RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Hei ojda :vs

Jeg liker de nye bremseklossene godt.

Det kommer null lyd fra de - yess! :thumleft :thumleft :thumleft
- de sintrede jeg har kjørt med tidligere har alltid kommet med ule/skrike-lyder siste biten av oppbremsingen.
De krever noe mer kraft på hendelen, men nå krever jo V-Strom'en alltid en håndfull bestemt kraft på hendelen.
De er mer progressive - dvs lettere å dosere, spesielt i lav fart/rushtidstrafikk er det gunstig at det ikke er like av/på som de sintrede.

Så racing-bane og kraftigst mulig oppbremsing -> sintrede

Daglig bruk -> organiske (kevlar) som er lettere å dosere.

Nå kan det kanskje høres ut som om de organiske kan bli vel "duse" sammenlignet med sintrede, men ved nødoppbremsing for hhv kanin over gårdstun i Austbygde og bobil som plutselig skulle til venstre idet jeg var i farta til å ta "flyby", så er det ikke noe problem å hogge til så ABS'en kjennes med en gang. Slik at både kanin og bobil unngikk skader :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Hei ojda :vs

Jeg liker de nye bremseklossene godt.

Det kommer null lyd fra de - yess! :thumleft :thumleft :thumleft
- de sintrede jeg har kjørt med tidligere har alltid kommet med ule/skrike-lyder siste biten av oppbremsingen.
De krever noe mer kraft på hendelen, men nå krever jo V-Strom'en alltid en håndfull bestemt kraft på hendelen.
De er mer progressive - dvs lettere å dosere, spesielt i lav fart/rushtidstrafikk er det gunstig at det ikke er like av/på som de sintrede.

Så racing-bane og kraftigst mulig oppbremsing -> sintrede

Daglig bruk -> organiske (kevlar) som er lettere å dosere.

Nå kan det kanskje høres ut som om de organiske kan bli vel "duse" sammenlignet med sintrede, men ved nødoppbremsing for hhv kanin over gårdstun i Austbygde og bobil som plutselig skulle til venstre idet jeg var i farta til å ta "flyby", så er det ikke noe problem å hogge til så ABS'en kjennes med en gang. Slik at både kanin og bobil unngikk skader :roll
Takk for det RuneMc. Veldig bra svar på akurat det jeg lurte på :thumleft
Det ble så stille på deg i forhåld til de klossene. at jeg følte jeg måtte mase :redface
TigerBærta skal ikke "reklosses" riktig enda, men jeg lurer på om jeg skal prøve et sett organiske
neste gang selvom jeg både har et sett Bremboklosser liggende samt reserve på Tiger-vraket :P :p

Godt å høre at kaninen klarte seg unna med skrekken :-)å
Bobilen kunne du bare ha kjørt over,de liker vi ikke :bl3
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Nye bremseskiver forventes til uka sammen med nytt sett klosser. Dekkene begynner å bli ganske klare for skifte, så mulig jeg får sjekket slitasjen på de organiske ganske snart... Jeg noterer jo i mitt service-regneark km-stand når forskjellige deler byttes, og da kan jeg sammenligne med splitter nye klosser.

Lurer forresten på om bakdrevet er såpass slitt fordi jeg har lagt om litt fra å bruke brems til motorbrems når det er mulig... Hmm, det blir isåfall et tankekors om jeg skal slite klosser eller drev, vil tro klosser er billigere og de organiske skal visst slite mindre på bremseskivene også. Ikke enkelt dette her.. må nok filosoferes over på en tur eller to... :prop:

Idag rakk jeg forresten en tur mellom frokost og middag.
Tok oppover Lurdalen fra Kongsberg og der var nok 50-60 riktig fart idag, med fareskilt for syklister. Burde kanskje vært skilt om "Fare for familier på søndagstur" også... :knegg
Uansett trivelig kjøring langs den veien - også i kosetempo.

Rett før det går ned til Lampeland
Bilde

Kjapp tur innom Kiwi'n i Lampeland for litt iskaffe før jeg kjørte mot Lyngdal og Soneren.
Fant en fin liten stikkvei et sted mellom Lyngdal og Soneren som egnet seg bra som rasteplass
Bilde

Nede ved Soneren tok jeg østsiden av vannet oppover. Grei vei med mer variasjon enn vestsiden.
Brukte manuell zoom (dvs forflytter meg med MC'n) for å ta et bilde av Andersnatten. Var en grusete bomvei for å komme enda nærmere, men sjekket ikke ut denne gangen.
Bilde

Litt lenger opp møtte veien hovedveien igjen rett nedenfor Sigdal Rock Café som jeg har sett skilt til. Denne gangen svingte jeg av for å ta en kikk.
Tenkte først at dette var da en røff Café
Bilde

Men det var nok bare reklame for rett ovenfor lå nok den egentlige Caféen
Bilde

Rett ovenfor Caféen var det grusvei og bomvei videre mot Nedal. 70,- for biler, men ingen pris for MC, så da er det muligens gratis.
Var ikke helt i humør for grusvei idag (dekkene begynner å få litt lite mønster) men har notert meg nye muligheter :-)

Tilbake kjørte jeg igjen samme veien på østsiden av Soneren men tok av til Noresund langs en vei jeg ikke hadde kjørt før. https://goo.gl/maps/dPDB2 Den begynte som asfalt, men ble etterhvert veldig dårlig krakelert asfalt og deretter grusvei. Grusvei av typen mye kompakt masse og lite grus, så den gikk det stedvis an å kjøre raskt.

Ellers fikk jeg testet alle luftemulighetene på Dainese jakka mi idag.
- Lufteluker på bryst (vippe ned to flaps som festes med knapper)
- Lufteluker under armhuler (glidelås)
- Stor lufteluke over det meste av ryggen, dvs to glidelåser og rulle ned hele ytterstoffet som da eksponerer mesh-stoff

Bilde
Den rygg-åpningen ble litt i meste laget, ble litebitt kjølig... men går jo forsåvidt an å begrense seg og kun ta ned glidelåsen et stykke og brette ned ytterstoffet bare så langt. Uansett - en finurlig jakke med både praktiske lommer og luftemuligheter (som jeg ikke var helt klar over når jeg kjøpte den - så dette er ren bonus :-) )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Oppdatering ang organiske bremseklosser
Tirsdagen regnet det godt når jeg kjørte hjem, og fikk første skikkelige test av de organiske bremseklossene i regnvær.

Bremseeffekten var en god del lavere enn i tørt vær. Det stoppet, men hadde inntrykk av at klossene skled litt mer mot bremseskivene før bremsehendelen var helt inne. Med sintrede klosser er "bittet" der med en gang og omtrent like bra i regn og tørt. Ulike kalipere og bremseskiver kan medvirke i ene eller andre retningen her.

Det kan forsåvidt være gunstig ift å ikke låse hjul under oppbremsing i regn, men der har man jo allerede ABS.

Konklusjon: Bruk av klossene i regn er absolutt noe en bør teste på sin MC for å se om er "godt nok" (og for å unngå overraskelser)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (t/r Kalhovd s38)

Legg inn av RuneMC »

Var en "liten" tur igår Lørdag, Vestsideveien i Lier - Vikersund - Soneren - Lyngdal i Numedal - Lurdalen - Darbu og hjem. Null bilder - greit å bare kjøre noen ganger også.

Idag derimot kikket jeg på kartet for å sjekke mulige reisemål innenfor en radius av 7 timer ca og kom tilfeldigvis til å finne Kalhovd Turisthytte på Google maps.
Litt sjekk videre, så var det bomvei fra nordsiden av Tinnsjøen stod det, men fant ingen priser noe sted bortsett fra at bommen tok kort.

Tok transportetappe via Drammen-Hokksund-Kongsberg for å spare litt tid. Det var en gjeng med GS'er og KTM som kom bak meg fra Mjøndalen - muligens turister. De fortsatte den kjedelige E134 når jeg svingte av før Vestfossen og tok via Darbu. Kjører mye heller den veien, for etter Darbu er det fine nyasfalterte svinger før veien møter E134 igjen nærmere Kongsberg. Dvs mer variasjon og mindre biler :thumleft

Tror det var samme gjengen som satt ved rasteplassen ved Buvannet

Jondalen var også fin som vanlig - og faktisk mer oversiktlig siden det var fjernet mye skog et stykke (skogsdrift).
Valgte østsiden av Tinnsjøen oppover. Mer variasjon men rimelig humpete innimellom. Vil man ha fin og jevn asfalt så velger man heller vestsiden via Gransherad. Svingene igjennom Gransherad er forresten veldig fine - så lenge man ikke får en bil foran som bremser.

Etter Austbygde var det en liten bit til Atrå og skilt til Kalhovd og Steinsbølet. Det stod i en reisebeskrivelse at det var 3 mil herfra til Kalhovd men at en bør beregne 1 time pga dårlig vei (!).

Første milen eller så var asfalt - ganske humpete. Adv-sykkel anbefalt m.a.o. :knegg
Bilde

Ingen fysisk bom over veien, men en automat der alle "Personbil, campingbil, buss og lastebil" skulle betale 50,-
Videre var det gratis for innbyggere i Tinn.
Bilde

Ettersom MC ikke var nevnt, tolket jeg det som gratis - i tråd med nasjonale retningslinjer :-)

Det var forresten et artig kjøretøy parkert rett før bomautomaten
Bilde

Fra og med bomautomaten var det også overgang til grusvei med tidsriktige boliger fra dengang alle veier var grusveier
Bilde

Grusveien var omtrent like lettkjørt som Jotunheimvegen, og bildet under er representativt for standarden
Bilde

Det som overrasket endel var imidlertid at det kom ganske mange biler imot - tror det var totalt en 7-8 biler som jeg møtte - og veien var såpass smal at det var nødvendig for en av oss å vike ut på veiskulderen. Selv en pickup med campingvogn på slep møtte jeg :oh Det var forøvrig mange advarselsskilt om å kjøre forsiktig pga syklister oppover hele veien, men så ingen syklister idag.
Uansett blir konklusjonen å kjøre som om det kommer bil imot rundt neste sving (eller at det er en syklist der).

Fjellene begynner å vise seg litt...
Bilde

Idyllisk hyttetomt
Bilde

Gammelt hus / hytte
Bilde

Tror denne bommen stenges om vinteren
Bilde

Våren har ikke kommet langt her ennå.
Bilde

Over tregrensa var det ikke mange sommerfarger å se... Endres nok fort med litt sol og varme.
Bilde

All snøen var ikke smeltet ennå heller - det krydrer opplevelsen :thumleft
Bilde

Flott utsikt til landskap med snøflekker
Bilde

Her nærmer Kalhovd Turisthytte seg - der på høyre siden av det største vannet der framme
Bilde

...mer zoomet-inn. Det er grupperingen av hus litt opp til høyre for demningen.
Bilde

Og her kom jeg fra (samme sted - foto bakover). I det hele tatt fenomenal utsikt alle retninger :thumleft
Bilde

Stod jo noe om stengt vei nede ved bommen, men veien videre forbi Kalhovd så åpen ut, så kjørte et lite stykke. Jada, veien fortsatte den, men hadde dessverre ikke ubegrenset tid, så dette får utforskes en annen gang :janikk Snudde i en veilomme og kombinerte med foto-stopp
Bilde

Virkelig flott utsikt - retning tilbake mot Kalhovd
MC for meg er absolutt både en måte å oppleve naturen på og få en type avkobling fra allverdens stress.
Bilde

Parkerte ved veien nedenfor Kalhovd Turisthytte og tok den hellelagte stien opp til oversiden av bygget nærmest veien. Der var det salg av mat og drikke.
Vaffel tenkte jeg på, men det hadde de ikke - derimot kanelbolle, så da bestilte jeg det sammen med kaffe.
Slo meg ned i stol med saueskinnsfell og tittet på utsikten
Bilde

...og så kom etterhvert en rykende fersk kanelbolle servert av trivelig vertinne. Den var god :thumleft
Bilde

Overhørte en sportsfisker si noe om at fisket var litt skralt, grunnet lite insekter ennå - og det stemmer nok bra med en senere vår enn vanlig.

Det å kjøre samme vei tilbake er nesten som å kjøre en ny vei og du ser ting du ikke la merke til på vei oppover. F.eks. hus på knaus med fine fjell i bakgrunnen
Bilde

I tilleg skaper vekslende vær nye lys og skyggeforhold
Bilde

Tur/retur blir det vel nesten 4 mil på god grusvei. Litt ekstra løsgrus var det i noen svinger, pluss trafikk (møtte bare et par biler på vei nedover) slik at det ble relativt rolig kjøring. Men når asfalten kom, så ble det et annet tempo nedover. Stedvis såpass humpete asfalt at stående kjøring var å anbefale, men en god del fine svinger var det :prop:

Jeg tenkte at siden jeg først var på disse kanter så måtte jeg ta en snarvisitt om Gaustatoppen også :-)
Som tenkt så gjort.

Fortsatt mye snø på Gaustatoppen
Bilde

Ser også det som kan se ut som spor etter bekker av smeltevann i snøen eller er det mini-snøskred? :scratch
Bilde

Kjørte såvidt litt ned på andre siden før jeg snudde for å ta vestsiden av Tinnsjø og Gransherad hjem igjen. Etter all den humpete veien fristet det med mer jevn asfalt hjemover.
Siste bilde fra "platået" før det gikk nedover mot Rjukan igjen. Skjønner forresten ikke helt disse skiltene som sier "Low gear" - er jo bare å holde litt tempo i 6-te gir så går jo nedoverbakkene som en drøm :lol
Bilde

På veien nedover mot Gransherad tok jeg en liten stopp ved rasteplassen ved krigsminnesmerket for å la en bil som snuste på eksosen min fare sin vei. Der var det en gammel dampmaskin av noe slag...
Bilde

Tenker som så at søndag ettermiddag kan det slumpe til å være en eller annen fartskontroll og da gidder jeg ikke sette opp for mye fart for å riste av meg sånne som lukter på eksosen min bare for å bli tatt i kontroll som "versting".

Snipp, snapp, snute var fortellingen ute for denne gang. Heldigvis ble den ikke ute av den sølvfargede Avensisen, som helt uten grunn kjørte over i mitt kjørefelt imot meg i svingene i Gransherad. Den korrigerte heldigvis til en liten improvisert hornkonsert fra min side :-)å
Sist redigert av RuneMC den 22 jun 2015, 09:10, redigert 5 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (t/r Kalhovd s38)

Legg inn av Olav K »

Det der Rune, ser ut til å ha vært en riktig fin tur. Man kan vel ta en overnatting også, på Kalhovd Turisthytte??
Masse flotte bilder og fin tekst, definitivt årsbeste av tur-rapporter her på MCsiden. :prf
Takk for at du deler med oss :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (t/r Kalhovd s38)

Legg inn av LordShaft »

Fantastisk å lese til frokosten, ene kollegaen min ble mektig imponert.

Nok en gang, utrolig flotte bilder. Er så fasinerende med slik himmel på slik natur.
Du har gjort det igjen rune. Toppa heile driten :prf

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (t/r Kalhovd s38)

Legg inn av RuneMC »

@Olav K - Takk. Absolutt mulig å ta overnatting og tror de hadde ledig rom - tolket spørsmålet fra jenta i resepsjonen om jeg var på gjennomfart? slik. Er nok bare jeg som ikke har ledig tid :sorry

Oppdaget jo også når jeg kom hjem og leste litt mer at vertskapet på Kalhovd er nytt fra i år og ifjor vant samme vertskap hytteprisen for Norges nydeligste mathytte. Og hva bestiller Rune??? ...jo kun en kanelbolle :roll

@LordShaft - takk og "stafettpinnen" over til El Quattro Fantastico :mc2 :mc1 :mc2 :mc1
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Nyseterveien s38)

Legg inn av RuneMC »

En ettermiddagsbyge utenfor nå, så da passer det med en oppdatering fra en liten tur igår Søndag.

Røyken - Sylling via Vestsideveien. Det var grått hjemme, men fra ca Sylling ble det sol videre mot Vikersund.
Derfra tok jeg Åmot og Bingen. Bestemte meg for å ta lengste grusveien til Lampeland idag - dvs Nyseterveien: https://goo.gl/maps/auVPk
Jeg merker at jeg mangler skikkelig grus-/offroaderfaring og kjører deretter - dvs ganske sakte.
Frister egentlig med et offroad-kurs - så får se hvis tid og anledning. :prop:
Uansett, sakte gikk det og ble forbikjørt ettertrykkelig av en som hadde samme MC som jeg tidligere - en F650 CS :knegg

Fint vann ca midtveis
Bilde

Bilde

Rimelig kupert og variert løype som går igjennom skogen
Bilde

På toppen av bakken som er siste biten ned mot Lampeland - flott utsikt :thumleft
Bilde

Eneste negative med dette løypevalget er at man misser de fiiine svingene fra Lyngdal til Lampeland i og med at grusveien møter asfaltveien et kort stykke før Lampeland.

I Lampeland ble det av med goretex-foret fordi det var godt og varmt. Fant samtidig ut at luftingen under armhulene faktisk var glidelås som kunne trekkes helt ned til håndleddet og ga grei lufting opp langs hele armene. :thumleft

Deretter Lurdalen ned til Kongsberg og Darbu - Råen - Eikeren for å ta Hanekleiva. Her begynte det å regne litt, så på igjen med innerforet og skalke lukene i jakka. Hanekleiva ble tatt litt mer moderat enn ved tørt føre. Dvs jeg måtte bare kjøre forbi en MC med passasjer som var fornøyd med å ligge bak en bil som kjørte 60 i 80-sonen oppover der... :redface

Siste biten ble via Øsbygda og så ned på E18 da veien opp mot Fjell var helt avsperret for total overhaling.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Nyseterveien s38)

Legg inn av Busa Trond »

Se der dukket det opp en grusvei til ja :thumleft
Stadig over på forskjellige veier mellom 280, 287 og 40 på kveldsturer mine.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Runde om Haglebu s38)

Legg inn av RuneMC »

:vs Busa Trond - jøss, åsså jeg som trudde du kunne alle grusveiene i området der :scratch

Ellers har jeg vært forkjølet en 2-3 dager og ikke gjort særlig kjøring for ikke å forverre det. Men idag var formen tilbake og satte avgårde. Som vanlig på innfallsmetoden og ofte har det en tendens til å gå en runde nordover, for da tar det kortest tid å bli kvitt bilene... Så også idag hvor det er en lettelse å svinge av mot Gamle Lierbakkene og bli kvitt det meste av biltrafikken allerede der.

