Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:
Hva slags telezoom vil dere anbefale til en billig penge? La oss si opp til 5000,-
Ta en titt på de 70-200mm zoomene til Canon i L-serien.

Disse kan du også kjøpe brukt uten problemer. Dette er solide objektiver. Se om du finner en eldre versjon av denne brukt:
http://www.japanphoto.no/canon-ef-70-20 ... 3RAiChrxWQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er hjemmesyret kvalitet tvers igjennom.

Bakdelen er at dem er ganskle store og tunge. Du får slike telezoomer for slikk og ingenting også, men da får man så klart kvaliteten deretter. Det kommer litt ann på lommebok og behov. :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Epylypzon skrev:Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Skal se om jeg får til det i kveld :-)

Du nevnte EOS M og billig. Grunnen til at det er billig tror jeg er at Canon ikke traff salgsmessig. Dessuten mangler det søker og vippbar skjerm som endel av de potensielle kjøpere ønsket. Bildebrikken er den samme som i 650D og derfor er bildekvaliteten sammenlignbar. Fordelen er at man også kan bruke EF objektiv.

Jeg ser mange henger seg opp i ISO egenskaper. Det får meg til å minnes da megapixel racet startet for noen år siden. Dette har lagt seg nå når folk får summet seg.
Forskjellen i ISO kvalitet er der, men ikke på samme måte som før. Før måtte man ha FF for å snakke om ISO kvalitet. Det er skjedd mye. Mitt OMD kamera med litt mindre brikke enn APS-C brikkene tar mer støyfrie bilder enn et EOS 7D som jeg hadde. Og jeg må over ISO 3200 for å snakke om store forskjeller fra mitt forrige 5D MkIII. Og 5D var svært god på høy ISO. Dessuten bør man spørre seg hvor ofte man bruker over ISO 3200 og om denne egenskapen er viktigere enn alt annet. Man har også lyssterke objektiv og svært gode bildestabiliseringer i dag.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Bringisen skrev:
Epylypzon skrev:Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Skal se om jeg får til det i kveld :-)

Du nevnte EOS M og billig. Grunnen til at det er billig tror jeg er at Canon ikke traff salgsmessig. Dessuten mangler det søker og vippbar skjerm som endel av de potensielle kjøpere ønsket. Bildebrikken er den samme som i 650D og derfor er bildekvaliteten sammenlignbar. Fordelen er at man også kan bruke EF objektiv.

Jeg ser mange henger seg opp i ISO egenskaper. Det får meg til å minnes da megapixel racet startet for noen år siden. Dette har lagt seg nå når folk får summet seg.
Forskjellen i ISO kvalitet er der, men ikke på samme måte som før. Før måtte man ha FF for å snakke om ISO kvalitet. Det er skjedd mye. Mitt OMD kamera med litt mindre brikke enn APS-C brikkene tar mer støyfrie bilder enn et EOS 7D som jeg hadde. Og jeg må over ISO 3200 for å snakke om store forskjeller fra mitt forrige 5D MkIII. Og 5D var svært god på høy ISO. Dessuten bør man spørre seg hvor ofte man bruker over ISO 3200 og om denne egenskapen er viktigere enn alt annet. Man har også lyssterke objektiv og svært gode bildestabiliseringer i dag.
Det er mye sant i det du skriver der vedrørende ISO egenskaper, men de kameraene du snakker om her og som du sammenligner med er litt dyrere kameraer. Jeg har eid flere dusin kameraer de siste 3 årene og da snakker jeg om alt fra X100/X100S, Canon PowerShot S110, Canon 5D MK III (med masse L-optikk), Sony RX100/RX100 II, Samsung NX, Fujifilm X-E2, Fujifilm X20, Canon 40D, Sony NEX-5N etc. Sikkert flere også, men det var de jeg kom på i farten.

Kompaktkameraer med små sensorer som feks. Fujifil X20 etc. har ganske bedrøvelig ISO ytelse. Man begynner å se støy/korn i bilder allerede fra 400 ISO. ISO egenskaper bør ikke være viktig for nettopp deg hvis du KUN tar bilder i dagslys, men så fort man skal ta bilder rundt sangthans bålet eller sin datter mens hun spiser sin første middag alene så dukker problemene opp.

Jeg har gjort et hav av sammenligninger av kameraer jeg har eid og jeg sitter igjen med en helt klar oppfattning om hva som er bra ut fra mitt behov.

Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt. Man må klare seg uten zoom riktig nok, men trenger man ikke zoom, så ikke kjøp det er min mening.

Jeg prøvde en slik "superzoom" (18-270mm) en gang med dårlig lysstyrke (men prisen var god!). Det var rett og slett 2.000,- rett i dass og jeg kunne like godt knertet glasset i objektivet, teipet igjen bunnen og brukt det som termos.

Skal man ha et lite "pek og klikk" kamera med seg på tur og man vil ha det beste som er å få kjøpt i dag så kjøp RX100 II. Dyrt, ja... bra.. ja. :)

Går du litt opp i størrelse så har Fujifilm mye snaskens som er like bra til samme eller litt dyrere pris. Uansett... mulighetene er mange :)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt.
Når linsen sitter fast, da trenger man (naturligvis) ikke plass til flensen og alt som hører til. Derfor kan linsen rykkes mye nærmere og den kan da gjøres mye mindre.
Kvaliteten påvirkes ikke av dette.

Men, når det gjelder X100s så er det på sin plass å minne om at det er et kamera for entusiaster.
Faktisk tror jeg vi kan si det slik: Er du i tvil om X100s er for deg, da er det neppe for deg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Ser det er spm tidligere i tråden: RX 100 (altså ikke MK II) har hverken Wifi eller GPS for den som lurer :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

tagesk skrev:
Bjerknez skrev: Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt.
Når linsen sitter fast, da trenger man (naturligvis) ikke plass til flensen og alt som hører til. Derfor kan linsen rykkes mye nærmere og den kan da gjøres mye mindre.
Kvaliteten påvirkes ikke av dette.

Men, når det gjelder X100s så er det på sin plass å minne om at det er et kamera for entusiaster.
Faktisk tror jeg vi kan si det slik: Er du i tvil om X100s er for deg, da er det neppe for deg.

[TaSK]
Det er en grunn til at fast optikk yter bedre enn zoom optikk. Jeg har hatt begge deler og forskjellen er ganske stor. men man må være entusiast for å se det så klart. Det som er så fint med fast optikk er at man får mulighet til å lage optikk med MYE bedre lysstyrke. Det er en grunn til at Canons 85mm f/1.2L USM II koster 20.000,- Montert på en 5D MK III så har du noe av det råeste man får kjøpt for penger i dag (litt subjektivt, men dog). men så koater også denne pakken rundt 40.000,- og da har jeg ikke tatt med minnekort og kameraveske :)

Ja, X100/X100S er et kamera for entusiaster, der er jeg helt enig. Men trenger man ikke zoom og synes 35mm er en fin brennvidde samt at man har litt for mye penger på konto, så løp og kjøp. Hadde jeg vert gjort av penger så hadde jeg kjøpt X100S asap. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:Ser det er spm tidligere i tråden: RX 100 (altså ikke MK II) har hverken Wifi eller GPS for den som lurer :mk
RX100 II har heller ikke GPS, men WiFi har den.

Hvor nyttig denen WiFi funksjonen er for meg er en annen sak. men bevegelig skjerm synes jeg er flott.

Her er et bilde jeg tok til morgenen i dag på vei til jobb med RX100 II:
bilde3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Bjerknez skrev:
Bringisen skrev:
Epylypzon skrev:Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Skal se om jeg får til det i kveld :-)

Du nevnte EOS M og billig. Grunnen til at det er billig tror jeg er at Canon ikke traff salgsmessig. Dessuten mangler det søker og vippbar skjerm som endel av de potensielle kjøpere ønsket. Bildebrikken er den samme som i 650D og derfor er bildekvaliteten sammenlignbar. Fordelen er at man også kan bruke EF objektiv.

Jeg ser mange henger seg opp i ISO egenskaper. Det får meg til å minnes da megapixel racet startet for noen år siden. Dette har lagt seg nå når folk får summet seg.
Forskjellen i ISO kvalitet er der, men ikke på samme måte som før. Før måtte man ha FF for å snakke om ISO kvalitet. Det er skjedd mye. Mitt OMD kamera med litt mindre brikke enn APS-C brikkene tar mer støyfrie bilder enn et EOS 7D som jeg hadde. Og jeg må over ISO 3200 for å snakke om store forskjeller fra mitt forrige 5D MkIII. Og 5D var svært god på høy ISO. Dessuten bør man spørre seg hvor ofte man bruker over ISO 3200 og om denne egenskapen er viktigere enn alt annet. Man har også lyssterke objektiv og svært gode bildestabiliseringer i dag.
Det er mye sant i det du skriver der vedrørende ISO egenskaper, men de kameraene du snakker om her og som du sammenligner med er litt dyrere kameraer. Jeg har eid flere dusin kameraer de siste 3 årene og da snakker jeg om alt fra X100/X100S, Canon PowerShot S110, Canon 5D MK III (med masse L-optikk), Sony RX100/RX100 II, Samsung NX, Fujifilm X-E2, Fujifilm X20, Canon 40D, Sony NEX-5N etc. Sikkert flere også, men det var de jeg kom på i farten.

