Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av SuperMorten »

For meg har det blitt en liten hobby, å kikke inn til bilen jeg passerer, for å se om jeg blir sett. I dag er jeg sikker på at jeg i løpet av 100 mil på motorveien, så en 6-7 facebook-profiler i hånden til like mange bilførere :scratch Det er egentlig lett å oppdage på forhånd, for de bruker mer enn hele veibanen, og farten er veldig ujevn. Men disse er jeg redd vil utgjøre en stor fare om farten skal øke. Ikke at de øker farten, men omgivelsene. Det vil være mindre rom for disses feil, fordi alt skjer fortere.

Som Superduper sa tidligere, så er det noens mor, far, datter, sønn osv, og ikke alle er like motorinteresserte som oss her. Bestefar på 86 skal også ha en plass på motorveien. Det er mange hensyn som skal taes. Jeg er også redd for det jeg kaller "danskebåt-effekten". Med en gang Ola Dunk får øye på taxfree butikken, drikker han seg helt under bordet, og er drita full før Drøbaksundet... :knegg Sånn har det også vært på veiene. Med en gang vi har passert Svinesund, så er det for enkelte nordmenn fri fart, bare fordi det står 110.

På den andre siden tror jeg ikke 4 felts-motorveiene er de mest ulykkesutsatte, og man ser bort i fra rushtrafikk-kræsj i 20-30 km/t..

Uansett, er det ikke lett. Det er mange hensyn som må taes.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Kawagutten »

Skal vel ikke sette fartsgrense etter de som kjører ulovlig i trafikken? Det er ulovlig å sitte på facebook med mobilen og det er ulovlig å kjøre med dårlig syn(nesten blind og sansynligvis ikke fått godkjent lege attest men kjører alikevel noe som jeg vet forekommer ofte).
De gangene jeg har vært i for dårlig form(tar en selv vurdering hver gang) har jeg latt være å kjøre noe som helst selv om det har vært viktig å få gjort unna ting eller tatt taxi.Kan nok for noen få være vanskelig å ta det valget selv å levere fra seg førerkort hvis en har kjørt bil i 60 år og mener selv det går bra å kjøre men har så treg reaksjon at en ikke merker alle farlige situasjoner den personen har vært i eller lagt opp til.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tror at disse facebook brukerne i trafikken hadde blitt redusert med høyere fartsgrenser. Kommer nok hos noen, av at man kjeder seg når man føler at man kjører mye senere en det som er nødvendig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Kawagutten »

Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannende :scratch at folk ikke kan vente til de kommer hjem.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av JohnnyTh »

Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannende :scratch at folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av TBI81 »

JohnnyTh skrev:
mortenolb skrev:
AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.

Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '

Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Jeg må bare meddele at min komfortgrense ligger på et sted mellom 190 og 220, derfor er det både dumt og bra for meg om grensa blir 130, for da kan jeg kjøre kanskje opp mot 180(?) før jeg er over "miste lappen-grensa", og jeg skjønner jo selv at det er forbanna dumt, men jeg kommer til å gjøre det like mye fordet.
Jeg tror du er en av få som symes det er komfortabelt å ligge jevnt i 220 km/t i hvor mange timer har du prøvd det på en traffikert motorvei? Jeg prøvde det en gang fra Le Havre til Dieppe i Frankrike å ligge i 240 km/t (forholdet er foreldet:) og det var langt fra avslappende.

Nedover Europa virker det som farten stort sett ligger opp mot 140. Og selv i fri fart er det ikke mange som kjører over 160.
Jeg tror det kommer veldig an på definisjonen av komfortsone. Misstenker at vi tenker mer i 'heldagskjøring', mens det for andre går mer på 'greit over en periode'. Det er, som du sier, definitivt ikke komfortabelt å ligge i 200+ i time etter time etter time, men derimot helt fint over en periode på noen få mil. Tror jeg hadde et horribelt gjennomsnitt på ganske mange 'småmil' i tyskland i sommer (både på bondeveier og autobahn), men i transport-komfort-modus gikk det for det meste stille og rolig i rundt 150. Perfekt heldags-tempo som ikke sliter deg ut og som gir hyggelige gjennomsnittlig forbruk (rundt halvlitern kontra rundt litern på ramp på dyret mitt).

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av lars_helgek »

superduper skrev:Joda.. 130km/t høres kanskje fint ut det! Men umulig å oppnå uten flere ulykker med flere trafikkskadde og omkomne..

Det handler heller ikke bare om DEG SELV! Det handler også om din sønn, datter, bror, søster, far, mor eller venn som er ute i trafikken og som da er utsatt. Alle er ikke kanskje like "våkne" som oss motorinteresserte i trafikken. Jeg vet nå hvertfall at søsteren min hadde vært en stor risiko i en slik hastighet da jeg synes at hun er nok ustabil under dagens fartsgrenser.. Og ikke har jeg lyst til å utsette noen mine nærmeste for en fartskåt 18-åring eller en "skynde seg til jobben" person som fint kommer til å ligge i 150km/t..

Nei... Jeg stemmer heller for å holde fartsgrensene akkurat som de er... I verstefall til 110km/t!
Jeg signerer denne igrunn.

Jeg har selv folk i familien som er totalt ødelagt på grunn av trafikkulykker.. Med en fartsgrense på 130km/t vil nesten ethvert uhell være en dødsulykke. Gjør mattematikken, regn på kreftene på en slik økning.

Plutselig punkterer fremhjulet på en bil, SMEKK, og de påfølgende 8 som lå i 130km bak smeller rett inn i vedkommende også..

Morsomt når alt går bra, men krise fullstendig om noe skjer.

Og oss på 2 hjul da?? Se for dere "Ola Nordmann" som er slurven med å sjekke blindsonen.. Og de mange som allerede er litt "utrygge" på motorveien pga store trafikkmengder.. "Kaoset" går raskere en vanlig, og plutselig ser de at "jeg skal jo av snart, og PANG.. En mc mann blir påkjørt i en slik fartsgrense. Jeg ønsker ikke å bli en flekk på asfalten.

Og fremfor alt mine barn, fruen.. familien og vennene mine.. Jeg har ikke råd å miste noen, og tanken på hvor mange idioter det er på veien allerede er skremmende... Samme idiotene, bare mye mye raskere er VELDIG skremmende.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannende :scratch at folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.
Jeg må innrømme at jeg sjekker Facebook/mail i en situasjon i trafikken: Stillestående/langsom kø på Mosseveien inn mot Oslo på morgenen... Men jeg har den fastmontert høyt i frontruta så blikket mitt er fremover :P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Snikendeugle »

jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannende :scratch at folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.
Jeg må innrømme at jeg sjekker Facebook/mail i en situasjon i trafikken: Stillestående/langsom kø på Mosseveien inn mot Oslo på morgenen... Men jeg har den fastmontert høyt i frontruta så blikket mitt er fremover :P
Litt urelevant, men fikk meg til å tenke på denne;
Den minste periode med distraksjon er nok

[video]https://www.youtube.com/watch?v=1_DP-glXAcU[/video]

hehehe
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:
jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannende :scratch at folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.
Jeg må innrømme at jeg sjekker Facebook/mail i en situasjon i trafikken: Stillestående/langsom kø på Mosseveien inn mot Oslo på morgenen... Men jeg har den fastmontert høyt i frontruta så blikket mitt er fremover :P
Litt urelevant, men fikk meg til å tenke på denne;
Den minste periode med distraksjon er nok


hehehe
Vet det :) Men jeg stoler på meg selv (kanskje for mye?)..

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Intruder »

Blir jo uansett korte strekninger det er snakk om,men om de innpåslitne opp-i-rævvakjørerne fortsatt skal ligge helt oppi baken på forankjørende kjøretøy vil det nok bli noen skikkelige smeller... :-)å
En annen ting er at det må da bli kjedelig å kjøre MC over lengre strekninger nærmest uten en sving ?
Men tvi tvi,jeg kjører stort sett på gamlevegene MED svinger,i rykk og napp--en jævla amatør i levende live (med gult) :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av SuperMorten »

lars_helgek skrev:Jeg har ikke råd å miste noen, og tanken på hvor mange idioter det er på veien allerede er skremmende... Samme idiotene, bare mye mye raskere er VELDIG skremmende.
Genialt formulert :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Intruder »

Håper de blåblå ikke rekker helt oppi her med sin nye fartsgrense,danner foreningen "VI OVER 90 " :gk

:-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Intruder »

SuperMorten skrev:
lars_helgek skrev:Jeg har ikke råd å miste noen, og tanken på hvor mange idioter det er på veien allerede er skremmende... Samme idiotene, bare mye mye raskere er VELDIG skremmende.
Genialt formulert :prf
Meer du virkelig det er flere geniale her da ,S M ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av spidair »

Var en tur til Mysen i forrige uke for å hente sykkelen min og kjørte da fra Drammen om Oslo (liker IKKE den jævla oslofjord tunnelen og velger den derfor bort når jeg kan) på motor veien i 80km/t med henger (på cruisekontroll) Allerede ved Kjellstad i Lier la jeg merke til at tre biler la seg bak meg og de kjørte ikke forbi selv om det nesten ikke var trafikk i det hele tatt (klokka var litt før elleve på formiddagen..) De lå bare bak meg i 80 km/t oppover Lierbakkene, forbi Padderud vannet og ned bakkene til Asker og innen jeg var kommet til Lysaker (nesten inne ved Oslo) hadde jeg HELT sikkert 25 biler som lå bak meg, fremdeles i 80 km/t...

Det var nesten så jeg måtte motstå fristelsen til å stikke hodet ut av bilen for å se om fargen var endret fra beige til politi farger, for hvorfor i pokker lå de bak meg ellers liksom, på en vei som for det meste har en farsgrense på 100 km/t?

Så slo det meg, kanskje de ikke føler seg komfortable i så høy hastighet på en motorvei som helst klart har sett bedre dager? (Motorveien mellom Drammen og Oslo er jo den første vi hadde av sitt slag her i landet og det bærer den preg av...) Hva da om de setter på hastigheten til 130 km/t på den motor veien, hvor trygge vil disse bilførerne da føle seg?

Hva med alle de som sitter på facebook bak rattet, eller som sender meldinger eller fikler med en app bak rattet? Nei, er litt delt her jeg, på en side har jeg ikke noe i mot en fartsøkning på enkelte strekninger (noen steder er hundre kilometer rett og slett sakte...) samtidig som du har en del som rett og slett ikke trives i den farten pluss de som fikler med mobil...

Vil ihvertfall ikke føle meg trygg på sykkel, det er sikkert.... :(

Se for deg han som nettopp har skrevet et lenger innlegg på FB trykke send før han tar et dovent blikk i sladre speilet før han legger seg over i venstre fil rett foran deg, der du har en fart på 130km/t og han har knappe 80 km/t... Idioter var det før også, men da hadde de i det minste ikke en smart telefon å fikle med bak rattet....

Tror jeg var den eneste som brukte handsfree av de bilene som passerte meg på turen min ned til Mysen, jeg så MANGE som satt å suste avgårde med telefonen på øret og med passe sløve blikk... Skremmende... De tenker tydeligvis ikke på at NÅR de har kjørt ihjel noen er det LITT for sent å legge på for å angre.... :( Og jeg grøsser når jeg tenker på den sløvheten i 130 km/t...

Svar