Stor aktivitet på åkrene nå med jordbærplukkere. Skjønner ikke helt hvorfor bonden vil vanne veien - og litt kjipt når visiret nettopp er rengjort... men, men godt og varmt idag og luftingen langs armene er genial :thumleft

Videre går det i avslappet tempo via Tronstad opp til Sylling, der det tydeligvis er det årlige jordbær-arrangementet på gang. Massevis av folk, p-vakter med gule vester og grønne busser som går i skytteltrafikk
[video]https://www.youtube.com/watch?t=16&v=ro7EGiqpSkg[/video]
http://www.xn--jordbreventyret-1lb.no/

Men ferden går videre mot Vikersund. Et par HD'er blir passert og noe senere et par mer erfarne tipper jeg som har saktnet farten for å vente på de to som jeg kjørte forbi først. En bil kommer ut fra en hytte-utkjøring på venstre og kjører i sneglefart ikke langt foran meg. Jeg ser det, men kunne fort blitt litt skummelt om det hadde vært rett bak en sving.

Sauer er forresten i fri dressur langs veien mellom Sylling og Vikersund nå - så greit å være årvåken.

Fra Krøderen valgte jeg idag den fine veien langs østsiden. Men, tja, mer biler og flere midtdelere gjør det til en litt blandet opplevelse. Det samme gjelder jo forsåvidt Noresund - Bromma også.
Fra Bromma og opp mot Haglebu er det nok en lettelse å bli kvitt bilene og kunne dra på oppover mot fjellet.
Sauer også langs denne veien, så obs, obs...
Bilde

Ikke mye snø igjen ved Haglebu nå
Bilde

Fint sted for en pause med medbragt wienerbrød og vann
Bilde

Veien ned fra fjellet mot Eggedal begynner å sitte bedre nå som jeg kjenner den bedre.
Et par biler blir passert. Den ene får en bært da den stadig siger ut mot midten av veien, også når jeg kjører forbi :evil

Hornet blir også brukt gjennom Nedre Eggedal (Eggedal sentrum?) der en feriepakket stasjonsvogn har parkert i min kjørebane og sjåføren er ute og romsterer bak i den. Rett foran den bilen er det først en bil som kjører ut fra høyre og kjører imot meg, og så en til som tenker å gjøre det samme, men da er jeg kommet på siden av stasjonsvogna og gir noen bært som funker. Største feilen var vel den feriepakkede bilen som fant det for godt å bruke ene feltet på en forkjørsvei som parkeringsplass :doh Da blir vi på MC fort skjult for de som er på andre siden av bilen.

Litt lenger ned i Sigdal tok jeg mot Eidal for å kjøre østsiden av Soneren. Igjen lite trafikk og mer variert vei enn vestsiden.
Fra sydenden av Soneren tok jeg over til Lyngdal og deretter til Bingen via Litmovatnet. Masse folk på rasteplassen som ble brukt som badeplass idag. Grusveien var nær ideell med nyimpregnerte spor omtrent uten grus og stedvis lite grus i det hele tatt. Var derfor ofte oppe i 60-70 og testet ellers litt stående kjøring for å bli mer vant med det... må si jeg har blitt litt inspirert av å ha sett denne:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=QbNSWOZazaA[/video]

...og sånn så grusveien ut :prf
Bilde

Veiene fra Bingen til Åmot er fine og - igjen - med lite trafikk :thumleft

Fra Sylling og tilbake til Vikersund skjedde to ting utenom det vanlige
#1 La plutselig merke til at den ene håndskruen til Madstad-braketten hang og dinglet i mutteren... tydeligvis ristet løs av vibrasjoner. Jeg tenkte at jeg kunne prøve å skru den inn mens jeg kjørte, men så fort jeg kom borti den så falt mutteren av. Stoppet opp og kjørte fram og tilbake noen ggr for å se om jeg så den på veien, men borte var den... (fant ut at håndskruen passet standard M6 mutter når jeg kom hjem, så ingen problem. Lærepenge til neste gang: Stopp med en gang og fiks det, ikke prøv å fikse ting mens du kjører :redface

#2 I en av de skarpeste svingene var det to sauer som slappet av i skyggen. Var litt ekstra spennende akkurat det øyeblikket jeg oppdaget de... men de holdt seg heldigvis i ro :-)

Avlslutter med et bilde fra "Lier-Alpene" :knegg
Bilde
...vel ikke akkurat Alpene, men tempen kunne nok matche sydligere strøk idag :P :p
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Runde om Haglebu s38)

Legg inn av Lasse Liten »

Alltid kjekt å lese bloggen din, fast lektyre i helgene slik som nå når fruen fremdeles sover. Veldig fan av Suzuki twin, kommer nok til å anskaffe en DL650 når jeg blir trøtt av min VX, er blitt veldig fan av disse v-motorene og allsidigheten som følger med. Liker godt når du prøver deg på grusveier, det har jeg også lyst til, men det er nok litt begrenset hva som er fornuftig med min sykkel og BT45 dekk...
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - litt nødvendig service... (s38)

Legg inn av RuneMC »

@Lasse Liten - Takk. Er nok ikke noen utpreget grus-racer DL'n heller men det går nå helt greit med Anakee2 på veier der jeg for det meste holder meg i nesten grusfrie spor. Teknisk sett tror jeg man blir en bedre fører ihvertfall.

Tid for service...
Igår på søndagen fikk jeg det for meg å trå til med kjede og drev-bytte og bytte av bakdekk som snart ikke har mønster igjen på midten. Men 17 200 km er absolutt godkjent. Kjede og drev var det 26 800 km. Jeg kunnne nok tynt flere km ut av kjedet, men greit å ta det litt i forkant av at det er helt utslitt også. Videre tenkte jeg å rasjonalisere litt og ta det samtidig med bakdekk, ettersom det alltid er PITA å sette på bakhjulet igjen, med avstandsstykker på begge sider som nesten alltid faller ned og framkaller noen bannord... og gjør at en må gjøre stadig nye forsøk...

Optimistisk som alltid tenkte jeg det burde være gjort i løpet av en 3-4 timer, men det var som alltid de minste detaljene som skapte mest kluss.

Clutch cover og av med clutch-aktivator (som bør stripses så ikke delene flyr til alle kanter). Her gikk det mye ekstra tid til å fjerne alskens gugge fra kjedet og gjøre rent. Det er lurt å legge en plastpose under før du i det hele tatt skrur.

Dernest selve fordrevet som jeg tenkte skulle være enkelt, bare å bøye tilbake låseblikk og skru av. Jadda :jada: ....
Neida, måtte finne fram en gammel meisel og i tillegg slipe den litt på sementgulvet før den fikk tak, så jeg fikk hamret og bøyd blikket tilbake. Dernest litt styr med planke for å bokstavelig talt stikke en kjepp i hjulet på oversiden av svingarmen (uten å klemme bremseslangen). Prosedyren er nemlig å skru av fordrevet mens motoren er i fri så mutteren med høyt moment ikke skal belaste girene. Kjepp i hjulet som stopper mot svingarmen gir da motholdet. Bolten gikk likevel ikke av selv om jeg omtrent bøyde momentstaven... tilbake V-strom forumet for å lese... aha rød threadlock kunne ha blitt brukt, krever isåfall varme for å løsne, så fram med lighter, varme opp bolten og prøve igjen. Yess!

Gammelt drev viser tydelig begynnende haitann-tendens, så tidspunktet for bytte var nok greit :janikk
Bilde

Drev skal monteres med teksten ut, men av en eller annen grunn ville det nye fordrevet først på bare den andre veien. Kom til at det måtte være rester fra fabrikasjon/stansing og ved å dra drevet litt fram og tilbake ble det "slipt" nok til at det gikk på riktige veien også :thumleft

Så var det av med gammelt kjede og på med nytt kjede og klinking for første gang med innkjøpt verktøy som jeg bestilte sammen med kjedet. Verktøyet, Proworks, ser dønn likt ut det fra Biltema, men enda noen hundrelapper billigere hos XLmoto. (EDIT - ADVARSEL - ProWorks verktøyet anbefales IKKE - har ikke pin for å klinke 525 eller større klinklås! Dermed ubrukelig til annet en å splitte kjede/presse på plate. Krever også mye mer kraft enn DRC verktøyet omtalt nedenfor)

Her ble det nok et bevis på at de små detaljene tar tid. Deling av kjedet ved å dytte ut en pin gikk passelig greit med verktøyet. Men så over til klinking - der var det kun en klinke-innsats i verktøysettet og den virket litt liten - men det var jo eneste mulighet, så da brukte jeg den. Til slutt trodde jeg at jeg hadde fått klinket kjedelåsen utifra hvor mye makt jeg hadde brukt (usannsynlig mye...), men følte meg ikke helt trygg på at det var nok...

Nytt kjede, drev og bakdekk! Bakdekket gikk forresten smertefritt denne gangen, bare ett ekstra forsøk på spacerne. Det tok tilogmed luft på første forsøk (slett ikke alltid, men et tips er å ta det ut av krympeplasten dager/uker før dekkskift så dekket finner tilbake til sin opprinnelige form).
Legg merke til kjedelåsen av klink-type øverst til høyre.
Bilde

Skepsisen til om dette var god klink viste seg berettiget, for etter en kort testtur så var platen vandret ut og nesten i flukt med pinnene :oh
Dvs hadde egentlig tenkt å ta en litt lengre tur for å kjøre inn bakdekket, men tok en liten stopp nede ved Hyggen/Drammensfjorden, så da kjørte jeg forsiktig tilbake, med spesielt myk giring osv :[-o<
Bilde

Ett stykk klinke-verktøy (det eneste som fulgte med verktøyesettet for bruk til klinking). Og et stykk hul-tippet del av klinkelås
Bilde

Og her ser vi verktøy tredd inn på tuppen... hva er det som ikke rimer her?
Bilde
Jo, hullet inn til tuppen som skal spre kanten på pinnen, matcher akkurat størrelsen til 525-pinnen, så hvordan kan det da bli plass til å brette kanten på den hule pinnen ut fra senter ??? M.a.o. bare egnet til mindre pinner enn på 525 kjede, og det er jo dårlig på et sett som liksom skal dekke kjedestørrelser opp til 530 ifølge produktinfo.

Så hvis kjedet hadde blitt levert med klipslås, slik det stod i reklamen hadde jeg her byttet til det, men det var altså denne typen (hul tupp) og en annen type klink (hel tupp) som fulgte med (denne krever et hammerverktøy som gir lignende utseende som de fabrikk-klinkede).

Har derfor bestilt et mer egnet verktøy og både ekstra klinklås og klipslås idag.

Samtidig har jeg lett etter "MacGyver" løsning og fant en liten stang med en messingkule av passende størrelse i hver ende, så disse har nå sammen med verktøyet og en lang 27mm skiftenøkkel blitt brukt til å presse ut pinne-kantene mer. Virker som om platen nå sitter som den skal, så får ta en ny liten testrunde med innlagt inspeksjon.

Edit: Kikket kritisk på klinken i dagslys og platen vil nok holde seg på plass, men ikke perfekt klink. Dermed OK som nødløsning, men vil nok satse på å få tak i klipslås/avvente bedre klinkeverktøy som er på vei i posten.
Sist redigert av RuneMC den 05 aug 2015, 11:44, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - klinket kjede... (s38)

Legg inn av RuneMC »

Bestilte DRC Pro Chain Tool fra Motorspeed.no igår og jammen ankom det ikke post-i-butikk idag allerde - raskt levert :thumleft

Trodde først de hadde glemt å sende med verktøyet siden pakken var så lett, men dette var lett aluminium og litt mindre størrelse kontra tungt stål i det andre verktøyet. Videre var det praktisk at stiftene kunne lagres i håndtaket. Det trengs en 24mm og 17mm skiftenøkkel i tillegg (Proworks trenger en 27mm og 19mm) og ellers virket det lettere å trekke til enn Proworks, tross mindre størrelse - kanskje fordi vinkelen på gjengene ser ut til å være mindre.

Her var det ihvertfall med stifter for å spre ut hul-tippede klinklåser og dermed var det fort gjort å få til siste biten på kjedelåsen. Ikke krevde det noe enormt med kraft heller - så pluss for det også. Platen ser nå ut til å være i flukt med de på hver side, men kommer til å sjekke noen ggr ekstra nå i starten at den ikke vandrer utover.

Bilde

Svakheter ved verktøyet - jepp, det er noen deler i alu, ikke verdens sterkeste materiale - men de skal forsåvidt ikke brukes til noe belastende når de brukes riktig og ikke som jeg gjør noen nybegynnerfeil :-J

Ellers bestilte jeg klipslås og klinklås ekstra, men hva som menes med klinklås varierer visst i hytt og pine - her fikk jeg en med hele pinner istedenfor hule pinner igjen... Nåvel, har nå ihvertfall en standard klipslås og en klink kjedelås av samme type som sitter på kjedet i reserve/til senere bruk.
Sist redigert av RuneMC den 08 jul 2015, 13:49, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: RuneMC's blogg - klinket kjede... (s38)

Legg inn av Jompa »

Det er muligens nevnt før, men du er suveren til å komponere inn dybde i bildene dine.
Tenkte ikke på bildene av kjedelåsen, selv om det er bra perspektiv på de også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: RuneMC's blogg - klinket kjede... (s38)

Legg inn av jhn »

Artig å lese fra turene dine. Og flotte bilder. :thumleft Og sykkelen ser overraskende fin ut :eh
Når du sier "Sauer er forresten i fri dressur langs veien mellom Sylling og Vikersund nå - så greit å være årvåken." ... så tenker jeg først "ja, de jævla sauene". Men så tenker jeg at sauene er egentlig ikke så ille, de går ikke ut i veien ... de skjønner prinsippet med veier. De er forutsigbare. De går langs med veien, ikke på tvers som rein og elg.

:-k Eller er det forskjell på sauer kanskje? Kanskje jeg har vært heldig med "mine" sauer.
Jeg aner ingenting om sau ... jeg ser bare at de ligger og drar seg langs med veien av og til.
De bekymrer meg egentlig ganske lite.
Rein er helt idiot i trafikken ... man kan risikere og havne i flokk som ikke aner hva de skal gjøre ... og så gjør de det motsatte.
Helt idiot.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - klinket kjede... (s38)

Legg inn av RuneMC »

@jompa - takker, hyggelig med tilbakemeldinger.

@jhn - takker. Sykkelen ser greit ut den. Utrolig hva litt svart biltema lakk på venstre crashbar, ny fotpinne foran og bak og ditto nye håndtaksbeskyttere/styrevekter kan gjøre for å slette sporene etter litt asfaltsurfing :-) Åsså er'n jo i tillegg "pimpa" med Madstad braketten for vindskjermen, EBC MD3092XC bremseskiver foran pluss litt mer moderne speil og alu hendler fra eBay. Og ny Studebaker girpedal, med foldbar tupp - selv om akkurat den ikke gjør så mye av seg :-)

Sauer er ganske forutsigbare. Dvs voksne sauene forholder seg som regel rolige enten de gresser langs veien eller ligger i veien. Hadde en episode langs Tyrifjorden en kveld for et par år siden der jeg bare så det glimtet i noen øyne lenger fram på veien. Det var sauer som lå og varmet seg på asfalten om kvelden. Mørkegrå og brun ull på de så da var de ikke greie å se. Ellers er det er mest lammene som kan være uberegnelige - de kan bli skremt og sprette ut i veien.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - Klinkeverktøy - mini-review (s38)

Legg inn av RuneMC »

En liten "mini-review" på et par rimelige kjedekutter/klinkeverktøy.

Til venstre DRC Pro Chain Tool vs Proworks til høyre
Bilde

DRC Pro Chain Tool fra Motorspeed.no: (Kortversjon: Funksjonelt og godt verktøy :thumleft )
Pris: 399
Vekt: 490 gram
Materiale: Hovedsaklig aluminium bortsett fra stifter/skrue
Inkluderer:
* Deler for å presse på plate i kjedeledd
* 2 størrelse stifter med dobbelt funksjon for hhv å dele kjede ved å dytte ut eksisterende pinne og andre enden av stiften for å klinke kjedelås av typen med hul tupp.
- To tilhørende foringer med hull for posisjonering av stift for når pinne presses ut av kjede ved deling.

Ekstra funksjoner: Oppbevaringsrom i håndtaktet for de to stiftene. M.a.o. enkel og lett å ta med på reise.

Nødvendig ekstrautstyr:
* 24mm fastnøkkel (pressing av plate)
* 17mm fastnøkkel (klinking)evt skrutrekker/stang som kan stikkes gjennom hull i denne skruen

Annet: Liten unøyaktiget i produktinfo. Mer fargeglad og står at den leveres i koffert, men den ble levert i plasti-innpakning. Like greit egentlig da delene lagres i håndtaket og det tar mindre plass.

Proworks fra XLMoto: (Kortversjon: Ubrukelig! )
Pris: 499
Vekt: 1690 gram
Materiale: Stål
Inkluderer:
* Deler for å presse på plate i kjedeledd
* 3 forskjellige stift-størrelser for å dele kjede ved å dytte ut eksisterende pinne. (Ingen klinkefunksjon i andre enden som er flat)
- 3 forskjellige innsatser med hull som mothold til stiften når pinne presses ut
* 1 innsats for klinking - størrelse Small kun(!). Tipper dette kan fungere for 420 kjede. NB! Ikke for kjede med 5mm pins (som f.eks. 525 størrelse kjede) da åpningen inn til klinketuppen er 5mm (= maks hvor mye klinken blir brettet utover).
* Støtteforing for pinnene

Ekstra funksjoner: Egen oppbevaringskoffert for alle delene. Treningsvekt?

Nødvendig ekstrautstyr:
* 27mm fastnøkkel (klinking og pressing av plate) - gjerne lang type
* 19mm fastnøkkel - gjerne lang type


Jeg kjøpte først Proworks verktøyet fra Xlmoto.no da produktinfo sa at dette fungerte til deling og klinking av kjeder opp til 530 størrelse. Kjedet på V-Strom er et 525 kjede.

Verktøyet fungerte greit til å dytte ut pinne på kjedet som skulle deles. Den største pinnen i settet ble brukt til dette. Utførelsen av verktøyet virker solid, men det er også ganske tungt. Det viste seg også å kreve MYE kraft i armene og mothold på håndtaket der jeg etterhvert fant ut at stropper festet til vekselvis bakre hjulaksel og senterstøtte gjorde susen. Gjorde en nybegynner feil og brukte en mindre stift og langt utstikk som gjorde at denne knakk. Det er viktig (på begge verktøy) å justere pinnen så den stikker ut minst mulig og jobbe med den store skruen (27mm på Proworks)

Til pressing av plate på kjedelås fungerte verktøyet greit og begge innsatsene for dette virker mer solide enn DRC-verktøyet. God fastlåsing av posisjon på kjedet.

Siste funksjon er klinking og her fulgte det kun med en klinke-innsats. Jeg gjorde her nok en nybegynner feil og tenkte denne dekket alle størrelser. Det viste seg dog at den kun støtter mindre pinner enn 5mm, da åpningen inn til tuppen som skal brette pinnekantene utover er på 5mm. Da sier det seg selv at den ikke kan brette utover til mellom 5,3mm og 5,7mm diameter som er anbefalt for 5mm kjede-pinner.

Konklusjon Proworks: Fungerer greit og virker solid for deling av kjede og pressing av plate. For klinking av kjedelås med 5mm pinner (525 kjede) så inkluderer det ikke innsats for dette. Det blir dermet et stort minuspoeng for feil produktinfo. Jeg klaget på feil produktinfo for dette og feil produktinfo for kjede (der det stod at klipslås var inkludert, men kun var to forskjellige klink-varianter inkludert) - og til XLmoto's honnør skal sies at de ga meg et gavekort på 200,- som plaster på såret. Da har man på en måte adressert den manglende funksjonaliteten ift klinking.

Vær obs på at Biltema's verktøy (799) utifra bilder ser ganske identisk ut - så da mangler det sannsynligvis også muligheten til å klinke 5mm pinner.


DRC Pro Chain Tool ble bestilt fra Motorspeed.no etter at jeg hadde sjekket produktinfo/bilder nøye og så at dette hadde et annet patent for klinking - der klinkefunksjon var lagt til den brede siden av stiftene som kom i to størrelser. At det var rimeligere var heller ingen ulempe, selv om man nok bør gå opp i pris for å få en mer varig/profesjonell kvalitet.

Ved mottak av pakken allerede dagen etter lurte jeg på om verktøyet var blitt glemt, for den virket såpass lett. Det viste seg å ha sin naturlige forklaring i at verktøyet var laget hovedsaklig av aluminium. Selve størrelsen var noe mindre også. Sånn sett var jeg noe skeptisk til om dette ville klare påkjenningene med erfaringen fra Proworks og hvor mye kraft det verktøyet krevde. Her var alt skalert ned noen hakk.

Skepsisen viste seg ubegrunnet og med fastnøkkel til å foreta klinkingen, krevdes det langt mindre kraft enn erfaringen fra Proworks tilsa. Her var det enkelt med kun å holde i håndtaket som mothold å skru til med 17mm nøkkelen og skru opp, sjekke, skru til igjen osv. Det var også noe enklere generelt å jobbe med ift posisjonering pga lettere vekt.

Jeg gjorde en nybegynner feil her også ved å skru til med 24mm istedenfor 17mm skruen, men det gikk nå - det også :redface

Pressing av plate testet jeg på en kjedelås jeg hadde liggende med hel tupp og det fungerer også fint, igjen med mindre kraft nødvendig enn Proworks. Jeg antar det kan ha noe med at gjengenes vinkel er mindre på DRC verktøyet enn Proworks verktøyet.

Dytte ut stift i kjede er ikke testet med DRC verktøyet er ikke testet, og det er kanskje eneste punktet hvor Proworks virker mer solid - men gjenstår å teste.

Konklusjon for DRC Pro Chain Tool: Veldig funksjonelt og lett verktøy som heller ikke krever ekstra stor styrke. Praktisk oppbevaringsrom for stiftene i håndtaket. God valuta for pengene :thumleft

Annet: For DRC Chain Tool finner du også endel Youtube videoer om bruken av dette verktøyet:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=P3tciGDM3Wg[/video][video]https://www.youtube.com/watch?v=wy6pFlI9ask[/video]

For Proworks finner man ingenting(!) Sannsynligvis et "no-name" Kina-produkt som XLmoto har satt sitt eget navn på. Proworks hadde også desidert dårligst "manual" i form av ett enkelt ark med strektegninger uten noen som helst tekst, der man må gjette seg fram til virkemåte. DRC hadde ihvertfall både beskrivende tekst og bedre tegninger for de tre momentene med å dele, presse på plate og klinke.

Vinner på pris, funksjonalitet og kvalitetsfølelse: DRC Pro Chain Tool :thumleft
Sist redigert av RuneMC den 05 aug 2015, 11:54, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Etter dagens jobb-pendletur begynner det å nærme seg...
DSC07335-Lr6.jpg
Ellers går MC'n veldig smooth og fint nå med nytt kjede, drev, bakdekk og bakre bremseklosser....

Godfølelsen for at alt alt er teknisk sett tipp topp - den er der i fullt monn :thumleft :mc1
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Ut på litt lang tur idag, så 100K på speedo'n ble passert uten problem :janikk
DSC07406-Lr6.jpg
En liten "teaser" fra Jotunheimvegen idag... laster opp flere bilder etterhvert
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av freddy123 »

Du er virkelig mye ute på tur du Rune :) venter i spenning på oppdatering med masse fine naturbilder og tekst :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av RuneMC »

Gårsdagens tur ble litt i overkant lang, ca 70 mil :-)å
I korte trekk Røyken - Jotunheimvegen - Skåbu - Espedal - Gausdal - over til Dokka via 250 og Randsfjordens vestside nedover.

Startet relativt tidlig til meg å være dvs kl 10.
Fin start via Sylling - Skaret og det var såpass kjølig på morgenen at jeg tok opp glidelåsen under armene. Glidelåsen går i full armlengde og i åpen posisjon ekspanderer armene litt med et stykke mesh-stoff som gir fin lufting.

Kjapp stopp på Vik for handling av sandwich og drikke til turen, og så videre opp mot Hønefoss og E16 mot fagernes.
Den veien er for det meste en transportetappe, men siste milene før Bagn er det ihvertfall en avveksling via Austsidevegen i Begnadalen.
Det som er fint er omtrent ingen trafikk pluss at en føler det som en liten reise tilbake i tid å kjøre langs slike veier som er litt smalere og har litt dårligere standard enn nye veier der det altfor ofte blir køkjøring.

Et par ggr jeg har kjørt der har det vært hest med kjerre fra gården Piltingsrud - nok noe som bidrar til "tidsreisen".

En gangbro ligger langs elva
Bilde
Bilde fra broen sørover
Bilde
...og nordover
Bilde

Veien legger til litt i tid, men mest fordi man stresser ned :-)

Fra Bagn er det noen fine svinger hvor noen biler ble passert etter tur. Det var forøvrig en god del trafikk oppover mot Fagernes denne dagen... de fleste fortsatte mot Bergen, men nok av biler som kjørte nordover også, og noen av de er på skikkelig "sightseeing", så endel biler ble igjen passert.

Endelig Beitostølen og forbi Båtskaret så folder Valdresflye og Jotunheimen seg ut i panoramautsikt
Bilde

Jeg fortsatte til fotogene Gjendesheim. Der var det rimelig fullt på den første parkeringen og en P-vakt stoppet alle. Jeg sa jeg bare skulle ut og ta noen bilder og snu, så da fikk jeg kjøre videre... ellers var veien full av turgåere som sikkert hadde fått parkere her. Det er en parkering rett etter avkjøringen og en helt ute ved Gjendesheim, men denne blir som regel fylt opp først.

Langs veien, rett før Gjendesheim
Bilde

Ved kaia - rett over
Bilde

Folk ved kaia
Bilde

Opp mot fjellet (ene halvdelen av Besseggen-turen)
Bilde

På vei tilbake bilde tatt retning Bygdin
Bilde

På vei tilbake mot Bygdin/Jotunheimvegen langs 51 - bilde tatt i retning nordover. Til høyre Veslefjell i bakgrunnen og Knutshø i foran.
Bilde

Til å være nesten midt i Juli, synes jeg det var relativt mye snø igjen (bilde tatt vestover langs 51)
Bilde

Fortsatt skiføre oppe på høyfjellet - og det var litt som å kjøre over en åpen fryseboks, merkbart kjøligere akkurat her :-)
Bilde

Men så var det bomveien Jotunheimvegen som er gratis for MC - et eksempel til etterfølgelse :thumleft

Ikke langt etter å ha svingt inn på Jotunheimvegen. Avkjøringen er rett nord for Bygdin.
Bilde

...og et lite stykke til, bilde tatt i samme retning vestover
Bilde

Innsjøen Vinstre som Jotunheimvegen går langs et godt stykke. Jotunheimvegen er litt over 5 mil med fin grusvei. Finkornet løsgrus eller hardpakkede hjulspor.
Bilde

Mange idyller langs vannet
Bilde

Igjen et bilde tatt vestover tilbake mot Bygdin.
Bilde

Litt zoom
Bilde

Jeg møtte både erfarne grus-racere i stående posisjon (for å kjøre fort og kontrollert) og andre på BMW RT med passasjer. Tilogmed en gjeng med 5-6 stykker på Tempo Corvette :D
Videre er foregår det hesteridning, turgåing og sykling langs veien - så passer greit å moderere farten både til underlag og trafikk.
Sauer og kyr er det også endel av. Kanskje mest kyr... var et sted hvor en bil foran meg stoppet helt opp og da kjørte jeg sakte forbi og så an dyrene. En spesielt nysgjerrig kalv var på vei mot sykkelen, men såvidt litt økning av turtallet var nok til å få den til å endre kurs :D

Videre et stykke hvor veien går litt lenger inn i fjellet. Ikke mye trafikk akkurat her, og på så rette strekk får selv jeg farten opp på grusveier.
Bilde

En rolig gruppe kyr som beitet. Disse var helt klart vant til trafikk og enset ikke kjøretøy.
Bilde

En annen gruppe kyr som slappet av...
Bilde

Videre mot Skåbu, retning østover
Bilde

Gården i det fjerne er vel i Skåbu-området etter at bomveien er ferdig.
Bilde

Når bommen kommer på Skåbu-siden, så er det fortsatt et stykke grus i ganske bratt bakke nedover med krappe svinger. Den ble tatt i sakte fart, 230kg sykkel er ikke egnet til å sladde i grus med - ihvertfall ikke på mitt nivå :janikk

I Skåbu er det forresten en bensinstasjon i den kjente kjeden (?) "Bunker Oil", hvilket passet bra siden jeg ikke hadde tanket siden Liertoppen. Det gikk på 14 liter, dvs 7-8liter igjen på tanken, men bensinmåleren er upresis og begynner å blinke for lite bensin i god tid.

Nedover Espedalen er en fin vei som gir "Flåklypa Grand prix" følelsen på flere strekk. Kombinert med lite trafikk gjør dette til en anbefalt vei. Jeg kom så godt i siget med kjøringen at jeg ikke tok flere bilder.
For de som er interessert i enda mer grusvei, så er det mulig å enten kjøre opp til Gålåseter og pense seg inn på Peer Gynt veien derfra, eller fra et stykke ned i Espedalen så er det også skiltet til Peer Gynt veien. "Peer Gynt veien" er egentlig et lite veinettverk av div grusveier, som f.eks. ender opp ved Skeikampen sørover eller Nord Torpa/Synnfjell.

Ellers kan nevnes at 250'n over fra Lillehammer til Dokka har fått splitter pine ny asfalt nå (ikke vegmerking ennå) så den var flott. Kan anbefales for cruisere :thumleft

Fra Dokka ble det selvfølgelig vestsiden av Randsfjorden nedover med alle sine små humper og fine svinger - og svært lite trafikk. Kan tenke meg at denne er spesielt flott vei å kjøre med GS'er, Multistrada'er og KTM SA'er og slikt med elektronisk styrt fjæring. :knegg
Sist redigert av RuneMC den 16 jul 2015, 22:23, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av Desmo »

250 Vingrom-Dokka er en perle av en vei. Men en skal ikke slippe vettet totalt, for det er en del beitedyr oppe på Vingromsåsen. Personlig liker jeg best å kjøre fra Dokkasiden når jeg skal kjøre der. Hvis vi flytter oss litt lenger sørover til Randsfjorden, så er det bedre veistandard på østsiden. Og den er ikke direkte kjedelig heller. Du følger fv 33 fra Dokka til Svingvoll, svinger av på fv 34 til Brandbu og fv 240 ned til Jevnaker.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av freddy123 »

kanon post rune og mange virkelig gode bilder :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av RuneMC »

@freddy123 - takker. Nå må jeg bare kjøpe nytt SDHC kort til kameraet siden det jeg har er nesten fylt opp (beholder kort som ekstra backup ettersom de er så billige). Det handler om å ta mange bilder og velge de beste :janikk

@Desmo - ja, jeg så noen dyr som kunne tenkes å si "bææ", og et par lå helt uanfektet i vegbanen og solte seg, så helt riktig - må ta høyde for dyr langs denne veien.

Igår tok jeg en runde rundt Hurum, og kan melde at det også der er mye flunkende ny asfalt, ettersom veiarbeidene ser ut til å gå mot slutten. Faktisk bare i Tofte sentrum at det er endel pågående veiarbeid nå. Og før Tofte der jeg var redd veien skulle rettes helt ut har de faktisk laget svinger på den nye veien også, om enn litt mer moderate. Er ikke helt sikker på hva som da var meningen, synes å være veldig mange millioner (utifra et års anleggsarbeide) som er brukt på veldig lite :scratch
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar