Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Om mobil.tlf.avhengighet:

https://www.utenfilter.no/2024/07/17/de ... ivet-ditt/

Ikke like relevant for alle, men for stadig flere. er det rimelig grunn il å tro :-k .

Selv bruker jeg mobilen til noen ytterst få tlf. samtaler, noen flere tekstmeldinger og ikke minst som Bank ID app for å sjekke aksje- og fondstatuser... :crazy:

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Mobilnettet falt ut i flere døgn nå i sommer på strekningen Vinstri vatna mellom Beitostølen og Skåbu som kanskje ikke høres kritisk ut men økonomisk konsekvens og plundrete blir det. Serveringssteder i området fikk ikke tatt betalt av gjester, bompenger til grunneiere uteble og ingen fikk hverken ringt eller sendt tekstmeldinger. De som bruker telefonen til nyheter, FB og nettsurfing fikk plutselig god tid!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

AI/KI, eller Kunstig Svada som jeg så langt har kaldt det, imponerer i denne artikkelen. Ser ikke ut til at Google har helt fått kontroll på den politiske styringen av sitt eget verktøy enda... Dette her stemmer med alt jeg har lest av kritiske ytringer om både influensa-19 vaksine og vaksiner generelt:

https://susanneheart.substack.com/p/er- ... nevaksiner
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 21 aug 2024, 09:58 AI/KI, eller Kunstig Svada som jeg så langt har kaldt det, imponerer i denne artikkelen. Ser ikke ut til at Google har helt fått kontroll på den politiske styringen av sitt eget verktøy enda... Dette her stemmer med alt jeg har lest av kritiske ytringer om både influensa-19 vaksine og vaksiner generelt:

https://susanneheart.substack.com/p/er- ... nevaksiner
Interessant, ja veldig interessant, faktisk!

Denne skal jeg ta meg bedre tid til å lese en gang til.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Ellers ser jeg at ChatGPT har fått en korreksjon fra de som styrer, og nå anerkjenner den at det faktisk har vært et attentat på Donald Trump. For et par uker siden var svaret at noe slikt absolutt ikke hadde skjedd. Det var mange reaksjoner på dette svaret fra ChatGPT, så 'noen' har justert litt på ting....

Man kan jo lure på hva annet som er manipulert i denne 'kunstige intelligensen'.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

MGR1 skrev: 21 aug 2024, 12:47Man kan jo lure på hva annet som er manipulert i denne 'kunstige intelligensen'.
Akkurat DET er et uhyre viktig poeng. Du kan gå ut fra at ALT er manipulert i større eller mindre grad og da blir det en fornærmelse å bruke ordet "intelligens", Kunstig Politikk passer nok bedre...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

SveinHa skrev: 21 aug 2024, 17:44
MGR1 skrev: 21 aug 2024, 12:47Man kan jo lure på hva annet som er manipulert i denne 'kunstige intelligensen'.
Akkurat DET er et uhyre viktig poeng. Du kan gå ut fra at ALT er manipulert i større eller mindre grad og da blir det en fornærmelse å bruke ordet "intelligens", Kunstig Politikk passer nok bedre...
Det er regulering på gang av dette, som vil kreve at alle påstander i innlegg osv må ha kildehenvisning.
Det blir vel også slik framover at man blir enda mer kresen til på hvilke nyhetskilder man velger. ;)
"Do the right thing"

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

SveinHa skrev: 21 aug 2024, 17:44
I alle tilfeller så er teknologien mye nærmere en mobiltelefon som foreslår neste ord i en enn noe som kan kalles intelligens. For folk flest er det mest en gimmick og man skal være svært forsiktig med å ta noe som spyttes ut for god fisk uavhengig av hva man måtte tro om "påvirkning" fra utviklerene - selv under de beste omstendigheter så kverner de bare ut setninger de teknisk sett ikke forstår selv, basert på data som er matet inn og i visse tilfeller det de selv finner via søkemotorer. Jeg har selv erfart at Chat GPT kødder til grunnleggende regnestykker for så å snuble over seg selv i et forsøk på å korrigere når jeg påpeker at noe er feil.

Når det er sagt så har de vist seg å kunne være nyttige ifbm. programmering for enkel feilsøking av små kodesnutter eller for å få inspirasjon til mulige løsninger, men samtidig er de i mange tilfeller marginalt raskere enn et solid Google-søk.

De blir således også relativt enkle for oss brukere å manipulere i enkelte tilfeller så lenge man evner å organisere seg litt. Innenfor spillverdenen (min store hobby når det ikke er vær til å kjøre motorsykkel) har det i senere tid blitt stadig mer utbredt for ymse (gjerne mindre kjente) nettsider å bruke ymse "AI bots" til å tråle sosiale medier etter nyhetssaker. Dette har folk fanget opp og man har i flere tilfeller sett nyhetsartikler med fullstendig svada etter desinformasjonskampanjer hvor brukere skriver om ting som ikke eksiterer på f.eks. Reddit. Dette blir plukket opp av en bot som kverner ut en artikkel full av sprøyt.

Det skal nok mer til å påvirke "de store" som i stor grad benytter manuelt innleste datasett som fortrinnsvis er korrekturlest på et eller annet vis (Chat GPT har per tid innlest data frem til oktober 2023), men i de tilfellene hvor de tyr til internettsøk så er de også avhengige av at søkeresultatene inneholder fakta.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Interessant artikkel og sammenligning:

https://www.nettavisen.no/ultraprosesse ... 95-1959035

Selv bruker jeg mob.telefonen til å sende korte tekstmeldinger, av og til som fotoapparat, BankID appen og minst som talatut, altså telefon :knegg.
Og så og aldri for å sjekke sosiale medier. Eller lese nyheter, for den del.
Og jeg har aldri skjønt hva det er som gjør at folk bruker så mye tid, som svært mange åpenbart gjør, på å glane på denne lille mobilskjermen... :scratch .

Noe av forklaringen framkommer vel rimelig tydelig i denne artikkelen.
Men dette har vi jo vist lenge allerede... :mk

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mobilen blir for min del brukt 50% til bilder samt høre på podcast/musikk samt enog annen samtale som slett ikke skjer ofte. Sosiale medier er jeg nok ikke den som er mest aktiv på jeg heller, men titter jo innom i ny og ne...

Derimot bruker jeg iPad vesentlig mer. Jeg er en såkalt "youtube junkie" og lever på Youtube. Derimot ser jeg nesten aldri på TV. Sosiale medier er uansett det jeg bruker minst tid på av det jeg bedriver med på telefon og nettbrett.

Glemte telefonen hjemme her om dagen når jeg dro på jobb. Fikk ikke spasmer av den grunn. Så telefon for meg er slett ikke like viktig som for andre ser jeg... :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Denne er jo ganske fornøyelig, tross bakteppet, som jo er disse hersens parkeringsselskapene :ills
:-i_sv :

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... m-comments

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

rb.no
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Her en tekst som jevnlig har dukket opp de siste par ti-årene.
Nå i kommentarfeltet til denne saken:

Innleggskommentarens tekst i parentes.
(De som støtter denne regjeringens tanker, bør lese denne.)
10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Det spises og drikkes godt, og regningen blir på 10.000 kr. Siden det er stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet:

– De fire første (med lavest inntekt) betaler ingenting.
– Person 5 betaler 100 kr
– Person 6 betaler 300 kr
– Person 7 betaler 700 kr
– Person 8 betaler 1200 kr
– Person 9 betaler 1800 kr
– Den 10. personen (den rikeste) betaler 5900 kr

De 10 personene fortsetter så å spise middag på restauranten jevnlig og er fornøyd med oppgjøret på 10.000 kr og hvordan dette deles. En dag sier restauranteieren:
– “Dere er så gode kunder! Jeg vil gi 2.000 kr rabatt på middagen deres fremover”

En middag for 10 personer koster nå 8.000 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.

De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 2.000 kr slik at alle får sin del? De innser at 2.000 kr delt på 6 blir 333,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise, og det går jo ikke.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hver persons regning proporsjonelt. Han regner så ut hva hver person skal betale. Resultatet blir at nå får til og med den 5. personen spise gratis. Person 6 må betale 200 kr, person 7 betaler 500, person 8 betaler 900, person 9 betaler 1200 kr og til slutt den 10. personen, rikingen, som nå betaler 5.200 kr i stedet for 5.900 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning, og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.

-“Jeg sparer bare 100 kr av rabatten på 2.000 kr ” sier person nummer 6 og peker på person 10 og sier: “mens han sparer 700 kr”.

-“Det er helt riktig, jeg eier bare 1/10 av det person 10 gjør, og så får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig” sier den 5. personen.

-“Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 700 kr tilbake, når jeg bare får 200 kr? De rike skal alltid ha mest”, sier person nummer 7 i forbannelse.

-“Vent nå litt”, sier de 4 første som spiste gratis. “Vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen. Dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike”.

De 9 personene står nå og skuler sint på person nummer 10, og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme, hagler.

Neste gang de møtes til middag kommer ikke person nummer 10.

Like greit, tenker de 9 andre, og setter seg til bords.

Når regningen kommer, oppdager de noe rart.

Det mangler 5200 kroner...
(Originalt er denne historien minst 20 år gammel, med ukjent opphav.
Likevel har den kanskje aldri vært mer aktuell.)

Noe å tenke på når disse såkalte rikingene reiser seg og "forlater bordet" og heller inntar neste måltid i Sveits. Og betaler hele gildet selv. Uten sutrete gratispassasjerer...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

En tekst jeg kjenner meg igjen på flere punkt.
Virkelig flott skrevet og verd å få med seg. Selv for de som ikke vokste opp på gård i brytningsårene mellom tradisjonell gårdsbruksdrift og mer "industrialisert" drift...
Vokste selv opp på gård og husker godt overgangen fra hest og høyvogn, selvbindermaskin i skuronna til traktor med svans treskemaskin langs låveveggen til skurtresker på jordet.

Ble faktisk litt rørt av denne teksten, må jeg bare erkjenne...:

https://www.hadeland.no/for-all-framtid ... m-comments

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det glade - eller gale... :scratch førjulsbudskap :-k ?

https://www.utenfilter.no/2024/12/13/de ... vler-bort/

Svar