Kontroversiell innkjøringsmetode

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Bikes4life »

Barbarozza skrev:
Bikes4life skrev: Søk opp statisk vs dynamisk kompresjon og ta det med i beregningen, så skal det vel være greit å forstå om det har betydning eller ikke. Det er vel ikke tvil om at sylinderlekkasje enten mellom sylinder/stempel eller ventiler går utover ytelsen. Men to like motorer fra samme produsent vil jo aldri yte det samme, for de kommer jo ikke med de samme toleransene. Stempelklaringer, endegap på stempelfjærer, kamtiming etc vil være forskjellige fra motor til motor, og forklarer i større grad forskjeller på to motorer enn innkjøring.
Det blir i alle fall en debatt, og i den vitenskapelige modellen så skal det stilles spørsmål :prf

Og alle som deltar har godt av å bli motsagt eller utfordra....

Ellers er jeg helt enig i det du beskriver og siden du saksa fra litt tidligere innlegg så har du lest tråden, da veit du at jeg mener at effekt ikke er statisk i noen motorer. Jeg prøver å bruke et språk og forklare på en måte som alle skjønner
(men lykkes vist ikke :twisted )

Og for all del, jeg skriver jo at komp har stor betydning, og i motorberegninger er den en del av formelen også.......MEN :-)å

1. Jeg sier at forutsetningene for måten han tester på ikke er det beste. Er du enig i det ?

2. Min påstand ( Altså noe jeg tror men ikke veit helt sikkert) er at han legger til grunn for sine resultater at ALLE andre motorer har mellom 2-10 % lekasje etter den "vanlige innkjøringa)

Og da spør jeg meg NÅR i testkjeden har disse motorene det ??????

Er det rett etter at motorene kommer fra fabrikk ????? er det rett etter forskjellig innkjøring osv osv...

For det vi IKKE VET noen ting om er hvilke motorer han har teste mot, eller hvor i testkjeden han har testa motorene på. Er det testa på antall omdreininger siden motoren var ny ?? eller er det testa etter antall timer ? eller km ?????

Er samme motor testa opp mot sitt første resultat ? Eller er det bare en sammenligning mot hverandre ???? Er det det siste vil du jo ha forskjellig resultaer da ingen motorer er statiske som vi er enige om

Problemet mitt er at han konkluderer for tidlig...men det kan se ut som han peker på noe som stemmer. Men hva kommer da resultatet av ????

Beste måten med sammenligning synes jeg må være etter antall omdreininger motoren har gått. Under ellers like forhold, og teste hver motor opp mot sitt egne første resultat, og deretter sammenlige mot hverandre
Da har den fått samme bevegelsesslitasje ..men ved ulik belastning

Er du enig med meg hit ???

Og husk da at du kjører inn en motor dobbelt så raskt ved et snitt på 9000 rpm som ved 4500 hvis vi velger denne metoden

Det jeg nemlig TROR ( JADA jeg synser her ) er hva jeg skreiv i mitt første innlegg at man når løsnepunktet tidligere på denne måten, og at inn og tilslitningen kommer bare noe seinere på vanlig måte.

Altså at begge måter fungerer noenlunde, men det går mye fortere å gjøre det brutalt en å lurke rundt. Effekten tror jeg ikke er så stor, da dere må huske på at bare det å bytte bakdekk på en dynobenk kan gi 3 hk på samme sykkel (grep mot rulle)

Nå skal jeg fortelle en vandrehistorie , dvs...jeg aner ikke om dette er sant eller ikke.....men storyen fortalte han...hadde en medstudent som var landbruksmekanikker. Trønder, sindig og svær...når de overhalte motorer med nye stempler rådelagre og alt sammen, så kobla de en elektromotor på akslinga, heiv en masse ATA skurepulver i innsuget og lot det stå over natta :)

Skal VI tro på dette ????? eller stille noen kritiske spørsmål ???

Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE

:roll
Er ikke spesielt uenig med deg jeg :-) tror bare at vi overdriver hvor viktig den ene eller andre innkjøringsmetoden på et serieprodusert kjøretøy har å si for ytelsen vi ender opp med. Setter man opp to like motorer hvor begge er blueprintet, altså at begge har optimale toleranser på alle deler i motor med tanke på effekt, og kjører de inn på to forskjellige måter tror jeg forskjellen er neglisjerbar. Jeg tror også at man ved å kjøre hardere, oppnår resultatet raskere. Forskjellen på to like fabrikknye motorer kan variere med ganske mye med tanke på effekt, og er man "uheldig" å få en med noe lavere effekt, så tjener man ikke dette inn igjen med å kjøre den inn hardt. Er f.eks endegapet på begge kompresjonsringene helt i ytterkant av spec. Vil man jo ha en viss sylinderlekkasje man absolutt ikke kan gjøre bedre med innkjøring uansett.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Erman »

Jeg gjorde en mellomting på Bolten; Kjørte grisete i ca 200 km med konstant variasjon på gasspådrag i 3. og 4. gir. Men jeg byttet ikke olje etter 50 km og 100 km som han beskrev. Dette fordi oljeskift var en del av førstegangsservice som skulle foretas av forhandler.

Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke sluttet å kjøre grisete med Bolten... :prop:
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

Erman skrev:Jeg gjorde en mellomting på Bolten; Kjørte grisete i ca 200 km med konstant variasjon på gasspådrag i 3. og 4. gir. Men jeg byttet ikke olje etter 50 km og 100 km som han beskrev. Dette fordi oljeskift var en del av førstegangsservice som skulle foretas av forhandler.

Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke sluttet å kjøre grisete med Bolten... :prop:
Selvom forhandler bytter olje, så er det anbefalt (om denne metoden brukes ihvertfall, men ny olje er jo alltid fint uansett om du hadde sett hvor mye dritt som er i oljen etter 500km f.eks.).
Men som jeg pleier å si....
DET FUNKER NOK FINT UANSETT... :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Erman »

Snikendeugle skrev:
Erman skrev:Jeg gjorde en mellomting på Bolten; Kjørte grisete i ca 200 km med konstant variasjon på gasspådrag i 3. og 4. gir. Men jeg byttet ikke olje etter 50 km og 100 km som han beskrev. Dette fordi oljeskift var en del av førstegangsservice som skulle foretas av forhandler.

Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke sluttet å kjøre grisete med Bolten... :prop:
Selvom forhandler bytter olje, så er det anbefalt (om denne metoden brukes ihvertfall, men ny olje er jo alltid fint uansett om du hadde sett hvor mye dritt som er i oljen etter 500km f.eks.).
Men som jeg pleier å si....
DET FUNKER NOK FINT UANSETT... :D
Joa, jeg slet ikke med å få fartsbot på vei hjem fra service akkurat :lol

Sylindrene er har visstnok keramisk glasert innvendig, så det skal mange sykluser til for å oppnå slitasje tror jeg...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av LordShaft »

Jeg syns det er flott at folk stiller spm og belyser ting en er opptatt av. Jeg stoler ikke blindt på produsenter... Uansett hvordan vi snur på det, er de ute etter å tjene mest mulig penger.
De vet også veldig godt at en sykkel sjeldent kjøres 100 tusener av kilometer. Og unnskylder seg ofte med usaklige ting om problemer skulle oppstå.



Note 3

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Bosted: Rogaland

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Ove »

LordShaft skrev:Jeg syns det er flott at folk stiller spm og belyser ting en er opptatt av. Jeg stoler ikke blindt på produsenter... Uansett hvordan vi snur på det, er de ute etter å tjene mest mulig penger.
De vet også veldig godt at en sykkel sjeldent kjøres 100 tusener av kilometer. Og unnskylder seg ofte med usaklige ting om problemer skulle oppstå.



Note 3
Har aldri hatt så nye sykkler at det er garanti på dem.
Har man sykkel med garanti og følger service intervaller så skal det vel mye til å havne i diskusjon om noe?
Det kan gjerne leses ut en kjørelogg fra ecm som sier noe om turtall og temp +++ før havari.
Kanskje stor forskjell på merker ang problemet ?
Usakligheter er jo aldri kjekt å diskutere uansett da.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg syns det er flott at folk stiller spm og belyser ting en er opptatt av. Jeg stoler ikke blindt på produsenter... Uansett hvordan vi snur på det, er de ute etter å tjene mest mulig penger.
De vet også veldig godt at en sykkel sjeldent kjøres 100 tusener av kilometer. Og unnskylder seg ofte med usaklige ting om problemer skulle oppstå.
Alle er vel ute etter å tjene mest mulig penger .... uansett bransje. Men om de skulle anbefale innkjøringsmetoder som er til skade, eller ikke optimal, eller bare nest best for motor, ville det blitt avdekket for lenge siden, og ville vært direkte skadelig for omdømme. Det er mange motorkyndige som ikke er bundet opp av noen produsenter.
Det er vel heller ikke noen grunn til at en mc i teorien ikke skulle gå like langt som en bil ... eller vet du om noen?
Og hvor ofte og hvor usaklige de er om problemer skulle oppstå, har jeg liten oversikt over. Hva med deg?
Jeg synes det er ganske merkelig at såpass mange finner denne kvasivitenskapelige amerikaneren så troverdig, og mistror produsentene som i over 100 år har drevet omfattende testing og analyser av motorer.
Selv tilhører jeg en stor familie bestående av 90 % maskinister, bilmekanikere, motorsykkelmekanikere, motorprodusenter, metallurger og maskiningeniører spredt fra Esbjerg i sør til Nordkapp i nord.
En stor del av de har høstet stor anerkjennelse for sine kunnskaper over en periode på ca 90 år, (and still counting), og de har aldri hatt noen økonomiske interesser av å skjule fakta.
Jeg har ingen som helst tro på at de er med på en stor sammensvergelse om lure hele verden til å bruke mere penger enn nødvendig ved å mishandle motorer.
Enn så lenge velger jeg å stole på det samstemte fagmiljøet. Og jeg mener fremdeles Barbarozzas første? innlegg var både godt og beskrivende

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av LordShaft »

Jeg har ikke noe tillit til han det er referert til i første post.

Note 3

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

Såå mange ødelagte motorer altså... :>
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av gsx750_80 »

jongsanim skrev:
Barbarozza skrev: Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE

:roll
Det handler om å velge hva man tror basert på det man leser.. Det er mye her i verden jeg vet lite om, og skulle jeg satt meg inn i alt som er interessant ville jeg brukt forventet levealder ganget med X, som ikke er mulig.

Man leser en del, hører en del, og tar standpunkt basert på dette, du kan ikke forvente at alle skal lese seg opp på fagstoff for å velge å tro noe :)
Jeg kjøpte ny sykkel våren 2012, og var usikker på dette med innkjøringsmetode. Det er jeg forsåvidt fortsatt..
Det ser ut til å være delte meninger om dette tema på mange fora, som feks her:

https://www.ninjette.org/wiki/Break-in" onclick="window.open(this.href);return false;

"Like "which oil is best" discussions, this is an area where there are many more opinions than there are hard facts supported by repeatable and verifiable data. Below are two representative threads where the break-in process is discussed. "

Jeg valgte å kjøre inn i henhold til det manualen anbefalte, selv om det innebar maks turtall på 4000 omdr./min. de første ukene.
Det jeg i alle fall har registrert er at sykkelen har forandret seg merkbart i karakter, underveis, og lenge etter de første 10 000 km. (I skrivende stund har den passert17 000 km.). Dette har gått på at den har gått stadig bedre, men nå¨er muligens toppen passert. Dvs jeg synes den går en tanke mer urent enn før,
og muligens har litt redusert effekt. Men, så er det også tid for service straks. Kjedet er også nære utslitt, noe som kan "stjele" av akselerasjonsevne og toppfart, feks.
Ventiljustering er kanskje på sin plass, siden dette ikke har blitt utført så langt, etter at sykkelen ble tatt i bruk som ny.
Det er ikke noe oljeforbruk registrert, selv om det alltid brukes _noe_. Dvs det har aldri vært behov for å etterfylle mellom servicer.
Om sykkelen hadde hatt en bedre og mer slitesterk motor med annen innkjøring kan hende, men er umulig for meg å vite.

Min hypotese er at en hard innkjøring raskt kan gi en tett motor, men at det muligens gir kortere levetid. Men, jeg _vet_ ikke..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av cannon »

Kanskje "alle" har rett her? Fordi man glemmer å diskutere hensikten med valg av innkjøringsmetode. I racing-sammenheng kjøres det hardt inn, med mineralolje. Det oppnås da mest effekt, og det er det viktigste. Det er derimot ikke viktig at greiene skal vare i 10 år, da motoren blir skrudd opp og overhalt minst 1 gang i året. Og etter hver overhaling er det ny hard innkjøring. I dynobenk.

For veisykler så er det sikkert viktigere å opprettholde garanti, få ut mange billige kilometer, og toppytelsen er for de fleste formål grei nok. Det spiller jo ingen rolle om kjærra har +/- 5 hk. Og om vinteren vil man helst slippe å bytte ut innmaten i motoren. Man bruker gjerne heller noen lapper på ei trimpotte eller annen bolt-on trim.

Så valget er ditt, og ingen av variantene er rett eller feil. Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå med innkjøringen.

De som leser tråden til Eirik Garberg på bike.no om bygging av banesykkel (ny CBR1000RR som akkurat nå er på jomfrutur på Cartagena/Spania), kan lære litt om racingvarianten. Eirik har definitivt peiling, både som RR-fører og som racing-mekaniker. Han bygde sykkelen som vant Superbike NM i fjor (også en CBR1000RR). Sykkelen fra i fjor er til salgs, og den er definitivt ikke daukjørt....;-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Bringisen »

Nja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.

Men det jeg tror er at innkjøring sikkert ikke er like viktig i dag som før. Dog tror jeg at det er viktig for oss som kjøper helt nye sykler er at det føles riktig det vi gjør.

Når produsenten gir oss en manual med sykkelen, så føler jeg at det er riktig å følge denne. Om dette er rett eller galt i forhold til en mekaniker i USA orker jeg ikke filosofere så mye over.
Jeg tror på de som har laget motorsykkelen min og velger å gjøre det som de mener er best for den. Jeg tror også at de er interessert i det denne mekanikeren fra USA mener, og vil sikkert rette fremtidige manualer om denne innkjøringstypen er så fantastisk mye bedre.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jhn »

cannon skrev:Kanskje "alle" har rett her? Fordi man glemmer å diskutere hensikten med valg av innkjøringsmetode. I racing-sammenheng kjøres det hardt inn, med mineralolje. Det oppnås da mest effekt, og det er det viktigste. .....
Var det ikke nettopp dette som var spørsmålet ... oppnår man mere effekt med hard innkjøring?
Du fastslår med stor sikkerhet at det gjør man. Er du helt sikker?
Har du noen tester eller annen dokumentasjon å vise til?

Svar