BMW K100RS, K1 og R75/5
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Vann i bensinen blir det med 100% sikkerhet med dårlig pakning. Det var derfor jeg fikk min gamle K100RS16V som ikke startet.
Lekk i simring skyldes nok at det ikke er belger på gaffelbeina. Så de bør poleres opp ordentlig før du monterer nye simringer.
Dersom du ikke føler at demperne forran banker og slår så er det vel greit nok. Min var så blaut forran at det gikk hardt utover kjøreegenskapene, og etter fjærbytte var dette løst. Dette hang sammen med at også bakdemper var utslitt og preload måtte justeres hardt. Så den ble stiv bak og ved dump bak så ble kreftene flyttet frem og forgaffelen tok støyten. Den hadde imidlertid 130 000km på originale dempere og bremseslanger..
Lekk i simring skyldes nok at det ikke er belger på gaffelbeina. Så de bør poleres opp ordentlig før du monterer nye simringer.
Dersom du ikke føler at demperne forran banker og slår så er det vel greit nok. Min var så blaut forran at det gikk hardt utover kjøreegenskapene, og etter fjærbytte var dette løst. Dette hang sammen med at også bakdemper var utslitt og preload måtte justeres hardt. Så den ble stiv bak og ved dump bak så ble kreftene flyttet frem og forgaffelen tok støyten. Den hadde imidlertid 130 000km på originale dempere og bremseslanger..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Styredempern er i og for seg lik K1200RS bare med annen innfestning.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Takk for svar Fredrik. Synes den innimellom går litt ujevnt, særlig når man går av gassen og rundt 3.500 rpm. Greit å utelukke vann i bensinen før man bynner med dyser, ånding og innsugsgummi.
Gaffelbeina har noen sår som må poleres bort, trur belger blir løsningen etter bytte. Får se om jeg bytter fjærer også .
Gaffelbeina har noen sår som må poleres bort, trur belger blir løsningen etter bytte. Får se om jeg bytter fjærer også .
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Husker jeg drev og kjørte ut rester av vann i mitt system med kondensfjerner og totaktsolje. Kjørte tanken helt tom og kjørte med kanne og slumpet på en skvett oljeblanda bensin(0,5% eller så) et par dager. Så gikk den fra å dra ujevnt på visse turtall til og dra helt jevnt og kicke til på rundt 4500-5000rpm.
I motsetning til K1200RS som bare drar på på alle turtall så føles nok denne 16ventileren seg litt mer «plaget» på høyt turtall enn 8v og K1200. Mulig det er fordi man føler mer puls i styret. Var en vanesak for min del og var gøy å piske på til tider. På motorvei i 150-160 så var den bedre enn K1200RSen synes jeg. Høyere turtall, men man forstår hva slag autobahn maskin dette er. K1 må jo være enda bedre.
I motsetning til K1200RS som bare drar på på alle turtall så føles nok denne 16ventileren seg litt mer «plaget» på høyt turtall enn 8v og K1200. Mulig det er fordi man føler mer puls i styret. Var en vanesak for min del og var gøy å piske på til tider. På motorvei i 150-160 så var den bedre enn K1200RSen synes jeg. Høyere turtall, men man forstår hva slag autobahn maskin dette er. K1 må jo være enda bedre.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Hørtes kjent ut det du beskriver, kanskje det er så enkelt. Kjørte sykkel på jobb i mårrest. Da gikk den utrolig fint og føltes kvass, uten at det var noen spesiell grunn for det. Var kaldt i lufta riktignok.
Hva bør tomgangen ligge på? Min ligger rundt 1100/1200rpm.
Får bare startet sykkelen i nøytral, er det riktig eller er clutchbryteren defekt?
Venstre blinklys er gåent i instrumentet, vurderer LED oppgradering som jeg ser flere gjør. Orange lys hadde vært litt tøft, men ser det ikke er optimalt mot klokke/gear indikator.
Hva bør tomgangen ligge på? Min ligger rundt 1100/1200rpm.
Får bare startet sykkelen i nøytral, er det riktig eller er clutchbryteren defekt?
Venstre blinklys er gåent i instrumentet, vurderer LED oppgradering som jeg ser flere gjør. Orange lys hadde vært litt tøft, men ser det ikke er optimalt mot klokke/gear indikator.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Symaskin på 1100rpm er vel tomgangen.
Sålenge sidestøtta er oppe, så skal den kunne startes i alle gir.
Sålenge sidestøtta er oppe, så skal den kunne startes i alle gir.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Instrumentet på K100 skal være grønt
Det er tøft! Minnes at jeg kjøpte pærer fra motobins. Så satt jeg inn grønn LED i tankmåler og vanntemp.

Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Korter ned på ventetiden for henting av K1 med en liten brosjyre fra 1989.
Søndags morgen flyr jeg ned til Gardermoen og møter selger der. Blir enten Venabygd/Folldal eller Skreifjella/Gjøvik/Fagernes/Valdresflya på tur hjem. Bynner skikkelig å glede meg

Søndags morgen flyr jeg ned til Gardermoen og møter selger der. Blir enten Venabygd/Folldal eller Skreifjella/Gjøvik/Fagernes/Valdresflya på tur hjem. Bynner skikkelig å glede meg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Du har all grunn til å glede deg! Nå er jo din sykkel litt annerledes enn den i brosjyren, du har to ekstra luftinntak! Skyldes turbulens bak vindskjermen at de måtte få to hull til der.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Om du vurderer nye fjærer forran så hadde jeg kanskje seriøst vurdert en Marzochi-innsats? Er man litt sprø da kanskje?
https://www.omniaracing.net/en/andreani ... 45870.html
https://www.omniaracing.net/en/andreani ... 45870.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde var utstyrt med Marzocchi foran. Virket å være solide saker.FredrikE24 skrev: 15 aug 2020, 12:45 Om du vurderer nye fjærer forran så hadde jeg kanskje seriøst vurdert en Marzochi-innsats? Er man litt sprø da kanskje?
https://www.omniaracing.net/en/andreani ... 45870.html
Så gikk jo Marzocchi konk...
Men boet ble vel kjøpt og produksjonen er i gang igjen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Marzocchi er bra saker det. Har det på mopeden faktisk. Opp-ned-dempere og greier!
Kommer litt ann på hvor mye penger man skal legge i en brukssykkel, men at det kjøremessig er verdt det er jeg sikker på.
Som tidligere nevnt ble det satt på Wilbers Road-demper bak og nye progressive fjærer i gaffelen forran på K100RS 16Ven jeg hadde. Sykkelen var ikke til å kjenne igjen. Bokstavelig talt.
Kommer litt ann på hvor mye penger man skal legge i en brukssykkel, men at det kjøremessig er verdt det er jeg sikker på.
Som tidligere nevnt ble det satt på Wilbers Road-demper bak og nye progressive fjærer i gaffelen forran på K100RS 16Ven jeg hadde. Sykkelen var ikke til å kjenne igjen. Bokstavelig talt.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Da er den på tur tilbake til Trondheim. Ble Minnesund - Toten - Fagernes - Valdresflya. Sitter nå på Dovregubbens hall og spiser middag. Sliten i kroppen nå, uvvant sittestilling! 

Gleder meg til å kjøre videre. Fyldig referat kommer
Gleder meg til å kjøre videre. Fyldig referat kommer
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Tøff sykkel, K1.
Da den kom var den vel en av elske/hatesyklene, som Suzuki Katana og noen flere gjennom årene.
Jeg syntes den så helt jævlig ut, helt til jeg hadde sett en i virkeligheten.
Da den kom var den vel en av elske/hatesyklene, som Suzuki Katana og noen flere gjennom årene.
Jeg syntes den så helt jævlig ut, helt til jeg hadde sett en i virkeligheten.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Sitter du ikke litt oppreist på denne? Ikke så sammentrykket og foroverlent som på en R1 ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1