Dødt batteri? Sånn plutselig?
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Var noko med 78v inn på regulator, kan prøve å måle der, el-diagram er kjekt å ha.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Det er noen ting du bør gjøre før du konkluderer med stator. Mål viklingene og viklingene mot jord. Mål spenning med motor i gang(husk at dette er uregulert AC). Om dette er OK går du videre derfra. Som alltid med målinger og feilsøking så bør du ha en formening om hva du forventer som måleresultat underveis, ellers er det verdiløst.kjland skrev: 14 mar 2025, 12:36Tror det er statorenFredrikE24 skrev:Det er ikke noe å lure på en gang.
Nå må du finne feilkilden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Finnes det en oppskrift på hvordan man går frem i feilsøkingen?
Står det noe i Workshop manualen?
Står det noe i Workshop manualen?
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Pleie vel stå litt baki ein plass
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Man trenger ingen verkstedmanual for å teste dette vil jeg påstå.
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Da er det vel regulatoren da?
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Stator siden jeg har 0,0 Ohm mellom viklingene. De skal ha litt høyere Ohm verdi slik jeg leser det på stormtroopers.Bjerknez skrev:Da er det vel regulatoren da?
Har uansett bestilt ny stator og regulator
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Ser du har en 2008 model og det har vel ikke skjedd mye med tanke på hvordan strømmen blir regulert på disse for kjøp av ny regulator. På eldre japanske sykler som har likeretter og regulator er det himmelsk forskjell å kjøpe en ny regulator som erstatter to enheter (likeretter og regulator), resulterer i ett godt langt liv for batteriet 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Nja vet ikke men har bestilt både stator og regulator, jeg tester med regulator først for å se om det er bra når den kommerFredrikE24 skrev:0,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Jepp. Pleier å få rundt 0.1 ish ohm når jeg måler motstanden i testledningene. Dog har jeg ganske dyre Probemaster testledninger. I billige testledninger har jeg testet opp mot 0.5 ohm motstand.FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 21:450,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Så når man måler 0.0ohm motstand i det tillfellet her høres faktisk rart ut.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Det er ikke så viktig om det er 0,05 eller 0,5ohm, det viktigste er å ha et forhold til det. Nå så det ut til å være en spenningstester og tangamperemeter med litt tilleggsfunksjoner med en desimal på motstandsmåling, det burde funke. Jeg hadde forventet høyere motstand enn «0,0». Om det så er full kortslutning i statoren skulle man minst hatt motstanden i måleledningene. Som typisk ligger mellom 0,1-0,8ohm.Bjerknez skrev: 16 mar 2025, 22:16Jepp. Pleier å få rundt 0.1 ish ohm når jeg måler motstanden i testledningene. Dog har jeg ganske dyre Probemaster testledninger. I billige testledninger har jeg testet opp mot 0.5 ohm motstand.FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 21:450,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Så når man måler 0.0ohm motstand i det tillfellet her høres faktisk rart ut.
Nå målte du vekselspenning som høres fornuftig ut, det du ikke har svart på var om det har sjekket over alle tre viklingene eller bare en? For det kan være to gode og en dårlig.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Ja, det er sant. Men får man 0.0ohm så er det som du sier litt rart uansett, så samt ikke han "kalibrerte" dette før han målte. Men klart, med high end prober og en vikling med 100% kortalutning og et litt unøyaktig apparat så kan man fort få 0.0ohm?FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 23:47Det er ikke så viktig om det er 0,05 eller 0,5ohm, det viktigste er å ha et forhold til det. Nå så det ut til å være en spenningstester og tangamperemeter med litt tilleggsfunksjoner med en desimal på motstandsmåling, det burde funke. Jeg hadde forventet høyere motstand enn «0,0». Om det så er full kortslutning i statoren skulle man minst hatt motstanden i måleledningene. Som typisk ligger mellom 0,1-0,8ohm.Bjerknez skrev: 16 mar 2025, 22:16Jepp. Pleier å få rundt 0.1 ish ohm når jeg måler motstanden i testledningene. Dog har jeg ganske dyre Probemaster testledninger. I billige testledninger har jeg testet opp mot 0.5 ohm motstand.FredrikE24 skrev: 16 mar 2025, 21:450,0ohm? Man bruker å ha høyere motstand i måleledningene.kjland skrev: 16 mar 2025, 16:00 Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.
Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.
Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Basert på at du får de spenningene så er vel stator OK gitt at du fikk det samme over alle viklingene?
Så når man måler 0.0ohm motstand i det tillfellet her høres faktisk rart ut.
Nå målte du vekselspenning som høres fornuftig ut, det du ikke har svart på var om det har sjekket over alle tre viklingene eller bare en? For det kan være to gode og en dårlig.
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Vet ikke hva som skjedde i går under måling men på kald sykkel så måler jeg nå 0,4 Ohm mellom viklingene og over 75v AC når sykkelen går.
I følge verksted håndboka så skal det være mellom 0,2-0,5 Ohm på stator, og over 75v når omdreiningen er mer en 5000 noe som da stemmer
Målingene er utført med ett Fluke instrument og ett Biltema måleinstrument



Sent from my iPhone using Tapatalk
I følge verksted håndboka så skal det være mellom 0,2-0,5 Ohm på stator, og over 75v når omdreiningen er mer en 5000 noe som da stemmer
Målingene er utført med ett Fluke instrument og ett Biltema måleinstrument



Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Defekt regulator er vel diagnosen då
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Jepp, jeg regner med at du har sjekka at du ikke har kortslutning mellom en av de tre ledningene og jord? Da er du hvertfall helt sikker på at det ikke er statoren.
Neste steg er å lokalisere regulatoren. Hvordan ser jordingen ut? Om denne er ok og det ikke er irr, kabelbrudd eller annet å spore. Så hadde jeg bestilt ny regulator.
Neste steg er å lokalisere regulatoren. Hvordan ser jordingen ut? Om denne er ok og det ikke er irr, kabelbrudd eller annet å spore. Så hadde jeg bestilt ny regulator.
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Har bestilt ny regulator og stator så bytter ut den og sender trolig stator i returFredrikE24 skrev:Jepp, jeg regner med at du har sjekka at du ikke har kortslutning mellom en av de tre ledningene og jord? Da er du hvertfall helt sikker på at det ikke er statoren.
Neste steg er å lokalisere regulatoren. Hvordan ser jordingen ut? Om denne er ok og det ikke er irr, kabelbrudd eller annet å spore. Så hadde jeg bestilt ny regulator.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Ny regulator/likeretter på plass, selvfølgelig med feil plugger, men det var ingen problemer med å bytte ut.
Har hatt noen start på batteriet så det var ikke toppladet før jeg begynte utskifting. Nå tar i hvert fall sykkelen lading og jeg ser endring i verdier når det legges på forbruk.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Har hatt noen start på batteriet så det var ikke toppladet før jeg begynte utskifting. Nå tar i hvert fall sykkelen lading og jeg ser endring i verdier når det legges på forbruk.

Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Da fikk keg rett da
Jada jada… 90% flaks, men jeg tar det med meg
Bra det ordnet seg vertfall
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Og no kjem det ein DL1000 på Finn.no?
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Time will showDAE skrev:Og no kjem det ein DL1000 på Finn.no?


Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Må ikkje, alltid lurt å ha 2, om ein av dei stopper, eg har det
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Ja nå har jeg tre sykler herDAE skrev:Må ikkje, alltid lurt å ha 2, om ein av dei stopper, eg har det

Sent from my iPhone using Tapatalk