BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: BMW R1200RS

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 30 mar 2020, 07:28 Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.
Tidenes off-topic :knegg

Har ikke noe vitenskaplig belegg for dette, men om jeg som en middels-minus sjåfør skulle kjørt mot meg selv på en treg bane eller ganske svingete vei tipper jeg at jeg hadde kjørt raskere med R1250 enn med en mer langbeint firer. Multistradaen også forsåvidt, da den ikke våkner særlig før 4000 og dermed er mer avhengig av riktig gir ut av kurvene. Bokseren bryr seg ikke så mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 30 mar 2020, 11:37
Bjerknez skrev: 30 mar 2020, 07:28 Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.
Tidenes off-topic :knegg

Har ikke noe vitenskaplig belegg for dette, men om jeg som en middels-minus sjåfør skulle kjørt mot meg selv på en treg bane eller ganske svingete vei tipper jeg at jeg hadde kjørt raskere med R1250 enn med en mer langbeint firer. Multistradaen også forsåvidt, da den ikke våkner særlig før 4000 og dermed er mer avhengig av riktig gir ut av kurvene. Bokseren bryr seg ikke så mye.
Jeg tror (jeg sier tror) du hadde blitt overrasket hvor liten forskjell det hadde vært. Med en slik sammenligning er dte selvsagt viktig at man har vent seg til alle syklene skikkelig før man sammenligner.

Å gå fra en sykkel man har kjørt i mange år og kjenner ut og inn og rett over på en en annen type sykkel er ikke særlig smart med tanke på sammenligningen. Da kjører man selvsagt fortere nesten uansett på den man kjenner best. :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: BMW R1200RS

Legg inn av pekle »

Helt klart, statistisk gyldig sammenligning er vanskelig for oss amatører. Personlig ville jeg ikke vært i nærheten av konsistente rundetider på samme sykkel heller. Men gitt den forutsetningen tror jeg bokseren er mer tilgivende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer selvsagt også ann på hvordan banen er. Er det mange rettstrekker vil en RR sykkel trolig vinne med glans. Er det mange krappe svinger hvor man sjelden eller sldri oppnår fart over 200km/t vil jeg tro det blir mer likt.

Jeg er selv ingen proff kjører og en hvilken som helst daredevil på en sliten adventure sykkel hadde kjørt dritten av meg på en bane uansett hvilken sykkel jeg kjørte.

For egen del kjøpte jeg ikke S1000R for å kjøre fort, men grunnet følelsen man får med en sykkel som KAN gå styggfort :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Jeg lar diskusjonen om teoretiske banetider med kjente eller ukjente mc'er ligge for denne gang, for nå har våren endelig kommet i Trondheim. 👍

Sleit faktisk litt med å starte sykkelen før jeg skulle kjøre. Startet den for en uke siden og satt den på vedlikeholdsladeren. Måtte alikevell lade 30min før jeg fikk start. Håper ikke batteriet er dårlig. Ladinga lå på 14,4V under kjøring, så alt i orden der.

Men uansett fikk jeg kjørt en times tid rundt omkring i byen i 10 grader og sol. Det gjorde underverker. Ble en vask + pils etterpå 👌👍
20200407_175759_50.jpg
20200407_180911_50.jpg
20200407_182301_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke bra! Fyra min i forigårs. Stått siden Oktober uten å ha blitt rørt. Ikke lading eller noe, og trøkka på startknappen. Momentant ble det fyr.

Batteriet må være dårlig? Er no dritt for brått kortslutter en celle og da står man der :-k

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Startet lett når jeg flyttet sykkelen i går kveld, men blir det antydning til noe mer tull, bytter jeg batteriet. Som du sier, ikke kult om man plutselig får problemer når man er på tur.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Sitter å depper i garasjen over enda ett snøfall i Trondheim. Heldigvis har jeg med en av mine absolutt favorittøl:

Ønsker alle en riktig fin påske!
20200409_222918_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Kveldstur 👍😎
20200422_215020_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Feiret 35årsdag i dag. Ble vekket av ungene med hver sin pakke. to stk. Innervesker til sidekoffertene. Perfekt 👍👍 Etter en god frokost med kaffe, egg og bacon ble det 10mil i 6 grader og oppholdsvær. Litt i kaldeste laget. Men utrolig godt å kjøre sykkel.
20200426_205344_50.jpg
Etter middag ringte en kompis og det ble en liten runde til. Merker at hvis sykkelen står på tomgang, kommer det noen ganger varsel om check oil level. Dette skjedde noen ganger på slutten av forrige sesong, men tenkte det var tilfeldig. Sykkelen har ny olje og ser bra ut i siktglasset. Må være en sensor som tuller litt.
20200426_205458_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Så på fjasboka at du fylte år ja!
Gratulerer med dagen og innervesker!

Såfremt du ikke har lavt oljetrykk hadde jeg ikke bekymret meg stort!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Da selger vi bilen vår. Løp og kjøp 👍👍

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177212372
20200428_200102_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Jobbet kveldskift i går, og siden ungene er tilbake i bhg. og skole fikk jeg en formiddag uten planer for første gang på lenge. Hadde kvelden i forvegen kjørt en tur med en kompis som har en nyere Africa Twin. Fikk rett å slett lyst til å prøve noe tilsvarende.

Dro til Mc-Tuning der de hadde både F850GSA og R1250GS som demo. Startet med førstnevnte.

Kjørte en times tid over Fremo, Ler og tilbake til Tiller. Behagelig sittestilling, fine betjeninger og flott display. Ble desverre ikke helt fornøyd med motoren, den hadde verken bunndraget til boxeren eller noe ekstra på topp. Måtte ligge rundt 3-4.000 for at det skulle være noe å hente. Gearbox og quickshift var bedre enn min RS. Lettkjørt og forutsigbar.

Dro deretter tilbake for å prøve R1250GS. Denne var akkurat så bra som jeg tenkte. Motoren hadde litt mer sprut enn R1200, samt sittestilling var perfekt for meg (190cm). Utrolig komfortabel fjæring, enda mer forutsigbar. Heller ikke så stor/høy når man først kommer seg på den. Synd den koster deretter.

Etter å ha prøvd begge sykklene ble RS'en liten på tur hjem 🤔👍
20200430_130539_50.jpg
20200430_120154_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW R1200RS

Legg inn av TGR »

Farlig å prøvekjøre nye godbiter..... :crazy:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: BMW R1200RS

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 30 mar 2020, 07:28

Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.

Men slik grisekjøring driver man jo selvsagt heller ikke med...
Da må du ha kjørt den minste motarden eller noe sånt. De er jo ikke akkurat laget for å bedrive motorveikjøring i høye hastigheter.
Minste adventuren er 950 og den har nok power til heftige forbikjøringer hvis du bedriver sånne aktiviteter :) :D
Blir litt som å si at jeg prøvde en S1000R på en grusvei, og det var ikke akkurat mye til sykkel å skryte av gitt.......
Hver sin sykkeltype til hvert sitt bruk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

R12GS er utrolige maskiner.
Jeg favoriserer imidlertid sittestillingen på R12RS(og K12RS), selv om det til tider virker litt trangt.

Motoren i R1250 er det ingenting å si noe på. Boxeren har blitt ganske spenstig i frasparket.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Etter tidenes dårligste sesongstart bynner det endelig å ligne på noe her. Fikk kjørt sykkel til jobb idag, og satser på noen turer i helga 😁👍

Har også skaffet ny bil. Leaser en 2020 530e X-drive med endel utstyr og m-sport. Hybrid, firehjulstrekk, hengerfeste og service inkludert. Bilen er fantastisk å kjøre. Vil påstå at dette er mye bil for pengene. Ikke minst forutsigbarheten dette gir.
20200519_200916_50.jpg
20200519_200725_50.jpg
20200519_194939_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: BMW R1200RS

Legg inn av MortenL »

G30 er utrolig bøse biler! Like fine som forrige generasjon 5-serie i mine øyne :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Fin kveldstur i 18-20 grader.

Godt avbrekk fra husmaling. Bytter farge på hus, garasje og bod. Det er skikkelig hat å bruke finværsdagene på å male, ser heller ingen ende på det 😅😬
20200601_205315_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: BMW R1200RS

Legg inn av MortenL »

Maling er faktisk det verste jeg vet av "sesongarbeid" hjemme. Misunner deg ikke der. Når det gjelder garasjen din og innholdet, derimot.. :redface

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Spontan kveldstur i perfekt kjørevær, 17-18° og overskyet. Ble Kvål, Gåsbakken, Hølonda, Svorkmo, Fannrem og hjem. Møtte nesten ikke trafikk på veien 👍

Har også lagt ut sykkelen for salg. Ønsker å se om det er noe interesse for den. Blir den ikke solgt er det helt greit. Liker sykkelen svært godt, men ønsker å prøve noe litt annet. Om det blir K1600 eller en R1200GSA får tiden vise. 😬🤔

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179730316
20200622_225135_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

For godt til å være sant?

På mandag ble R1200RS'en solgt til en trivelig fyr. Etter sykkelen ble hentet og pengene kom på konto klarte jeg ikke helt å bli enig med meg selv om hvilken sykkel jeg burde kjøpe og hvor mye jeg skal legge i sykkel denne gangen. Jeg innrømmer at det frister med en nyere R1200/1250GSA, men klarer ikke helt å forsvare det enda. Vi har også planer om å kjøpe hytte, så pengene kommer godt med som egenkapital på hyttelånet.

På Tirsdag dukket det opp en fin hvit 1986 8V K100RS i Bergen med to eiere siden 1998. Fikk ett innfall og ringte og kjøpte den tvert. Vi skal på Ferie til Toten neste uke, så jeg flyr fra Gardermoen til Bergen og kjører tilbake til Toten igjen. Fine greier. Da har jeg sykkel slik at abstinensene roer seg ut sesongen.
589_1124460191.jpg
Men.... i går dukket det opp en meget pen K100RS i Trondheim til 10.000kr! Jeg tok straks kontakt med eieren og avtalte møte. Tenkte at den i værste fall kan bli en delesykkel. Men der tok jeg feil.

Sykkelen er en 1 eiers sykkel 1992 K100RS 16V med ABS og varmeholker. (Nordmann bosatt i USA som tok den med hjem på flyttelasset) med alle papirer, kvitteringer fra USA, Das Auto, Mc Hjørnet, Strandveien fritid og Mc Tuning. Sykkelen er så å si strøken.

Nye dekk
Nytt batteri
Servicehefte !!
Original tankveske
Kofferter
City kofferter
Varmeholker
Komplett verktøysett
Alarm

Sykkelen har stått i 3år, derfor satte eieren den lave prisen. Så den trenger en gjennomgang/service. Jeg vasket den i kveld, og så over den kjapt. Alle vesker ser grei ut. Men bytter uansett alt før oppstart. Det eneste negative er at kardangen har fått litt eiring i lakken. Ett par hakk/skraper i tanken. Ellers ser den bra ut.

Så nå sitter jeg plutselig med to stk. K100RS 😮😬
20200710_184628_50.jpg
20200710_191019_50.jpg
20200710_210210_50.jpg
20200710_191640_50.jpg
20200710_191524_50.jpg
20200710_221706_50.jpg
20200710_220055_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 265
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av Atrox »

Grattis med tidenes kjøp, du kom meg i forkjøpet :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av dypen »

Du verden dette ser jo veldig bra ut, lykke til !
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av Esveen »

Takk for det. Vanligvis glipper slike kjøp for min del, både mc og veteranbiler. Denne gangen var jeg på 😎

Gjennstår å se hvor mye som må gjøres med den.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar