AJ Arena...
- kvase
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Kystriksveien gjennomført - nå klar for sør-vestlandet!
Skal kjøre denne ruta her 2 august med Konamatata som passasjer den tar for seg de gamle vei stumpene utenom tunellen fra riksvei 134 retning Haukeligrend https://goo.gl/maps/u7pS2NsHJHj3XLmHA blir nesten noe av rute forslaget over her
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Takker for mye nyttig og god info

Skal studeres nøye og noteres

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Omtrent slik ville jeg gjort det, sett på Googlemaps... så slipper du å notere.
"Ride like the locals"
Fra Flekkefjord til Røldalsfjellet
https://goo.gl/maps/4iGpedGBxK9H2vo8A
Alternativet rundt Økstrafjorden er fint det også, men som førstereisgutt i området tror jeg at jeg ville valgt veien over Gullingen.
Fra Røldalsfjellet til Rosendal og Matre Gjestetun
https://goo.gl/maps/vBPQTRbJApJvXVKL8
Fra Matre Gjestetun til Geilo
https://goo.gl/maps/6kcMpfhbbp1DWASm9
Litt bilder kansje?
Fra Saudafjellet, utsikt mot Røldal

Fra veien over Røldalsfjellet

]
"Ride like the locals"

Fra Flekkefjord til Røldalsfjellet
https://goo.gl/maps/4iGpedGBxK9H2vo8A
Alternativet rundt Økstrafjorden er fint det også, men som førstereisgutt i området tror jeg at jeg ville valgt veien over Gullingen.
Fra Røldalsfjellet til Rosendal og Matre Gjestetun
https://goo.gl/maps/vBPQTRbJApJvXVKL8
Fra Matre Gjestetun til Geilo
https://goo.gl/maps/6kcMpfhbbp1DWASm9
Litt bilder kansje?
Fra Saudafjellet, utsikt mot Røldal

Fra veien over Røldalsfjellet

]
Sist redigert av Olav K den 21 jul 2019, 11:51, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Olav K skrev: 21 jul 2019, 11:21 Omtrent slik ville jeg gjort det, sett på Googlemaps... så slipper du å notere.
"Ride like the locals"![]()

Glimrende!
Takk, igjen

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
En nydelig tur du har komponert her Olav
Men istedet for å ta fergen Skånevik til Utåker ville jeg tatt Skånevik til Matre og en tur innom kafe på Åkra som er åpen no i sommermånedene https://www.facebook.com/pg/SjobuoKafe/ ... e_internal. Personlig syntes jeg denne veien gir mere sving og opplevelse. Hadde med en gjeng fra BMW klubben til Åkra via Rosendal for noen år siden på vei til Byrkjedalstunet som var destinasjon dag 1. Ingen visste om den perlen der ingen skulle tru at nåken kunne bu
Det passet fint med en tur dit pga litt venting på ferge på Matre.
Slik https://www.google.no/maps/dir/59.84345 ... !3e0?hl=no
Ellers er ruten noe av det bedre vestlandet kan by på (finnes haugevis flere veier, men da trenges mere tid)

Men istedet for å ta fergen Skånevik til Utåker ville jeg tatt Skånevik til Matre og en tur innom kafe på Åkra som er åpen no i sommermånedene https://www.facebook.com/pg/SjobuoKafe/ ... e_internal. Personlig syntes jeg denne veien gir mere sving og opplevelse. Hadde med en gjeng fra BMW klubben til Åkra via Rosendal for noen år siden på vei til Byrkjedalstunet som var destinasjon dag 1. Ingen visste om den perlen der ingen skulle tru at nåken kunne bu

Ellers er ruten noe av det bedre vestlandet kan by på (finnes haugevis flere veier, men da trenges mere tid)
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
I grove trekk samme ruta Olav K anbefalte meg fra Stavanger til Rosendal i fjor. Ruteforslaget skuffet ikke, selv om jeg ikke fulgte planen til punkt og prikke. ..jeg gjør sjelden det
Det var en fantastisk kjøredag, fra Sinnes sørover til Egersund, hele Jærkysten opp til Stavanger og så inn til Sauda. Jeg skal tilbake dit, men vet ikke når. Min reise ble avbrutt etter et lite uhell i fjor, jeg valgte å sette kursen til Bergen i jakt på nytt speil.
Er finvær og ferie sammenfallende i år også, så vet jeg at jeg har mange ukjørte veier i Hardanger.. Ferie starter for mitt vedkommende i begynnelsen av August.