Kompaktkameraer med små sensorer som feks. Fujifil X20 etc. har ganske bedrøvelig ISO ytelse. Man begynner å se støy/korn i bilder allerede fra 400 ISO. ISO egenskaper bør ikke være viktig for nettopp deg hvis du KUN tar bilder i dagslys, men så fort man skal ta bilder rundt sangthans bålet eller sin datter mens hun spiser sin første middag alene så dukker problemene opp.

Jeg har gjort et hav av sammenligninger av kameraer jeg har eid og jeg sitter igjen med en helt klar oppfattning om hva som er bra ut fra mitt behov.

Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt. Man må klare seg uten zoom riktig nok, men trenger man ikke zoom, så ikke kjøp det er min mening.

Jeg prøvde en slik "superzoom" (18-270mm) en gang med dårlig lysstyrke (men prisen var god!). Det var rett og slett 2.000,- rett i dass og jeg kunne like godt knertet glasset i objektivet, teipet igjen bunnen og brukt det som termos.

Skal man ha et lite "pek og klikk" kamera med seg på tur og man vil ha det beste som er å få kjøpt i dag så kjøp RX100 II. Dyrt, ja... bra.. ja. :)

Går du litt opp i størrelse så har Fujifilm mye snaskens som er like bra til samme eller litt dyrere pris. Uansett... mulighetene er mange :)
Sikkert rett, lenge siden jeg hadde kompaktkamera og selv om utviklingen går fremover så går det vel ikke så fort.

Jeg bare er utrolig overrasket over OM-D EM-10 som også har en litt mindre brikke enn APS-C, men leverer på høyde eller bedre enn mange av kameraene med disse brikkene. (Ja jeg har hatt 10D, 30D, 50D og 7D)
Sammenlignet med siste av disse leverer OMD kameraet flere støyfrie bilder enn 7D, og leverer jpg bilder om er helt strålende. Jeg fotograferer alltid i både jpg og RAW selv om det tar mer plass, men jeg merker nå at flere å flere av jpg bildene blir brukt i forhold til før. Rett på Ipaden uten behandling.
At 5D MkIII var bedre må jeg si, men i normalt lys kan jeg vanskelig skille bildene.
Når jeg i forhold til et kompaktkamera kan skifte mellom optikk, slipper jeg unna superzoomene og kan benytte små fastobjektiver med f1,8 og bedre. Sammen med en effektiv bildestabilisering er jeg overrasket over hvor sjelden jeg bruker over ISO 1600.
Nå er jeg dog ingen innendørs sportsfotograf, det er en stund siden ungene sluttet med innendørs sport :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Sv: Foto ?

Legg inn av ojda »

Ikke noe problem med wifi på RX100 gamlemodellen. Må bare gi den en liten presang først ;-)
Bilde

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av Snikendeugle »

Går an å ta bilder med mobil også :)
LG Nexus 5
(etterbehandlet)
Bilde

RX100'n min ligger hos Elkjøp pga fuktskader for tiden---
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Foto ?

Legg inn av jongsanim »

Flott bilde Ugla!

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Foto ?

Legg inn av Kawagutten »

Sitter her og lurer på hvor lang tid det tar før du er oppi den bakken :knegg det går med mobilen også :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

Fint bilde Ugla :thumleft
Det er vel påtide at jeg får rullet en tur opp der,
å avbildet TigerMama forran nasjonalstoltheten.
Prøvde her om dagen, men da var det politisperringer
og mange hundrevis av kvinnfolk i joggesko på tur opp der :-)å
Så det var bare å skifte kurs å kjøre hjem istedet :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Snikendeugle skrev:Går an å ta bilder med mobil også :)
LG Nexus 5
(etterbehandlet)
Bilde

RX100'n min ligger hos Elkjøp pga fuktskader for tiden---
Hææ..... :oh Går det an å ta bilder med telefonene også nå for tiden ??? Alt er visst mulig nå for tiden :P :p

Nei fra spøk til alvor....

Mobiltelefonene har blitt overraskende bra for fotografering i godt lys og ved bildevisning på telefon og nett. I allefall om man tar størrelsen på det like objektivet i betraktning.

Det er i mørke , ved raske bevegelser og ved større visning av bildene man sliter med mobilen. Selv har jeg "bare" en Samsung S4 men bruker aldri den til å ta bilder bortsett fra snapchat, instagram o.l
Til hobbyfotografering er det begredelig å bruke telefonen , i alle fall for min del. Det handler litt om valgmuligheter og betjening også.

Selv om bildet ditt var flott ser man tydelig at objektivet har slitt med de lyse skyene og de helt mørke detaljene på sykkelen. Tekst på sykkelen er også utydelig. Men som jeg mener med innlegget så kommer det jo helt an på hva man vil med bildet.
Som ukritisk dokumentasjon så er jo mobilen blitt genial.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av Snikendeugle »

Ja , helt enig. Det egner seg best i små formater (typ Facebook). Om en begynner å zoome inn finner man fort feilene.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar