jonnykr skrev:
Jeg spør igjen, når du står oppreist i ballanse hvilken kroppsdeler hviler 100% av kroppstyngden din på da? Huet? Overkroppen? Ræva?

Igjen? Det har du ikke spurt meg om før... Og: ??? Hva har dette med tyngdepunktet å gjøre? Selvsagt hviler kroppstyngden på bakbeina.
Når jeg står oppreist så er nok tyngdepunktet mitt omtrent ved navlen. Hvis jeg ligger i bingen og snorker så er fremdeles tyngdepunktet mitt omtrent ved navlen. Kanskje litt over navlen, siden magan siger oppover i den stillinga. På
reise-enduroen min så er tyngdepunktet til REISE-enduroen på samme sted uansett om jeg kjører oppover, nedover eller legger sykkelen på siden eller leverer den på service. Det samme gjelder nok begge crosserne mine... Tror faktisk det samme kan sies om det meste med masse...
Som jhn sier; tyngdepunktet, som i fysikken også så treffende og forklarende kalles masse-sentrum, er der det er for en "ting/konstellasjon". Det flytter seg ikke hvis ikke denne "tingen" eller konstellasjonen endrer form eller får tilført noe.
For en smultring kan man selvsagt finne tyngdepunktet/masse-sentrum eksakt. Det kan man sannsynligvis for universet også om noen år når dem bare ser langt nok eller når Skaperen kommer med fasiten.
Trykkpunktet er noe annet. Noe helt annet! Og der er det strengt tatt to stykker for en MC som ikke har tippa eller kjører wheelie eller er airborne. Forhjulet og bakhjulet mot bakken.
Så har legemet oppå selvsagt også noen trykkpunkter mot sykkelen. (Sykkelen skal fortrinnsvis være en REISE-enduro i denne tråden)(En 113-kilos reindyrka enduro-sykkel med sete som en uhøvla 2"x4" er ikke noen REISE-enduro) Disse trykkpunktene er (i varierende grad, avhengig av kjøringa) to fotblad, to hender og tidvis ræva for de av oss som ikke har mistet noen av kroppsdelene. Samma rakkern åssen man velger å fordele vekta ved aktiv kjøring så er f.eks
sykkelens tyngdepunkt det samme konstant, om man for enkelthets skyld velger å se bort fra bensin og olje som forflytter seg rundt i hulrommene.
Det man kan endre ved aktiv kjøring er
vektfordelingen på REISE-enduroens trykkpunkt, og man kan forflytte hele
ekvipasjens tyngdepunkt ved interaksjon mellom fører og REISE-enduro. Men samme søren om du henger med kneet i bakken eller står og kjører så er REISE-enduroens tyngdepunkt dønn det samme.
Her bedriver du mildt sagt begrepsforvirring. Jompa har selvsagt rett i at en bils tyngdepunkt blir høyere med en fullastet skiboks i forhold til en bil uten skiboks.
Din beskrivelse av fordeling av vekt i svingene mangler noe vesentlig; du må ta med i beregningen sentripetal-aksellerasjonen, hvordan kreftene virker mot underlaget. Kjører du en REISE-enduro hengende i hekken på en RR-sykkel på bane kjører du etter samme prinsippene og omtrent på samme måten med begge syklene. Kjører du en RR-sykkel hengende i hekken på en REISE-enduro på rullegrus så er du nødvendigvis nødt til å bruke samme kjøreteknikk med vektfordeling på begge. Forutsatt at der er samme dekk på begge syklene og at førerne selvsagt vet at "fothvilere" er en forferdelig gal beskrivelse av de peggene man har beina på.
Dessuten kan en garva fører på reise-enduro sannsynligvis kjøre ei skogsløype like fort som en nybegynner på en WR450 bare dekka er riktige. Men en stakkar på WR450 kan neppe dra på en REISE over 3-120 uker med sin sykkel uten å være mashocist.
Ellers så håper jeg at det regnet de har lovt oss på Østlandet i morra kommer i de mengdene som jeg ønsker. Da kan man snart bytte ut smådyra med knaster og pigg med en vidunderlig REISE-enduro og sluke mil!