Kontroversiell innkjøringsmetode

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av cannon »

Kanskje "alle" har rett her? Fordi man glemmer å diskutere hensikten med valg av innkjøringsmetode. I racing-sammenheng kjøres det hardt inn, med mineralolje. Det oppnås da mest effekt, og det er det viktigste. Det er derimot ikke viktig at greiene skal vare i 10 år, da motoren blir skrudd opp og overhalt minst 1 gang i året. Og etter hver overhaling er det ny hard innkjøring. I dynobenk.

For veisykler så er det sikkert viktigere å opprettholde garanti, få ut mange billige kilometer, og toppytelsen er for de fleste formål grei nok. Det spiller jo ingen rolle om kjærra har +/- 5 hk. Og om vinteren vil man helst slippe å bytte ut innmaten i motoren. Man bruker gjerne heller noen lapper på ei trimpotte eller annen bolt-on trim.

Så valget er ditt, og ingen av variantene er rett eller feil. Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå med innkjøringen.

De som leser tråden til Eirik Garberg på bike.no om bygging av banesykkel (ny CBR1000RR som akkurat nå er på jomfrutur på Cartagena/Spania), kan lære litt om racingvarianten. Eirik har definitivt peiling, både som RR-fører og som racing-mekaniker. Han bygde sykkelen som vant Superbike NM i fjor (også en CBR1000RR). Sykkelen fra i fjor er til salgs, og den er definitivt ikke daukjørt....;-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Bringisen »

Nja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.

Men det jeg tror er at innkjøring sikkert ikke er like viktig i dag som før. Dog tror jeg at det er viktig for oss som kjøper helt nye sykler er at det føles riktig det vi gjør.

Når produsenten gir oss en manual med sykkelen, så føler jeg at det er riktig å følge denne. Om dette er rett eller galt i forhold til en mekaniker i USA orker jeg ikke filosofere så mye over.
Jeg tror på de som har laget motorsykkelen min og velger å gjøre det som de mener er best for den. Jeg tror også at de er interessert i det denne mekanikeren fra USA mener, og vil sikkert rette fremtidige manualer om denne innkjøringstypen er så fantastisk mye bedre.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jhn »

cannon skrev:Kanskje "alle" har rett her? Fordi man glemmer å diskutere hensikten med valg av innkjøringsmetode. I racing-sammenheng kjøres det hardt inn, med mineralolje. Det oppnås da mest effekt, og det er det viktigste. .....
Var det ikke nettopp dette som var spørsmålet ... oppnår man mere effekt med hard innkjøring?
Du fastslår med stor sikkerhet at det gjør man. Er du helt sikker?
Har du noen tester eller annen dokumentasjon å vise til?

Svar