skifte olje/filter
Re: skifte olje/filter
Ved oljeskift skal alltid motoren være varm, selv om jeg vet noen verksted ikke tar dette så alvorlig.
Som Godtvoksen skriver så blir jo oljefilteret veldig varmt og fare for å brenne seg, men det er bare å bruke gode hansker eller enda bedre å vente til motoren begynner å bli kald igjen. Oljefilteret trenger jo ikke å skrus ut samtidig med tappepluggen. Gode hansker er jo også fine å ha når en løsner filteret med hendene.
Hvis oljen er kald får en ikke byttet så mye olje da den er mer tyktflytene og treg å få ut. Opprørt og varm olje transporterer bedre ut "dritten" som ligger i olja. Jo mer olje en får ut av det som ligger i bunntroa, jo bedre blir det.
Er ikke enig i at en får ut mer urenheter ved å bytte ved kald motor. Er heller da en sliter med å få ut dritten helt i bånn i motsetning til når dritten er fordelt godt utover i varm olje.
Som Godtvoksen skriver så blir jo oljefilteret veldig varmt og fare for å brenne seg, men det er bare å bruke gode hansker eller enda bedre å vente til motoren begynner å bli kald igjen. Oljefilteret trenger jo ikke å skrus ut samtidig med tappepluggen. Gode hansker er jo også fine å ha når en løsner filteret med hendene.
Hvis oljen er kald får en ikke byttet så mye olje da den er mer tyktflytene og treg å få ut. Opprørt og varm olje transporterer bedre ut "dritten" som ligger i olja. Jo mer olje en får ut av det som ligger i bunntroa, jo bedre blir det.
Er ikke enig i at en får ut mer urenheter ved å bytte ved kald motor. Er heller da en sliter med å få ut dritten helt i bånn i motsetning til når dritten er fordelt godt utover i varm olje.
Re: skifte olje/filter
selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.Godtvoksen skrev:Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: skifte olje/filter
Dette hørtes skummelt ut....Mysterion skrev: selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.

Burde jeg gjøre jobben på nytt tro..

Re: skifte olje/filter
om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: skifte olje/filter
Kan en ta av filteret uten først å tappe ut oljen?Mysterion skrev:om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39763
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: skifte olje/filter
La filteret være som det er du, Godtvoksen...
Så bytter du heller olje og filter om noen få tusen km. igjen.
Å bytte oftere enn anbefalte skiftintervall er helt uproblematisk. Snarere en fordel.
Så bytter du heller olje og filter om noen få tusen km. igjen.
Å bytte oftere enn anbefalte skiftintervall er helt uproblematisk. Snarere en fordel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: skifte olje/filter
Ingen problem å bytte filteret uten å tappe oljen da filteret normalt sett er mye høyere på motoren enn oljen som ligger i ro nede i bunntroa. Gjorde dette senest i dag og kun litt olje i nederste halvdel av filteret gikk til spille.
Hadde ikke stresset med å bytte dette Biltema-filteret da tusenvis av biler i Norge går på disse. Hadde heller kjøpt orginalt neste gang.
Hadde ikke stresset med å bytte dette Biltema-filteret da tusenvis av biler i Norge går på disse. Hadde heller kjøpt orginalt neste gang.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: skifte olje/filter
Problemet er alder IKKE kjørelengde sånn generelt..det er gummiringer og pakninger som krymper/sveller/blir harde..Godtvoksen skrev:Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
men har den gått på sånn delsynt så går det nok bra ja..

2 fabrikanter av oljefiltre som er tvilsomme er BT og Fram.
skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: skifte olje/filter
Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Re: skifte olje/filter
Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen. Avleiringer ville jeg ikke bekymret meg noe om. Går så bra atte.Godtvoksen skrev:Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Når det gjelder oljeskift og gammel olje så gjør jeg det enkelt. Tapper olja i ei plastbalje og derifra til gamle spylevæske kanner. Trakt for å overføre olje fra plastbalja til dunken kjøpte jeg på Europris. Så ender dunkene i Miljøstasjonen. Det er lett å være miljøvennlig.

Re: skifte olje/filter
Ja, ja - når jeg stiller så mange dumme spørsmål om olje og filterskift, så blir det som sees på som svært enkelt - reneste vitenskapen....Pollti skrev: Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen.

Instruksjonsboka til bilen anbefaler syntetisk olje...

Igjen takk for alle innspill.

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: skifte olje/filter
Jeg har alltid byttet olja selv, helt til siste bilbytte.. BMW har noe computergreier som må nullstilles ellers får man diskolys i dashbordet..
Men så til det jeg egentlig ville si. Når det gjelder bytte av tetteringer osv, velger jeg å gjøre rent, se på de hvordan de ser ut, og så avgjøre om de tåler en runde til. Har litt allround mekanisk erfaring med alt fra det å være kinomaskinist til å gjøre preflight på eget fly i forsvaret. Men kort og godt bruke hodet.
Spilloljedunk har jeg aldri hatt. På gulvet har jeg en rund plastbalje (stor tupperware boks) som jeg har stjælt fra fruen. (hun leter etter den fortsatt..). Når oljen er skiftet, tar jeg oljen oppi de nå tomme flaskene. Bruk trakt. Jeg bruker en 1,5 liters colaflaske som jeg har delt i to. Lever oljen på godkjent sted.
Så en liten "don't try this at home" historie:
En venn av meg skulle bytte olje. Han var så redd for at det skulle være igjen noe gammel olje at han fylte på white sprit for å "vaske ut" alle olje rester
For sikkerhets skyld startet han opp, slik at han skulle få "vasket" over alt..
Motoren ble sikkert ren, men den stoppet etter et par sekunder, og har aldri gått siden.. (
Men så til det jeg egentlig ville si. Når det gjelder bytte av tetteringer osv, velger jeg å gjøre rent, se på de hvordan de ser ut, og så avgjøre om de tåler en runde til. Har litt allround mekanisk erfaring med alt fra det å være kinomaskinist til å gjøre preflight på eget fly i forsvaret. Men kort og godt bruke hodet.
Spilloljedunk har jeg aldri hatt. På gulvet har jeg en rund plastbalje (stor tupperware boks) som jeg har stjælt fra fruen. (hun leter etter den fortsatt..). Når oljen er skiftet, tar jeg oljen oppi de nå tomme flaskene. Bruk trakt. Jeg bruker en 1,5 liters colaflaske som jeg har delt i to. Lever oljen på godkjent sted.
Så en liten "don't try this at home" historie:
En venn av meg skulle bytte olje. Han var så redd for at det skulle være igjen noe gammel olje at han fylte på white sprit for å "vaske ut" alle olje rester
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
Motoren ble sikkert ren, men den stoppet etter et par sekunder, og har aldri gått siden.. (
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: skifte olje/filter
Tror Slettebøe i Kristiansand er de i Vest-Agder som har mest av disse hydrauliske filterne, men klarer ikke å forstå nyttigheten av dette arbeide med å finne et erstatningfilter for orginalen.Godtvoksen skrev:Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Ser ikke problemet med å kunne bruke orginalfilter i det hele tatt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: skifte olje/filter
ingen prob med "orginalfilter", men som han som tester filter for div maskinlevrandører sa:det hender det er et dårlig oljefilter, men aldri et hydralikkfilter.
Men så kommer pris/nytteeffekt inn i bildet da....
Men så kommer pris/nytteeffekt inn i bildet da....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: skifte olje/filter
Det er godt å høre at det finnes flere idioter enn meg, når det gjelder manglende vedlikeholdkunnskaper om motor. Imidlertid når det gjelder rens av motor så anbefaler Bilxtra i et skriv om oljeskift på deres nettside:SuperMorten skrev: Så en liten "don't try this at home" historie:
En venn av meg skulle bytte olje. Han var så redd for at det skulle være igjen noe gammel olje at han fylte på white sprit for å "vaske ut" alle olje resterFor sikkerhets skyld startet han opp, slik at han skulle få "vasket" over alt..
![]()
![]()
Motoren ble sikkert ren, men den stoppet etter et par sekunder, og har aldri gått siden.. (
Det er ingen her som har nevnt eller anbefalt noe sånt, så det er da sikkert helt unødvendig.Vi anbefaler å bruke en oljerens (Comma Easy Engine Flush) når du skifter oljen. Denne bryter ned den gamle oljen og løsner møkk som kan sitte i hjørnene på motoren. Oljerensen sørger for at all “møkka” blir med ut når du tapper av motoroljen.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: skifte olje/filter
Å rense mottorn innvendig trur jeg ikke du skal bekymre deg over GV
Hvis du skifter olje og filter etter de foreskrevne intervaller, og bruker en kvalitetsolje, så blir ikke en bensinmotor "skitten" innvendig.
Men hvis du bruker dårlig billig-olje, og aldri skifter olje og filter, men bare fyller etter etterhvert som det minker, da blir det koks og gugge i mottorn
Det er faktisk folk som behandler mottorn sin slik

Men hvis du bruker dårlig billig-olje, og aldri skifter olje og filter, men bare fyller etter etterhvert som det minker, da blir det koks og gugge i mottorn

Det er faktisk folk som behandler mottorn sin slik

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: skifte olje/filter
Er motoren full av gammal guffe(seriøst-ikke reklame full av dritt)og fastkoksede ringer, så tilsettes olja noen liter med diesel-lar den gå noen minutter på tomgang-fylle diesel i plugghullene/hullene til dieseldysene,la stå en stund(7-14 dager) og tapper av..nytt filter og olje-kjøres varm -skift så til nytt filter og ny olje... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: skifte olje/filter
Når jeg nå sitter her og venter på at snøen fra i går skal tine bort, så fikk jeg i dag boka Clymer Honda VTX 1800. Det ser jo sannelig ut som olje og filterskift på MC'n er like lett som på Toyotaen...
Er da Biltemas olje god nok? Noen anbefalinger?

Er da Biltemas olje god nok? Noen anbefalinger?
Re: skifte olje/filter
Biltemaolje har fungert utmerket for alle mine kjøretøy. Ikke et vondt ord om den herfra :)
Re: skifte olje/filter
Hvis vi tar Biltemas mange oljer ( http://www.biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=olje" onclick="window.open(this.href);return false;) , hvilke er da kvalifisert som "API SG or higher" som det står i boka. Jeg forstår ikke helt kvalifiseringen, hva som er høyre eller lavere en "API SG"...
Re: skifte olje/filter
:) Det er lett å gjøre ting vanskelig :)
Syns du gjorde dette elegant og med bra både olje og filter, GV, så " tut & kjør" Ingen grunn til bekymring, spør du meg.
Dette med API systemet kan ha litt interresse om man kjører i utlandet.
Om du ikke forstår meteren av språk, så står API systemet gjenkjenelig på flaskene likevel. Og det er til å stole på.
Så, om du finner olje til sykker'n din i Italia eller hvorsomhelst, og det har API betegnelse som er rett i forhold til sykkelen din, og viskositet ( 10-40 greiene) ...så er du trygg. DERFOR kan dette med API være greit å vite bittelitt om :)
API-systemet [rediger]
APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1
Syns du gjorde dette elegant og med bra både olje og filter, GV, så " tut & kjør" Ingen grunn til bekymring, spør du meg.
Dette med API systemet kan ha litt interresse om man kjører i utlandet.
Om du ikke forstår meteren av språk, så står API systemet gjenkjenelig på flaskene likevel. Og det er til å stole på.
Så, om du finner olje til sykker'n din i Italia eller hvorsomhelst, og det har API betegnelse som er rett i forhold til sykkelen din, og viskositet ( 10-40 greiene) ...så er du trygg. DERFOR kan dette med API være greit å vite bittelitt om :)
API-systemet [rediger]
APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: skifte olje/filter
alle motoiroljene er sg eller bedre..skal du ha til 1800`ren er spørsmålet tykkelse? 10W-40 eller hva?
vil tippe på denne...http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W40-36958/
vil tippe på denne...http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W40-36958/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: skifte olje/filter
mekkern skrev:alle motoiroljene er sg eller bedre..skal du ha til 1800`ren er spørsmålet tykkelse? 10W-40 eller hva?
vil tippe på denne...http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W40-36958/
Du har rett, det står 10W-40 i boka. Det er kanskje en grunn til du bruker nicket mekkern...

Skift olje, folkens....
Sist redigert av AJ den 11 apr 2012, 22:05, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Legger posten her - til skræk & advarsel!! - i stedet for i egen tråd.
Begrunnelse: Legger posten her - til skræk & advarsel!! - i stedet for i egen tråd.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,