Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av EasyRider »

EasyRider skrev:
gorbys skrev:
MEN! litt fant jeg nå ut da, en to-tre ventiler som var trangere enn 0.05mm, og en to-tre som var helt oppe i 0.1 og til og med 0.15! Suzuki Specs er fra 0.03 til 0.08mm.
Jeg synes også dette hørtes rart ut, du er sikker på at det ikke er i tommer (inch) du leser da?

Verkstedhåndboken til min old timer står begge målene:
Intake: 0.004-0.008 in. (0.10-0.20 mm)
Exhaust: 0.006-0.010 in. (0.15-0.25 mm)
Vel, hadde ikke noe annet å finne på så jeg google litt:

Fant verkstedhåndboken for GS750 (1976)

Og jeg tok så feil, bare å beklage :redface

klippet ut dette fra boka:

Bilde

Boka finner du her:
http://www.scribd.com/doc/21730289/Manual-Suzuki-GS750
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

KawaKjetil

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av KawaKjetil »

gorbys skrev:
Bergen skrev: Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.
Når er det da? Er ikke mer enn 25mil til bergen fra meg så kanskje jeg tar turen :)
28. april ser det ut som. http://www.visitbergen.no/580-mc-vaarmonstring.htm
Kommer nok mer info her også etterhvert http://www.rollingthundermc.no/ Fin dagstur det på 50 mil :D

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av mekkern »

Easy Rider- ikke noe av det du hadde klippet inn i posten din refererer til "ventilklaring"...

tappet clearense side 60 i boka du linket til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

0.03 til 0.08 MILLIMETER ja...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Ventilverktøy bestillt
Ventildekselpakning bestillt
Bladføler 0.02-1.00 mm bestillt
Pakninger til flottørkammer bestillt
Toppakning bestillt.

eBay <3 ;)

Så får man tenke litt på om man skal sette i noen smidde wiseco stempler med en 10:1 kompresjon når man alikevel driver å demonterer såpass... :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Ta og mål stempler og sylindre før du bestemmer deg for evt Wiseco-stempler.
Det er ikke sikkert det er så stor slitasje på hverken stempler eller sylindre, og er de innenfor toleransen holder det lenge hvis du ikke
går og pusler med planer om trimming.
Men et sett med ringer kan du vel føye til på bestillingslista ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Kompresjon var bra når jeg testet i sommer, var godt innenfor originalspec :prf
Originalt er det vel en 8,7:1 i komp, så noen 10:1 eller kanskje enda høyere og hadde jo hjulpet på, men for all del; det går mer enn godt nok til mitt bruk :-)

Bestillte toppakning siden den svetter litt olje mellom topp og blokk og når toppen først er av så er det jo bare noen kakk med gummislegga så kommer blokka av og! Så da frister det jo å sende dette på lakkering(eventuellt gjøre det selv). Og gjør man det så er jo stemplene fritt tilgjengelig og ja... det er fort det baller på seg, vi får se hva budsjettet sier :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Æ lakka toppen, toppdekslet og blokka sjøl da æ hadde toppen av for tre år siden.
Stabla alle tre delene oppå hverandre og spraya på en boks varmebestandig lakk som var kjøpt hos Fagverktøy. Den skulle være svart og blank, men var mer brun enn svart og matt i tillegg.
Æ blei så irritert at æ peisa på med et lag Qicklakk oppå. Og blei i tvil etterpå om quicklakken tålte varme.

Det var bare en måte å finne ut det på, blokka med topp og deksel gikk akkurat inn i steikovnen.
To, tre tima på 250 grader, og lakken holdt!

Etterpå hørte æ at sånt gjør man bare ikke. Hele stasen stod på sylinderforingene som stikk etpar cm
nedfor blokka, og siden aluminium utvider seg mer enn stål, kunne foringene løsna og glidd opp i blokka.
Og det hadde jo i beste fall vært dumt.
Men flaksen var bedre enn forstanden, så det gikk bra.

Har brukt sykkelen tre somre etter lakkinga, og det ser enda brukbart ut.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

hehehe :lol

Jeg brukte biltemas motorlakk på en datsun motorblokk for et par år siden og det vart faktisk ganske bra. Jeg brukte vanlig lakk på ventildekselet, det vart kjempebra...I ca en måned eller to da begynte den å flasse, så det var "no good" :P

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

gorbys skrev:hehehe :lol

Jeg brukte biltemas motorlakk på en datsun motorblokk for et par år siden og det vart faktisk ganske bra. Jeg brukte vanlig lakk på ventildekselet, det vart kjempebra...I ca en måned eller to da begynte den å flasse, så det var "no good" :P
Ikke bruk biltemalakk igjen, da.
Har du forresten fått sjekka ventilene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Jompa skrev: Ikke bruk biltemalakk igjen, da.
Har du forresten fått sjekka ventilene ?
Nei, venter fortsatt på bladføleren min fra hongkong, sikkert sendt via "snail-mail" :roll

Men har da fått gjort litt annet:
Bilde
Bilde

Så det som begynte som en forgasseroverhaling har visst ballet på seg :redface
Regner med gaffel og svingarm er det neste som forsvinner, deretter sandblåsing og pulverlakk!

