MC-ulykker
Re: MC-ulykker
Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39768
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her slår du nærmest fast at motorsyklister blir "udødelige" om de kjører med gul hjelm og gule kjøreklær/vesterVoksen skrev: 16 jun 2024, 16:08 Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.

Hva med den mest forekomne MC-ulykken, nemlig singelulykken.
I hvor stor grad vil en gul hjelm være til hjelp i slike tilfeller

Litt tendensiøst med et slikt retorisk spørsmål, men likevel.
Kjøreatferd og kjøretøybeherskelse er vel det aller viktigste hva gjelder å unngå å komme utfor en ulykke.
Selv gjør jeg meg mest mulig synlig for firehjulstrafikanter jeg kjører foran og bak ved å pendle jevnlig sideveis i kjørebanen slik at jeg dukker opp jevnlig i sidespeil og sladrespeil til bilføreren foran.
Og jada, det funker om en følger med og ser at bilføreren faktisk ser i speilet når "noe" dukker opp der.
Overfor motgående trafikk der det er plass (nok veibredde) og oversiktlig plasserer jeg meg som regel alltid i venstre del av min kjørebane. Altså samme plassering som bilføreren, som sitter i venstre forsete i bilen.
På den måten er jeg som motorsyklist godt synlig for motgående trafikk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: MC-ulykker
Bevares, folk må få kjøre rundt med hvilken farge de vil ha på sykler, hjelmer og vester, også fluoriserende gule. Men et eller annet sted så jeg at de fleste MC-ulykker skjer som utforkjøring i venstresving, og da tror jeg neppe fargevalg på bekledning har stor effekt.Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08 Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Ellers er jeg helt enig med kjellv og Bjerknez' siste innlegg; "trekant-lys" og "sporvalg, fart og sunn fornuft" betyr mye.
Tidligere pleide jeg å si at det viktigste sikkerhetsutstyret har man mellom ørene.
Re: MC-ulykker
Jeg har på ingen måte slått fast at en blir «udødelig» ved bruk av gul hjelm. Skjønner ikke at du klarer å vri det den veien. Hvordan en kan være så trangsynt at en nekter for at å ha en lysende farge i stedet for sort på det høyeste og mest synlige punktet på en MC- fører er vanskelig for meg å forstå.AJ skrev: 16 jun 2024, 16:36Her slår du nærmest fast at motorsyklister blir "udødelige" om de kjører med gul hjelm og gule kjøreklær/vesterVoksen skrev: 16 jun 2024, 16:08 Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg....
Hva med den mest forekomne MC-ulykken, nemlig singelulykken.
I hvor stor grad vil en gul hjelm være til hjelp i slike tilfeller...
Litt tendensiøst med et slikt retorisk spørsmål, men likevel.
Kjøreatferd og kjøretøybeherskelse er vel det aller viktigste hva gjelder å unngå å komme utfor en ulykke.
Selv gjør jeg meg mest mulig synlig for firehjulstrafikanter jeg kjører foran og bak ved å pendle jevnlig sideveis i kjørebanen slik at jeg dukker opp jevnlig i sidespeil og sladrespeil til bilføreren foran.
Og jada, det funker om en følger med og ser at bilføreren faktisk ser i speilet når "noe" dukker opp der.
Overfor motgående trafikk der det er plass (nok veibredde) og oversiktlig plasserer jeg meg som regel alltid i venstre del av min kjørebane. Altså samme plassering som bilføreren, som sitter i venstre forsete i bilen.
På den måten er jeg som motorsyklist godt synlig for motgående trafikk.
Selvfølgelig er utforkjøringer i sving, (singelulykker), det vanligste, men det handler ikke om å gjøre seg synlig for andre trafikanter, men hvordan en kjører. Det er noe helt annet. For å unngå sammenstøt med andre biler så er nøkkelen å bli sett/oppfattet tidligst mulig slik at bilførere unngår å sette oss i farlige situasjoner. Om du tror løsningen kun er plassering, og det har ikke noe som helst å si å gjøre seg mere synlig med farger så tro gjerne det.
Re: MC-ulykker
Ja, det viktigste er jo det vi har i mellom ørene. Hadde vi brukt det så hadde vi vel ikke kjørt MC?Gammelbokser skrev: 16 jun 2024, 16:40Bevares, folk må få kjøre rundt med hvilken farge de vil ha på sykler, hjelmer og vester, også fluoriserende gule. Men et eller annet sted så jeg at de fleste MC-ulykker skjer som utforkjøring i venstresving, og da tror jeg neppe fargevalg på bekledning har stor effekt.Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08 Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Ellers er jeg helt enig med kjellv og Bjerknez' siste innlegg; "trekant-lys" og "sporvalg, fart og sunn fornuft" betyr mye.
Tidligere pleide jeg å si at det viktigste sikkerhetsutstyret har man mellom ørene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39768
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Igjen framstår du som ganske så kategorisk ved å skrive "Om du tror kun (min utheving) er plassering, og det har ikke noe som helst å si å gjøre seg mer synlig med farger så tro gjerne det".Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:54 Om du tror løsningen kun er plassering, og det har ikke noe som helst å si å gjøre seg mere synlig med farger så tro gjerne det.
Kjøreatferd, plassering og det å kunne lese trafikkbildet til enhver tid er det viktigste med henblikk på å gjøre seg synlig i trafikkbildet.
Ellers kjører jeg ofte med sort skinndress, sort karbonhjelm, sorte hansker og sorte kjørestøvler uten at jeg noengang har opplevd å ikke bli sett.
Det samme når jeg kjører med en av tekstildressene mine med (ikke)fargene sort som grunnfarge med hvite detaljer og en av hjelmene jeg har som er i samme fargekombinasjoner i tillegg til en en med noen orange detaljer.
Overdreven tro på neongult har jeg definitivt ikke.
I min verden er det andre ting som er langt viktigere for oss motorsyklister, deriblant aktiv synliggjøring slik jeg allerede har nevnt.
Men at gul hjelm og gul vest er synlig, avviser jeg selvfølgelig ikke. Det jeg stiller spørsmål ved er hvor stor betydning det har i forhold til andre synlighetstiltak som allerede er nevnt av meg og flere andre her i tråden.
Og med det har jeg sagt mitt om dette i denne omgang

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg er forholdsvis enig i dette utsagnet, men løsrevet fra diskusjonen om gule vester.Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Du har helt rett i at du lettere blir sett med gul vest eller gul hjelm. Men hvorvidt du blir sett som motorsyklist eller som noe annet langs veien henger fortsatt åpent. Men helt klart er det mange motorsyklister som med fordel kunne gjøre noe enkle grep for å sikre seg selv noe bedre. Men det går først og fremst på å bedre sine tekniske kjøreferdigheter, og hvordan man tenker og handler i trafikken.
Jeg driver mye med dette som veileder i de forskjellige kurs som NAF MC arrangerer her i fylket. I disse kursene kjører jeg også med gul vest, uten at jeg føler det noe tryggere. Men det er en del av "uniformen". Kjører jeg privat ligger vesten igjen hjemme eller i toppboksen.
Men jeg ser mye rart på disse kursene. Mange har ikke de ringeste begrep om kvordan man skal klare å styre sykkelen gjennom en unnamanøver i 50 km/t. Urovekkende mange braser igjennom så kjeglene fyker. Svært mange behersker heller ikke en nødbrems fra samme hastighet, de tørr faktisk nesten ikke å bremse kraftig heller. Men langt færre behersker å feste blikket dit en skal i en nødsituasjon. Det er ganske skremmende å se på. Dette er antakelig dette det må fokuseres på dersom man skal få ned ulykkestallene. Kompetanseforbedrende tiltak i en eller annen form, enten obligatoriske eller for eksempel at forsikringsselskapene premierer slike kurs økonomisk for den enkelte som kan dokumentere deltakelse. Men så ille er realitetene. Det mest skremmende er faktisk at vi vet at de som kjører aller minst og aller dårligst aldri ville meldt seg på et kurs for derved å avsløre hvor dårlig det står til.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Et meget godt poeng @kjellv som jeg stiller meg bak.
Jeg har kjørt samens med folk med neongul vest som har kjlrt rett ut i sving. Det gikk bra, å jeg nevner ikke navn, men vi kjlrte alle sammen den samme svingen i omtrent samme hastighet. Den som kjlrte ut har hatt MC lappen en mannsalder. Men personen hadde neongul vest...
Så fokuset bør ligge helt andre steder enn farge på kjøretøyet.
Jeg har kjørt samens med folk med neongul vest som har kjlrt rett ut i sving. Det gikk bra, å jeg nevner ikke navn, men vi kjlrte alle sammen den samme svingen i omtrent samme hastighet. Den som kjlrte ut har hatt MC lappen en mannsalder. Men personen hadde neongul vest...
Så fokuset bør ligge helt andre steder enn farge på kjøretøyet.
- SveinHa
- Innlegg: 704
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nåja, det går an å ha flere tanker i hodet samtidig og om neongult gir deg 1% bedre odds så er det til og ikke fra...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Re: MC-ulykker
Veldig enig med deg, men jeg sidestiller ikke gul vest med gul hjelm, da vester blir matte, skjult av ryggsekker, regntøy etc. En gul hjelm påstår jeg er vesentlig mere synlig enn en gul vest.kjellv skrev: 16 jun 2024, 18:31Jeg er forholdsvis enig i dette utsagnet, men løsrevet fra diskusjonen om gule vester.Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Du har helt rett i at du lettere blir sett med gul vest eller gul hjelm. Men hvorvidt du blir sett som motorsyklist eller som noe annet langs veien henger fortsatt åpent. Men helt klart er det mange motorsyklister som med fordel kunne gjøre noe enkle grep for å sikre seg selv noe bedre. Men det går først og fremst på å bedre sine tekniske kjøreferdigheter, og hvordan man tenker og handler i trafikken.
Jeg driver mye med dette som veileder i de forskjellige kurs som NAF MC arrangerer her i fylket. I disse kursene kjører jeg også med gul vest, uten at jeg føler det noe tryggere. Men det er en del av "uniformen". Kjører jeg privat ligger vesten igjen hjemme eller i toppboksen.
Men jeg ser mye rart på disse kursene. Mange har ikke de ringeste begrep om kvordan man skal klare å styre sykkelen gjennom en unnamanøver i 50 km/t. Urovekkende mange braser igjennom så kjeglene fyker. Svært mange behersker heller ikke en nødbrems fra samme hastighet, de tørr faktisk nesten ikke å bremse kraftig heller. Men langt færre behersker å feste blikket dit en skal i en nødsituasjon. Det er ganske skremmende å se på. Dette er antakelig dette det må fokuseres på dersom man skal få ned ulykkestallene. Kompetanseforbedrende tiltak i en eller annen form, enten obligatoriske eller for eksempel at forsikringsselskapene premierer slike kurs økonomisk for den enkelte som kan dokumentere deltakelse. Men så ille er realitetene. Det mest skremmende er faktisk at vi vet at de som kjører aller minst og aller dårligst aldri ville meldt seg på et kurs for derved å avsløre hvor dårlig det står til.
Kjenner godt kjøreskolelærer og har også snakket om dette med sensorer. Kjøreskolelæreren har valgt å kjøre gul hjelm, og sensorer er også opptatt av å gjøre seg synlig.
Når det gjelder kjøreadferd som nødbrems, unnamanøver, se dit en skal er jeg 100% enig med deg i at her har vi mye å hente, inkludert meg selv. Er ingen tvil om at vi burde trent på dette på lukkede områder slik at det sitter i oss når vi trenger det. Det å se dit vi skal i stedet for å stivne hadde nok også hjulpet veldig godt på ulykkesstatistikken.
Igjen: Hvis noen innbiller seg at jeg tror at gul hjelm redder alle problemer i ulykkesstatistikken så må jeg dypt beklage at jeg har uttrykt meg så feil.
Når det gjelder den tragiske ulykken som ble omtalt fra Lyngdal denne uken, så er det blitt hevdet av flere, uten at en vet bekledningen, at gul hjelm kunne ha forhindret den tragiske ulykken. Da kunne kanskje bilføreren ha sett MCen over autovernet før forbikjøringen? Kanskje mer synlige MC-førere kunne reddet så lite som to liv i året? Hadde ikke det vært bra, og verdt å endre seg for?
Selv bor jeg på et lite sted på Sørlandet der det har vært mange drepte på MC i årenes løp, og ikke lang fra meg har i senere år to omkommet og en sitter i rullestol pga sidestøtte som stod nede i sving. Synlighet er bare en del av det store bildet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ja, hvis du føler du får 1% bedre odds samt ikke bryr deg om å kle deg i gult, så er det helt opp til deg

- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: MC-ulykker
Gult i regnvær,ellers bryr jeg meg ikke.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- SveinHa
- Innlegg: 704
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Forfengeligheten er heeeeeeelt fraværende...Bjerknez skrev: 16 jun 2024, 18:57...samt ikke bryr deg om å kle deg i gult, så er det helt opp til deg![]()
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Undersøkelser har konkludert med at farge på kjøreutstyr ikke har noen reell målbar effekt
Belysning-plassering og oppførsel i trafikken har effekt.
Reflexer har effekt i mørket og dårlige lysforhold.
https://www.nmcu.org/wp-content/uploads ... ksvest.pdf
En sak litt på siden-i USA har tradisjonelt brannbiler og amulanser vært røde.-når de lakkerte de om til gul-grønne økte ulykkene med/mot andre traffikanter drastisk.
Konklusjonen ble at vanen gjorde at hjernen oppfattet de gulgrønne feil og ikke som fare/utrykningskjøretøy.
Jeg konkluderer med at eneste grunnen til at akkurat den gulgrønne fargen og ikke sterkt-orange som også er en fluoriserende farge "oppfattes mer" er at politi og biltilsyn har brukt dette,
Men nå når alle fra barnehager sykkelister portstolper arbeidstøy biler og annet benytter denne fargen/vesten så legger jeg mindre og mindre merke til denne.
Men sitter en og SER ETTER denne fargen så klart så ser man den, i stedet for eksempelvis orange.
Personlig så ser jeg mye lettere lyskastere/lamper enn et plagg-spesielt på avstand, dette er jo også styrken til reflexene på klær og slik i mørket.
Belysning-plassering og oppførsel i trafikken har effekt.
Reflexer har effekt i mørket og dårlige lysforhold.
https://www.nmcu.org/wp-content/uploads ... ksvest.pdf
En sak litt på siden-i USA har tradisjonelt brannbiler og amulanser vært røde.-når de lakkerte de om til gul-grønne økte ulykkene med/mot andre traffikanter drastisk.
Konklusjonen ble at vanen gjorde at hjernen oppfattet de gulgrønne feil og ikke som fare/utrykningskjøretøy.
Jeg konkluderer med at eneste grunnen til at akkurat den gulgrønne fargen og ikke sterkt-orange som også er en fluoriserende farge "oppfattes mer" er at politi og biltilsyn har brukt dette,
Men nå når alle fra barnehager sykkelister portstolper arbeidstøy biler og annet benytter denne fargen/vesten så legger jeg mindre og mindre merke til denne.
Men sitter en og SER ETTER denne fargen så klart så ser man den, i stedet for eksempelvis orange.
Personlig så ser jeg mye lettere lyskastere/lamper enn et plagg-spesielt på avstand, dette er jo også styrken til reflexene på klær og slik i mørket.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: MC-ulykker
Lys er helt klart effektivt som er selvopplevd, K1600’n er min første sykkel med ekstra lys (LED Additional Headlight) og med disse på i dagslys er det nesten alltid rask reaksjon fra biler jeg innhenter hvorpå de trekker ut til høyre i god tid. Det å bli oversett i trafikken oppleves sjeldnere på mc nå vs bil. Det var en kjøreskolelærer som formante «Se på alle andre trafikanter som idioter så går det bra».
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- SveinHa
- Innlegg: 704
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Godt poengdypen skrev: 16 jun 2024, 20:16Det var en kjøreskolelærer som formante «Se på alle andre trafikanter som idioter så går det bra».

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Hadde på meg hel knallgulgrønn regndress i 8xl som blåste seg opp som ballong i går og vil si det var ikke spesielt sikkert-hverken som anticrash eller airbag...


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hvem bryr seg vel om du blåser av veien, så lenge du synesmekkern skrev: 16 jun 2024, 20:27Hadde på meg hel knallgulgrønn regndress i 8xl som blåste seg opp som ballong i går og vil si det var ikke spesielt sikkert-hverken som anticrash eller airbag...var jævlig nok å klamre deg til styret når farta økte...
![]()

- SveinHa
- Innlegg: 704
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
En 17 år gammel gutt omkom i en lettmotorsykkel-ulykke i Tjeldsund i Troms i natt.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/en-1 ... 1.16936059
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/en-1 ... 1.16936059
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 71
- Registrert: 24 jul 2020, 17:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015
Re: MC-ulykker
en som har vært på skauen aleine kan det se ut som.
https://www.dt.no/floyet-til-ulleval-et ... 57-2415718
https://www.dt.no/floyet-til-ulleval-et ... 57-2415718
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39768
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Canutus
- Innlegg: 616
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Møteulykke mellom 2 mc'er på Vatnarvegen v/Bø - Telemark
https://www.ta.no/to-motorsykler-har-ko ... 50-1901639
https://www.ta.no/to-motorsykler-har-ko ... 50-1901639
- Canutus
- Innlegg: 616
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Enda en dødsulykke og denne gangen ev vei jeg kjører endel på kveldstur.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/a ... .16945115
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/a ... .16945115
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39768
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
La oss inderlig håpe at det stopper med dette...
Men det vel for mye å håpe på:
https://www.nettavisen.no/trafikksikker ... m-comments

Men det vel for mye å håpe på:
https://www.nettavisen.no/trafikksikker ... m-comments
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.