Har ikke lest alle postene i denne tråden.
Derfor kan det hende at det jeg skriver i denne er blitt nevnt tidligere.
Uansett så fikk jeg meg en, skal vi si... aha! opplevelse her om dagen.
Den hvite italiener - min Moto Guzzi Stelvio - fikk for en tid tilbake påmontert en ZARD slipon potte som erstatning for originalpotta (som er større og veier noen få kilo mer...).
ZARD'en ser ser bra, slank og fin ut den - bevares. Men monteringen førte til at sykkelen gikk noe ujevnere på spesielt lavt turtall.
Så før Sverigeturen i helga skrudde jeg denne av og satte på originalpotta i stedet. Og voila! sykkelen endret straks karakter. Mindre lyd, javel. Men en lyd til å leve med. Passe bassete buldring slik bare italienerne greier det innafor lovlighetens rammer

.
Mren det som overasket mest var mye roilige og forutsigbar gange på lavturtall og ikke minst akselerasjonen, som på ingen måte står tilbake for den sykkelen greier med Zard Slipon.
Det kjennes og oppleves som at Stelvio går bedre med den restriktive originalpotta enn en mer eller mindre åpen slipon potte.
Slik sykkelen funker nå kommer jeg mest sannsynlig til å la originalpotta stå på.
Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre?
Når det gjelder Moto Guzzi er det kjent i Guzzi-miljøet at disse syklene er konstruert for å ha mye motstand i eksosanlegget for å yte sitt beste.
Men dette gjelder kanskje også en del andre sykler?
Tanker om dette, folkens?
Eller er dette et uinteressant og kanskje også utdebattert tema...?