer hvor det har gått litt hardt for seg til tider. Jeg fraråder deg til å bli med på slike aktive fellesturer når du er helt fersk.
Det er uhyre fort gjort å prøve og henge seg på de mer erfarne og da skal det ikke mye til før det går galt.
Jeg følte meg som bambi på glattisen de aller første turene jeg gjorde og det var så absolutt ikke hard aks og grisekjøring som gjorde at jeg gradvis ble sikrere. Man begynner i det små og på sikt vil du gradvis øke selvtillit og da kommer fart og mer aktiv kjøring som en konsekvens av det.
Man lærer også en del ved å kjøre bak andre erfarne MC førere på langturer etc. Men ikke prøv og heng deg på de "kule gutta". Da vil det trolig gå galt for en fersking. Been there done that.
Jeg startet på en dorsk cruiser og syntes den gikk noe inn i h*** sinnsykt i begynnelsen. Men etter en sesong så ble jeg vant til den og kreftene og vill ha noe mer "spennende". Da gikk jeg over til Street Triple R og etter en sesong med denne så klinte jeg til med en S1000R. Jeg har gått gradene pent og rolig og tilegnet meg erfaring over tid. jeg har også vært med på en del fellesturer og langturer hvor det har gått litt hardt for seg til tider. Jeg fraråder deg til å bli med på slike aktive fellesturer når du er helt fersk.
Det er uhyre fort gjort å prøve og henge seg på de mer erfarne og da skal det ikke mye til før det går galt.
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Du minner meg litt om meg selv egentlig :). Jeg strøk oppkjøringen 2 ganger, med egentlig samme grunn som deg. "Du virker usikker og ustødig". Jeg fikk til alle øvelsene fint under trening, men når sensor kom gikk det bare ikke. IKKE gi opp, fortsett å trene. Tredje gangen gikk det! Da hadde jeg litt mer erfaring under beltet, og jeg klarte å kontrollere nervene bedre. Legger ved tilbakemelding fra sensor:

Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)

Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
.... "henge med de kule"..... Ja, ikke lurt, muligens ikke for noen.. Å kjøre "grisefort" med marginene på sin side handler om å være rutinert, ha en god dag, ha godt veigrep og en deilig mc!
Statistikk viser at det er betydelig høyere risiko å kjøre flere sammen.... Kan det være mangel på selvdisiplin?
Vil absolutt anbefale deg å kjøre alene eller sammen med maks to. De to bør være motorsyklister som har gode sporvalg, god trafikkbildetolkning og rolig nok i hue til å tilpasse seg den som kjører saktest.
Statistikk viser at det er betydelig høyere risiko å kjøre flere sammen.... Kan det være mangel på selvdisiplin?
Vil absolutt anbefale deg å kjøre alene eller sammen med maks to. De to bør være motorsyklister som har gode sporvalg, god trafikkbildetolkning og rolig nok i hue til å tilpasse seg den som kjører saktest.
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
... Og en ting til, vær nøye med dekkvalg!
På vei velger man sport/turingdekk.
Feks i tilfeldig rekkefølge:
Metzeler Z8, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT eller Michelin Road 4.
Du har nok lappen snart!
På vei velger man sport/turingdekk.
Feks i tilfeldig rekkefølge:
Metzeler Z8, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT eller Michelin Road 4.
Du har nok lappen snart!
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Trenger man å tenke så mye på alt i startfasen?
Jeg ville funnet en stor asfaltert plass og øvd på det tekniske. Gass, brems og svinger. Colaflasker er fine kjegler.
For min egen del kjørte jeg kjedelig og rolig både på trafikkskole og oppkjøring. Fokuset var å følge trafikk og holde trafikkreglene. Håndtering av tohjulingen gikk greit takket være mopedtida, så hadde vel en fordel der :)
Jeg ville funnet en stor asfaltert plass og øvd på det tekniske. Gass, brems og svinger. Colaflasker er fine kjegler.
For min egen del kjørte jeg kjedelig og rolig både på trafikkskole og oppkjøring. Fokuset var å følge trafikk og holde trafikkreglene. Håndtering av tohjulingen gikk greit takket være mopedtida, så hadde vel en fordel der :)
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Jeg tror mange her overkompliserer dette en smule.
Du var trolig ikke god nok. Eneste måten å bli bedre er å trene mer. Jeg er helt sikker på at du klarer dette til våren. Ny kjørelærer og denne erfaringen friskt i minne.
Jeg tok en del flere kjøretimer enn det jeg trengte fordi kjørelærer ville være på den sikre siden, og det gjorde nok susen for meg.
Kos deg med sykkelvideoer på Youtube og prøvesitting av vidunderet i garasjen i vinter, så kommer våren plutselig!
Du var trolig ikke god nok. Eneste måten å bli bedre er å trene mer. Jeg er helt sikker på at du klarer dette til våren. Ny kjørelærer og denne erfaringen friskt i minne.
Jeg tok en del flere kjøretimer enn det jeg trengte fordi kjørelærer ville være på den sikre siden, og det gjorde nok susen for meg.
Kos deg med sykkelvideoer på Youtube og prøvesitting av vidunderet i garasjen i vinter, så kommer våren plutselig!
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Jeg tror du jar rett der, @Dansekris.
Erfaring kommer fra trening. Ha det gøy med kjørelærer, hygg deg med eventuelle treningspartnere og sug til deg deres erfaringer.
Følg NMCU sine treningsvideoer.
Dette går fint!
8-)
Erfaring kommer fra trening. Ha det gøy med kjørelærer, hygg deg med eventuelle treningspartnere og sug til deg deres erfaringer.
Følg NMCU sine treningsvideoer.
Dette går fint!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Skulle ønske min kritikk såg slik ut etter min oppkjøring! Der var det jo bare positivt. Bra!fjs skrev: 14 sep 2017, 11:19 Du minner meg litt om meg selv egentlig :). Jeg strøk oppkjøringen 2 ganger, med egentlig samme grunn som deg. "Du virker usikker og ustødig". Jeg fikk til alle øvelsene fint under trening, men når sensor kom gikk det bare ikke. IKKE gi opp, fortsett å trene. Tredje gangen gikk det! Da hadde jeg litt mer erfaring under beltet, og jeg klarte å kontrollere nervene bedre. Legger ved tilbakemelding fra sensor:
Jeg kjørte ikke noe dårligere under trening før første oppkjøring, men nervene tok knekken på meg og jeg ble stressa og usikker.
Jeg har trua på at dette går fint, og ser for meg at du klarer dette neste gang :)

På mange måter syns eg det er greit å ha strøket og fått veldig konkret kritikk som eg kan ta til meg å trene på! Hadde eg møtt sensor igjen idag hadde eg sannsynligvis takket han for veldig nyttig kritikk.
Eg SKAL klare dette neste gang, og det er nå begynt å bli skikkelig surt at eg må vente helt til våren igjen med å prøve på nytt


Såh..
Lurer litt på om ventilene i motoren skulle hatt seg en overhaling.. og da må vel gasserene synkroniseres også..


Sist redigert av Foggy den 14 sep 2017, 19:47, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 sep 2017, 18:52
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, opp89kjøring og gammel sykkel.
Hehe blir spennende å høre 

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på.
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!!
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på.

Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!!

"Do the right thing"
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Godt og ærlig skrevet. Kjenner igjen mye av det du skriver, men har vært mye heldigere med kjørelærer. Han har vært skikkelig streng og ikke sluppet meg videre i opplæringa før jeg har beherska det nivået jeg har vært på - ofte med ham bakpå (+ 100 kg minst). Dyrt, og veldig frustrerende. Jeg har ikke hatt noen å trene med, men har lett-lappen og fikk leie en lettsykkel av lærer et par helger. Mitt problem har ikke vært landevei, men krypkjøring, så jeg kjørte til kjøregården og trente, trente, trente.
Så, etter en sommer med tett mellom timene, mye kjeft (og mye moro), var jeg nesten sikker på å stå da jeg kjørte opp tidlig i august. Det gikk veldig greit. På meg høres det ut som du har hatt en ikke veldig bra lærer og en kronglete vei til oppkjøring. Bedre lykke neste gang!
Så, etter en sommer med tett mellom timene, mye kjeft (og mye moro), var jeg nesten sikker på å stå da jeg kjørte opp tidlig i august. Det gikk veldig greit. På meg høres det ut som du har hatt en ikke veldig bra lærer og en kronglete vei til oppkjøring. Bedre lykke neste gang!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Dette med sykkeltype tror jeg ikke har så stor betydningRelax skrev: 14 sep 2017, 19:51 Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på.![]()
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!!![]()

Jeg tror ingen kjøreskoler benytter R-sykler med 10 meter svingradius, tunge cruisere eller digre GoldWing.. Bortsett fra disse kategoriene er det meste greit å kjøre opp på. De fleste kjøreskoler benytter relativt lettkjørte og ikke for store eller høye sykler. Er man klar for oppkjøring så er man klar med nesten hva som helst av de mest vanlige sykler. Er man livredd for å kjøre andre sykler enn den man er mest vant til så er man kanskje ikke klar ennå heller

- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Personlig synes jeg ikke trafikkskolen har gitt meg så veldig mye. Man fikk litt input og noen gode tips på veien men selve kjøreopplæringen synes jeg nesten var litt bortkastet. Kanskje bortsett fra sikkerhetskurset på bane.
Jeg ser også at jeg har vært heldig med min kjørelærer. Hun var ydmyk men bestemt og slett ikke en "bedreviter". Jeg har sett flere eksempler på kjørelærere jeg godt kunne tenkt meg å gitt en knyttneve for å si det sånn. Noen kjørelærere leter etter feil du gjør og legger stor vekt på og dra frem disse. Jeg har sett kjørelærere regelrett kjefte på sine elever (dette skjedde i en annen trafikkskole på sikkerhetskurset). Kjørelæreren stoppet eleven sin og ga han huden full fordi han hadde bremset i svingen når han fikk beskjed om å gjøre dette FØR svingen.
En vennlig irettesettelse er jo helt innafor, men regelrett kjefting hadde jeg slett ikke funnet meg i.
Noen mennesker passer rett og slett ikke til å være kjørelærer. En ting er å være flink på sykkelryggen, men man skal også ha evnen til å lære bort det man kan og de ter der det ofte stopper tror jeg.
Mitt tips er å øvekjøre MYE før du starter på trafikkskolen. Du får aldri kjørt nok. En jeg kjenner skulle øvekjøre med meg og spurte meg en dag om jeg ville være med på en langtur. Jeg var full av begeistring og pakket med meg både nistepakke og kaffe. Jeg var helt i ekstase. Han kjørte en svær Harley (road king?) og jeg kjørte en Yamaha 1300 cruiser. Vi kjørte i retning Fredrikstad sentrum som er ca. en mil unna her jeg bor og deretter utover mot Slevik og Hankø før vi kjørte hjemmover igjen. En runde på totalt 3-4 mil!!!!
Hva pokker!!! Man kjører en Harley Roadking og kaller DETTE en langtur???
Jeg hadde minst regnet med en tur på 20 mil. Når en fyr på en svær Harley Road King byr meg med på langtur så forventer jeg litt mer enn en rundtur i nabolaget. Jeg så så klart ikke noe til han og takket for turen og alt det der, men det ble ikke flere øvekjøringer med han.
En normal god kveldstur for meg etter jobb er på rundt 20 mil. Kjører jeg alene å jeg har god tid så synes jeg 50-70 mil på en dag er passende.
Jeg kunne godt øvekjørt med deg hvis du bodde i nærheten og jeg hadde tid (og førerkort) og da skal jeg love deg at du hadde fått kjørt deg. Ikke noe er som å komme hjem etter en lang dag på sykkelen, litt frossen og sliten og legge seg på sofaen mens man hører motorduren fortsatt. :)
Jeg ser også at jeg har vært heldig med min kjørelærer. Hun var ydmyk men bestemt og slett ikke en "bedreviter". Jeg har sett flere eksempler på kjørelærere jeg godt kunne tenkt meg å gitt en knyttneve for å si det sånn. Noen kjørelærere leter etter feil du gjør og legger stor vekt på og dra frem disse. Jeg har sett kjørelærere regelrett kjefte på sine elever (dette skjedde i en annen trafikkskole på sikkerhetskurset). Kjørelæreren stoppet eleven sin og ga han huden full fordi han hadde bremset i svingen når han fikk beskjed om å gjøre dette FØR svingen.
En vennlig irettesettelse er jo helt innafor, men regelrett kjefting hadde jeg slett ikke funnet meg i.
Noen mennesker passer rett og slett ikke til å være kjørelærer. En ting er å være flink på sykkelryggen, men man skal også ha evnen til å lære bort det man kan og de ter der det ofte stopper tror jeg.
Mitt tips er å øvekjøre MYE før du starter på trafikkskolen. Du får aldri kjørt nok. En jeg kjenner skulle øvekjøre med meg og spurte meg en dag om jeg ville være med på en langtur. Jeg var full av begeistring og pakket med meg både nistepakke og kaffe. Jeg var helt i ekstase. Han kjørte en svær Harley (road king?) og jeg kjørte en Yamaha 1300 cruiser. Vi kjørte i retning Fredrikstad sentrum som er ca. en mil unna her jeg bor og deretter utover mot Slevik og Hankø før vi kjørte hjemmover igjen. En runde på totalt 3-4 mil!!!!
Hva pokker!!! Man kjører en Harley Roadking og kaller DETTE en langtur???
Jeg hadde minst regnet med en tur på 20 mil. Når en fyr på en svær Harley Road King byr meg med på langtur så forventer jeg litt mer enn en rundtur i nabolaget. Jeg så så klart ikke noe til han og takket for turen og alt det der, men det ble ikke flere øvekjøringer med han.
En normal god kveldstur for meg etter jobb er på rundt 20 mil. Kjører jeg alene å jeg har god tid så synes jeg 50-70 mil på en dag er passende.
Jeg kunne godt øvekjørt med deg hvis du bodde i nærheten og jeg hadde tid (og førerkort) og da skal jeg love deg at du hadde fått kjørt deg. Ikke noe er som å komme hjem etter en lang dag på sykkelen, litt frossen og sliten og legge seg på sofaen mens man hører motorduren fortsatt. :)
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 sep 2017, 18:52
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Aldri gi opp. Når du kjører neste gang vet du hva du går til. Har troa på deg 

- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Da jeg kjørte opp, så var "Leie av sykkel" noe av det jeg betalte for. Dette betyr at det ville vært helt greit for meg å stille med egen sykkel. Jeg valgte selvfølgelig å leie skolen sin sykkel, da det var denne jeg hadde kjørt "alt" på og kjente best. Jeg var glad for det. Min sykkel er bare en "eldre modell av den jeg kjørte på skolen", men små detaljer kunne kanskje gjort utslag.
Dersom du kjører mye (mest?) med egen sykkel, så vil du nok kunne tjene på å spare leie-pengene. Rett etter at jeg fikk lappen så begynte jeg å merke meg de ulike forskjellene på skolesykkelen og min egen sykkel. Selvfølgelig vil en annen sykkel kunne påvirke både selvtilliten og troen når du skal kjøre opp.
Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.
8-)
Dersom du kjører mye (mest?) med egen sykkel, så vil du nok kunne tjene på å spare leie-pengene. Rett etter at jeg fikk lappen så begynte jeg å merke meg de ulike forskjellene på skolesykkelen og min egen sykkel. Selvfølgelig vil en annen sykkel kunne påvirke både selvtilliten og troen når du skal kjøre opp.
Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Du kan ikke benytte privat MC til oppkjøring.Grendel skrev: 15 sep 2017, 11:07 Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.
Ref: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_30
Hvorfor det er krav om dobbelt sett med clutch/brems kan man jo lure på når sensor nå følger på egen sykkel... men regler er reglerKjøretøy til førerprøve for klasse A1, A2 og A skal ha følgende tilleggsutstyr:
a) dobbelt sett betjeningsinnretning for kopling og brems,
b) speil på styrets høyre side hvor sensoren kan observere kandidaten,
c) speil på venstre side for sensors sikt bakover,
d) støttehåndtak for sensoren,
e) kommunikasjonsutstyr for sensoren og kandidaten.

Oppdatering: Ser at jeg har misforstått deg her. Antar du mener å velge den av skolesykklene man har kjørt mest. Det er nok en god idé, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Artig det du henviser til fra Lovdata.
På min opplæring hadde jeg av og til sykkel med dobbet sett styre/pedaler etc. Men ettersom alle syklene var like så var det relativt uvesentlig om det var et sett ekstra. Ingen satt der likevel. Jeg har aldri kjørt med passasjer.
Selv sensor lå bak, også for meg.
8-)
På min opplæring hadde jeg av og til sykkel med dobbet sett styre/pedaler etc. Men ettersom alle syklene var like så var det relativt uvesentlig om det var et sett ekstra. Ingen satt der likevel. Jeg har aldri kjørt med passasjer.
Selv sensor lå bak, også for meg.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
I MC opplæringen skal eleven ha kjørt med sykkel opp mot maks nyttelast. Det vil egentlig si, med passasjer(kjørelærer bakpå). Jeg hadde en kjørelærer som var nøye på dette, og satt bakpå med meg helt frem til landeveiskjøring. Om man får sensor bakpå, eller om man får sensor på egen sykkel bak deg er helt tilfeldig på oppkjøringen.
Noen kjørelærere er late, og gidder ikke sitte bakpå med eleven. Dette er imidlertid i strid med læringsmålene.
Noen kjørelærere er late, og gidder ikke sitte bakpå med eleven. Dette er imidlertid i strid med læringsmålene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Eller at kjørelærer er over "nytte vekt".
Min lærer var der. Pluss at jeg selv også spiste godt med vekt.
Det måtte betydd at en annen lærer var "balast" og at det eventuelt måtte blitt en annen sensor.
8-)
Min lærer var der. Pluss at jeg selv også spiste godt med vekt.
Det måtte betydd at en annen lærer var "balast" og at det eventuelt måtte blitt en annen sensor.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .
Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice
Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Jeg hadde sensor bakpå under min oppkjøring i 2015. Hadde aldrig kjørt med noen bakpå, men dette gikk greit siden sensor var ei lita nett dame med navn Marianne.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....