Er finvær og ferie sammenfallende i år også, så vet jeg at jeg har mange ukjørte veier i Hardanger.. Ferie starter for mitt vedkommende i begynnelsen av August.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Joda, men Åkra kan kombineres med bosted i Matre.. da er man på vei innover til Åkra likevel...KawaKjetil skrev: 21 jul 2019, 11:50 En nydelig tur du har komponert her Olav![]()
Men istedet for å ta fergen Skånevik til Utåker ville jeg tatt Skånevik til Matre og en tur innom kafe på Åkra som er åpen no i sommermånedene https://www.facebook.com/pg/SjobuoKafe/ ... e_internal. Personlig syntes jeg denne veien gir mere sving og opplevelse. Hadde med en gjeng fra BMW klubben til Åkra via Rosendal for noen år siden på vei til Byrkjedalstunet som var destinasjon dag 1. Ingen visste om den perlen der ingen skulle tru at nåken kunne buDet passet fint med en tur dit pga litt venting på ferge på Matre.
La inn ferge til Utåker, for det er veldig få avganger Skånevik/Matre (2 pr døgn tror jeg)
En mulighet er dog å ta ferge Skånevik/Utåker og såå inn til Matre. Dette er litt dyrere og treigere enn å kjøre iland i Utåker HVIS man vil besøke Baroniet i Rosendal.
Menneee her er det jo et utall muligheter, en tur til Møsevatn og Norges bratteste asfaltvei er jo også en mulighet.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det tenkte jeg ikke på. Det er jo nesten en pendlerferge med avg morgen og kveld https://www.norled.no/contentassets/8bd ... -aug18.pdfOlav K skrev: 21 jul 2019, 11:58 La inn ferge til Utåker, for det er veldig få avganger Skånevik/Matre (2 pr døgn tror jeg)
Men flott er det uansett inne i fjordene, og er det fint vær er det "heaven"

- Tore L
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Re: AJ Arena... Endelig skikkelig sommer!
Og jeg som har fri hele neste uke, skulle en ta seg en mc tur kansjeAJ skrev: 20 jul 2019, 19:53 Og om noen har lyst til å slenge seg med så vil det absolutt kunne vurderes.
Tar denne gangen sikte på å primært overnatte i telt, på campingplasser, men kan fort hende jeg faller for fristelsen til hytteliv også på denne turen...
Ser for meg å starte onsdag 24. juli, men er fleksibel.
Værprognosene for denne delen av landet ser veldig bra ut til uka!

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Endelig skikkelig sommer!
Er bare å melde seg på detTore L skrev: 21 jul 2019, 12:55
Og jeg som har fri hele neste uke, skulle en ta seg en mc tur kansje![]()

På denne turen tas det neste på sparket.
Planlagt start er fortsatt onsdag og kjøreruta blir grovt sett som skissert i innleggene som er skrevet.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Teltoppsettingstrening i hagen hjemme før sommerens i retning Rogalandskysten med planlagt avreise i morgen:
Men kanskje turstart utsettes til torsdag eller neste uke. Fordi yngstedatter har termin om ikke mange dagene og skal bli tobarnsmor, til en gutt denne gangen
- Og det betyr at jeg blir bestefar til mitt andre barnebarn. Har fått go til å dra på tur, men det spørs om jeg drøyer'n hvis det nye familiemedlemmet gir klare signaler om å melde sin ankomst de nærmeste dagene. Kontroll i morgen vil gi en viss pekepinn på dette.
Også skulle jeg bare en snarvisitt opp på Lillehammer til Motorspeed for å oppdatere softwaren på KTM'en. En kjapp affære, regnet jeg med. Maks en time, fikk jeg vite. Men etter å ha sittet å ventet i mer enn to timer, måtte jeg spørre om hvor lang tid dette ville ta.
Da forsvant kundemottakeren inn på verkstedet, ble bort i 5 minutter og kom tilbake med nøklene og jeg kunne gjøre ferdig "snarturen"...
. Tok altså en god del lenger tid enn hva jeg hadde planlagt og forventet og som gjør at jeg kanskje streser ned i kveld i stedet for å legge ut på tur i morgen. Vi får se...
Oppdateringen kunne latt vente på seg til servicetimen i august, men siden det ene DRL lyset i hovedlykta plutselig begynte å lyse med mindre en halv styrke, noe jeg reklamerte på for kort tid tilbake, foreslo verkstedet at jeg gjorde oppdateringen, jo før jo heller, i tilfelle dette kunne fikse feilen. Noe det ikke gjorde. Så da blir det ny hovedlykt på 30K servicen om en snau måned.
Tredje reklamasjonen på KTM'en... Først oljesvettingen som ble behørig omtalt her inne i fjor vår, senere det ene passasjerhåndtaket med brudd i og nå feil på DRL lysene... Nær- og fjernlys virker som de skal, så ingen krise på noen måte.
Litt betenkelig, selvfølgelig, med slike tilfeller, men jeg har god erfaring med at ting fikses og at det gjør det også denne gangen.
Men kanskje turstart utsettes til torsdag eller neste uke. Fordi yngstedatter har termin om ikke mange dagene og skal bli tobarnsmor, til en gutt denne gangen

Også skulle jeg bare en snarvisitt opp på Lillehammer til Motorspeed for å oppdatere softwaren på KTM'en. En kjapp affære, regnet jeg med. Maks en time, fikk jeg vite. Men etter å ha sittet å ventet i mer enn to timer, måtte jeg spørre om hvor lang tid dette ville ta.
Da forsvant kundemottakeren inn på verkstedet, ble bort i 5 minutter og kom tilbake med nøklene og jeg kunne gjøre ferdig "snarturen"...

Oppdateringen kunne latt vente på seg til servicetimen i august, men siden det ene DRL lyset i hovedlykta plutselig begynte å lyse med mindre en halv styrke, noe jeg reklamerte på for kort tid tilbake, foreslo verkstedet at jeg gjorde oppdateringen, jo før jo heller, i tilfelle dette kunne fikse feilen. Noe det ikke gjorde. Så da blir det ny hovedlykt på 30K servicen om en snau måned.
Tredje reklamasjonen på KTM'en... Først oljesvettingen som ble behørig omtalt her inne i fjor vår, senere det ene passasjerhåndtaket med brudd i og nå feil på DRL lysene... Nær- og fjernlys virker som de skal, så ingen krise på noen måte.
Litt betenkelig, selvfølgelig, med slike tilfeller, men jeg har god erfaring med at ting fikses og at det gjør det også denne gangen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Upåklagelig oppsett av telt, og de siste dagers poster tyder på et "state of the art" utstyrsnivå ellers også. Lykke til med tur og gratulerer med kommende barnebarn!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Takk for det, nikoniko skrev: 23 jul 2019, 18:14 Upåklagelig oppsett av telt, og de siste dagers poster tyder på et "state of the art" utstyrsnivå ellers også. Lykke til med tur og gratulerer med kommende barnebarn!

Test av utstyr og egne ferdigheter før tur tror jeg har mye for seg. Og nå begynner telferdighetene å sitte. Skulle egentlig bare mangle; prinsippet er jo uhyre enkelt bare man kommer over den innbilte vanskelighetsgradterskelen

- L-NA
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Dette høres bra ut 
Slik jeg forstår så er det vakre Rogaland som står for tur. Jeg regner med å bli på hytta i Sauda de neste dagene, så får du tid og anlednig, og i tilfelle du skulle planlegge å kjøre Sauda - Røldal, så er du velkomen til en liten kaffe stopp.
Uansett...God tur
Slik jeg forstår så er det vakre Rogaland som står for tur. Jeg regner med å bli på hytta i Sauda de neste dagene, så får du tid og anlednig, og i tilfelle du skulle planlegge å kjøre Sauda - Røldal, så er du velkomen til en liten kaffe stopp.
Uansett...God tur
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Ikke utenkelig at jeg slår til på kaffestopptilbudet :) . Har tlf. nr. ditt så tar kontaktL-NA skrev: 23 jul 2019, 20:57 Dette høres bra ut
Uansett...God tur![]()

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Da er det bestemt; det blir turstart på torsdag i stedet for imorgen om opprinnelig planlagt.
Litt mye styr i dag med turen til Lillehammer og ikke minst beskjed om at barnebarnet, lille Alette som snart blir storesøster, kommer på besøk i morgen. Og det må jo bestefar få med seg før han drar på motorsykkeltur
!
Men jeg liker også å være litt mer forberedt enn hva jeg er akkurat nå. Morgendagen hjemme vil hjelpe på i så måte.
Om noen er interessert i å slenge seg med på tur på torsdag i retning Kongsberg og videre sør-vestover mot Dalen og Suleskard er et bare å melde seg på.
Første stopp for egen del blir Langebru i Hokksund, regner jeg med.
Litt mye styr i dag med turen til Lillehammer og ikke minst beskjed om at barnebarnet, lille Alette som snart blir storesøster, kommer på besøk i morgen. Og det må jo bestefar få med seg før han drar på motorsykkeltur

Men jeg liker også å være litt mer forberedt enn hva jeg er akkurat nå. Morgendagen hjemme vil hjelpe på i så måte.
Om noen er interessert i å slenge seg med på tur på torsdag i retning Kongsberg og videre sør-vestover mot Dalen og Suleskard er et bare å melde seg på.
Første stopp for egen del blir Langebru i Hokksund, regner jeg med.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Da er det meste klart til årets tredje lange sommertur
!
Toppboks og sidevesker blir igjen hjemme, mens den gode gamle RevPack bag'en får gjøre nytten på denne turen. Som den har gjort en del ganger før til Norgestreff i Svolvær (med Triumph Tiger 1050 SE) og på Lista (med Moto Guzzi Stelvio).
Funka utmerket begge ganger.
Har også brukt denne 10 år gamle bagen på andre turer uten problemer.
For hver sykkel har jeg måttet bruke en god del tid med prøving og feiling når det gjelder å få festet den sikrest mulig for minst mulig bevegelse forover, bakover og sideveis.
Etter dagens testtur hvor hensikten bokstavelig talt var å sjekke hva remmer og tøy kan tåle, så ser alt bra ut.
Så bra at jeg gleder meg skikkelig til turstart i morra
:
Mini RevPack'en har egne festekroker som gjør at den enkelt festes til D-ringene på den store RevPavk'en. Praktisk og god løsning.
Har også regntrekk til denne bagasjeløsningen, men det blir neppe nødvendig å bruke på denne turen.
Telt, bord, stol, sovepose, liggeunderlag, toalettsaker... "Alt" har fått plass.
Deilig å slippe toppboks og sidevesker.
Tar med tankbagen med noen småting og som ekstra bagasjeplass om behovet skulle oppstå, som plass til noen ølbokser og litt mat...
.

Toppboks og sidevesker blir igjen hjemme, mens den gode gamle RevPack bag'en får gjøre nytten på denne turen. Som den har gjort en del ganger før til Norgestreff i Svolvær (med Triumph Tiger 1050 SE) og på Lista (med Moto Guzzi Stelvio).
Funka utmerket begge ganger.
Har også brukt denne 10 år gamle bagen på andre turer uten problemer.
For hver sykkel har jeg måttet bruke en god del tid med prøving og feiling når det gjelder å få festet den sikrest mulig for minst mulig bevegelse forover, bakover og sideveis.
Etter dagens testtur hvor hensikten bokstavelig talt var å sjekke hva remmer og tøy kan tåle, så ser alt bra ut.
Så bra at jeg gleder meg skikkelig til turstart i morra

Mini RevPack'en har egne festekroker som gjør at den enkelt festes til D-ringene på den store RevPavk'en. Praktisk og god løsning.
Har også regntrekk til denne bagasjeløsningen, men det blir neppe nødvendig å bruke på denne turen.
Telt, bord, stol, sovepose, liggeunderlag, toalettsaker... "Alt" har fått plass.
Deilig å slippe toppboks og sidevesker.
Tar med tankbagen med noen småting og som ekstra bagasjeplass om behovet skulle oppstå, som plass til noen ølbokser og litt mat...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Det kan jeg forestille meg jaDeilig å slippe toppboks og sidevesker.

God tur videre

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Denne uttalelsen fikk meg faktisk til å lure på om du i det hele tatt har noen kjøreerfaring med toppboks og sidevesker...Bjerknez skrev: 24 jul 2019, 15:44Det kan jeg forestille meg jaDeilig å slippe toppboks og sidevesker.![]()
God tur videre![]()

- Bjerknez
- Kontakt:
Jepp. Kjørte Triumph Explorern til Busa Trond på en fjelltur for noen år siden. Med full opppakning. En voksen rigg. Holdt på og røske med meg et gjerde på en av fjellovergangene. Alle andre gikk fint i gjennom, men jeg kom der som en dregg og lukket porten fint etter meg

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Ja, det er i slike tilfeller det er greit med annen løsning. Også på svingete samle veier i møte med busser og bobiler hvor man risikerer å måtte stoppe i motbakker og kjenner at ekvipasjen har et litt annet balansepunkt, for å si det slik, når man er fullastet.Bjerknez skrev: 24 jul 2019, 16:06 Jepp. Kjørte Triumph Explorern til Busa Trond på en fjelltur for noen år siden. Med full opppakning. En voksen rigg. Holdt på og røske med meg et gjerde på en av fjellovergangene. Alle andre gikk fint i gjennom, men jeg kom der som en dregg og lukket porten fint etter meg![]()
På ferger er det også greit å slippe brede sidevesker, som fort kan komme bort i andre sykler...
Men når det er nevnt skal det også nevnes at det er mange fordeler med toppboks og sidevesker. Derfor har jeg hatt slike på alle syklene jeg har hatt.

- Bjerknez
- Kontakt:
Jada, jeg ser selvsagt fordelene. Man kan ta med seg halve huset på tur. Man lukker igjen og låser. Man har også plass til å handle på veien noe som også er positivt. Men de negative sidene du nevner er nok til å ta gleden bort for min del. Hva andre gjør får være helt opp til dem. Kjedelig hvis alle syklene skulle være likeAJ skrev: 24 jul 2019, 16:16Ja, det er i slike tilfeller det er greit med annen løsning. Også på svingete samle veier i møte med busser og bobiler hvor man risikerer å måtte stoppe i motbakker og kjenner at ekvipasjen har et litt annet balansepunkt, for å si det slik, når man er fullastet.Bjerknez skrev: 24 jul 2019, 16:06 Jepp. Kjørte Triumph Explorern til Busa Trond på en fjelltur for noen år siden. Med full opppakning. En voksen rigg. Holdt på og røske med meg et gjerde på en av fjellovergangene. Alle andre gikk fint i gjennom, men jeg kom der som en dregg og lukket porten fint etter meg![]()
På ferger er det også greit å slippe brede sidevesker, som fort kan komme bort i andre sykler...
Men når det er nevnt skal det også nevnes at det er mange fordeler med toppboks og sidevesker. Derfor har jeg hatt slike på alle syklene jeg har hatt.

Er rett ved lidndesnes ut lørdagen aj. Sleng på en melding hvis du er i nærheten og vil si hei. Sender nr på pm.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Kastet inn håndkleet og leide hytte i skyggesiden her på Suleskard Fjellsenter i ettermiddag.
Teltplassen rett ved veien var steikende varme... :-)å . Så ingen teltovernatting i natt. Satser på en bedre teltcamp i morgo
Teltplassen rett ved veien var steikende varme... :-)å . Så ingen teltovernatting i natt. Satser på en bedre teltcamp i morgo

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
For øvrig samme hytte vi ble invitert inn som overnattingsgjester av hyggelige svensker i 2008. Les mer om det her:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=6454#p6454

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=6454#p6454