Fikk meg en liten overaskelse når jeg tok av dekselet til drevet og fant ene motorfestet knekt tvert av...
Bilde
Bilde

Skal prøve å få sveist den fast igjen men det er vel noe AlMn-legering eller noe slikt dritt dette og vil vel bli et helvette å sveise i ....
Elektrisk er alltid gøy og, hva skjedde med den originale kontakten??? og så har jeg SJU ledere som kommer fra girkassa når det egentlig skal være seks? Ikke vet jeg hva den sjuende ledningen er til men den er tydeligvis ikke så viktig
Bilde
Bilde
:-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av Jompa »

Den 7ende ledninga er vel diagnosekontakten ? :lol

Det kan ha vært startsperrebryter på hovedstøtta, eller noe utstyr som ble levert i USA og ikke i Europa.
Hva det skulle være, har jeg ingen ide om....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Ja den tanken har jeg tenkt og, men jeg mener og tror at GS750 aldri vart levert med det? Ikke før på begynnelsen av 80 tallet eller noe sånt :scratch
Jaja. Samma det, det har nå fungert hittil :p

Fikk forresten bladsøkeren min idag, JingHua står det på den, produsert av "cangzhou great wall measuring tool co.,ltd" :prf sikkert kjempesaker :lol

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Regner med at det er samme på din...
girledninger gs850.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

aha! Ja jeg har jo bare 5 gir så det forklarer vel hvorfor jeg har en ekstra ledning

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Legg inn av gorbys »

Fikk Shim-verktøyet mitt før helga, har idag målt klaringer, og sjekket shims...

Bilde

Byttet om to shims på eksossiden så var alt good to go der, men trenger tre shims på innsugsiden. Om ikke det er noen som har shims de vil selge eller bytte så bestiller jeg nok nye om en dag eller to...


Ellers så har jeg vert i kontakt med et firma for sandblåsing og lakkering av ramme og motor, et par nærbilder av motor.
Møkk, olje og flassa lakk, ikkj braaaa.... :roll
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
Bilde


Satser på at motoren blir noe lignende denne:
Bilde
Bilde

Bagasjebæreren skal også prøves kopiert ;)
Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E, og V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av gorbys »

Idag fikk jeg nok, så nå er sykkelen endelig ute!
Vart litt ragging hit og dit og så fant jeg en anleggsvei med noe dårlig standard. Må si det er helt topp å ha en sykkel man kan kjøre langs veien med for så å bare dra avgårde ut i skogen eller hvor det nå enn måtte være. Ga litt mersmak dette, spørs om ikke jeg må gå til anskaffelse av litt off-road utstyr :-k :mc1

Lenger opp kom jeg ikke:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 193508.jpg[/img]
Går opp til tusen meter denne veien før den forsvinner videre inn over vidda, får prøve det til sommeren... Selv om en egentlig ikke har lov :redface

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 193524.jpg[/img]
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 193534.jpg[/img]

Utsikt :D
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 193752.jpg[/img]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av RuneMC »

Merker at jeg får lyst på Vestlandstur når jeg ser slike bilder... fjell og fjord er absolutt blant favoritt-utsiktene mine. :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av gorbys »

Blir nok en meget populær mann i nabolaget nå ja... :mrgreen:

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av ojda »

"Går opp til tusen meter denne veien før den forsvinner videre inn over vidda, får prøve det til sommeren... Selv om en egentlig ikke har lov"

En av de store fordelene med V-Strom, er at de nesten ikke høres om man ikke vil :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av gorbys »

jepp, men jeg har planer om å handle leovince eksosanlegg da så da ryker vel den stillheten :roll

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av Welshen »

Flotte bilder..... frister med en tur utenfor asfalt nå....
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av gorbys »

Welshen skrev:Flotte bilder..... frister med en tur utenfor asfalt nå....
:thumleft

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom, sesongstart! :D

Legg inn av gorbys »

wash and wax today :prf

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 182412.jpg[/img]
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 182424.jpg[/img]
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 182456.jpg[/img]

Ser faktisk bedre ut nå enn den gjorde av forhandleren :roll
Hadde ikke noe før bilde da jeg bare spontanvaska sykkelen mens jeg var ute og mobilen låg igjen inne, men tankdekslene var matte og nesten grå, og resten av sykkelen såg ut sånn som sykkler gjør etter 12 mil i regn og et en kilometer eller to på grus :P :p

produkter som vart brukt:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 202752.jpg[/img]
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... 202830.jpg[/img]

Meguiars engine clean: til motorvask og lignende, baksving, fotstøtter osv...
Meguiars wheel cleaner: Til felgene og baksvingen...
Meguiars engine dressing: Gir motor og motordeler som plast og gummislanger en fantastisk shine og beskytter :)
Meguiars ultimate protectant dash and trim restorer: Shiner opp plast og gummi og beskytter, gjør gammel falmet plast og gummi tilbake glansen. Gull verdt :D
Swissvax cleaner fluid medium: Polish og ripefjerner, brukes også til å polere plexiglass o.l.
Swissvax cleaner fluid regular: Polish, mindre slipende enn cleaner fluid medium, til bruk der man ikke har noe voldsomt til riper eller lignende.
Swissvax bike bath: Shampoo til sykkelen, lukter digg ;)
Swissvax Bike sheen wax: Voks beregnet til motorsykkler, tåler bensinsøl. Lukter noe så inni granskauen godt! :redface
Alle swissvax produktene følger med i Swissvax Bike Kit som jeg var så heldig å få til jul av min bedre halvdel

Jeg skal i alle fall få en kompis av meg som driver med sotfilm og vinylwrapping til å legge på beskyttelsesfilm på de tankdekslene for de var så oppripa å stygge atte fy!
Rear hugger og fender extender framme skal også bestilles.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Min 1978 GS750E, og DL650 V-strom WASH AND WAX!

Legg inn av LordShaft »

Her er bare å handle inn ser jeg :-D Ser ut som du har kost deg noen timer :prf

Svar