Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

Bilde
jonnykr skrev: Tåle en velt. Går du i bakken med en reise-enduro, flakser tusenlappene ut av vinduet ditt og inn den vidåpne døren til mc-forhandleren. En ekte enduro tåler utallige velt.
Om vi bruker norske ord, så er det åpenbart forskjell mellom en terrengsykkel som du står og kjører i gangfart over røtter
eller suser avgårde så grusen spruter på en bygdevei, på ene siden, og en tungt lastet eventyrsykkel som du og Hustruen
drar til Sardinia med, og så ut på landsbygden på jakt efter eventyr.

Forskjellen mellom en eventyrsykkel og en tursykkel, det er at eventyrsykkelen må tåle en velt.

Her er Tryggve, ikke ute i terrenget, men på en kjerrevei hvor ene hjulsporet plutselig ble veldig dypt, langt ute på
landsbygden på Sardinia. Når man går overende på denne måten, da er man glad
man har en eventyrsykkel som tåler det, og ikke en tursykkel med delikate men akk så dyre plastdeksler.

For ordens skyld: Tryggve er en BMW R1150GS.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:Jeg ser at jeg hadde glemt et ord i siste setninga i mitt forrige innlegg til deg .... det manglet et "ikke"
"Men jeg tror ikke jeg gidder så mye mere av dette, du har en for stor tro på at du sitter på fasiten, selv om du beviselig tar feil, til at det er gøy i lengden."
Og jeg gjentar, jeg sitter IKKE på fasiten da dette er basert på fakta samt andres beskrivelser, meninger og begrunnelser. Jeg bare gjentar dem, fordi at jeg med min utsøkte og sunne fornuft, eminente logiske evner og en viss erfaring, synes det virker både logisk og fornuftig. :thumleft
Du unngår glatt å kommentere ting som går i mot ditt syn, og som kommer fra mere troverdige folk enn meg.
Som f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.

"...And now we’re singling out an 800cc BMW adventure bike as a middleweight"
"... If you’re struggling to make sense of all this, just divorce yourself from the “weight” part of middleweight and focus instead on the “middle.” In the adventure class, single-cylinder bikes such as the Suzuki DR-Z400S and Kawasaki KLR650 are considered lightweights, while BMW’s aforementioned 1171cc R1200GS, Yamaha’s 1199cc Super Ténéré and Triumph’s 1215cc Explorer are the category’s heavyweights. The parallel-Twin F800GS slots neatly and logically in the middle (as does Triumph’s Tiger 800XC Triple),"
http://www.cycleworld.com/2012/10/17/bm ... torcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller at "GS 800 er ingen reisenduro."

"...Without a doubt, the BMW F800 GS was our favourite of the adventure series..."
http://uk.askmen.com/cars/motorcycle/bmw-f800-gs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Three top-notch adventure bikes, the KTM 990 Adventure BMW R1200GS Adventure and BMW F800GS ..."
http://www.amazon.co.uk/Arctic-Challeng ... B004WOXDHM" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det virker både logisk og fornuftig å erkjenne at andre kan ha et syn på ting som er minst like riktig som ditt eget.
1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.

2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.

3. Og jeg skriver jo selv at en GS800 er mer en Adventure enn en stor reisenduro fordi den er som en mindre og smalere MC er mer EGNET uttafor asfalten. Det du gjør feil er å sammenkoble reisenduro og adventure og da blir det rot. For det har nødvendigvis ikke noe med hverandre å gjøre, samtidig som det KAN henge sammen avhengig av konstruksjon og anvendelighet. F.eks. har en GS1200 Adventure høyere bakkeklaring enn en vanlig GS1200. Og det er ikke for moro skyld, men av rent praktiske årsaker da bakkeklaringen er viktigere for en Adventure enn for en reisenduro.

En GS1200 Adventure er ikke en GS1200 med kofferter, det er en egen konstruksjon hvor man har lagt mer vekt på offroad egenskapene. GS1200 Adventure er en egen modell. KTM 990 Adventure også. Men der er forskjellene mellom modellene mindre da hovedsatsingen til KTM er nettopp offroadegenskaper. Derfor taper den litt på komfortsiden på asfalt sammenlignet med GS1200, ST1200. Tiger 1200.

Men dette ER jo ikke snakk om å ha "syn på ting". Dette er å lese seg til kunnskap, se på fakta og bruke sunn fornuft. Det ER ikke noe som heter "reisenduro". Det har bare utviklet seg et begrep som etter hvert har spredd seg. Det er heller ikke noe som i utgangspunktet heter "Adventuresykler". Det er også et skapt begrep basert på BRUKEN av ulike modeller og størrelser, men ingen spesielle modeller eller merker har skapt det begrepet.

At det har blitt et såpass populært begrep og et konsept som selger godt og som derfor har fått f.eks. BMW og KTM til å kalle et par modeller for Adventure, forandrer ikke fakta her. Det er den nye trenden når å assosiere seg med begrepet "Eventyrer" "Oppdagelsesreisende" og det selger godt.

Men disse store syklene unntatt KTM, er de som faktisk er MINST egnet som "Adventuresykler" fordi de er såpass store, noe som faktisk skaper fysiske begrensninger, altså om vi skal holde på det de aller fleste assosierer med adventurekjøring, kjøring uttafor allfarvei.

For ekte adventurekjøring har regelen alltid vært, lettest mulig og det gjelder enda. Det du kaller lettvektere er faktisk de mest anvendelige adventuresyklene, så sant eventyret ikke er å ligge å marsje i 500 mil på asfalten eller å kjøre på "vanlige" grusveier. For, det er BRUKEN som avgjør, ikke kubikk, hk og merke.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:Bilde
jonnykr skrev: Tåle en velt. Går du i bakken med en reise-enduro, flakser tusenlappene ut av vinduet ditt og inn den vidåpne døren til mc-forhandleren. En ekte enduro tåler utallige velt.
Om vi bruker norske ord, så er det åpenbart forskjell mellom en terrengsykkel som du står og kjører i gangfart over røtter
eller suser avgårde så grusen spruter på en bygdevei, på ene siden, og en tungt lastet eventyrsykkel som du og Hustruen
drar til Sardinia med, og så ut på landsbygden på jakt efter eventyr.

Forskjellen mellom en eventyrsykkel og en tursykkel, det er at eventyrsykkelen må tåle en velt.

Her er Tryggve, ikke ute i terrenget, men på en kjerrevei hvor ene hjulsporet plutselig ble veldig dypt, langt ute på
landsbygden på Sardinia. Når man går overende på denne måten, da er man glad
man har en eventyrsykkel som tåler det, og ikke en tursykkel med delikate men akk så dyre plastdeksler.

For ordens skyld: Tryggve er en BMW R1150GS.

[TaSK]
Nå er det vel strengt tatt ikke noe som heter "terrengsykkel", om vi snakker om MC lovlige for vei. Da er det mer snakk om "offroad" eller "Enduro". Sykler som er lette nok, med lang nok fjæringsvei og høy nok bakkeklaring, 21 tommers framhjul og på noen merker 18 tommers bakhjul og konstruert for å takle offroadkjøring.

Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]http://www.youtube.com/watch?v=UTF5i4wn74U[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

jonnykr skrev:2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.
Ikke veit jeg jonnykr. Ser for meg en Enduro sykkel som en sykkel man kjører på en endurobane med el.
Som blir typisk for Husaberg, slagordet dems er jo PURE ENDURO.
KTM har en sykkel som heter 690 Enduro (R). Liten testher. Men den er mer egnet for offroadkjøring en enduro. Snakket med Jon Grevæg om den da jeg kan tenke meg en leke sykkel igjen, spurte han om 690 var noe å ta med i crossløypa / grustaket. Det gjorde man bare en gang svarte han, passer mer til aktiv offroadkjøring.

Ser nok for meg at slike DL, GS, TIGER osv passer for meg under eventyrsykler / Adventure :prf

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

jhn skrev: Du sa f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.
jonnykr skrev: 1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.
Her er et knippe uttalelser fra deg ... her bruker du alle betegnelsene som om de betyr det samme.
Og det ser unektelig ut som om du mener DL 650 er en reiseenduro, og tilhører den store klassen.
"...man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge..."
"...Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel..."
"...Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme."
"...for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris"
"...En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. "
Alle disse uttalelsene gjaldt DL 650
Du var ikke like nøye med å skille begrepene tidligere i diskusjonen, så det kan se ut som om du ved et eller annet tidspunkt plutselig fikk veldig lyst til å spikke fliser

Resten av innlegget gidder jeg ikke å kommentere

Welshen
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig

Legg inn av Welshen »

Jeg kan ikke opp ned på de forskjellige typer mcer, unntatt at jeg vet hva jeg liker.... :D Det jeg derimot kan en del om er dette med å finne fasiter og hva som påvirker oss i denne prosessen. Det jeg har erfart er at fanatisme kan være galt i alle retninger og at den som tror man sitter på fasiten før eller siden som oftest møter seg selv i døra.....

Det jeg har lært videre er at jeg prøver å være forsiktig med å bruke ordene "alltid" og "aldri"....hvorfor, jo for om en liten stund, en mnd /ett år er plutselig det jeg trodde var fasiten endret seg.....Og hvem sitter egentlig med fasiten??? Som oftest ingen fra start til mål. En stadig endring. :thumleft

Så her er kanskje alt rett eller ingenting?? he he....ja ja kanskje off topic i denne store tråden, men synes jeg måtte nevne at jeg synes at trådens utgangspunkt var noe anderledes.... Jeg kunne godt tenke meg noen lenker til noen tøffe filmer om de som tørr kjøre en eventyr/reiseenduro på skikkelig tur.

Jeg skal begynne å øve meg på grusveger og gleder meg til å trene på dette. Har kun prøvd med min forrige sykkel og trivdes ikke så veldig godt.....men nå blir det nok andre boller med min .......... sykkel(fyll inn det som passer)
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

F.eks. noe sånt?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_p6AYZi5r4[/video]

Er på ingen måte fanatiker, derav bare "MC" i nicket mitt, men akkurat nå godt fornøyd med V-Strom'en til mitt bruk, som er ganske variert fra pendling til lengre turer. Ser av videoene jonnykr la ut at det sikkert er min mangel på erfaring som setter flest begrensninger på grusvei :D
Sist redigert av RuneMC den 16 apr 2013, 22:45, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Jeg tør ikke fylle inn det manglende ordet ... det blir mest sannsynlig feil :sk?
Ellers var det jo fornuftige ord :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

jonnykr skrev:
Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]h?v=UTF5i4wn74U[/video]
Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jarle
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Kontakt:

Legg inn av Jarle »

RuneMC skrev:F.eks. noe sånt?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_p6AYZi5r4[/video]

Er på ingen måte fanatiker, derav bare "MC" i nicket mitt, men akkurat nå godt fornøyd med V-Strom'en til mitt bruk, som er ganske variert fra pendling til lengre turer. Ser av videoene jonnykr la ut at det sikkert er min mangel på erfaring som setter flest begrensninger på grusvei :D
Kjekt å se at det er flere der ute på skogsveiene som ikke er verdensmester :-)
Ikke tvil om at de gutta der koste seg.
Lurer på hvor lang tid det skal gå før vi opplever at det støver bak oss.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Welshen
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig

Legg inn av Welshen »

Jepp runemc , sånne filmer er bra. Inspirasjon
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jhn skrev: Du sa f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.
jonnykr skrev: 1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.
Her er et knippe uttalelser fra deg ... her bruker du alle betegnelsene som om de betyr det samme.
Og det ser unektelig ut som om du mener DL 650 er en reiseenduro, og tilhører den store klassen.
"...man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge..."
"...Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel..."
"...Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme."
"...for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris"
"...En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. "
Alle disse uttalelsene gjaldt DL 650
Du var ikke like nøye med å skille begrepene tidligere i diskusjonen, så det kan se ut som om du ved et eller annet tidspunkt plutselig fikk veldig lyst til å spikke fliser

Resten av innlegget gidder jeg ikke å kommentere
Nå er poenget om du hadde fulgt med at Suzuki DL650 LEVERES også som en Adventure versjon jeg la til om med inn bilde av den 2 ganger. Og når jeg skriver "adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro" så er det fordi folk i starten her blander kortene her og bruker alle disse begrepene om de sammen syklene og derfor valgte jeg å formulere meg sånn for å være helt sikker på at folk skjønte hva jeg skrev om.

Men det forandrer uansett ingenting.

Når jeg etter hvert begrunnet hvor de ulike modellene hører hjemme og hvorfor, altså når jeg mente at begrepsforvirringene var avklart, så har jeg aldri kalt DL650 for noe annet enn en reisenduro, jeg skriver også DualSport. Dette hadde du også visst om du hadde vært mer opptatt av å følge debatten, enn å "arrestere" meg for uklarheter. Og for øvrig, å klippe enkeltord og trestavelsesord ut av sine opprinnelige setninger og sammenheng gjør begrepene helt meningsløse, noe et oppegående menneske vil forstå.

Jeg har også flere ganger skrevet at jeg mener den tilhører der grunnet sin STØRRELSE og at motor og hk aldri har vært noen mal for det. En Suzuki DL650 er en stor og omfangsrik reisenduro for å bruke testerens ord på den og selv har jeg flere ganger skrevet at den hører hjemme i reiseenduroklassen om det hadde vært noe sånt.

Her er for øvrig Adventureutgaven av Suzuki DL650 V-Strom:

Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Jompa skrev:
jonnykr skrev:

Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
Fordi at da ligger all vekt direkte på fothvilerne som er det laveste punktet vi har kontakt med, noe det IKKE gjør når du sitter. Da lever f.eks. overkroppen din fra rumpa og opp sitt eget liv og påvirker både ballanse og tyngdepunktet på mc,n.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

jonnykr skrev:
Jompa skrev:
jonnykr skrev:

Fordi at da ligger all vekt direkte på fothvilerne som er det laveste punktet vi har kontakt med, noe det IKKE gjør når du sitter. Da lever f.eks. overkroppen din fra rumpa og opp sitt eget liv og påvirker både ballanse og tyngdepunktet på mc,n.
Her tar du nok litt feil :-k

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Busa Trond skrev:
jonnykr skrev:2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.
Ikke veit jeg jonnykr. Ser for meg en Enduro sykkel som en sykkel man kjører på en endurobane med el.
Som blir typisk for Husaberg, slagordet dems er jo PURE ENDURO.
KTM har en sykkel som heter 690 Enduro (R). Liten testher. Men den er mer egnet for offroadkjøring en enduro. Snakket med Jon Grevæg om den da jeg kan tenke meg en leke sykkel igjen, spurte han om 690 var noe å ta med i crossløypa / grustaket. Det gjorde man bare en gang svarte han, passer mer til aktiv offroadkjøring.

Ser nok for meg at slike DL, GS, TIGER osv passer for meg under eventyrsykler / Adventure :prf
Det gjør jeg også, men man har altså endurosykler godkjent for vei også hvor nettopp enduroegenskapene prioriteres. Det handler om konstruksjon og bruksområde. Vi har jo supermotarder på skilt selv om det også arrangeres løp på bane med slike. Man har R-Sykler som er basert på banesykler på skilt.

Og nå må du skille mellom bane/crossløypa og veien. Det går da greit å kjøre en 690 på en crossløype men du kan ikke forvente å kunne matche en ren crosser i en crossløype? Det er jo grader av alt dette. Og en crosser ment for vei kalles ofte for en enduro/offroader. Og folk kjører jo gamle Africa Twins i ørkensanden, så hvorfor i all verden skulle det ikke gå med en 690 i et sandtak? Men selvfølgelig, en lettere crosser f.eks. en 250 til 400cc vil ha en klar fordel spesielt om det er trangt med krappe svinger og vendinger.

Men det skjønner vel alle eller?
Tut & Kjør!

Svar