skifte olje/filter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Dette er jo ikke noe bilforum, men jeg våger meg ut på et spørsmål om olje og oljefilter skift på bil. Har tenkt å prøve meg på det, på egen hånd. Før i tiden var jo det service som ble gjort på bensinstasjon når en kjøpte olje. Nå må en jo bestille time og sette den inn på bilverksted for å få gjort det, og det blir jo bare dyrere og dyrere. Så det betyr at jeg vil nå ta oljeskift på egen hånd.

Jeg har kjøpt denne oljen hos Biltema : http://goo.gl/VlIYs" onclick="window.open(this.href);return false;

Og oljefilter på samme plass.

Det er en gammel Toyota Corolla 1997 modell som skal være min prøvekanin.

Spørsmålet blir til dere som kan dette med motor og kan skru. Er det en grei olje jeg har kjøpt?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: skifte olje/filter

Legg inn av TBI81 »

Er jo litt 'dyr olje' på en såppass gammal bil kanskje, men det er jo ikke feil i og for seg. Selv ville jeg nok valg mineralsk eller halvsyntetisk 10w-40.

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

TBI81 skrev:Er jo litt 'dyr olje' på en såppass gammal bil kanskje, men det er jo ikke feil i og for seg. Selv ville jeg nok valg mineralsk eller halvsyntetisk 10w-40.
Tusen takk for kjapt svar. :thumleft

Det er godt det ikke var fei i alle fall. Tenkte jeg skulle spandere en "fin" olje på gammel bilen jeg har fått svært billig fra et familiemedlem, og ta godt vare på den. Bilen har kun gått 57 000 km. ;e

Den har stått i varm garasje hele sitt liv, så jeg tror at hvis jeg steller pent med den, så kan jeg ha den lenge. :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:Dette er jo ikke noe bilforum, men jeg våger meg ut på et spørsmål om olje og oljefilter skift på bil. Har tenkt å prøve meg på det, på egen hånd. Før i tiden var jo det service som ble gjort på bensinstasjon når en kjøpte olje. Nå må en jo bestille time og sette den inn på bilverksted for å få gjort det, og det blir jo bare dyrere og dyrere. Så det betyr at jeg vil nå ta oljeskift på egen hånd.

Jeg har kjøpt denne oljen hos Biltema : http://goo.gl/VlIYs" onclick="window.open(this.href);return false;

Og oljefilter på samme plass.

Det er en gammel Toyota Corolla 1997 modell som skal være min prøvekanin.

Spørsmålet blir til dere som kan dette med motor og kan skru. Er det en grei olje jeg har kjøpt?
Tilfeldigvis har jeg nettopp skrevet en slik helsides sak i avisen jeg jobber i om akkurat oljeskift :-) En slags "verktøy for dummies" (ikke i nedsettende betydning, kun for å illustrere sakens enkle og lettforståelige tilnærming) Handler om hva slags verktøy man med fordel kan bruke, hvor man skal fylle på rett mengde olje (jada, jada... er ikke alle som er like sikre på det heller... :P :p ), hvor tappepluggen er, bytte av tettering på nettopp denne pluggen, bruk av praktisk spillojedunk som er velegnet for levering av den brukte olje til godkjent og gratis mottak for privatpersoner, bruk av oljefilter avtakertang eller denne hendige avtakeren som jeg kaller "forstørret pipenøkkel", som egner seg spesielt godt på motorer hvor filteret gjerne er plassert på det trangeste og mest kronglete steder i motorrommet.

Ok, spørsmål et ditt handler om olje. Er innom det så vidt er i artikkelen også, men uten fokus på merke, men mer på at man selv kan velge hvilken olje man ønsker å bruke - så lenge den oppfyller bilfabrikantens anbefalinger.

Tror flere her inne like gjerne anbefaler Biltema oljen som den man får kjøpt hos såvel BilXtra, Mekonomen og bensinstasjoner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev: bytte av tettering på nettopp denne pluggen, bruk av praktisk spillojedunk som er velegnet for levering av den brukte olje til godkjent og gratis mottak for privatpersoner.
Er det viktig å bytte tettering? Det hadde de ikke på Biltema. Ellers kjøpte jeg denne spilloljedunken:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... MC-191419/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: skifte olje/filter

Legg inn av ArcticTiger »

Tetteringen holder gjerne mange oljeskift. Men det er viktig at du husker på å skru i tappepluggen før du fyller i ny olje! (Jeg tuller ikke med deg nå GV, det har skjedd mange) Og skru til tappepluggen "fast", men ikke for hardt sånn at gjengene går. (Det har og skjedd mange)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Tetteringen holder gjerne mange oljeskift. Men det er viktig at du husker på å skru i tappepluggen før du fyller i ny olje! (Jeg tuller ikke med deg nå GV, det har skjedd mange) Og skru til tappepluggen "fast", men ikke for hardt sånn at gjengene går. (Det har og skjedd mange)
Spilloljedunken du kjøpte ser bra ut, Godtvoksen.
Og til dette med tetteringen; hvis den er flatklemt og ser noe deformert ut så mener jeg den bør byttes.

Og til ArcticTiger; mener jeg også skrev om dette med å skru igjen tappepluggen i saken jeg skrev. Det hender faktisk, som du også nevner, at folk glemmer å skru den på plass igjen.

Selv glemte jeg å skru på plass selve oljepåfyllingslokket for noen oljeskift siden og kom først på at jeg hadde glemt det da det begynte å sprute noen småkvetter motorolje opp på frontruta etter ca. 5 mils kjøring... :redface
Etterpå måtte jeg bare spørre meg sjøl om: "er'e mulig!? Er'e virkelig mulig!!??"
Men... ser ut til at det gikk bra. Bilen funker ennå... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev: bytte av tettering på nettopp denne pluggen, bruk av praktisk spillojedunk som er velegnet for levering av den brukte olje til godkjent og gratis mottak for privatpersoner.
Er det viktig å bytte tettering? Det hadde de ikke på Biltema. Ellers kjøpte jeg denne spilloljedunken:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... MC-191419/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg bytter konsekvent alltid tettering når jeg har hatt ute bunnpluggen.. En eldre tettering kan gå lekk, og det er kjedelig å miste olja den veien.

Den spilloljedunken du linket til er et veldig greit verktøy, å ha (også for MC). Eneste andre alternativ er jo isbokser og det heller umiljøvenlige alternativet å helle olja i avløpskommer (som er ulovlig)...

Med tanke på at bilen er fra 97, så er antageligvis selv den dårligeste olje du får kjøpt i dag, bedre en den oljen som var vanlig å bruke på bilen i 97.. :)

Uten å ha lest artikkelen til AJ, så er viktig tips å fukte nytt oljefilter med olje før du setter det på plass. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av AJ »

Crinos skrev:
Uten å ha lest artikkelen til AJ, så er viktig tips å fukte nytt oljefilter med olje før du setter det på plass. :thumleft
Kanskje ikke hele filteret, men i hvert fall O-ringen (tetteringen) på filteret... ;e

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Twister »

... Selv er jeg veldig forsiktig md å bryke helsyntetisk på eldre ting, dvs... jeg gjør det ikke om jeg ikke VET at de har gårr på det fra de var nesten nye..

Dette pga at denne oljen kan fort vaske løs gammel morro som vil tette oljekanalene i motoren...
Hvis en absolutt må kjøpe for dyr olje ( helsyntetisk) pga av ekstreme temraturer eller belastning, bør en foreta innvendig motorvask med egnede midler først!!!

Sikkert ikke en fasit, men tror jeg ikke har missforstått dette helt....)

Lykke til med skiftinga uansett :thumleft
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: skifte olje/filter

Legg inn av mekkern »

Hvis bilen ikke har benyttet "syntetolje" på de siste skiftene så gå for mineralolje.ellers får du forbruk og lekkasjer/svetting av olje.

Og IKKE bruk verktøy for å stramme filteret-skru det bare godt til med hendene-ellers får du det ikke av uten VOLD neste gang..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Da har jeg vært ute i garasjen og skiftet olje og filter. Det gikk i grunnen veldig greit. Har ikke skiftet olje på bil siden jeg var 18 - 20 år, da skiftet jeg av og til på min gamle Ford Cortina. Nå ser jeg at det er kommet mange hyggelig og hjelpsomme innlegg mens jeg har gjort jobben. Jeg ser mekkern advarer mot syntetisk olje, nå har jeg brukt den jeg kjøpte og får håpe at det ikke forårsaker bruk av olje og lekkasje. Jeg så det lå en liter olje i bagasjerommet og det var Statoils 10W-40 part synthetic motor oil. Det er jo da grunn til å tro at det er den som har vært brukt tidligere.

Følgene er gjort, så får vi håpe det går bra.

Filter er skiftet og jeg hadde olje på gummipakning som satt på det nye filteret før jeg skrudde det på.

Skiftet ikke pakning på bunnskruen, og jeg håper det går bra. Skal skaffe det til neste oljeskift.

Husket å skru på nytt filter (bare med håndkraft) og bunnplugg på plass før jeg fylte på ny ojle... :thumleft

Dette tok meg da ca en times tid. Sist jeg hadde oljeskift betalte jeg over kr. 1500,- inkl. olje og filter. Det var riktignok på en annen bil (Suzuki Grand Vitara) , men like vel så har jeg nok på denne timen tjent nesten like mye som jeg har som dagslønn (ca kr. 1000) etter skatt er fratrukket. Så neste gang får jeg vel også våge meg på olje og filterskift både på Suzuki Grand Vitara og på min kjære MC... :thumleft

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av XRing »

Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av XRing »

Godtvoksen skrev:
XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Svar