Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av gorbys »

Eg bestillte noko greier der forrige fredag og hadde delene rett før helga no, toppers greier. To pakninger og ein bremselysbryter. Eg forhørte meg om statordeksel til gsx1100es på krangnes motor, fra 300 til 800 avhengig av stand. Wd40 og tannbørster er topp, men diesel eller parafin er helt rått. ;-) spesielt på grease og slek gugge etter kjedesmurning ein finn på drev og drevdeksel og liknende :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av gorbys »

Stinker jo ein del da, så ein bør spare det til dei tøffe taka kanskje

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

... eh... er litt annet som også stinker i "furtebua" mi...
De stator-dekslene er jo ikke gratis på ebay heller, så det var kanskje ikke så helt ille.
Har sett et på nettet som jeg kunne tenke meg, men må sjekke nærmere i forhold til oljekanaler. Det SER likt ut (med tanke på skruehull i alle fall...). Skulle hatt tak i en sal også, så det spørs om ikke epoksy-tipset får gjøre jobben til jeg har fått (nesten) full oversikt og delene skal på igjen. Har mye annet også å ta tak i, men det hadde vært greit å fått sjekka motoren før det andre...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

I går "limte" jeg stator-dekselet med to-komponent epoksy (etter å ha slipt grundig). Det trenger ikke holde i evigheter, men meningen var at det skulle holde tett til jeg hadde fått målt kompresjonen i sylinderne, og det ser ut til å ha gjort susen...
stator-deksel.JPG
Verdiene av kompresjonstesten er her: (Målte først syl. 1-4, og så gjorde jeg det samme igjen...)
kompresjonstabell.jpg
Toleransen skal være 9-12 kg/cm2. Stusset litt på målingene var såvidt høye, men satser på at kompresjonstesteren har litt "feilmargin". Det bør i alle fall være innenfor toleransegrensene... :-k :[-o<

Satser på at dette er "bevis godt nok" for at det er håp for "Gamle".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: "Mekking" og tips - Suzuki GSX750E (-80)

Legg inn av gorbys »

Jøss det dekselet der såg temmelig herja ut! skjønner at du er på jakt etter nytt!

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: "Mekking" og tips - Suzuki GSX750E (-80)

Legg inn av norse900 »

Det dekselet så ikke slik ut før jeg begynte å fjerne sparkelen. Sparkel og lakk er noe en må være obs på. For min del var det ikke den verste krisen for jeg har ikke betalt sjel og skjorte for herligheten, men etter denne lærdommen ville jeg vært skeptisk til sidedeksler som ikke var i "original stand". Epoksy funker bra som krise-løsning :thumleft

I kveld har jeg dillet med "operasjon felg-rens". Litt av vitsen var å teste ut saker og ting som skulle være effektivt for å rengjøre aluminium. Som bildene viser, så er ytterkantene "ren" aluminium, mens midten er lakkert (sort på bakhjul og "gull" på forhjulet). Det seirende produktet ble: Felg-rens fra Biltema. Billig og "best" (i alle fall til denne jobben)!!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Lakkering av ramme og sving-arm
I går spurte jeg noen kolleger om hva som var mest fornuftig å lakkere med, siden jeg var usikker på hvilken lakk som var blitt brukt før (hammerite el. lignende, -kanskje).
I stedet for å "synse", så ba de meg "plugge" hull og ta delene med på jobb. Så nå blir den sandblåst, primet og lakkert med sort Industrilakk. Holder lakken for offshore-bruk, så holder den ganske sikkert for "Gamle"! :thumleft

I tillegg venter jeg på motordeksler og annet "knask" som er underveis, så da begynner jobben med å montere "ferdig-overhalte" deler på plass etterhvert.

Føler jeg ligger godt an, for nå har jeg ikke bare MCsiden sitt ekspertpanel i ryggen, men også en SKIKKELIG verkstedsmanual å støtte meg på... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gorbys »

Blir bra da!

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

JIPPIIIII! Har fått napp på et sete på Ebay (UK). Attpåtil i samme by som der besteforeldrene mine bodde! Blir det klatt med frakt, så får jeg smile pent til søskenbarna mine... ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

I dag har jeg fått satt inn motoren :-)Bilde
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

taylormade342169
Innlegg: 22
Registrert: 12 mar 2010, 22:00
Motorsykkelen din: 98 yamaha xj900s
Bosted: Haugesund

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av taylormade342169 »

Gratulerer :thumleft.
_______________________________________________

-82 Honda CB450SC
-98 Yamaha XJ900S Diversion

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Takk for det! Det er no dritt å få inn motoren i ramma, men går mye glattere hvis man monterer toppdekselet ETTER at motoren er kommet på plass. (Tips til "nestemann")...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gsx750_80 »

norse900 skrev:Takk for det! Det er no dritt å få inn motoren i ramma, men går mye glattere hvis man monterer toppdekselet ETTER at motoren er kommet på plass. (Tips til "nestemann")...

Ligger en såkalt "ny" motor til salgs på finn.no. 20 000 nok.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

gsx750_80 skrev:
norse900 skrev:Takk for det! Det er no dritt å få inn motoren i ramma, men går mye glattere hvis man monterer toppdekselet ETTER at motoren er kommet på plass. (Tips til "nestemann")...

Ligger en såkalt "ny" motor til salgs på finn.no. 20 000 nok.
Den bør være ny eller ihvertfall skikkelig overhalt. En hel sykkel i "god bruksstand" går for ca 20 000.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:
gsx750_80 skrev:
norse900 skrev:Takk for det! Det er no dritt å få inn motoren i ramma, men går mye glattere hvis man monterer toppdekselet ETTER at motoren er kommet på plass. (Tips til "nestemann")...

Ligger en såkalt "ny" motor til salgs på finn.no. 20 000 nok.
Den bør være ny eller ihvertfall skikkelig overhalt. En hel sykkel i "god bruksstand" går for ca 20 000.
Hvilke skader kan en motor få av lang tids lagring? Vil feks simmeringer kunne tørke opp og ødelegges?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Ja, simringer blir hårde og morkne.
Det verste er at cylindrene og stempelringene kan ruste og at ringene ruster fast i cylinderveggen.
Det siste er jo ganske lett å oppdage.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Noen som har tips til hvor jeg kan få fatt i midtstøtte til denne (Gsx750e)? Har en "herpa" som var med sykkelen, men skulle gjerne hatt en "hel".. Alternativt blir det vel å lage en selv, men det er jo ikke helt det samme.
Instrumentpanelet er fra en nyere modell, og har varsel-lys for sidestøtte. Har ikke bryteren, og ikke har jeg funnet noen heller (ebay ++) Antar jeg må "mekke til" noe her. Er det noen som har eksempler på hvordan dette er gjort? (Å finne opp kruttet på nytt er ikke alltid like effektivt...) :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Støtte bør vel krangnes motor ha på lager.

Jeg har syntes at det var noe "merkelig" med sykkelen din, 80-modellen har hverken rund lykt eller det instrumentpanelet som din har.
Kikk litt på denne sida, særlig nederst.

http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX750E.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Godt observert, Jompa! :thumleft

Jeg brukte en god del tid og hodekløing for å finne ut av dette, men det er altså en GSX750E(T) hvor rammenummeret og motornummeret stemmer overens med første utstedte vognkort. Frontlykta og instrumentpanelet er blitt byttet ut med nyere, og den ligner derfor ganske så mye på modellen som Jompa viser til. Det var da jeg begynte å "grave" dypere (etter råd og tips fra andre på forumet her) at jeg fant ut at sykkelen som jeg først trodde var -83 mod viste seg å være fra 1980. (12.06.1980), og "levde" sine første år på Andøya. Jeg har fått utskrift av originalt arkivkort fra før data-alderen gjorde sitt inntog, så at bevandrede MC- kjennere har lurt litt utfra bildene fortjener både applaus og beundring!!

Jeg har ikke vært flittig med å oppdatere, men håper å komme sterkt tilbake når den ruller. Satser på at det lar seg gjøre før jeg runder 1/2 100 (-og da begynner jeg jammen å få det travelt) :lol. :evil

(Forresten, -Sist jeg spurte Krangnes hadde de ikke...)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Bjerknez »

Fin klassisk sykkel dette :thumleft

Min nabo har nesten en som er helt lik. Men han har en 1980 modell GSXR 1100 som forøvrig er helt strøken. Har ikke peiling på det, men i følge han er dette en ganske sjelden sykkel å se på veien i dag og når denne sykkelen var ny var det i følge han noe av det råeste man kunne få tak i. Eller?

Er et bilde av den her, helt til høyre:
Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Jeg vokste opp like ved Løvdahl (MC-butikk & verksted), og der stod syklene på rekke og rad utenfor da vi gikk hjem fra skolen. Det var mye rått, ja, men de jeg husker aller best var:
lettsykelen til yamaha (gul, seff)

Bilde

Og definitivt Honda CB500'n (gull & svart)

Bilde

Those weee the days :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Fin klassisk sykkel dette :thumleft

Min nabo har nesten en som er helt lik. Men han har en 1980 modell GSXR 1100 som forøvrig er helt strøken. Har ikke peiling på det, men i følge han er dette en ganske sjelden sykkel å se på veien i dag og når denne sykkelen var ny var det i følge han noe av det råeste man kunne få tak i. Eller?

Er et bilde av den her, helt til høyre:
Bilde
Joda, GSX 1100 var nok noe av det vasseste man fikk fatt i, i 1980. Jeg kunne ikke kjøre moped, lovlig, på den tida. Men jeg husker at det gikk flere av disse
i Levanger-området den gang. Lokale helter som M****r, Oks**** og Ve****h kjørte alle på bakhjulet opptil flere hundre meter, gjennom flere gear, gjerne
i tettbebygde strøk. Det var utrolig tøft, minnes jeg. Kawasaki Z 1300 hadde også en spesiell status, men slike var ytterst sjeldne å se. CBX 1000 kan jeg knapt huske
fra den tiden, men flere Suzuki GS 750 / 1000, og noen 900 Bol D'Or. Z 1300 hadde flere hester (120), mot GSX 1100 sine 101 (?), men jeg ser ikke bort fra at
GSX'en var kjappere ut fra lyskryssene..
Det er ikke så mange GSX 1100 igjen.
Jeg har selv en GSX 750 fra '80, som jeg vurderer å selge til våren (evt før). Den ble kjøpt hos en forhandler i 2010. For tiden har jeg 7 mc og to biler, og får ikke brukt kjøretøyene ordentlig. Er noen interessert i en gammel GSX, er det bare å ta kontakt..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gorbys »

Ute etter midtstøtte? Eg har ei fra min gs750, veit ikkje om det er same men...

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Eg trur det er same støtta, så om du vil bli av med den, så er eg absolutt interessert!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev:Fin klassisk sykkel dette :thumleft

Min nabo har nesten en som er helt lik. Men han har en 1980 modell GSXR 1100 som forøvrig er helt strøken. Har ikke peiling på det, men i følge han er dette en ganske sjelden sykkel å se på veien i dag og når denne sykkelen var ny var det i følge han noe av det råeste man kunne få tak i. Eller?

Er et bilde av den her, helt til høyre:
Bilde
Jeg hadde en 1981 GSX1100 på begynnelsen av 80-tallet. Ble solgt i 1985 til en kar fra Trøndelag. Jeg har en tjukk, original servicemanual for sykkelen hvis noen skulle være interessert. Min sykkel hadde hvit sports-sal og Kerker 4-1 anlegg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar