skifte olje/filter
Re: skifte olje/filter
Hvis vi tar Biltemas mange oljer ( http://www.biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=olje" onclick="window.open(this.href);return false;) , hvilke er da kvalifisert som "API SG or higher" som det står i boka. Jeg forstår ikke helt kvalifiseringen, hva som er høyre eller lavere en "API SG"...
Re: skifte olje/filter
:) Det er lett å gjøre ting vanskelig :)
Syns du gjorde dette elegant og med bra både olje og filter, GV, så " tut & kjør" Ingen grunn til bekymring, spør du meg.
Dette med API systemet kan ha litt interresse om man kjører i utlandet.
Om du ikke forstår meteren av språk, så står API systemet gjenkjenelig på flaskene likevel. Og det er til å stole på.
Så, om du finner olje til sykker'n din i Italia eller hvorsomhelst, og det har API betegnelse som er rett i forhold til sykkelen din, og viskositet ( 10-40 greiene) ...så er du trygg. DERFOR kan dette med API være greit å vite bittelitt om :)
API-systemet [rediger]
APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1
Syns du gjorde dette elegant og med bra både olje og filter, GV, så " tut & kjør" Ingen grunn til bekymring, spør du meg.
Dette med API systemet kan ha litt interresse om man kjører i utlandet.
Om du ikke forstår meteren av språk, så står API systemet gjenkjenelig på flaskene likevel. Og det er til å stole på.
Så, om du finner olje til sykker'n din i Italia eller hvorsomhelst, og det har API betegnelse som er rett i forhold til sykkelen din, og viskositet ( 10-40 greiene) ...så er du trygg. DERFOR kan dette med API være greit å vite bittelitt om :)
API-systemet [rediger]
APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: skifte olje/filter
alle motoiroljene er sg eller bedre..skal du ha til 1800`ren er spørsmålet tykkelse? 10W-40 eller hva?
vil tippe på denne...http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W40-36958/
vil tippe på denne...http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W40-36958/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: skifte olje/filter
mekkern skrev:alle motoiroljene er sg eller bedre..skal du ha til 1800`ren er spørsmålet tykkelse? 10W-40 eller hva?
vil tippe på denne...http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W40-36958/
Du har rett, det står 10W-40 i boka. Det er kanskje en grunn til du bruker nicket mekkern...

Skift olje, folkens....
Sist redigert av AJ den 11 apr 2012, 22:05, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Legger posten her - til skræk & advarsel!! - i stedet for i egen tråd.
Begrunnelse: Legger posten her - til skræk & advarsel!! - i stedet for i egen tråd.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Skift olje, folkens....
Satan, det gir meg nesten litt dårlig samvittighet for at jeg bruker mye mer tid på MC'n og neglisjerer bilen på det groveste :)
It is better to exist unknown to the law.