Adventure sykler blir de kjedlige?

Forum for fulleffekt tung-MC
Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

For min del syns jeg Adventure sykler er morsommere på veien enn R-sykler - de innbyr til mer rampete kjøring (opp på bakhjulet her og der, hoppe over noen fortauskanter og skråninger, slike ting). Men viktigst av alt, med riktig dekk så åpner det for å kjøre på laaaaangt flere steder enn med en R-sykkel :) Lange sladder på grus med en 1190R gir meg mye mer glede enn all R-kjøring jeg har drevet med tidligere :D Tar man seg tiden til å kjøre litt Enduro og lære seg litt teknikk så får man en mestringsfølelse som R-syklene ikke kan gi på veien. Bare å se på Chris Birch på youtube ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev:Ja!
:lol :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan ikke skryte på meg mer enn rundt 30 mil på en Adventure sykkel (Triumph Tiger Explorer 1200) og selv om det så absolutt ikke var noe galt med sykkelen så følte jeg meg ikke akkurat "fresh" når jeg satt på denne sykkelen.

Men jada, god å kjøre, man har god plass på sykkelen til bagasje etc. og draget generelt er helt greit (i en 1200). Men som sagt, for min del så fjerner det litt av gleden å kjøre noe som ser så "gubbete" ut. Selv i en alder av 40 år. Jeg tror nok aldri jeg kommer til å kjøpe meg en Adventure sykkel. Da blir det vertfall heller en Cruiser med respekt for seg selv. Er litt mer sjarm å kjøre en tøff cruiser enn en Adventure sykkel synes jeg.

Men vi er jo forskjellige. Noen får ikek skrytt dem nok opp i skyene, mens andre tåler ikke synet av dem. Jeg tåler nok synet av dem, men å kjøpe? Nei...

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Tipper dette kan gi til testerom kikk på lik linje som asfalt kjøring Grus kontra Asfalt uten små grus :O
Det skal vell ikke så my høyere hastighet før man må være på æ-erten
[video]https://www.youtube.com/watch?v=y0hP8otblM8[/video]
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Jeg kan ikke skryte på meg mer enn rundt 30 mil på en Adventure sykkel (Triumph Tiger Explorer 1200) og selv om det så absolutt ikke var noe galt med sykkelen så følte jeg meg ikke akkurat "fresh" når jeg satt på denne sykkelen.

Men jada, god å kjøre, man har god plass på sykkelen til bagasje etc. og draget generelt er helt greit (i en 1200). Men som sagt, for min del så fjerner det litt av gleden å kjøre noe som ser så "gubbete" ut. Selv i en alder av 40 år. Jeg tror nok aldri jeg kommer til å kjøpe meg en Adventure sykkel. Da blir det vertfall heller en Cruiser med respekt for seg selv. Er litt mer sjarm å kjøre en tøff cruiser enn en Adventure sykkel synes jeg.

Men vi er jo forskjellige. Noen får ikek skrytt dem nok opp i skyene, mens andre tåler ikke synet av dem. Jeg tåler nok synet av dem, men å kjøpe? Nei...
Én ting skal jeg med en gang si meg ganske enig i. Og det er at disse adventuresyklene ikke akkurat er de vakreste MC-kreasjonene der ute... :roll .
Men resten av det Bjerknez duden mener er jeg forholdsvis uenig i. "Gubbete" på en adventuresykkel :-k ? Nei. Synes ikke det.
Sitter høyt og med en god og lett framoverbøyd kjørestilling, er min opplevelse og erfaring.
Jeg har kjørt en del sykler av ulik type og synes adventuresegmentet for meg er nest best rent kjøremessig, men best når det gjelder bredt bruksområde.

Den sykkeltypen jeg opplever som mest behagelig, men samtidig og ganske begrensende på en del ting, er sykler som de tosylindrede retro-Triumph'en og V7 serien fra Moto Guzzi. Utrolig gode å kjøre! Men disse har, etter mitt syn, klare begrensinger som langtursykler.
Det samme synes jeg om cruisere med den, for meg i hvertfall, ubehagelige sittestillingen med beina framover, som gir en hofteknekk og sittestillings for øvrig som ikke passer meg i det hele tatt.

Mer racingpregede sykler som f.eks. Aprilia Tuono er absolutt gode å kjøre og lettere å håndtere i mange situasjoner pga. lav vekt og lav sittehøyde. Men disse har langt fra samme brede bruksområde som en adventuresykkel. Kjørestillingen på mange av disse er også i overkant anstrengende for en del...

Noe av det morsomste jeg kjører er endurosykler som Husaberg og Husqvarna. Men disse har et utstyrsnivå og salkomfort som begrenser bruken betydelig, etter min mening.
Men at disse kan kalles adventuresykler, er jeg helt med på. De passer bare ikke til lange eventyrlige turer, noe en ekte adventuresykkel er ypperlig til. Igjen ut fra egne erfaringer.

Sportstourere har jeg ikke så mye erfaring med annet enn Suzuki GSX 1100 EF (1985) som jeg kjørte en sesong så langt tilbake som i 1991.
Må bare si at dagens sportstourerer ikke virker som noen magnet på meg. Jeg finner egentlig ingen av disse interessante nok til at jeg tar tar bryet med å sjekke de ut nærmere.

Så pr. i dag peker alt i retning av at jeg kommer til å holde meg i adventuresegmentet når det gjelder MC, ja ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ZZR-Erling »

De er, unnskyld uttrykket, inn i helvete diger og gir en veldig remote kjørefølelse, spør du meg.
Jeg liker enn litt mer frempå kjørestilling, litt mer kontant og fast i fisken, (fjæring), og en turbulensfri vind.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:De er, unnskyld uttrykket, inn i helvete diger og gir en veldig remote kjørefølelse, spør du meg.
Jeg liker enn litt mer frempå kjørestilling, litt mer kontant og fast i fisken, (fjæring), og en turbulensfri vind.
Digre er'em, men dette med remote kjøreføleldse kjenner jeg meg ikke igjen i... :scratch .
På mine adv.sykler har jeg opplevd god kontakt med veien og og en god reaksjon på (kontra)styremanøvre i svinger - om det er dette som menes med kjørefølelse... Svingvilligheten er det heller ingenting å si på.
Fjæringen har også fungert veldig bra og bidratt til god retningsstabilitet og igjen, god kontakt med veien.
Helt turbulens- og fartsvindfrie har ingen av mine sykler vært. Men det er noe jeg fint lever med i forhold til aller den andre gode egenskapene som disse syklene har.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ZZR-Erling »

Så fint, vi har ulike preferanser, ulike oppfatninger og er et mangfold!
:-)

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

Flott med mangfold i MC verden :) Må si at Cruiser nok er det segmentet jeg har minst forståelse for - det virker som det kun er stilen som betyr noe, og syklene er tunge, uhåndterlige og ukomfortable. Men, har jo hørt folk si akkurat det om en 1200GS så vi er nok skrudd sammen litt forskjellig!

For min del så er adventure sykler selve definisjonen på "form follows function". Ikke alltid like vakre, men det er fordi funksjonalitet er pri #1. De skal tåle røff behandling, være komfortable over lange strekninger, og ikke gi seg om veien blir til en sti...

For kjøring på veien så er de nok uvant for noen, men hvis man slutter å tenke RR, og heller tenker supermotard på steroider, så kan man ha myyyye moro med f.eks. en 1190R på veien også :) Jeg snuser på ny sykkel i år - tror valget faller på nye KTM 1290 Super Adventure R... 160hk i skogen høres morsomt ut!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

Viking84 skrev:Jeg snuser på ny sykkel i år - tror valget faller på nye KTM 1290 Super Adventure R... 160hk i skogen høres morsomt ut!
:knegg
:twothumbs:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Zettexx »

Adventure/Allroad har etterhvert fått en god del gamp, og det var nok et savn for 15 år siden. Nå har de fått en kjørbarhet og spenningsnivå helt i tråd med det heftigste på den tiden.

Om de er pene ??? Det er mye stygt på veien, kan ikke se at nebbdyrene er verre enn annet. Og ikke har det noe med kjørbarheten å gjøre.

150 KTM gamp river godt.

For egen del har jeg akseptert at det er totalforbudt å kjøre utenfor oppmerket vei i Norge, og ser derfor ikke på denne kategorien som aktuell for meg selv. Da måtte det være ved lottogevinst at en av de små kunne blitt nr 2 mc.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Har bare erfaring med MC opp til 95 gamp - Men sånn med HK så sikler jeg på 1090 adv 125 gamp - Men haren egentlig behov av det sånn for det meste ?
Kan egentlig greie seg med ca. 100 gamp 2 sylindre
ja si den som kan deklarer en fornuftighet rundt det
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

Spørs hva sykkelen skal brukse til - har fått testet Afrika Twin en hel del i år, og 95hk er helt OK på veien, og meeeer enn nok på grusen og skogsveier! Men etter en prøvetur på 1190R så ble jeg frelst... utrolig moro med en oppreist sykkel med 150hk og bredt styre på veien, og overraskende kontrollerbart i skauen også!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

Viking84 skrev: Men etter en prøvetur på 1190R så ble jeg frelst... utrolig moro med en oppreist sykkel med 150hk og bredt styre på veien, og overraskende kontrollerbart i skauen også!
Ja, ikke sant :D ? Her er de fleste av de sentrale stikkordene på plass; oppreist, utrolig moro, bra med effekt, bredt styre, kontrollerbart...
Jo'a, kjenner meg veldig godt igjen i dette, ja :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

Uten tvil en unik opplevelse! Føltes naturlig å stikke ut foten på vei inn i svingene, og på grusen så ble det velbalanserte slædder på vei ut :D Jeg skal hvertfall ikke ha ren gatesykkel igjen før jeg har råd til å ha det som sykkel #2 ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kjellv »

Synes også det er en interessant ny utvikling på gang med ADV sykler i mellomklasse. Blant annet Kawasaki Versys-X 300 og BMW sin G300GS. Ny og spennende tankegang, skal bli interessant å se utviklingen framover.
Det er ingen tvil om at førerkortreglene vi nå har fått har resultert i en økende interesse for mellomklassesykler. Reglene åpner jo for en mulighet for A-lappen allerede ved 20 år dersom man er frampå nok og er villig til å bruke penger på dette. At det også er mellomklassemotorsyklister med stor interesse for denne type sykler er også helt sikkert. Jeg er spent på salgstallene for disse i 2017 :-k

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Flere av de 300 er vel også glimrende for pendling rundt storbyer ville eg tru
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

ZZR-Erling

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ZZR-Erling »

160hk i skogen høres helt sprøtt ut.. På grusvei sikkert ARTIG, men i skogen... Næ.
I skogen er en endurobike på maks 450 mer enn nok, også er de lette å få opp når man tipper, for tipper gjør man!

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

ZZR-Erling skrev:160hk i skogen høres helt sprøtt ut.. På grusvei sikkert ARTIG, men i skogen... Næ.
I skogen er en endurobike på maks 450 mer enn nok, også er de lette å få opp når man tipper, for tipper gjør man!
Du har selvsagt helt rett ;) Men disse store syklene er overraskende kapable om man bare holder de i gang, og som du sier ikke mister de i bakken!

Hadde jeg hatt penger til flere sykler ville jeg beholdt min 500 EXC, hatt en 1290 Super Adventure R, og en S1000RR i garasjen :) Men, må jeg velge kun en, så er det 1290'en som gjør klart mest av det jeg syns er moro :D
kjellv skrev:Synes også det er en interessant ny utvikling på gang med ADV sykler i mellomklasse. Blant annet Kawasaki Versys-X 300 og BMW sin G300GS. Ny og spennende tankegang, skal bli interessant å se utviklingen framover.
For ikke å snakke om neste generasjon med 7-800cc rekketoere som kommer. Både Yamaha og KTM har vist frem konsepter som tyder på lett vekk og høy ytelse kombinert med gode offroad egenskaper :) De kan bli en fin mellomting mellom de store endunkerne og monster syklene på 150+ hk!

ZZR-Erling

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ZZR-Erling »

Er vi påvei inn i "less is more"? Mindre vekt, mindre kubikk og lavere pris, vil det slå ann i adv-klassen?

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Fidel »

Tror du er inne på noe, Erling. Jeg er veldig fornøyd med 690 Enduro'n min, både til touring og grusbus. Har bygget den om med rally-tanker osv, så den har laaaaang rekkevidde. Det er viktig sånn som jeg liker å kjøre. Med bedre sete, er den også kjørbar over lange distanser, og det er nok hester til å ha det ordentlig gøy. Jeg er på vei mot "less is more" så det holder. Jeg merker at store, tunge sykler med masse motor og HK ikke appellerer like mye til meg lenger. Jeg synes ikke en sykkel til langt over 200 000 gir meg mer moro enn f.eks. 690'n, som gir fantastisk mye moro for pengene. Har også en yamaha WR250R som jeg kjørte t/r Kirkenes på grus på her om året - det gikk også veldig fint. Og en 125 cc jeg bruker på vinteren. Har riktig nok byttet Guzzi 850 T5-sidevognsriggen min med en Guzzi 1100 California som jeg skal ha vogn på, men akkurat når det gjelder sidevogn er det greit med "more is more".
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Fidel »

Og for å legge til noe som gjør Erlings observasjon enda mer riktig: Hvis man tar en titt på hva som MC-produsentene satser på, er det små og mellomstore sykler med moderat HK og kult design. EICMA hadde selvsagt Panigale og karbon-S1000RR å by på, men dette blir nærmest for stilstudier å regne, og ikke noe for massene. Den utstilte Yamaha Tenere 700 cc, som de vil lansere i 2018, viser forhåpentligvis hvor adventure-markedet er på vei. Hvis vi nå klarer å endre avgiftsregimet (fra 2017 er MC-produsentene pålagt å oppgi CO2-tallene på syklene, noe som brukes i engangsavgiftsberegningene), vil MC i tillegg bli enda billigere og mer tilgjengelig. Lys fremtid!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Viking84 »

For min del så kan de godt fokusere på less is more, men ikke på bekostning av komponentkvaliteten.

Lett vekt, smooth tosylindret motor, knallbra fjæringskomponenter, brembo bremser, hydraulisk clutch, skikkelige felger som tåler en trøkk. Min drøm er at KTM lager en 790 Enduro R hvor de satser hardt på å lage den råeste tosylindrede offroaderen på markedet!

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Fidel »

Viking84 skrev:For min del så kan de godt fokusere på less is more, men ikke på bekostning av komponentkvaliteten.

Lett vekt, smooth tosylindret motor, knallbra fjæringskomponenter, brembo bremser, hydraulisk clutch, skikkelige felger som tåler en trøkk. Min drøm er at KTM lager en 790 Enduro R hvor de satser hardt på å lage den råeste tosylindrede offroaderen på markedet!
Yes!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar