Mortens Speed Triple!
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Mortens BMW K100RS
Gratulerer!
Re: Mortens BMW K100RS
Grattis!
Re: Mortens BMW K100RS
Grattis! Og kul sykkel du har
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Mortens BMW K100RS
Gratulerer med lappen.
Kjørelæreren min sa etter timen før oppkjøring, greit å være ferdig med feila
men det gikk jo greit da.
Kjørelæreren min sa etter timen før oppkjøring, greit å være ferdig med feila

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Takk takk alle mann! :)
Re: Mortens BMW K100RS
Godt å være i mål :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Vært stille litt for lenge her nå! Rett og slett fordi jeg har brukt sykkelen en del i stedet for å skru på, og skrive om den.
Har pendlet litt til jobb, og hatt et par lengre turer. Har vel kjørt omtrent 30-40 mil siden lappen kom i hus.
I går derimot, ble det skruing. Tok fatt på oppgaven med å bytte "belgene" mellom blokk og spjeldrekka, og spjeldrekka og luftboksen. Dette var en helvetes jobb, skulle det vise seg. Verste var å komme til slangeklemma som holdt lufthuset (plenum) til luftfilterboksen, og å få på denne igjen med påmonterte gummibelger i underkant. Var rett og slett forferdelig trangt. Byttet også slangen mellom spjeldrekka og bensintrykkregulatoren, og o-ringene på injektorene.

Første gang jeg har hatt av tanken, ser noe rart ut!

3 av 4 slike var det hull i. Om dette var på grunn av maktbruken som måtte til for å få av luftboksen, eller om de var der fra før er noe uvisst.

Ser mye soting på sylinder nummer 1. Det var tydelig svart både på spjeldet her, og i røret til denne sylinderen i luftboksen. Tuppen på injektoren var også noe mørkere enn de andre. Noen formeninger om dette?

Underveis.

Underveis.

Endelig var det på plass, ser friskere ut med ny gummi!
Måtte starte opp sykkelen etter å ha fått ting på plass, og det har definitivt vært luftlekkasje i én eller flere av de gamle delene. Nå startet den opp og gikk klokkerent på tomgang, og bankelyden som jeg har nevnt tidligere var også borte! Veldig herlig.
Det dukket imidlertid opp et nytt problem. Gassen henger seg opp på to punkt, og spjeldene lukker seg ikke med mindre jeg fysisk trykker ned rekka. De første ~0-5mm på gassen fungerer, men ved ca 5mm så høres et klikk og gassen/spjeldene henger åpne. Mellom dette punktet og ~20mm fungerer gassen, men ved 20mm finner den et nytt "hakk" og henger. Over dette hakket fungerer den igjen som normalt, men vil da ikke falle tilbake til under 20mm. Litt klønete forklart, men har filmet det hele og skal forske litt på hvordan jeg skal få lastet opp filmen. Ordner seg nok dette og, men jeg ser veeeldig mørkt på å skulle demontere alt dette igjen. Håper inderlig det kan fikses med lette justeringer.

I går derimot, ble det skruing. Tok fatt på oppgaven med å bytte "belgene" mellom blokk og spjeldrekka, og spjeldrekka og luftboksen. Dette var en helvetes jobb, skulle det vise seg. Verste var å komme til slangeklemma som holdt lufthuset (plenum) til luftfilterboksen, og å få på denne igjen med påmonterte gummibelger i underkant. Var rett og slett forferdelig trangt. Byttet også slangen mellom spjeldrekka og bensintrykkregulatoren, og o-ringene på injektorene.

Første gang jeg har hatt av tanken, ser noe rart ut!

3 av 4 slike var det hull i. Om dette var på grunn av maktbruken som måtte til for å få av luftboksen, eller om de var der fra før er noe uvisst.

Ser mye soting på sylinder nummer 1. Det var tydelig svart både på spjeldet her, og i røret til denne sylinderen i luftboksen. Tuppen på injektoren var også noe mørkere enn de andre. Noen formeninger om dette?

Underveis.

Underveis.

Endelig var det på plass, ser friskere ut med ny gummi!
Måtte starte opp sykkelen etter å ha fått ting på plass, og det har definitivt vært luftlekkasje i én eller flere av de gamle delene. Nå startet den opp og gikk klokkerent på tomgang, og bankelyden som jeg har nevnt tidligere var også borte! Veldig herlig.
Det dukket imidlertid opp et nytt problem. Gassen henger seg opp på to punkt, og spjeldene lukker seg ikke med mindre jeg fysisk trykker ned rekka. De første ~0-5mm på gassen fungerer, men ved ca 5mm så høres et klikk og gassen/spjeldene henger åpne. Mellom dette punktet og ~20mm fungerer gassen, men ved 20mm finner den et nytt "hakk" og henger. Over dette hakket fungerer den igjen som normalt, men vil da ikke falle tilbake til under 20mm. Litt klønete forklart, men har filmet det hele og skal forske litt på hvordan jeg skal få lastet opp filmen. Ordner seg nok dette og, men jeg ser veeeldig mørkt på å skulle demontere alt dette igjen. Håper inderlig det kan fikses med lette justeringer.

- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Måtte til og med lage en youtube kanal, er jeg herved en influencer?!
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Mortens BMW K100RS
Artig å lese om mekkinga! Fint at du fikk orden på tomgangen.
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Du må nesten finne ut av hvorfor og hva som sier klikk når du vrir. Ut med spjelda og hold den i hånda og vri på rulla.
Alt går mye fortere 2. Gang.
Alt går mye fortere 2. Gang.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Problemet med det er at klemmene som holder gummien over spjelda kan bare brukes en gang. Skal jeg demontere igjen så må jeg klippe de opp, og vente 1-2 uker på nye. Eller finne passende slangeklemmer i stedet. Skal sjekke litt på diverse forum og prøve med justeringer på TPS og gasshåndtak før jeg eventuelt tar fatt på demontering igjen. Ble 8 timer med skruing i går, så i dag mangler jeg motivasjon kan du si.FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 11:23 Du må nesten finne ut av hvorfor og hva som sier klikk når du vrir. Ut med spjelda og hold den i hånda og vri på rulla.
Alt går mye fortere 2. Gang.

- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Hallelujah!
Problemet lå hverken i selve spjeldene eller justering av disse. Dette var heldigvis en veldig quick (og dum) fix. Før jeg gjennomførte jobben i går hadde jeg lest meg opp på at det var viktig å plassere slangeklemmene til manifoldene likt som før, slik at overgangene mellom spjeldene ikke tok borti klemmene. Likevel var det akkurat det leddet mellom spjeld 1 og 2 gjorde her. Det første "hakket" gassen låste seg på var den ene enden av slangeklemma, og det andre hakket var den andre enden. Det falt meg ikke inn å se på dette tidligere, jeg hadde jo vært såpass nøje med orienteringen av klemmene, at det kunne jo ikke være dette som var problemet. Utrolig herlig at det var så enkelt! Nå skrus dekselene på, så skal det kjøres - med jevn tomgang og forhåpentligvis ingen ettertenning!
Problemet lå hverken i selve spjeldene eller justering av disse. Dette var heldigvis en veldig quick (og dum) fix. Før jeg gjennomførte jobben i går hadde jeg lest meg opp på at det var viktig å plassere slangeklemmene til manifoldene likt som før, slik at overgangene mellom spjeldene ikke tok borti klemmene. Likevel var det akkurat det leddet mellom spjeld 1 og 2 gjorde her. Det første "hakket" gassen låste seg på var den ene enden av slangeklemma, og det andre hakket var den andre enden. Det falt meg ikke inn å se på dette tidligere, jeg hadde jo vært såpass nøje med orienteringen av klemmene, at det kunne jo ikke være dette som var problemet. Utrolig herlig at det var så enkelt! Nå skrus dekselene på, så skal det kjøres - med jevn tomgang og forhåpentligvis ingen ettertenning!

- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Bra det ordna seg! En tur med carbtuner nå så får du litt oversikt over hvordan synkroniseringa er. Det blir nok en helt annen sykkel nå. Det vil du nok merke når du drar på.
Når det gjelder de slangeklemmene, så kan de gjenbrukes? Jeg har brukt dem opp igjen tre ganger nå.
Når det gjelder de slangeklemmene, så kan de gjenbrukes? Jeg har brukt dem opp igjen tre ganger nå.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Slangeklemmene til manifoldene, ja. Klemmene til gummien på oppsiden av spjeldene er såkalte ötiker(?) klemmer, og disse kan ikke gjenbrukes. Er de klemt på så må de klippes. Mange folk som erstatter disse også med slangeklemmer, men jeg gikk originalveien, ettersom det var slike som fulgte med settet med servicedeler jeg kjøpte. Da var jeg også garantert riktig dimensjon. :)FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 13:46 Bra det ordna seg! En tur med carbtuner nå så får du litt oversikt over hvordan synkroniseringa er. Det blir nok en helt annen sykkel nå. Det vil du nok merke når du drar på.
Når det gjelder de slangeklemmene, så kan de gjenbrukes? Jeg har brukt dem opp igjen tre ganger nå.
Carbtune ligger også høyt på prioriteringslista nå ja. En ting skal nevnes som ikke er nevnt tidligere: Den ene justeringsskruen mellom spjeldene (1 og 2) er rørt. På et av de tidligste bildene jeg la ut var de to andre skruene synlige, og disse er ikke rørt. Den tredje skruen er rørt av tidligere eier, dessverre. Men det skal likevel være mulig å få synkronisert spjelda sånn noenlunde tenker jeg. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Riktig, det er også de jeg har gjenbrukt. Både den lille og store typen. Det går helt fint.
Når det gjelder soting på syl1 så var også spjeldet sota? Hvor kommer veivhusventilasjon inn på spjeldrekke?
Når det gjelder soting på syl1 så var også spjeldet sota? Hvor kommer veivhusventilasjon inn på spjeldrekke?
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 13:54 Riktig, det er også de jeg har gjenbrukt. Både den lille og store typen. Det går helt fint.
Når det gjelder soting på syl1 så var også spjeldet sota? Hvor kommer veivhusventilasjon inn på spjeldrekke?

Hvordan har du løsnet de klemmene? Trodde ikke det var fysisk mulig

Når det gjelder sotinga, hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er dette sylinder nummer 1, altså den bakerste på sykkelen. Og ja, spjeldet var også sota. Jeg er ikke så veldig teknisk dreven enda at jeg vet hva som kan være årsaken, men enn så lenge krysser jeg fingrene for at det var relatert til luftlekkasjen som må ha vært der før jeg mekka i går.

- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Da er du på sylinder 4, om det er den bakre.
Kan godt være drit og møkk utenfra som har blandet seg i oljedampen fra veivhusventilasjonen. Om det var den bakerste sylinderen som hadde dårligst innsugsslanger.
Kan godt være drit og møkk utenfra som har blandet seg i oljedampen fra veivhusventilasjonen. Om det var den bakerste sylinderen som hadde dårligst innsugsslanger.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Mortens BMW K100RS
Det er bare å få lurt en skrutrekker på baksiden og bende dem forsiktig fra hverandre.MortenL skrev: 01 jun 2020, 14:00 Hvordan har du løsnet de klemmene? Trodde ikke det var fysisk mulig![]()
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Herlig, godt å vite! Ser ikke ut til at jeg trenger å foreta meg noe i denne omgang heldigvis. Var ute et par ærend i finværet nå, og sykkelen gikk helt fint. Ingen ulyder eller problem med tomgangen.

- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Takk for oppklaring. Var noe forvirret her tidligere, da jeg også trodde at sylindrene var nummerert fra front til bak, men så syns jeg å ha lest en plass at det faktisk var omvendt. Kanskje om jeg hadde brydd meg med å sjekke merkingen på coil ledningene så hadde jeg sett dette. Da er det bare å se bort fra kommentarene mine som spesifiserer nummer på spjeld, sylinder, injektor osv.FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 14:21 Da er du på sylinder 4, om det er den bakre.
Kan godt være drit og møkk utenfra som har blandet seg i oljedampen fra veivhusventilasjonen. Om det var den bakerste sylinderen som hadde dårligst innsugsslanger.

- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Hadde et problem med speedometer og tripteller tidligere, hvor denne kuttet ut. Trodde jeg hadde fått orden på dette, men den gang ei. I går sluttet den plutselig å fungere igjen, og fungerer nå periodisk i visse hastigheter og ved visse turtall, virker det som. Hastigheten speedometeret indikerer, når det gir livstegn fra seg, er heller ikke alltid réelt. Tripteller registrerer også bare kilometerstand i periodene som speedometeret fungerer. Foreløpig er diagnosen defekt fartssensor på diffen, eller brudd i ledning fra sensoren. Jeg måler ikke kontinuitet fra sensor til nærmeste kobling på kabelen.
Skal ta en siste test i morgen for å bekrefte at dette er problemet, så langt det lar seg gjøre. Har forstått på ulike forum at sykkelen har selv-kansellerende blinklys, som slår seg av automatisk etter x antall sekunder eller distanse, avhengig av fart. Dersom blinklyset altså ikke går av av seg selv, så er det problemer med signalet fra sensoren. Og ettersom målinger tyder på at akkurat dette er problemet, så bestiller jeg høyst sannsynlig ny (brukt) sensor med tilhørende kabel, i morgen.
Generelt sett synes jeg det er gøy med noe å henge fingrene i, og det var rimelig flaks at denne feilen skulle dukke opp nå når ruskeværet kom.
Er forøvrig også på leting etter Carbtune eller lignende vakuminstrument til å synkronisere gasspjeldene med, er det noen her inne som kan ha slikt til låns? :)
Skal ta en siste test i morgen for å bekrefte at dette er problemet, så langt det lar seg gjøre. Har forstått på ulike forum at sykkelen har selv-kansellerende blinklys, som slår seg av automatisk etter x antall sekunder eller distanse, avhengig av fart. Dersom blinklyset altså ikke går av av seg selv, så er det problemer med signalet fra sensoren. Og ettersom målinger tyder på at akkurat dette er problemet, så bestiller jeg høyst sannsynlig ny (brukt) sensor med tilhørende kabel, i morgen.
Generelt sett synes jeg det er gøy med noe å henge fingrene i, og det var rimelig flaks at denne feilen skulle dukke opp nå når ruskeværet kom.
Er forøvrig også på leting etter Carbtune eller lignende vakuminstrument til å synkronisere gasspjeldene med, er det noen her inne som kan ha slikt til låns? :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Har du en loddebolt plugger du denne i veggen og legger/setter loddebolten i nærheten av sensor. Du trenger ikke ta ut sensoren. Da skal nåla løfte seg å stå dønn stabilt(50Hz).
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Leste om dette trikset, men jeg har dessverre ikke en loddebolt.FredrikE24 skrev: 03 jul 2020, 23:50 Har du en loddebolt plugger du denne i veggen og legger/setter loddebolten i nærheten av sensor. Du trenger ikke ta ut sensoren. Da skal nåla løfte seg å stå dønn stabilt(50Hz).

- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Det er flere som har brukt det trikset altså? Trodde jeg var aleine om det 

- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Hehehe, om idéen var din egen så kan du være stolt! Jeg hadde aldri tenkt ut det selv. Mens jeg nå har holdt på å feilsøke så har jeg bare hatt sykkelen på midtstøtta, fyrt opp motoren og dratt littegranne på i første gir. Null respons på nåla da, men tidligere i dag (i går..) så virket det littegranne i 3 og 4 gir i 60 km/t+.FredrikE24 skrev: 03 jul 2020, 23:57 Det er flere som har brukt det trikset altså? Trodde jeg var aleine om det![]()